flytta hårdisk från 1 gammal dator till en helt ny

Permalänk
Medlem

flytta hårdisk från 1 gammal dator till en helt ny

Tjena, jo nu äre så att jag har köpt ett sprillans nytt system från inet, och eftersom att hårdiskar e så svåra att få tag på nu / dyra så valde jag att inte köpa nån utan tänkte istället att jag helt enkelt kunde ta min gammla hårdisk och stoppa in den i min nya dator, kommer de att funka eller kommer det krångla etc? måste man omformatera hårdisken?

nu om det funkar, hur kan jag avinstallera ett operativ system på en hårdisk, har vista 32 nu och ska uppgradera mig till ett annat, windows pro

Permalänk
Medlem

Plugga in hårddisken i den nya datorn och formatera den med windowsskivan samtidigt som du installerar.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

så jag pluggar in den i nya datorn, startar den, sen omformaterar jag den, och sen efter de kör jag in nya windows skivan ?

Permalänk
Medlem

Om jag förstått dig rätt så bör du göra så här:
1. Monterar in disken i den nya datorn
2. Boota datorn med Windowsskivan(den du ska installera med)
3. Formatera disken med Windowsskivan
4. Ta dig vidare i menyerna och installera Windows på din hårddisk

Permalänk
Medlem

aha, ok : ) ska kolla om jag får till de, tack för era svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Om jag förstått dig rätt så bör du göra så här:
1. Monterar in disken i den nya datorn
2. Boota datorn med Windowsskivan(den du ska installera med)
3. Formatera disken med Windowsskivan
4. Ta dig vidare i menyerna och installera Windows på din hårddisk

Precis så jag menade var lite otydlig bara.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

föresten, kommer alla filer på hårdisken försvinna ?

Permalänk
Skrivet av Vuzuul:

Tjena, jo nu äre så att jag har köpt ett sprillans nytt system från inet, och eftersom att hårdiskar e så svåra att få tag på nu / dyra så valde jag att inte köpa nån utan tänkte istället att jag helt enkelt kunde ta min gammla hårdisk och stoppa in den i min nya dator, kommer de att funka eller kommer det krångla etc? måste man omformatera hårdisken?

nu om det funkar, hur kan jag avinstallera ett operativ system på en hårdisk, har vista 32 nu och ska uppgradera mig till ett annat, windows pro

Borde inte vara några problem bara rensa all onödig skit och OS om du har det på den och installera nytt där, funkar bra. Hårddisk priserna är inte så farliga längre heller, men helt klart dyra jämfört med innan katastrofen i thailand!

Permalänk
Medlem

Vill du itne förlora något du har på disken nu så bootar du den nya datorn från windows skivan med den nya hårddisken i och istället för att köra en ny installation väljer du att reparera windows, så kör du lite driver sweeper sen så skall allt fungera kanon.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuzuul:

föresten, kommer alla filer på hårdisken försvinna ?

Yes, alltihopa. Så om du har något viktigt på den se till att kopiera det innan du börjar formatera.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Okej,soft har igentligen bara massa skit på denna dator, lol och wow typ, de enda som jag skulle vilja ha kvar e mina skyrim sparningar, har 100 timmars game time, fast de e lungt endå : ) tack grabbar för svaren,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vuzuul:

Okej,soft har igentligen bara massa skit på denna dator, lol och wow typ, de enda som jag skulle vilja ha kvar e mina skyrim sparningar, har 100 timmars game time, fast de e lungt endå : ) tack grabbar för svaren,

Spelsaves är ofta inte stora, lägg dem på ett usb minne eller använd skydrive eller nått liknande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

flytta gårdisk från 1 gammal dator till en helt ny

okej, flyttade över hårdisken och körde repair, märkte sen då när den va klar att massa acer skit ligger kvar på datorn, och om de används så blå skärmar jag och det står att det är en aspire m5201 dator fast de äre ju inte etc, hur kan jag komma tillbaka till repair eller installera helt nytt igen ?

Permalänk
Rekordmedlem

Repair är inte ominstallation, gör om, gör rätt, att flytta en installation mellan datorer ger problem,.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jo har märkt det. har massa skit, frågade hur jag gör om, ville inte ha en konfermation att jag gjorde fel

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska installera win, inte reparera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

¨ja men hur göra jag det igen då ??

Permalänk
Rekordmedlem

Du väljer installation i stället för reparation i menyerna som kommer upp när du startar från winskivan

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vet inte om jag har nån, köpte som sakt en aspire m5201 och de är ett färdigt paket, startade bara datorn och så fixade den allt sj. men om jag får tag på en ny cd, typ windows 7 pro ? kan jag då stoppa in den och installera? är väldigt ny på just detta med håridskar etc

Permalänk
Rekordmedlem

Den levererades väl med win 7 eller valde du bort det också?
Är problemet att du inte har win ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Vuzuul:

vet inte om jag har nån, köpte som sakt en aspire m5201 och de är ett färdigt paket, startade bara datorn och så fixade den allt sj. men om jag får tag på en ny cd, typ windows 7 pro ? kan jag då stoppa in den och installera? är väldigt ny på just detta med håridskar etc

Svar ja. Köper du en ny Windowsskiva är det bara stoppa i och installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuzuul:

vet inte om jag har nån, köpte som sakt en aspire m5201 och de är ett färdigt paket, startade bara datorn och så fixade den allt sj. men om jag får tag på en ny cd, typ windows 7 pro ? kan jag då stoppa in den och installera? är väldigt ny på just detta med håridskar etc

Ja. Skivan du har nu är antagligen bara en återställningsskiva.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

jaha nej, ska försöka förklara allt : ) såhär gick de till, köpte ny dator från inet, valde egna delar, tänkte men jag e smart, skiter i att köpa enn ny hårdisk för jag tar bara den jag har i min andra dator, så gjorde ajg det, och då när jag koppla ihop allt och satte igång fick jag välja mellan repair och instalation, tröck repair för ville ha kvar spel etc jag hadde från min gammla dator, men märkte sen direkt att jag hade datorn trodde att jag fortfarande hade mitt gamla moderkort eller nått sånt, för om jag ska köra system klassifisering, tror den att jag har 4 g ram när jag har 8 nu och att jag har acer dator etc, och om jag försöker använda och klassifisera om då får jag blå skärm.

Permalänk
Medlem

mm, har hiittat 2 cd fast det är bara återställning, men har en polare som har en crackat win 7 pro som ajg ska låna, så de fixar sig nog, tänkte bara om de fanns nått annat vis att bara komma tillbaka till punkten där jag kunde välja install eller repair, för förut så tröck jag typ f2 under start och då kunde jag komma in på att göra de, kan kan inte nu

Permalänk
Rekordmedlem

Rubriken skulle varit, Jag saknar en skiva med win hur ska jag jag kunna installera om min dator?
Svaret är att det kan du inte, du måste ha en winskiva för att lösa det här, dessutom låses oemlicenser mot en viss hårdvara , så det kräver en retail för att kunna flytta win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vuzuul:

mm, har hiittat 2 cd fast det är bara återställning, men har en polare som har en crackat win 7 pro som ajg ska låna, så de fixar sig nog, tänkte bara om de fanns nått annat vis att bara komma tillbaka till punkten där jag kunde välja install eller repair, för förut så tröck jag typ f2 under start och då kunde jag komma in på att göra de, kan kan inte nu

Nu börjar du skriva saker du inte ska på det här forumet, du ska nog genast läsa reglerna innan tråden låses.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuzuul:

jaha nej, ska försöka förklara allt : ) såhär gick de till, köpte ny dator från inet, valde egna delar, tänkte men jag e smart, skiter i att köpa enn ny hårdisk för jag tar bara den jag har i min andra dator, så gjorde ajg det, och då när jag koppla ihop allt och satte igång fick jag välja mellan repair och instalation, tröck repair för ville ha kvar spel etc jag hadde från min gammla dator, men märkte sen direkt att jag hade datorn trodde att jag fortfarande hade mitt gamla moderkort eller nått sånt, för om jag ska köra system klassifisering, tror den att jag har 4 g ram när jag har 8 nu och att jag har acer dator etc, och om jag försöker använda och klassifisera om då får jag blå skärm.

Är det inte f8 som gäller när windows bootas för att få upp startalternativ?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuzuul:

aa såg de precis nu, att den vill typ skriva in nån kåd, men lär ju kunna tanka från pbay och bränna och sen installera ?

Hehe som sagt läs igenom reglerna innan tråden blir låst...

Permalänk
Medlem

oj sorry, : )

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Eftersom tråden bryter mot piratkopieringsregeln så måste jag låsa den.

Följande är ett utdrag från denna tråd som förklarar varför regeln finns.

Citat:

Q: Varför existerar regel 7? Det borde väl vara fritt att diskutera piratkopiering?
A: Regeln existerar av två huvudsakliga skäl. För det första är piratkopiering ett brott och det finns något som heter ”medhjälp till brott mot upphovsrättslagen”. Vi vill givetvis inte riskera att bli indragna i en rättsprocess på grund av ett ämne som egentligen ligger utanför SweClockers huvudområde.

För det andra är vi medvetna om att väldigt många piratkopierar. Skulle dessa diskussioner vara tillåtna riskerar mjukvaruforumen att översvämmas av frågor om piratkopior, vilket med all säkerhet sänker nivån med flera snäpp.

Q: Varför är ni så hårda med regel 7, man får ju inte ens nämna att man piratkopierar?
A: Orsaken är att regeln ska vara så lätt att tolka och efterleva som möjligt, både för användare och moderatorer. Det handlar också om en förebyggande åtgärd. Erfarenheterna visar att trådar där användare öppet skyltar med piratkopiering löper stor risk att gå över till diskussioner om hur man piratkopierar.