AMD Radeon HD 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

grafikminnet blir inte overkill när man spelar i 5760x1080 eller som ajg spelar typ 6000+x1080 då vill man ha minnet.

Jo men nu pratade vi juh om 1680x1050..

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maber201:

i vilket spel då?

Skrivet av beatles-3122:

Kan vara bra att veta i vilket spel också.

Bf3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cheewie:

Jo men nu pratade vi juh om 1680x1050..

Kort i den här prestandaklassen är normalt sett inte avsedda att köras i så låga upplösningar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det vore vettigare att skicka pengarna till speltillverkarna istället och se till så att dom fixar nya grymma titlar med grafik som faktiskt gör att man måste ha ett bättre grafikkort. Sen kan jag slänga mig över nya heta prylar..

(IMHO)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curemylife:

Jag tycker att det vore vettigare att skicka pengarna till speltillverkarna istället och se till så att dom fixar nya grymma titlar med grafik som faktiskt gör att man måste ha ett bättre grafikkort. Sen kan jag slänga mig över nya heta prylar..

(IMHO)

Battlefield 3 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Kort i den här prestandaklassen är normalt sett inte avsedda att köras i så låga upplösningar.

Ja men läs hur diskussionen gick! 7970 klarar knappast 120fps i BF3, allt på max i 1080p. Dock kanske det går i 1680x1050. Jag vet att de flesta lirar på högre upplösningar och att detta kort främst hitåt - bl a därav jag skrev att det blir overkill med 3GB minne om man vill köra lägre.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

väldigt sant men det är bara ett spel som jag delvis hatar för att man (precis som bfbc2) inte kan använda musknapparna till melee..:( Har köpt det btw och jag längtar tills jag får till baka pengar från anu*en på webhallen så att jag kan fixa en ny burk;) *s

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

väldigt sant men det är bara ett spel som jag delvis hatar för att man (precis som bfbc2) inte kan använda musknapparna till melee..:( Har köpt det btw och jag längtar tills jag får till baka pengar från anu*en på webhallen så att jag kan fixa en ny burk;) *s

Jo man kan använda musknapparna till att kniva.. Håll in knivknappen en stund så har du uppe kniven hela tiden. (Tills du byter bort såklart)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Problemet var ju då att AMD inte hängde med i svängarna och då var 580 och 480 det man fick nöja sig med och inget som heller imponerade vilket däremot 8800GTX var sista kortet som gjorde. Hur mycket det drar år ju inte relevant då man inte sitter 24/7/365 på 100% load och då påverkas slutsumman man betalar inte nämnvärt om kortet drar 300W eller 240W. Foldar man av okäönd anledning och sitter 24/7/365 på 100% load så kan det påverka om man har dålig avtal på elen.

Helt fel, slutlig dom sker givetvis när båda har sina jämförbara kort på marknaden och inget säger att man haft mera tid att utveckla bara för man kommer ut senare då ingen vet när man startade och slutade utvecklingen, men givet är att den som kommer senare måste vara bättre för att kunna sälja då man kan jämföra med likanade produkt.
Självklart kan du jämföra AMD och Nvidia då det är ren prestanda som är av intresse utan massa tjafs runt omkring för att motivera en sämre presterande produkt, arkitekturens egffektivitet, energiförbrukning mm. Fanboykrig blir det när man blandar in tjafset som prestanda per krona som är 1000% orelevant och kan förändra bilden till sämre korts fördel och det är inte bra när det är enbart prestanda som räknas. Är pengar relevant/man har stram budget så tittar man på fel prestandaklass av kort.
Äpplen vs päron blir det när man tar tex ett tesslakort och jämför med tex 6970, eller 7970 mot 560Ti 448 där man går över gränser från highend till midrange osv. och tom i olika generationer då korrekt data bara fås när det är samma generation och om då ena valt annan taktik påverkar inte äpplen vs päron jämförelsen då det handlar om ren prestanda, inte relativt sin egen föregångare om den är den sämre presterande parten.
Finns inget som säger att Kepler blir nån form av .x generation då det blir en första 28nm precis som Tahiti så dom är fullt jämförbara och om AMD valt småGPU-vägen så är det deras bekymmer, inte kundernas. För att förtydliga skiter jag i hur det presterar mot sin egen föregångare då det är orelevant när det är prestanda som gäller utan tjaft för att motivera en sämre presteranfde produkt vad gäller FPS och att då sitta och jämföra ett nytt kort som MÅSTE prestera bättre än föregåendes generation bästa med föregående generation är ju bara löjligt. Med den filosofin kan man jämföra kepler med 6970 och bli impad om skillnaden i prestanda är konstant mot föregående generation även om det bara är 15-30% snabbare än 7970. Åtminstonde jag blir då neutral i förhållande tiull ett sådant kort som inte lyckas bättre än vad 7970 gör då det enda jag är "fanboy" av är ren prestanda utan tjafset runt omkring. Tänker dock inte köpa mer än ett av kortena ur generationen så innan keplar vet vi inte vad som blir herre på täppan och köpvärt så nåt överprisat 7970 blir det inte innan keplar finns iaf. om ens det då 7970 inte presterar tillräckligt för att kallas uppgradering.
Gick ju utmärkt att jämföra när ATI hadde DX10.1 och Nvidia "bara" DX10 så då går det utmärkt när Nvidia ryktas ha DX11.1 och AMD "bara" DX11 men det är ju fortfarande samma generation, dvs första med 28nm teknik.
Ingen vettig köper ett kort innan man har hela bilden klar för sig och panikköpa 7970 nu kommer vara riskabelt inte minst pga att inget tyder på att det kommer förbli toppkort någon längre stund när det bara är 15-30% snabbare, eller något mera beroned på test men inget som inte går enkelt att ta igen och behålla oförändrad skillnad Kepler vs. 7970 som det är med 580 vs 6970 med den skillnaden att AMD tar 500-550€ för sitt kort och därmed höjt pristrappan så Kepler framstår som normalt prissatt om det kostar 600€+.

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
Delvis pga att man inser att 1080p är nästan meningslöst att ha med men har det ändå men även har ett 3GB kort för korrekt jämförelse så inte Vram blir en faktor vilket det är ibland och som alltid är det min FPS som är mera av intresse än medel FPS.

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1361/pg1/amd-radeon-hd-...

http://hardocp.com/article/2011/12/22/amd_radeon_hd_7970_vide...

Tre exempel av många och man kan vrida och vända hur man vill med faktum kvarstår att blir man impad av 7970 har man låga krav för åtminstonde jag anser att +30% toppkort till toppkort är minimum mellan generationerna och ligger man då efter så blir det inte imponerande ens om man lyckas dubbla sin prestanda då det är relativt bäst presterande enkelGPU som är det enda som är av intresse. Impad kan man som sagt få bli när Kepler inte presterar bättre och AMD vänt trenden att vara sämmre i ren prestanda.

Om jag ska köpa ett kort nu, så skiter jag fullständigt i vad som kommer eller inte kommer om 6 månader. Man jämför det som finns när man köper, sen köper man. Man kan alltid vänta, men väntar man så väntar man och köper man så köper man.
Är jag den ända som inte tycker att kortet säljs till överpris? Helt nytt kort (alltid dyrare innan stabilisering), 30% bättre än det näst bästa och kostar cirka 25% mer. Vad är det som är otänkbart med det scenariot?

"Ingen vettig köper ett kort innan man har hela bilden klar för sig och panikköpa 7970 nu kommer vara riskabelt "

Men vi har bilden framför oss, vi vet hur bra kortet presterar och vad det kostar. Tycker man det är värt pengarna så köper man det. Tycker man inte att det är värt det så köper man det inte. Vill man vänta ännu en tid och se vad konkurrenterna kommer med så väntar man. Jag förstår inte problemet, som du har försökt måla upp. För konsumenten är det i slutändan helt jävla orelevant om kortet är tillverkat i 90nm eller i 5nm, prestanda kontra kostnad är det ända som är relevant. Förtydligande: Relevant för en kund med IQ över en påse smutstvätt.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Om jag ska köpa ett kort nu, så skiter jag fullständigt i vad som kommer eller inte kommer om 6 månader. Man jämför det som finns när man köper, sen köper man. Man kan alltid vänta, men väntar man så väntar man och köper man så köper man.
Är jag den ända som inte tycker att kortet säljs till överpris? Helt nytt kort (alltid dyrare innan stabilisering), 30% bättre än det näst bästa och kostar cirka 25% mer. Vad är det som är otänkbart med det scenariot?

"Ingen vettig köper ett kort innan man har hela bilden klar för sig och panikköpa 7970 nu kommer vara riskabelt "

Men vi har bilden framför oss, vi vet hur bra kortet presterar och vad det kostar. Tycker man det är värt pengarna så köper man det. Tycker man inte att det är värt det så köper man det inte. Vill man vänta ännu en tid och se vad konkurrenterna kommer med så väntar man. Jag förstår inte problemet, som du har försökt måla upp. För konsumenten är det i slutändan helt jävla orelevant om kortet är tillverkat i 90nm eller i 5nm, prestanda kontra kostnad är det ända som är relevant. Förtydligande: Relevant för en kund med IQ över en påse smutstvätt.

Du bryr dig inte om såna teknologiska grejer nej, men däremot så gör nog nästan alla andra på SweClockers det, då forumets medlemmar till största delen är teknikintresserade eller på andra håll ganska kunniga inom datorer och specs för datorprodukter.

Sen går man ju knappast till en butik och ber om att få köpa det "bästa" grafikkortet de kan tänkas sälja, och får höra att det är ett bra kort för alla de där "nya tuffa actionspelen", och sen bestämmer sig för att köpa det baserat på priset, nej,. Man undersöker så klart själv om priset är värt det motsvarande andra kort, vilka specs korten man kollar på har och sånt, men även om något nytt kommer ut inom den närmaste tiden då man inte är dum nog att köpa säg tex ett AMD HD6770 grafikkort nu, för att om en månad sen lära veta pga okunskap att AMD HD7700 kom ut, en månad efter inköp av det äldre kortet för att gå miste om dubbel prestanda till samma pris..

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Du bryr dig inte om såna teknologiska grejer nej, men däremot så gör nog nästan alla andra på SweClockers det, då forumets medlemmar till största delen är teknikintresserade eller på andra håll ganska kunniga inom datorer och specs för datorprodukter.

Sen går man ju knappast till en butik och ber om att få köpa det "bästa" grafikkortet de kan tänkas sälja, och får höra att det är ett bra kort för alla de där "nya tuffa actionspelen", och sen bestämmer sig för att köpa det baserat på priset, nej,. Man undersöker så klart själv om priset är värt det motsvarande andra kort, vilka specs korten man kollar på har och sånt, men även om något nytt kommer ut inom den närmaste tiden då man inte är dum nog att köpa säg tex ett AMD HD6770 grafikkort nu, för att om en månad sen lära veta pga okunskap att AMD HD7700 kom ut, en månad efter inköp av det äldre kortet för att gå miste om dubbel prestanda till samma pris..

Las vad jag skriver istallet for att kommentera blint. Jag skriver att OM man bestammer sig for att kopa ett kort NU (nej, inte om tva veckor eller 6 manader) sa gar man efter prestanda kontra priset. Sjalvklart kollar man upp om kortet ar prisvart, och det gor man genom att jamfora med andra kort. Men de stora faktorerna for 99% ar just pris och prestanda. Skulle 28nm vs 40nm vara en faktor som ar avgorande? Nej. Man jamfor korten som finns, och koper det som motsvarar ens prestandakrav och planbok.

Sen kan vi ju aterigen prata vidare om att VANTA, vilket ofta kan lona sig precis som du skriver. Men som jag sa: Ska man kopa ett kort NU (fortydligar for att jag inte ska missuppfattas igen) och inte sen, sa ar likforbannat tillverkningstekniken orelevant.

For du kan inte pa fullaste allvar mena att du ibland valjer ett samre/dyrare kort bara for att det ar tillverkat i 28nm istallet for t.ex 40nm?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Las vad jag skriver istallet for att kommentera blint. Jag skriver att OM man bestammer sig for att kopa ett kort NU (nej, inte om tva veckor eller 6 manader) sa gar man efter prestanda kontra priset. Sjalvklart kollar man upp om kortet ar prisvart, och det gor man genom att jamfora med andra kort. Men de stora faktorerna for 99% ar just pris och prestanda. Skulle 28nm vs 40nm vara en faktor som ar avgorande? Nej. Man jamfor korten som finns, och koper det som motsvarar ens prestandakrav och planbok.

Sen kan vi ju aterigen prata vidare om att VANTA, vilket ofta kan lona sig precis som du skriver. Men som jag sa: Ska man kopa ett kort NU (fortydligar for att jag inte ska missuppfattas igen) och inte sen, sa ar likforbannat tillverkningstekniken orelevant.

For du kan inte pa fullaste allvar mena att du ibland valjer ett samre/dyrare kort bara for att det ar tillverkat i 28nm istallet for t.ex 40nm?

om det blir betydligt mkt tystare med 28nm så är det en bra anledning, man fårju tänka på att kylaren kostar ca 600 med

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Ni som har koll, har andra benchmarks på WWW visat goda resultat också? Har man börjat få en prisbild ännu förresten? Kommer detta kort ge bäst prestanda per krona när det finns i bra tillgänglighet på marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle@anka:

om det blir betydligt mkt tystare med 28nm så är det en bra anledning, man fårju tänka på att kylaren kostar ca 600 med

I mitt exempel utgår jag från att korten håller samma förbrukning och ljudnivå. Enbart prestanda, pris samt tillverkningsteknik som är variabler.

Men ljudnivån och förbrukningen är naturligtvis också intressant, så länge man bryr sig om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Ni som har koll, har andra benchmarks på WWW visat goda resultat också? Har man börjat få en prisbild ännu förresten? Kommer detta kort ge bäst prestanda per krona när det finns i bra tillgänglighet på marknaden?

Absolut inte bäst prestanda per krona. Prestanda per krona och Prestandakrona hör inte ihop :P.
Troligtvis blir det 7700 alternativt 7800-serien som blir bäst prestanda per krona.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Absolut inte bäst prestanda per krona. Prestanda per krona och Prestandakrona hör inte ihop :P.
Troligtvis blir det 7700 alternativt 7800-serien som blir bäst prestanda per krona.

Jo så är det ju nästan alltid, tex 6870CF ~3000kr verkar ju ha nästan samma prestanda som ett 7970-kort som då troligtvis kommer kosta runt 4500-5000kr. Är väl visserligen lite enklare och mer stabil prestanda med ett singelkort men ändå, nöjer man sig med bara ett mid-range kort kommer nog 7800-serien vara mer än nog, speciellt då ett ensamt 6870-kort är mer än nog för dem flesta idag som inte lirar på flera skärmar eller måste maxa krävande spel som BF3 i 1080.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se det här i crossfire!

Permalänk
Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk

Spelar PCI Express 3.0 någon roll?

Hej!

Något jag inte sett några tester ta upp är huruvida det AMD's nya kort drar någon nytta av det nya PCI Express 3.0-gränssnittet. Jag har hört att grafikkorten inte ens kommer upp i PCI Express 2.0's bandbredd ännu, så det ska inte göra någon skillnad än så länge. Men jag har inte sett några siffror eller tester kring detta. Någon som är upplyst i ämnet?

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

väldigt sant men det är bara ett spel som jag delvis hatar för att man (precis som bfbc2) inte kan använda musknapparna till melee..:(

Har inget med AMD's kort att göra men... Jag kan kniva med mina tumknappar på musen i BF3, det fungerar alldeles utmärkt. Kanske kassa drivisar eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Bara 1600 på GPU
Vänta bara tills detta är standard för grafikkort... dock kanske det blir fler sp ist.
Låter som ett fint kort förr crossfire i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Jag tycker att det vore vettigare att skicka pengarna till speltillverkarna istället och se till så att dom fixar nya grymma titlar med grafik som faktiskt gör att man måste ha ett bättre grafikkort. Sen kan jag slänga mig över nya heta prylar..

(IMHO)

De är helt enkelt inte speciellt intresserade av PC-plattformen utav flera skäl.

1) Förmodligen fler piratade spel på pc-sidan.

2) Det är ju mer komplicerat att programmera till PC eftersom kombinationen hårdvara är lika stor som antalet spelare ;-), Näh, allvarligt de flesta verkar ju tycka att det blivit mer komplicerat.

3) Konsollspelen är dyrare, Moooh money!

Finns säkert mer korrekta svar, men något stämmer säkert.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av starboy83:

Hej!

Något jag inte sett några tester ta upp är huruvida det AMD's nya kort drar någon nytta av det nya PCI Express 3.0-gränssnittet. Jag har hört att grafikkorten inte ens kommer upp i PCI Express 2.0's bandbredd ännu, så det ska inte göra någon skillnad än så länge. Men jag har inte sett några siffror eller tester kring detta. Någon som är upplyst i ämnet?

Asus ROG mars II är 2st gtx580 på en pci-e 16 port
pci-e 2 ser inte ut att vara något problem än på ett tag..

Permalänk

http://www.techpowerup.com/157771/Sapphire-Readies-Radeon-HD-...
Fabriksklockad 7970 till 1335MHz låter galet, galet... bra.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

http://www.techpowerup.com/157771/Sapphire-Readies-Radeon-HD-...
Fabriksklockad 7970 till 1335MHz låter galet, galet... bra.

Känns som lite för bra för att vara sant. Men om det stämmer är AMD lite konstiga som sätter orginal frekvensen på 925mhz när den är kapabel till 40% högre.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

Känns som lite för bra för att vara sant. Men om det stämmer är AMD lite konstiga som sätter orginal frekvensen på 925mhz när den är kapabel till 40% högre.

Med högre frekvenser kommer också högre strömförbrukning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UNIX1337:

Känns som lite för bra för att vara sant. Men om det stämmer är AMD lite konstiga som sätter orginal frekvensen på 925mhz när den är kapabel till 40% högre.

Det kan handla om hanplockade kretsar som klarar så pass höga frekvenser. I recensionerna verkar ju dessa grafikkort vara rätt lättklockade så återstår ju att se. Underligt att man ändå valt en så pass låg klockfrekvens på referenskorten. Nu vet vi ju inget om yields med dessa ännu samt framförallt hur retail-korten faktiskt klockar. Blir intressant att se de första rapporterna.

Skrivet av Boss302:

Med högre frekvenser kommer också högre strömförbrukning.

Fast så mycket högre strömförbrukning är det ju ändå inte:

Men visst, på Sapphires kort så lär det ju förmodligen krävas högre spänning vilket såklart gör att strömförbrukningen drar iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Fast så mycket högre strömförbrukning är det ju ändå inte:

20 watt kanske inte låter mycket men när man redan ligger på gränsen till vad standarden tillåter är det ganska mycket.
Ljudnivå spelar också in.
Och att man vill vara säker på att kortet funkar i alla datorer, inte bara dom som har extra bra kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Riktigt bra kort! AMD sätter ribban, kan nvidia följa? Jo, såklart dom kan.. Men dom kommer få kämpa för att nå upp och dom är inte där ännu.
När 7970 finns på hyllorna, vem kommer köpa ett GTX580 då? Eller, vem köper GTC580 idag när 7970 finns på hyllorna om några veckor? Tror nvidia gråter lite grann nu..
Förhoppningsvis så kommer nvidia matcha AMD och vi får en ny strid i toppen.

Det finns OTROLIGT många som inte vet att 7000-serien är på ingång. Finns nog många som använder pengar som måttstock för att köpa "det bästa", för att inte tala om OEM datorer. Både plastburkar och "riktiga" datorer som företag bygger ihop, dom trycker nog fortfarande på att gtx580 är superulta och att det kommer fortsätta vara det.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Avstängd

Finns ett nytt galleri här på sweclockers som någon av er kanske hade funnit intressant.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]