Permalänk
Medlem

Har en fråga angående CPU. När jag är på Imperial fleet, antagligen det mest krävande stället där fpsen är som sämst används inte mer än 2-10% av CPUn. Tror aldrig jag sett mer över 20% processoranvändning....

Är detta normalt? Fråga nummer två, kan jag se hur mycket av mina GPUs som används? Om jag verkligen utnyttjar mitt SLI.

Permalänk
Medlem

Antar att spelet är rätt CPU-beroende i många fall även om den inte går på max. Jag använder Process Explorer för att kolla CPU och GPU load, men det finns flera andra alternativ (GPU-Z är väl vanligt). Vet inte om de fungerar med SLI.

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653
http://www.techpowerup.com/gpuz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Nja, noterade en viss dipp igår faktiskt, Heroic +4, enbart Jedi's och en hel del så träffade jag 85fps... Men det rullar på bra

Har du clockat ditt kort något? eller gjort någon annan tweak?
Jag har ett likadant kort ASUS GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II men för mig är det som en bergodalbana då fps går mellan 70-40 och när jag är inne vid imperial fleet som är "det ultimata testet" så har jag runt 15 fps.

Får testa med DX9 saken som någon tidigare postade antar jag för jag tycker inte mitt kort presterar bra nog även om SWTOR är dåligt kodat.

Visa signatur

Chieftec Super Series 750W PSU | Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3 | AMD Phenom II X6 1090T Black Edition | ASUS GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II | Kingston HyperX SO-DIMM 16GB DDR3 |Seagate Barracuda 1TB Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s | Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5" - 450/450 MB/s

Permalänk
Antielefant

Det går faktiskt bättre ju fler Jedi du har med, eftersom ljussablarna av någon anledning kräver mindre grafikuträkningar än full auto på en assault cannon.

Det sagt är det inte ofta jag sjunker under 60 FPS, men så har jag rigg för det också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

det är fel med swtor, på deras forum finns det en tråd med över 5000+ poster!
Folk med senasta bästa datorerna har problem (inte alla men vissa)
och dom kraven ni påstår swtor kräver, är aldeles för höga
här har ni minimum req:
Processor:

AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4000+ or better
Intel Core 2 Duo 2.0GHz or better
Operating System:
Windows XP Service Pack 3 or later

RAM:

Windows XP: 1.5GB RAM
Windows Vista and Windows 7: 2GB RAM

Note: PCs using a built-in graphical chipset are recommended to have 2GB of RAM.

Star Wars: The Old Republic requires a video card that has a minimum of 256MB of on-board RAM as well as support for Shader 3.0 or better. Examples include:

ATI X1800 or better
nVidia 7800 or better
Intel 4100 Integrated Graphics or better

DVD-ROM drive – 8x speed or better (required for installation from physical editions only) Internet connection required to play.
Från deras egna hemsida
och fps problemen är vanligast i warzones och fleet
tack för mig

Permalänk
Medlem

De där systemkraven är för att kunna starta spelet och få igång det som bildspel.
Testade på c2d 2.4GHz, 8GB ram och geforce 320m, allt på low i 1280x800, ger 10-15fps, ibland uppe på 20.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

JO minimikrav brukar motsvara "det går att få igång det".
Rekommenderade krav brukar motsvara "det går att spela hyfsat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av koltman:

Har du clockat ditt kort något? eller gjort någon annan tweak?
Jag har ett likadant kort ASUS GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II men för mig är det som en bergodalbana då fps går mellan 70-40 och när jag är inne vid imperial fleet som är "det ultimata testet" så har jag runt 15 fps.

Får testa med DX9 saken som någon tidigare postade antar jag för jag tycker inte mitt kort presterar bra nog även om SWTOR är dåligt kodat.

Nej jag har inte klockat mitt kort, kör standard på allt utom processorn.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

hmm .

tröttsamt när saker inte flyter som man vill att det ska flyta speciellt för sånna som mig som inte är s high på pc komponenter clockning osv.

har en hp pavillion a6632sc som är uråldirg sen kör jag på en hp envy 17" 2100eo i7, 6gb ram, ati radeon hd6850m 1gb ddr5 vram , har jobbat mig fram och tilbaka med drivrutiner osv nu funkar det okej , lå fps då ja märker av hack hela tiden men ibland flyter det på riktigt superfint så som ja antar att det ska göra sen händer något , vet inte om d e splet eller min data men nmed jämna mellanrum dör typ grafiken o allt stannar bilden försvinner o ljudet börjar eka tar ett tag sen kommer det tillbaka men riktigt frustrerande då ja införskaffade envy'n med tro o hopp om att ja skulel få spela felfritt.

tänker slöänga ihop en bra stationär nu istället så man kan få gamea ifred uta lagg o jidder. är väldigt okunnig själv men droppa hjärna in i min tråd "Help mig out snälla - datorbygge " länk : http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

en annan fråga hur ser jag min fps i spelet? vad e kommandot ? hittar inget inbyggt som i wow t.ex.

Permalänk
Medlem

Ctrl+shift och f samtidigt fick jag veta här vid samma fråga om fps.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

En liten fråga bara: Vilket är bäst optimerat för just spel som SWTOR? i7 2600k eller i5 2500k ? Också om ni ser vad som möjligen skulle kunna vara flaskhalsen i min burk, specc i signaturen..

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Måste ju vara något annat fel om ni får så låga fps. Med min förra stationära burk hade jag mellan 50-120fps. AMD PhenomII x4 955BE@3.8, GTX560Ti och 4Gb ram. Upplösning 1920x1080. Lite osäker i PvP dock, eftersom jag sällan kör det.
På denna laptopen har jag låga fps, men ändå spelbart mellan 20-50 fps.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Ctrl+shift och f samtidigt fick jag veta här vid samma fråga om fps.

Tackar ska in o testa nu!

Permalänk
Antielefant

Mobility 6850 är ju knappast en speciellt stark GPU, tvärt om är den svagare än ett (stationärt) HD 5670. Ska du spela i 1080p på det grafikkortet kan du krasst förvänta dig väldigt låg FPS ens på låga settings.

Det finns ingen bärbar dator som ens kan jämföras med en stationär dator med ett billigt riktigt grafikkort, ens de bästa bärbara datorerna är knappt ens i klass med en stationär med ett ensamt 6870 - och envyn är långt ifrån det bästa grafikmässigt på marknaden.

Skrivet av Mr6boogey:

hmm .

tröttsamt när saker inte flyter som man vill att det ska flyta speciellt för sånna som mig som inte är s high på pc komponenter clockning osv.

har en hp pavillion a6632sc som är uråldirg sen kör jag på en hp envy 17" 2100eo i7, 6gb ram, ati radeon hd6850m 1gb ddr5 vram , har jobbat mig fram och tilbaka med drivrutiner osv nu funkar det okej , lå fps då ja märker av hack hela tiden men ibland flyter det på riktigt superfint så som ja antar att det ska göra sen händer något , vet inte om d e splet eller min data men nmed jämna mellanrum dör typ grafiken o allt stannar bilden försvinner o ljudet börjar eka tar ett tag sen kommer det tillbaka men riktigt frustrerande då ja införskaffade envy'n med tro o hopp om att ja skulel få spela felfritt.

tänker slöänga ihop en bra stationär nu istället så man kan få gamea ifred uta lagg o jidder. är väldigt okunnig själv men droppa hjärna in i min tråd "Help mig out snälla - datorbygge " länk : http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

en annan fråga hur ser jag min fps i spelet? vad e kommandot ? hittar inget inbyggt som i wow t.ex.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Mobility 6850 är ju knappast en speciellt stark GPU, tvärt om är den svagare än ett (stationärt) HD 5670. Ska du spela i 1080p på det grafikkortet kan du krasst förvänta dig väldigt låg FPS ens på låga settings.

Det finns ingen bärbar dator som ens kan jämföras med en stationär dator med ett billigt riktigt grafikkort, ens de bästa bärbara datorerna är knappt ens i klass med en stationär med ett ensamt 6870 - och envyn är långt ifrån det bästa grafikmässigt på marknaden.

mjo märkte det. som sagt är inte så duktig på komponenter osv. vill bara spela egentligen. mens edan allt börja bråka med mig så har ja fattat ett intresse för datorer o komponenter. iallafalll.

ja kör i 1080p medium settings på hp'n o ja ligger väl runt 50 fps ... det sjuka som aj tycker är, är att jag pendlar i fps helt hejdlöst ibaldn snurrar det på riktigt bar o ja ligger på en 90 fps i snitt sen helt plötsligt på samma plats så droppar jag till 30 fps...

om du har tips på komponnter och ett stabilt datorbygge som hanterar swtor i max settings eller hyfsat high settings iallafal känn dig välkommen att posta i min tråd ang. datorbygge http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Permalänk
Medlem

Har äntligen löst mitt FPS problem, nu mer spelar jag med allt på max och laggar inte någonstans, innan var jag tvungen att köra allt på low och warzones var en pain.

Det jag gjorde var heöt enkelt att formatera c: och installera om windows7 x64.
Jag sparade mappen med spelet på en annan partition. sedan tankade jag ner downloadern till spelet, som automatiskt hittade mitt tidigare installerade spel.
Körde igång efter att jag installerat senaste Nvidia drivisarna osv.
Flyter som en gud nu, inget FPS lagg what so ever.

Hoppas detta kan fungera för fler med.

(Jag installerade inte dx9 denna gången utan kör med windows7s egna filer)

Visa signatur

ASUS PRIME X570-P - Ryzen 3600x - Gigabyte 5700xt gaming OC - 16gb G.skill 3200MHz CL 16

Permalänk

Intressant

http://www.mmorpg.com/discussion2.cfm/post/4676661/Copy-Prote...

Ett intressant inlägg på mmorpg.com, undrar om det ligger något i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

http://www.mmorpg.com/discussion2.cfm/post/4676661/Copy-Prote...

Ett intressant inlägg på mmorpg.com, undrar om det ligger något i det.

Det tror jag inte, bandbreddsresurserna som skulle behövas för detta skulle bli astronomiska samt att det skulle nog gå mycket långsammare för alla användare.

Efter att ha kollat lite så ser jag att Stephen Reid har skrivit ett inlägg angående detta:
http://www.swtor.com/community/showthread.php?p=1501831#edit1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mobility 6850 är ju knappast en speciellt stark GPU, tvärt om är den svagare än ett (stationärt) HD 5670. Ska du spela i 1080p på det grafikkortet kan du krasst förvänta dig väldigt låg FPS ens på låga settings.

Det finns ingen bärbar dator som ens kan jämföras med en stationär dator med ett billigt riktigt grafikkort, ens de bästa bärbara datorerna är knappt ens i klass med en stationär med ett ensamt 6870 - och envyn är långt ifrån det bästa grafikmässigt på marknaden.

Det är inte helt korrekt, om du kollar på notebookcheck så ligger det inte bra till, dock är det Gddr3 versionen och den som är i Envy är Gddr5 versionen som har ungefär samma prestanda som GTX 560 så kortet ligger mellan 5750 och 5770 i prestanda om man ska jämföra med stationär dator

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Skrivet av Runsy:

Har äntligen löst mitt FPS problem, nu mer spelar jag med allt på max och laggar inte någonstans, innan var jag tvungen att köra allt på low och warzones var en pain.

Det jag gjorde var heöt enkelt att formatera c: och installera om windows7 x64.
Jag sparade mappen med spelet på en annan partition. sedan tankade jag ner downloadern till spelet, som automatiskt hittade mitt tidigare installerade spel.
Körde igång efter att jag installerat senaste Nvidia drivisarna osv.
Flyter som en gud nu, inget FPS lagg what so ever.

Hoppas detta kan fungera för fler med.

(Jag installerade inte dx9 denna gången utan kör med windows7s egna filer)

har precis införskaffat en win 7 skiva tänkte göra samma sak på rekommendation från soberz . det roliga är att nu när jag har skaffat allt för en clean install så tänkte jag att ja måste testa max settings en gång till o se hur det funkar. helt plötsligt så flyter allt på i max i 100 fps. bara spelat så 20 min får se om det håler sig.

Skrivet av Soberz:

Det är inte helt korrekt, om du kollar på notebookcheck så ligger det inte bra till, dock är det Gddr3 versionen och den som är i Envy är Gddr5 versionen som har ungefär samma prestanda som GTX 560 så kortet ligger mellan 5750 och 5770 i prestanda om man ska jämföra med stationär dator

Mvh Billy

billy my man! fattar du precis när ja har allt klart för en clean install så börjar datorn funka som du säger den ska funka hehe. spelar swtor i max nu .

Permalänk
Medlem

hur kollar jag fpsen i SWtor

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

hur kollar jag fpsen i SWtor

Ctrl-Shift+ f

Då ser du FPSen i liten grön text längst nere till vänster på skärmen.

Permalänk
Medlem

Hej! Ber på förhand om ursäkt om min fråga kommit upp förr, men jag har lite bråttom när jag skriver det här Går det att "fulmodda" spelet så man kan spela det på riktigt kassa grafikkort typ integrerade intel chipsets? Tänkte om man kunde fippla med någon .cfg fil eller nått?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Blir lite deppig när jag kollar filmer på youtube och ser hur swtor flyter på som en smörklick i en stekpanna för folk när det "småstuttrar" för mig nästan hela tiden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

'Max' setting, 1280x1024.

Ligger på 111 fps i idle på rymdskeppet
Ligger på ~70 idle på republic fleet
Hoppar mellan 30-80 när jag rör mig / det händer saker.
Har stabilare fps i Skyrim på ultra, något fel är det ju

Testade med V-sync igång, och det "känns" stabilare.
Ligger runt ~60 hela tiden, men sjunker ner till 40-30 i korta stunder utan anledning, och det är snarare det som stör mig.

Edit: Konstigt, fjantade runt på republic fleet nu igen precis, och det sjönk aldrig under 60 (utan V-sync igång.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Har stabilare fps i Skyrim på ultra, något fel är det ju

Kör den ursäkten på SWTOR forumet och alla fanboys goes;

"ZOMG YOU KNOW NOTHING ABOUT GAMES ITS TWO DIFFERENT GAME ENGINES AND CODING OMGGG U SO BAD I WILL SLIT UR THROAT".

Mjo, Hero Engine är likvärdig som Frostbite 2.

Permalänk
Medlem

Jag har riktigt bra FPS överallt förutom på Imperial fleet och motsvarande. Där får jag 10-30 FPS.
Vad orsakar detta?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Alla FPS drops folk får är när det är fler antal spelare i närheten. Antingen i Fleetsen eller i Warzones. Motorn är helt enkelt kass på den fronten. Hoppas dom löser det inom rimlig framtid för det är rätt så pinsamt att en 2500K + GTX570 får ner emot 20 fps i fleet/wz.

Permalänk
Medlem

Låga fps i pvp är rätt drygt....

De borde göra nått åt det tycker man men det skiter de väl i.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Fick hem min nya dator idag med Radeon 6970 2600k 16gb ram och Sabertooth P67. Håller på att ladda ner spelet återigen (drygt att ladda om hela skiten igen efter man har laddat ner det på sin förra dator)
Får väl se hur det ser ut. Laggade som fan innan men kan varit för jag satt på en fattig kontorsdator med 4000 serien samt någon dålig processor.
Låg på runt 8 FPS i imperial på low settings och det var inte fel på internetet, hade ständigt 4 pinnar på connection baren.
Köpte datorn just för att förra datorn laggade så mycket.
Men tror att jag laggade för jag hade dåliga settings.