Permalänk
Skrivet av Bunkeflo10:

Fick hem min nya dator idag med Radeon 6970 2600k 16gb ram och Sabertooth P67. Håller på att ladda ner spelet återigen (drygt att ladda om hela skiten igen efter man har laddat ner det på sin förra dator)
Får väl se hur det ser ut. Laggade som fan innan men kan varit för jag satt på en fattig kontorsdator med 4000 serien samt någon dålig processor.
Låg på runt 8 FPS i imperial på low settings och det var inte fel på internetet, hade ständigt 4 pinnar på connection baren.
Köpte datorn just för att förra datorn laggade så mycket.
Men tror att jag laggade för jag hade dåliga settings.

uppdatering? hur går det flyter det bättre?

Permalänk
Medlem

Med datorn i signaturen nedan, hur tycker ni swtor borde fungera för mig? Blir småirriterad över småhackandet och ibland laggar det till ordentligt.

Har sänkt grafiken ordentligt och tagit bort skuggor helt och ändå detta småhackande. (Förtydligande av signaturen, är totalt 12gb minne.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad du har för datorn, swtor's grafikmotor är sämst tyvärr.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schnabs:

Spelar ingen roll vad du har för datorn, swtor's grafikmotor är sämst tyvärr.

Ja det märks tydligt att det inte spelar någon roll alls vad man har för dator.
sitter med datorn i sign och spelar ingen roll vad för upplösning eller grafikinställning man kör. fps droppar som fan oavsett vad man kör.

standard fight på trash:

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gloremir:

Ja det märks tydligt att det inte spelar någon roll alls vad man har för dator.
sitter med datorn i sign och spelar ingen roll vad för upplösning eller grafikinställning man kör. fps droppar som fan oavsett vad man kör.

standard fight på trash:
http://img580.imageshack.us/img580/1020/fpsproblems.th.jpg

1.7fps ? det där är garanterat något fel på din dator.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

1.7fps ? det där är garanterat något fel på din dator.

vore felet på min dator borde jag ha problem över allt. i alla spel. vilket jag ej har. bf3 flyter på i 1920x1080 utan några problem. (high) över 60fps hela tiden.
mass effect 3 på max aldrig under 60 fps. samma med alan wake.
kolla hur mkt gpu usage det står i afterburner. 24% varför det står 0% i gpu-z har jag ingen aning om.
cpu usage 32.5%

helt klart att spelet inte vill nytja resurserna som finns i datorn.

precis före fighten hade jag 115fps. men så fort man börjar slåss dimper fps:en till runt 1-2fps och stiger sedan till 35 under fighten.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gloremir:

vore felet på min dator borde jag ha problem över allt. i alla spel. vilket jag ej har. bf3 flyter på i 1920x1080 utan några problem. (high) över 60fps hela tiden.
mass effect 3 på max aldrig under 60 fps. samma med alan wake.
kolla hur mkt gpu usage det står i afterburner. 24% varför det står 0% i gpu-z har jag ingen aning om.
cpu usage 32.5%

helt klart att spelet inte vill nytja resurserna som finns i datorn.

precis före fighten hade jag 115fps. men så fort man börjar slåss dimper fps:en till runt 1-2fps och stiger sedan till 35 under fighten.

det är garanterat något fel på din pc om du har 1.7fps i fighter. n'uff said.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

det är garanterat något fel på din pc om du har 1.7fps i fighter. n'uff said.

Och har nu fått svar av deras support.

dom har problem med high end produkter och speciellt radeon 7xxx kort. En lösning jobbas på enligt dom.

alltså har du totalt fel. problemet ligger hos spelets grafikmotor. ej hos mig.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gloremir:

Och har nu fått svar av deras support.

dom har problem med high end produkter och speciellt radeon 7xxx kort. En lösning jobbas på enligt dom.

alltså har du totalt fel. problemet ligger hos spelets grafikmotor. ej hos mig.

Det är snarare så att AMD inte har någon drivrutin som är anpassad för spelet eftersom alla andra grafikkort funkar.
Det va samma visa med bulldozer, AMD skyller på att windows inte är optimerat... är det inte så att tillverkaren som tillverkar produkterna ska göra saker som funkar som dom ska?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Det är snarare så att AMD inte har någon drivrutin som är anpassad för spelet eftersom alla andra grafikkort funkar.
Det va samma visa med bulldozer, AMD skyller på att windows inte är optimerat... är det inte så att tillverkaren som tillverkar produkterna ska göra saker som funkar som dom ska?

tror nog lite mera på bioware än på dig. när deras egna support säger att dom har problem med att få spelet o stödja radeon 7k serie kortena.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gloremir:

tror nog lite mera på bioware än på dig. när deras egna support säger att dom har problem med att få spelet o stödja radeon 7k serie kortena.

Skumt, jag kan inte komma på ett enda tillfälle i historian när en spel tillverkare har behövt patcha ett spel för att funka med en ny serie nvidia grafikkort.
Varför ska spel tillverkare behöva patcha sina spel för att dom ska funka med Radeon kort? BF3, och nu SWTOR.
Låter snarare som att AMD har failat , igen. imo.
Det är ju AMD's skyldighet att utveckla ett grafikkort så det ska fungera, och utveckla drivrutiner som ska funka med alla spel.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Skumt, jag kan inte komma på ett enda tillfälle i historian när en spel tillverkare har behövt patcha ett spel för att funka med en ny serie nvidia grafikkort.
Varför ska spel tillverkare behöva patcha sina spel för att dom ska funka med Radeon kort? BF3, och nu SWTOR.
Låter snarare som att AMD har failat , igen. imo.
Det är ju AMD's skyldighet att utveckla ett grafikkort så det ska fungera, och utveckla drivrutiner som ska funka med alla spel.

Kan ju faktiskt vara så att bioware och AMD jobbar tillsammans på detta och kommit fram till att det är fel i deras grafikmotor. vore inte det första spelet som har problem med motorn

kan även tillägga att det är en hel del med geforce kort som också har problem med pendlande fps. från 1fps - över 100. precis som mig. iaf om man läser på swtor forum och kollar folks bilder och filmer.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gloremir:

Kan ju faktiskt vara så att bioware och AMD jobbar tillsammans på detta och kommit fram till att det är fel i deras grafikmotor. vore inte det första spelet som har problem med motorn

kan även tillägga att det är en hel del med geforce kort som också har problem med pendlande fps. från 1fps - över 100. precis som mig. iaf om man läser på swtor forum och kollar folks bilder och filmer.

fps drops ner till 1 är oftast hårddisk lagg vilket gör att gpu användningen går ner till 0% och upp igen. mycket vanligt fenomen orsakat av en dålig/gammal hårddisk. Även kallat stuttering (ej microstutter).

Eller om man har spelet installerat på en hårddisk där man har windows installerat på eller liknande. Dvs om hårddisken används för något annat än bara att läsa och skriva till spelet.

Hur som helst så vad jag vet så har aldrig någonsin ett spel patchats för att "stödja" en ny serie nvidia kort .

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

fps drops ner till 1 är oftast hårddisk lagg vilket gör att gpu användningen går ner till 0% och upp igen. mycket vanligt fenomen orsakat av en dålig/gammal hårddisk. Även kallat stuttering (ej microstutter).

Eller om man har spelet installerat på en hårddisk där man har windows installerat på eller liknande. Dvs om hårddisken används för något annat än bara att läsa och skriva till spelet.

Hur som helst så vad jag vet så har aldrig någonsin ett spel patchats för att "stödja" en ny serie nvidia kort .

Nyligen installerat en SSD, corsair GT 120gb. på den ligger windows, bf3 samt swtor. så problemet ligegr ej där.

angående spel som patchat för o stödja grafikkort så finns det flera exempel. ett av många är APB (all points bulletin) detta var när Real times world hade spelet.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gloremir:

Nyligen installerat en SSD, corsair GT 120gb. på den ligger windows, bf3 samt swtor. så problemet ligegr ej där.

angående spel som patchat för o stödja grafikkort så finns det flera exempel. ett av många är APB (all points bulletin) detta var när Real times world hade spelet.

Då är problemet garanterat hos drivrutinerna för ditt grafikkort.
Kan nästan sätta min högra pkula på att gtx680 (kepler) inte behövs patchas in i spelet för att det ska funka som det ska..

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Gör som jag, uppdatera er dator

hade tidigare följande
Core2duo 8400 @ 4.3ghz
4gig pc8500
5970 (gpu 950mhz minne 1100mhz)

uppgradera till
Corsair H80
sabertooth P67
i5 2500k @ 4.5ghz
16gig ram (1600mhz)
kör fortfarande 5970 med samma clocks

fps i wz var under all kritik, låg mellan 25-50 med 12.1 drivisar och 12.1 cap3. Med samma drivisar och samma inställning i CCC och swtor har jag nu efter uppgradering 60-110fps i wz's och 80-110fps i fleet.

Värt att notera är att jag kör FancyCache med 4gig minne dedikerat, detta tar helt bort hack i både fleet och wz etc. Och uppgraderingen landa runt 5000kr vilket är helt överkomligt.

Visa signatur

Har en transistor radio som rullar på i 110mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasseman:

Gör som jag, uppdatera er dator

hade tidigare följande
Core2duo 8400 @ 4.3ghz
4gig pc8500
5970 (gpu 950mhz minne 1100mhz)

uppgradera till
Corsair H80
sabertooth P67
i5 2500k @ 4.5ghz
16gig ram (1600mhz)
kör fortfarande 5970 med samma clocks

fps i wz var under all kritik, låg mellan 25-50 med 12.1 drivisar och 12.1 cap3. Med samma drivisar och samma inställning i CCC och swtor har jag nu efter uppgradering 60-110fps i wz's och 80-110fps i fleet.

Värt att notera är att jag kör FancyCache med 4gig minne dedikerat, detta tar helt bort hack i både fleet och wz etc. Och uppgraderingen landa runt 5000kr vilket är helt överkomligt.

Åfan... jag har varit nere på så låga fps som 14 i alderaan wz en gång... normalt ligger det mellan 20-35 i warzones, vilket är helt oacceptabelt med riggen i sign.

kommer uppgradera till IVB 3570k när det släpps om några veckor + 8gb 1866 minnen, troligtvis hyperx eller gskill ripjaws, kommer även göra en uppdatering då ifall fpsen blev bättre...

Har bara problem med fpsen i warzones..... i pve och fleet är det acceptabelt.

Under tiden så undrar jag ifall 1.2 gjorde något för fpsen?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Under tiden så undrar jag ifall 1.2 gjorde något för fpsen?

Själv har jag aldrig haft några problem med FPS i SWTOR men när jag spelade 1.2 på testservern inför denna patch så var det flera på testservern som rapporterade bättre FPS nu i 1.2 än vad de hade tidigare.

Permalänk

Satt på landet i helgen o lira på ett gts 450. flöt på med 50 fps med dropps till 25 typ...

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathtrip2k:

Konstigt, jag ligger på runt 100 - 115 fps med dropps ner till 80 på mitt GTX 460. Allt på High och jag har tweakat ini filen

Ännu konstigare är väl ändå att 111.2 fps är maximum i spelet?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Fast helt seriöst nu pojkar, flickor, män och kvinnor. Problemet ligger i att spelet kör två processer, den mindre av dessa processer är den som hanterar grafiken. Och dessa använder shared memory men det hjälper ju inte för processerna måste ju kommunicera med varandra. Dessutom måste dom vänta på varandra så att när du laddar in the fleet så måste all grafik laddas in innan detta kan visas för dig, därav långa laddningstider.

Om dom bara kunde fixa en 64-bit executable så skulle vi inte få I/O lagg, dvs microstuttering, för då skulle det räcka att ha en process.

Men tyvärr lär det aldrig fixas så länge dom tappar subs i rasande takt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av netbuddy:

Måste ju vara något annat fel om ni får så låga fps. Med min förra stationära burk hade jag mellan 50-120fps. AMD PhenomII x4 955BE@3.8, GTX560Ti och 4Gb ram. Upplösning 1920x1080. Lite osäker i PvP dock, eftersom jag sällan kör det.
På denna laptopen har jag låga fps, men ändå spelbart mellan 20-50 fps.

Det är fel på dig som ljuger för fps är max 111.2 i SWTOR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Men tyvärr lär det aldrig fixas så länge dom tappar subs i rasande takt.

Skickades från m.sweclockers.com

Var ser man subsstatistik?

Läst många inlägg om att många subs försvinner men hittar inga siffror! (Inget påhopp. Är nyfiken bara på siffror.)

I övrigt fpsdroppar det mycket fortfarande för mig med. Riktigt irriterande, speciellt då jag gillar liret.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Citat:

Var ser man subsstatistik?

Läst många inlägg om att många subs försvinner men hittar inga siffror! (Inget påhopp. Är nyfiken bara på siffror.)

I övrigt fpsdroppar det mycket fortfarande för mig med. Riktigt irriterande, speciellt då jag gillar liret.

Finns ingen statistik, jag går helt enkelt eftet hur befolkade servrarna är.
Tidigare vara alla heavy eller full, nu är det väldigt många som är light.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Finns ingen statistik, jag går helt enkelt eftet hur befolkade servrarna är.
Tidigare vara alla heavy eller full, nu är det väldigt många som är light.

Skickades från m.sweclockers.com

För att cap limit har höjts

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

För att cap limit har höjts

För att det finns mindre och mindre människor på fleet och omvärlden vid peaktime efter varje sub-månad.