Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Man måste ha DX9 för att enns kunna spela spelet så självklart har de DX9 installerat. Den är inte "optional".

Jag har en polare som hade problem tills han installerade DX9 från MS hemsida, tyckte det lät suspekt, tills jag ominstallerade min dator igår.
Fick upp en DX-installer när jag startade SWTOR, trots det hade jag urusel prestanda när jag kom in i spelet.
In på MS hemsida och drog ner DX9, nu funkar det perfekt igen.

Så vet inte om det är någon uppdatering det handlar om eller vad det beror på, men skillnaden är enorm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har en polare som hade problem tills han installerade DX9 från MS hemsida, tyckte det lät suspekt, tills jag ominstallerade min dator igår.
Fick upp en DX-installer när jag startade SWTOR, trots det hade jag urusel prestanda när jag kom in i spelet.
In på MS hemsida och drog ner DX9, nu funkar det perfekt igen.

Så vet inte om det är någon uppdatering det handlar om eller vad det beror på, men skillnaden är enorm.

Dåså, då är det väl det som är lösningen?

Kan fler personer konfirmera detta?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har en polare som hade problem tills han installerade DX9 från MS hemsida, tyckte det lät suspekt, tills jag ominstallerade min dator igår.
Fick upp en DX-installer när jag startade SWTOR, trots det hade jag urusel prestanda när jag kom in i spelet.
In på MS hemsida och drog ner DX9, nu funkar det perfekt igen.

Så vet inte om det är någon uppdatering det handlar om eller vad det beror på, men skillnaden är enorm.

Jag kör för tillfället med DX11 installerat, ska jag installera 9 ist?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V/GEN3 Z68 S-1155 ATX, INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155, ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB, CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ, CORSAIR AX 750W Gold 80+ Modular, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 WHITE, WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 750GB 7200RPM SATA/600 64MB, SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART, Windows 7 Home Premium 64-bit SWE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eskils:

Jag kör för tillfället med DX11 installerat, ska jag installera 9 ist?

Nej inte istället, också.
Av någon anledning skickar MS bara med DX11, trots att man uppenbarligen behöver DX9 också.

Här är länken:
http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=35

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Går ju inte att installera.
Får bara upp en ruta där det står att jag redan har samma eller en senare version av dx och ingen installation är nödvändig. :/

Permalänk

Jag har märkt att på udda ställen i spelet, t.ex. inne i "story" eller group instance så spikar min GPU till 99% load. Ute i världen när jag tittar över öppna landskap med allt på max så har jag 50% load, men så fort jag går in i ett rum eller startar en dialog, eller använder "AH" så spikar skiten upp till 99%.

Fail fail fail.

Permalänk

Klarar ett 6870 SwTOR på max settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Jag har märkt att på udda ställen i spelet, t.ex. inne i "story" eller group instance så spikar min GPU till 99% load. Ute i världen när jag tittar över öppna landskap med allt på max så har jag 50% load, men så fort jag går in i ett rum eller startar en dialog, eller använder "AH" så spikar skiten upp till 99%.

Fail fail fail.

Japp, det blir så när ett spel inte är optimerad tillräckligt bra, SWTOR är ett extremfall då den failar grovt när det väl blir en del spelare på samma ställe.
Antingen så ordnar Bioware detta eller så går det åt helvetet då det knappt är spelbart i IF =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej inte istället, också.
Av någon anledning skickar MS bara med DX11, trots att man uppenbarligen behöver DX9 också.

Här är länken:
http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=35

Det går inte att installera denna då den tycker att man redan har en nyare. Lyckades du verkligen med en installation? Vilket OS kör du med?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Det går inte att installera denna då den tycker att man redan har en nyare. Lyckades du verkligen med en installation? Vilket OS kör du med?

Då har du allt installerat, faktum är att de kommer med som default till windows 7. Åt andra sidan använder du web installer installerar den alla updaterade biblioten sedan win 7 släpptes dock.

Senast var flera månader sedan.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaHouseCat:

Klarar ett 6870 SwTOR på max settings?

Ja jag kör med 6870 med allt på max i 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Det går inte att installera denna då den tycker att man redan har en nyare. Lyckades du verkligen med en installation? Vilket OS kör du med?

Win7pro.
Har du inte ett nyinstallerat windows så har du säkert fått dem med något annat spel.
Jag hade inga problem heller innan jag ominstallerade win7.

Det är alltså inte någon mirakelkur för att få mer fps om man redan har allt rätt installerat.
Kan hända att det följer med swtor installern oxå, men både jag o polarn kopierade bara över mappen efter vi formaterat våra datorer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Borde inte en MSI Gx660R klara SWTOR på max ? har inte haft problem med spel såsom skyrim/DA2/MW3 på höga inställningar. Ganska nedstämd när jag inser att jag kan bli tvingad att skaffa ny dator...

Permalänk

kör två laptops utan problem

Jag kör två laptops utan problem.

Macbook pro 15
Intel i7 2.2Ghz 4kärnor
HD5750 1GB
6GB RAM
1440x900

Alienware m14x
Intel i7 2,0ghz 8kärnor
Nvidia GT 555M 3GB
6GB RAM
1600x900

Har även testat spela i Full-HD upplösning på en extern skärm.. no problems at all.

Kör allt på max settings på Alienware samt kan köra väldigt högt på Macbooken men har valt lägre pga av fläktljud osv.

Antar det är som många säger att spelet är mer CPU krävande än GPU.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfisti89:

Jag kör två laptops utan problem.

Macbook pro 15
Intel i7 2.2Ghz 4kärnor
HD5750 1GB
6GB RAM
1440x900

Alienware m14x
Intel i7 2,0ghz 8kärnor
Nvidia GT 555M 3GB
6GB RAM
1600x900

Har även testat spela i Full-HD upplösning på en extern skärm.. no problems at all.

Kör allt på max settings på Alienware samt kan köra väldigt högt på Macbooken men har valt lägre pga av fläktljud osv.

Antar det är som många säger att spelet är mer CPU krävande än GPU.

Sitter på dessa specs... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=761626 Antar att min processor har lägre ghz än vad din macbook har och det är därför det går skit... ? (via turboknappen går den upp till 1.812ghz )

Edit: macbookens radeon kort är mobility vah ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Min burk rullar på utan problem, sitter med två skärmar, fullscreen på SWTOR och lite annat på den andra skärmen, konstant över 100fps.

Menar du på fullaste allvar att du har konstant över 100fps överallt? På Imperial/Republican Fleet? I warzones?

Sitter på:
i7 950
470GTX SLI
6GIG RAM
Win7Pro 64bit

Precis ominstallerat windows, testat flera olika drivrutiner samt alla möjliga grafik inställningar.

Kan få så lågt som underbara 15fps på The Imperial Fleet och så har jag mellan 20-40fps i warzones....

Vadfan är hemligheten? Visst din burk är bättre men jag borde fan få ut bättre prestanda än såhär.

Permalänk

Fattar inte varför view distance inte finns med i spelets settings. Det om något kommer öka folks fps markant.

Permalänk

ligger på mellan 1 och 70 fps.. sinnes sjukt! fattar inte att jag är nere på 1 fps ibland!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Featic:

Menar du på fullaste allvar att du har konstant över 100fps överallt? På Imperial/Republican Fleet? I warzones?

Sitter på:
i7 950
470GTX SLI
6GIG RAM
Win7Pro 64bit

Precis ominstallerat windows, testat flera olika drivrutiner samt alla möjliga grafik inställningar.

Kan få så lågt som underbara 15fps på The Imperial Fleet och så har jag mellan 20-40fps i warzones....

Vadfan är hemligheten? Visst din burk är bättre men jag borde fan få ut bättre prestanda än såhär.

Nja, noterade en viss dipp igår faktiskt, Heroic +4, enbart Jedi's och en hel del så träffade jag 85fps... Men det rullar på bra

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Seoxtonix:

Tjenare

Jag ligger på dryga 20-30 FPS outdoor och märker inte av någon lagg, men så fort jag kommer ner i caves/indoor/WZ eller stora städer så droppar jag ner till 5-12 FPS, vilket inte går att spela på.

Jag kör på:

Intel Core i5-240 @3.1 GHz
GeForce GTX 560
4 gig DDR3
Win 7, 64 bit

** Har Vsync / Shadows off!

Min kära bror kör en sämre dator och ligger på dryga 80-100 FPS, vad kan vara problemet? Min dator är knappt 1 månad gammal och kör dom flesta spelen på max (BF3 på HIGH) utan några problem.

Som andra redan anmärkt klarar inte din processor minimikraven, och dessutom är 4 GB RAM lite i minsta laget för SWTOR. Det öppna landskapet kan enkelt suga iväg och dra upp dess två-fyra processer uppemot 6-8 GB RAM vilket inte minst syns på Taris, Alderaan, Balmorra och Belsavis.

Skrivet av ozo64:

Som sagt. Grafikmotorn suger. Dåligt optimerad. Tror inte det går att få bra FPS ens med det snabbaste kortet som finns.

Jag har konstant 65 (maxfps satt i Inspector) med 570 SLI med i princip maximala ingameinställningar plus 2x AA. Vad som krävs är mycket RAM och en snabb hårddisk (läs SSD).

Skrivet av Sammyc51:

Jag kör med specs som finns i signaturen.

I imperial fleet ligger jag på 20-35 fps. Medans andra ställen funkar det jättebra då jag ligger 60-70+ fps.

Det som jag har sett dra ända ner till 15-20 fps är när jag är i en dialog och en holoterminal kommer fram. Helt sjukt.

Din dator är i lägsta laget för SWTOR. This is not WOW. Spelet är tyngre både processor- och grafikmässigt än de flesta shooters.

Skrivet av stridsvagnen91:

Jag känner också av udda framedrops, det kommer lite då och då, i Coruscant, och ibland ute i stora områden (Taris t.ex). Jag har testat hutlöst många kombinationer av grafikinställningar men det känns inte helt rätt ändå

Dator i sig.

Skaffa SSD - det gör under. Problemet många ser är när datorn måste ladda in texturer från hårddisken i dessa zoner. Det hjälper också att minska draw distance i ini-filerna.

Skrivet av DaHouseCat:

Klarar ett 6870 SwTOR på max settings?

Nej.

Skrivet av Featic:

Menar du på fullaste allvar att du har konstant över 100fps överallt? På Imperial/Republican Fleet? I warzones?

Sitter på:
i7 950
470GTX SLI
6GIG RAM
Win7Pro 64bit

Precis ominstallerat windows, testat flera olika drivrutiner samt alla möjliga grafik inställningar.

Kan få så lågt som underbara 15fps på The Imperial Fleet och så har jag mellan 20-40fps i warzones....

Vadfan är hemligheten? Visst din burk är bättre men jag borde fan få ut bättre prestanda än såhär.

Klocka processorn, skaffa SSD och mer RAM. Du ser drops när du zonar, men i och med att den pagear in den nya zonens texturer flyter det bättre.

Skrivet av Kylskåpshandtag:

Fattar inte varför view distance inte finns med i spelets settings. Det om något kommer öka folks fps markant.

Finns i ini-filerna.

Skrivet av eliasbajen:

ligger på mellan 1 och 70 fps.. sinnes sjukt! fattar inte att jag är nere på 1 fps ibland!

1 FPS lär betyda hårddisklagg, för lite RAM eller för svag processor.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ett tips jag läste nånstans är att dra ner grafikinställningarna så mycket det går, klicka ok så det sparas, och efter det höja till vad man vill köra med. Jag vet inte om det är placebo, men det kändes i alla fall som spelet fick mindre fps-dippar genom det. Det lades även till lite nya rader i client_settings.ini som inte fanns där innan med samma inställningar:
TextureQuality = 0
doBlobShadows = true
FarClipScale = 1.

Sedan är tweaks som Cleanmem att rekommendera mot eventuella memoryleaks. Jag har satt att var 15 minuter rensas minnen i bakgrunden utan att man märker av det, grymt effektivt genom åren för alla sämre kodade spel och det använder sig av Windows inbyggda funktioner, så det är inget extra som ska köras i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en sprillans ny dator som fixar alla spel jag provat, men SWTOR har jag haft problem med.

För er som har problem med nya samt äldre datorer, ta en titt här:

http://www.swtor.com/community/showthread.php?p=616251

Jag följde denna guide och boostade upp min fps från 20-40 till 70-80, stabilt. Genom att endast installera fullt DX9c bibliotek.

Precis som Microsoft själva har skrivit samt som han nämner i forum-tråden så är problemet DX9 för många. Då inte DX11 är 100% bakåtkompatibelt.

Jag trodde inte på detta först fören jag själv provade och märkte otroliga förbättringar. Nu kan jag njuta av spelet!

Hoppas det hjälper!

/Blix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixmo:

Jag sitter på en sprillans ny dator som fixar alla spel jag provat, men SWTOR har jag haft problem med.

För er som har problem med nya samt äldre datorer, ta en titt här:

http://www.swtor.com/community/showthread.php?p=616251

Jag följde denna guide och boostade upp min fps från 20-40 till 70-80, stabilt. Genom att endast installera fullt DX9c bibliotek.

Precis som Microsoft själva har skrivit samt som han nämner i forum-tråden så är problemet DX9 för många. Då inte DX11 är 100% bakåtkompatibelt.

Jag trodde inte på detta först fören jag själv provade och märkte otroliga förbättringar. Nu kan jag njuta av spelet!

Hoppas det hjälper!

/Blix

Jag har ungefär samma problem, ligger mellan 110 - 90 FPS Konstant, men när det droppar från 110 ner till 90 känns det som den droppar mellan 25 fps - 5 fps, och när det väl flyter så är det helt felfritt, men jag kan inte installera directx varianten för att det står att jag har samma eller nyare, jag har Dx11 installerat, hur ska jag göra för att kunna installera 9an också?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V/GEN3 Z68 S-1155 ATX, INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155, ASUS GEFORCE GTX 570 DIRECTCU II 1280MB, CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ, CORSAIR AX 750W Gold 80+ Modular, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 WHITE, WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 750GB 7200RPM SATA/600 64MB, SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART, Windows 7 Home Premium 64-bit SWE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eskils:

Jag har ungefär samma problem, ligger mellan 110 - 90 FPS Konstant, men när det droppar från 110 ner till 90 känns det som den droppar mellan 25 fps - 5 fps, och när det väl flyter så är det helt felfritt, men jag kan inte installera directx varianten för att det står att jag har samma eller nyare, jag har Dx11 installerat, hur ska jag göra för att kunna installera 9an också?

Jag använde denna:
http://www.softwarepatch.com/windows/directx.html

Det är en fullständig installation av DX 9.0c. Uppgraderingsfunktionerna från Microsofts hemsida fungerar inte eftersom den säger du har senaste DX11. men det är ju DX9 du vill ha.

Som sagt, var själv skeptisk till detta när jag först läste om det, men det fungerar verkligen. Garanterar dock inte att det hjälper er alla.

/Blix

Permalänk

Jag har ett annat garfikproblem med swtor. Spelet flyter på fint nästan hela tiden men figurerna ser ut som om Picasso målat dom. Landskap mm ser bra ut även på högsta läget men som sagt "Picasso gubbar". Har precis uppgraderat datorn till i7 med 8G ram Radeon 4890 1G, inte helt nytt men funkar fint på LOTRO.
Ska prova DX 9:an å se om det hjälper. Vill helst inte behöve köpa nytt grafikkort också, mest för att HON kommer att flå mig levande om jag bränner ännu mera pengar på datorn.

Permalänk
Medlem

@ New Player, Det verkar florera en bugg bland grafikinställningarna i spelet så för en del så stämmer inte alls high graphic settings utan det blir low istället.

Dom har en stor downtime idag på 8timmar och dom brukar sticka in patchar, så vi får hoppas dom löser det med grafiken och förhoppningsvis bättre fps också

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Som Tagert skriver. Problemet ligger inte på din hårdvara utan på spelets grafikmotor. Jag lirar Skyrim på ultra settings med flytande FPS, medan jag knappt får 20 FPS i PvP på SWTOR med low settings.

Din dator piskar hårdvaru-kraven som Bioware satt ut, så du bör inte ha några som helst problem med att få en spelbar FPS. Som sagt, det är något fel på deras grafikmotor/inställningar, bara att vänta och hoppas på att de gör något åt det. En tillfällig lösning som fungerat för mig och många andra är att installera DX9 full, länkat ovan.

Håller tummarna för att de gör något åt detta i kommande patch idag!

/Blix

Permalänk

Nu när servrarna är uppe igen, kan nån kolla om det står nåt om nån patch och isf patchnotes när ni loggar in ?

*edit*

Själv är bäste dräng.
http://www.darthhater.com/articles/swtor-news/19843-patch-not...

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

http://www.swtor.com/patchnotes

Verkar som om det har jobbat lite på grafiken, får vi se när vi loggar in ikväll!

Permalänk

läste inget speciellt med grafiken! ändast lite shadow fix osv.
loggar in nu! återkommer

Edit: Känner ingen skillnad, lite högre fps innomhus bara, men fortfarande samma drops