Gigabyte återkallar X79 UD3, UD5, och Assassin 2

Permalänk

Passade video till överklockaren?

Permalänk
Skrivet av skog1s:

[...]Glöm att du får en piratkopia om du beställer från svenska återförsäljare, och att marknaden "kryllar utav piratkopior och liknande" har jag inte sett många siffror på!

Har du källa på det ?

Tror han syftade på komponenterna Gigabyte använt, inte att det skulle vara en kopia på deras moderkort.

Har svårt att tänka mig att så stora tillverkare köper "en batch" komponenter från något annat än tillverkaren själv, så att det skulle vara dåliga kopior av komponenter Gogabyte monterat på sina moderkort heller.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Instämmer! Det som nu hänt Gigabyte kunde hänt vilken tillverkare som helst och jag tkr inte man ska smutskasta ett helt företag p.g.a. det. I så fall så borde man bojkotta Intel efter P67-kretsarna...

Men faktum är, att det inte har hänt "vilken tillverkare som helst" utan det har hänt Gigabyte! Och då får dom stå sitt kast! Så enkelt är det!

Det handlar inte om att smutskasta ett företag (för att ni/du har det) det som gäller är att få fram fakta!! Om det sen gäller Asus, Gigabyt, MSI eller ASRock spelar ingen roll!

Men är helt säker på att dom fixar detta, likt styrkretsen på P67! Alla kommer att bli nöjda i slutändan!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Instämmer! Det som nu hänt Gigabyte kunde hänt vilken tillverkare som helst och jag tkr inte man ska smutskasta ett helt företag p.g.a. det. I så fall så borde man bojkotta Intel efter P67-kretsarna...

Men då brann inte moderkortet samt processorn upp heller...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Inte bara Gigabyte det händer för - även för MSI har samma sak hänt och då med Amd-processor.
Fast Gigabyte är snabba på att erkänna problemet och erbjuda nya moderkort.
Verkar som det gäller o vänta på nästa revision av X79 om man funderar på att skaffa det.

http://extreme.idg.se/2.1030/1.415358/tre-amd-bulldozer-moder...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men faktum är, att det inte har hänt "vilken tillverkare som helst" utan det har hänt Gigabyte! Och då får dom stå sitt kast! Så enkelt är det!

Det handlar inte om att smutskasta ett företag (för att ni/du har det) det som gäller är att få fram fakta!! Om det sen gäller Asus, Gigabyt, MSI eller ASRock spelar ingen roll!

Men är helt säker på att dom fixar detta, likt styrkretsen på P67! Alla kommer att bli nöjda i slutändan!

Jag har inte Gigabyte, jag använder mest Asus faktiskt. Att de "står sitt kast" talas det ju om i artikeln, så vad har det med saken att göra? Självklart kommer Gigabyte att fixa det och därför säger jag att det är fel att smutskasta hela företaget.

Nu har finns det en lista på moderkort att undvika ett tag, inget mer med det.

Skrivet av Kvickstick:

Men då brann inte moderkortet samt processorn upp heller...

Fel som fel i den här branschen. Som skog1s sa så måste en tillverkare som gjort fel stå för det. Vilket både Intel och Gigabyte uppenbarligen gör.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Någon som sitter inne på mer information?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Hoppas att han får en ny CPU också, då det är gigabytes """fel""" att den gick sönder.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ3:

Undermålig kvalitet??
Ska inte Assassin 2 vara deras bästa kort med de bästa komponenterna?
Det var dåligt:/

Såklart.. och det gör ju sig ett extra stort namn med "Assasin" där man skulle kunna ordvitsa om "ass-ass-in" kanske. Oavsett har "Assasin"-kortet nu assasinerats av sig självt, så man får väl ropa "mission complete!" helt enkelt.

Köper aldrig prylar från gigaybte (som dom kallar sig på gigabyte.se) längre. Stavningen, komponenterna, rallybilar för p2-kids i bios.. vad mer behöver man för tecken på att det är junk eller i bästa fall risiga prylar?

Permalänk

Där försvann mitt förtroende för Gigabyte, okej att detta kan upptäkas men det ska det inte göras av en konsument utan i deras egna testlabb. Dom är ju en av dom största sponsorerna till HWbot så tycker ju att dom borde ha koll på detta samt att dom skryter (Vilket alla tillverkare gör) om hur bra kvalitet och hur bra komponenter dom använder sig av. nej vad ska man köpa nu då? :/

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Avstängd

Suck.. då måste man skicka in kortet

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk

rent generellt så brukar återkallelse-vilkoren vara mycket bättre i usa än i europa...
ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av rmd:

Såklart.. och det gör ju sig ett extra stort namn med "Assasin" där man skulle kunna ordvitsa om "ass-ass-in" kanske. Oavsett har "Assasin"-kortet nu assasinerats av sig självt, så man får väl ropa "mission complete!" helt enkelt.

Köper aldrig prylar från gigaybte (som dom kallar sig på gigabyte.se) längre. Stavningen, komponenterna, rallybilar för p2-kids i bios.. vad mer behöver man för tecken på att det är junk eller i bästa fall risiga prylar?

Derp? :/ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Håller med dig på din så blygsamma vinkel, att vapen grejen blir lite (läs:mer) löjlig nu när dom brinner

Glöm att du får en piratkopia om du beställer från svenska återförsäljare, och att marknaden "kryllar utav piratkopior och liknande" har jag inte sett många siffror på!

Har du källa på det ?

Piratkopior gällande komponenter PÅ moderkortet. Och inte en enda komponent på moderkorten kmr från Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Gigabyte låg redan på botten enligt min lista sedan tidigare, nu är dom inte äns med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Men då brann inte moderkortet samt processorn upp heller...

Men man kunde väl få korrupta data däremot; inte heller så trevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Såklart.. och det gör ju sig ett extra stort namn med "Assasin" där man skulle kunna ordvitsa om "ass-ass-in" kanske. Oavsett har "Assasin"-kortet nu assasinerats av sig självt, så man får väl ropa "mission complete!" helt enkelt.

Jaa, eller moderkortet är vad den heter: Assassin (Lönnmördare på CPU:er)

Skrivet av davyp3:

Men man kunde väl få korrupta data däremot; inte heller så trevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men korrupt data får man alltid ha med i beräkningarna om man överklockar. Jag skulle aldrig överklocka en dator som jag använder till viktigare saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Gigabyte håller som vanligt hög kvalité, eller ja de håller sin vanliga kvalité.

"Gigabyte håller som vanligt hög kvalité, eller ja de håller sin högst vanliga kvalité" fixade till det lite bara ;).

Trist att sånt ska kunna hända, hoppas att det enbart är Gigabyte så inte andra kort ryker...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedDotFire:

Hoppas att han får en ny CPU också, då det är gigabytes """fel""" att den gick sönder.

Han fick ett G1.Assassin 2, en 3960X (istället för hans gamla 3930K) och 4 G.Skill moduler som kompensation.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Gigabyte gör inte sämre moderkort än något annat företag Detta kan hända alla även Asus som även dem gör bra moderkort
EDIT:
Bra av Gigabyte att erkänna problem med dessa moderkort och att återkalla dem till skillnad från många andra företag som försöker skylla på annat
När kommer fungerande nya kort in?

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Detta kan hända vilket företag som helst och Gigabyte får pluspoäng för kompensationen från min sida i alla fall.

Permalänk
Medlem

En sak som jag tänkt på med att fler och fler skaffar såna här kompakta vattenkylare är att en betydande luftström över dessa komponenter försvinner. Skulle inte detta kunna vara en anledning till att dessa komponenter brunnit?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

En sak som jag tänkt på med att fler och fler skaffar såna här kompakta vattenkylare är att en betydande luftström över dessa komponenter försvinner. Skulle inte detta kunna vara en anledning till att dessa komponenter brunnit?

Det tror jag inte ett dugg på... funkar det med billigare moderkort i trånga dammiga kontorsdatorer så ska det funka här med. Vattenkylda system brukar ha välventilerade chassin dessutom.

Dessutom så transporterar vattenkylningslösningar bort värmen från moderkortet, en luftkylare sprider processorns värme på plats.

Edit: dessutom dessutom dessutom

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Det tror jag inte ett dugg på... funkar det med billigare moderkort i trånga dammiga kontorsdatorer så ska det funka här med. Vattenkylda system brukar ha välventilerade chassin dessutom.

Dessutom så transporterar vattenkylningslösningar bort värmen från moderkortet, en luftkylare sprider processorns värme på plats.

Edit: dessutom dessutom dessutom

Vilken slags luft som blåser över flänsarna är ganska oviktigt, bara man har ett luftflöde.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Vilken slags luft som blåser över flänsarna är ganska oviktigt, bara man har ett luftflöde.

Fast moderkortet är väl inte så beroende av aktivt luftflöde? Bara man har någon sånär chassiventilation så ska det ju inte börja brinna:P

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Fast moderkortet är väl inte så beroende av aktivt luftflöde? Bara man har någon sånär chassiventilation så ska det ju inte börja brinna:P

Inte om man kör standardfrekvenser nej, men så som jag fattat det har användaren i artikeln överklockat sin dator.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Gigabyte måste sluta hyllas. De är inte kvalitet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

finns inte ud7 till X79???

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk

Bra att Gigabyte återkalla dom, värre med MSI alla deras amd moderkort har dålig vrm skydd (ingen skydd)

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Avstängd

Inte bra Gigabyte

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD