Off site backup FreeBSD

Permalänk
Medlem

Off site backup FreeBSD

Någon som kör FreeBSD (zfs) och har en billig lösning på off site backup (molnet)?

Har kollat Crashplan men de har inte stöd för FreeBSD. Har idag Amazon S3 men det blir för dyrt ...

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0xy:

Har kollat Crashplan men de har inte stöd för FreeBSD. Har idag Amazon S3 men det blir för dyrt ...

Du skulle kanske kunna köra en virtuell linuxmaskin för crashplan? Inte så snyggt och lite kladdigt så där i största allmänhet men det lär ju fungera.

Är det extremt stora datamängder vi pratar om? Jag antar att "kompis-backup" (jag backar upp min krypterade data hos dig och du lägger din data hos mig) är det enda sättet att lösa backup på stora datamängder till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

@fnorken,

håller på att testa crashplan via OSX (se http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...)

/t

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

http://forums.freebsd.org/showthread.php?t=3689

EDIT: Misstolkade nog. Du letar alltså efter en tjänst som din FreeBSD klient kan ta backup till?
Vore mycket (mycket!) enklare om du skriver nuvarande datamängd och hur mycket den växer per månad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

http://forums.freebsd.org/showthread.php?t=3689

EDIT: Misstolkade nog. Du letar alltså efter en tjänst som din FreeBSD klient kan ta backup till?
Vore mycket (mycket!) enklare om du skriver nuvarande datamängd och hur mycket den växer per månad.

Du har rätt, tänkte inte på det! Det handlar om ca 1,5 Tb idag, växer med typ 500 Gb per år. Jag håller på att testa en alternativ lösning. CrashPlan's OSX-klient. På Mac'en har jag mappat en sambashare och det ser ut som det funkar. Har laddat upp 33 Gb på ett dygn.
Funkar det så kostar det $3 per månad för obegränsad utrymme. Jag kör en trailversion nu bara för att se hur det funkar.

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pr0xy:

Du har rätt, tänkte inte på det! Det handlar om ca 1,5 Tb idag, växer med typ 500 Gb per år. Jag håller på att testa en alternativ lösning. CrashPlan's OSX-klient. På Mac'en har jag mappat en sambashare och det ser ut som det funkar. Har laddat upp 33 Gb på ett dygn.
Funkar det så kostar det $3 per månad för obegränsad utrymme. Jag kör en trailversion nu bara för att se hur det funkar.

Vid sådana datamängder är det väl en bra plan med CrashPlan. Det är inte helt fel att köra till en kompis heller och göra som Fnorken var inne på.
Använder själv CrashPlan och är ganska nöjd. Inte världens snabbaste överföringar men det duger.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inga ploare som som kan hantera mina volymer - men det dyker kanske upp någon?

CP verkar lite "buggig" i morse så stoppade den "The backup destination was disconnected". Efter lite googlande så hittade jag en lösning som var lite "sådär". Om man dubbelklickar på ikonen uppe till höger och skriver reconnect så funkar det igen ... Tyvärr har jag inte varit hemma idag så jag upptäckte det ikväll. Lite sämre upload nu tyvärr, jag har väl hamnat på "the blacklist of the trial customers"

Visa signatur

OS: FreeBSD, Ubuntu, Raspbian, iOS, OSX
HW: PC, Mac & iPrylar