Kan inte skriva @, $ eller £

Permalänk
Medlem

Kan inte skriva @, $ eller £

hej,

jag har fått ett konstigt problem. hel plötsligt så slutade datorn registrera altgr+2, alltså @. dessutom kan jag inte skriva $ eller £, men resterade altgr-kommandon fungerar {[]}\.

tangentbordet fungerar som det som när jag kopplar in det till en annan dator så jag antar att det har hänt något med windows. någon som känner till en lösning på detta?

om det är av intresse så använder jag windows 7 och ett logitech-tangentbord som kopplas in med usb.

tacksam för hjälp!

/gustav

Permalänk
Medlem

Råkat byta till US-keyboard layout, kanske? Kolla under kontrollpanelen - språk - tangentbord.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

nej kollade det. kan för övrigt skriva @ med den engelska layouten men inte med den finska som har samma tangentkombination som ett svenskt.

Permalänk
Medlem

pröva alt+shift fungerar cntl+alt in tryckta och sen välja @ ?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

nej ctrl+alt fungerar inte heller... det fungerar dock för de andra symbolerna, precis som med altgr

Permalänk
Medlem

nu blir jag knäpp. det fungerar inte på skärmtangentbordet heller...

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att formatera datorn. Hade ändå inget på den Windows på en usb-sticka så det tog bara nån halvtimme. Det löste som väntat problemet men plötsligt hände det igen: det går inte att använda altgr för att skriva @, $ eller £. Det fungerar dessutom inte på skärmskrivbordet. Det går i ca 5 sekunder precis när datorn har startats men slutar efter det.

Någon som har en aning vad som kan vara knas? Något program som ligger som autostart kanske?

/Gustav