Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Schiit Modi Mulitbit har kommit ut nu!

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

För 399 är ex650 ett bra köp skulle jag säga, och det utav flera anledningar.

1. Ingen platt kabel, och det är ett stort plus. Platt kabel kan vara det sämsta som hänt hörlursvärlden, någonsin!

2. Enkel design, sitter mycket skönt i örat.

3. Ljudet är rätt schysst. Mycket subbas men sony har lyckats få till en bas som förblir bas utan att gå över tröskeln till mellanregistret. Låter rätt nice i mellanregistret också då det inte är speciellt tillbakadraget. Övre registret är dock en smula metalliskt för min smak.

Ett mycket bättre köp än tex jays five, jays 4+, supra nitro eller Nocs ns500.

( Nocs ns500 och Jays five låter faktiskt bra tycker jag, men dom har många problem när det kommer till designen )

Intressant info, tack för det. Hur hållbar är den? Tar sönder alldeles för många

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Rafner:

Okej, sökte efter de där Denon-lurarna men de fanns inte på prisjakt. Antar att du menar AH-D600 då. Har du nån aning om var man kan hitta återförsäljare? Jag sitter på mobilen (under hela sommaren) vilket gör mig lite lat vad gäller googlande.

Skickades från m.sweclockers.com

D600 har nog utgått nu, så det är nog beg om den inte finns kvar hos någon. Nyare Denon MM400 låter annorlunda, inte lika basig och med mindre crisp och lite avrullad diskant tycker jag. Men den är bra också. Och ett finare bygge. MM400 brukar finnas till ok pris på Amazon.UK eller .DE.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Hur är det med O2 dac/amp, kan man slänga vilka hörlurar som helst på den och den klarar det? Hur köper man kombon bäst här ifrån Sverige?

Permalänk
Medlem

@rampjesus: Har köpt både min ODAC och O2 från headnhifi. Fungerade hur smidigt som helst och finns många varianter att välja mellan. Väljer man deras “Weekly Priority Mail” som fraktalternativ så åker de över till Tyskland och skickar grejerna därifrån, så man slipper oroa sig för tull etc. Och vad jag hört så klarar de att driva så gott som alla lurar utan problem.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rampjesus:

Hur är det med O2 dac/amp, kan man slänga vilka hörlurar som helst på den och den klarar det? Hur köper man kombon bäst här ifrån Sverige?

Den kan driva alla dynamiska hörlurar som har en 6,35 mm teleplugg som standardanslutning. Det finns ett fåtal lurar som bör ha specialförstärkare eller kräver normala "högtalarförstärkare" men de som har såna lurar vet om det för det är ingen som köper tex elektrostater, magnestater eller de mest exotiska modellerna av dynamiska lurar av misstag eftersom det är dyra lurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

@rampjesus: Har köpt både min ODAC och O2 från headnhifi. Fungerade hur smidigt som helst och finns många varianter att välja mellan. Väljer man deras “Weekly Priority Mail” som fraktalternativ så åker de över till Tyskland och skickar grejerna därifrån, så man slipper oroa sig för tull etc. Och vad jag hört så klarar de att driva så gott som alla lurar utan problem.

Så vill man ha kombon är det denna man ska skaffa?

Skrivet av mrqaffe:

Den kan driva alla dynamiska hörlurar som har en 6,35 mm teleplugg som standardanslutning. Det finns ett fåtal lurar som bör ha specialförstärkare eller kräver normala "högtalarförstärkare" men de som har såna lurar vet om det för det är ingen som köper tex elektrostater, magnestater eller de mest exotiska modellerna av dynamiska lurar av misstag eftersom det är dyra lurar.

Ok, utmärkt! För tillfället ska kommer bara Sony MDR-V6 och Sennheiser HD 25 II-1 användas så den lär inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Tips på extern DAC/AMP med PC interface?
(tex EQ mm)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joakim1024:

Tips på extern DAC/AMP med PC interface?
(tex EQ mm)

Vill du ha en fristående eq som kan agera dac ? Behringer Ultracurve och Ultradrive har normala digitalingångar och Minidsp går att bygga ihop och programmera lite som du själv vill med olika in/ut och mjukvarufunktioner.
https://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proce...
http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proces...
https://www.minidsp.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vill du ha en fristående eq som kan agera dac ? Behringer Ultracurve och Ultradrive har normala digitalingångar och Minidsp går att bygga ihop och programmera lite som du själv vill med olika in/ut och mjukvarufunktioner.
https://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proce...
http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proces...
https://www.minidsp.com/

Kanske var lite otydlig.
Alltså en "liten" extern DAC/AMP med mjukvara till PC. Externt ljudkort med rejäl förstärkare (för hörlurar) alltså.
Tex som Soundblaster X-Fi (fast bättre).
Eller som ASUS Xonar Essence STX, fast med kortet i en extern låda

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

@rampjesus: Den kommer fungera utmärkt. Hade jag köpt en ny idag hade jag troligen snålat lite och tagit den digitala versionen http://www.headnhifi.com/amplifiers/desktop-headphone-amplifiers/OBJ_O2_ODAC_digital2 eftersom den räcker för mina användningsområden. Jämför och se vilka funktioner du behöver helt enkelt.

Om du slår till på den du länkade, se då till att du väljer svart eller silver så får du strömmatningen på baksidan. Min setup idag har den på framsidan och det är egentligen det jag stör mig mest på

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joakim1024:

Kanske var lite otydlig.
Alltså en "liten" extern DAC/AMP med mjukvara till PC. Externt ljudkort med rejäl förstärkare (för hörlurar) alltså.
Tex som Soundblaster X-Fi (fast bättre).
Eller som ASUS Xonar Essence STX, fast med kortet i en extern låda

Fiio E10k, nuForce udac3 sedan finns det rätt många fler på ebay, amazon och så.

Permalänk
Medlem

Är helt novis på hörlurar och undrar vad ni skulle rekommendera för hörlurar, gärna under 1000 lappen som är trådlösa och skall huvudsakligen användas med mobiltelefon?

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

@rampjesus: Den kommer fungera utmärkt. Hade jag köpt en ny idag hade jag troligen snålat lite och tagit den digitala versionen http://www.headnhifi.com/amplifiers/desktop-headphone-amplifiers/OBJ_O2_ODAC_digital2 eftersom den räcker för mina användningsområden. Jämför och se vilka funktioner du behöver helt enkelt.

Om du slår till på den du länkade, se då till att du väljer svart eller silver så får du strömmatningen på baksidan. Min setup idag har den på framsidan och det är egentligen det jag stör mig mest på

Grymt, tack för infon, mycket hjälpsamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Gaben:

Schiit Modi Mulitbit har kommit ut nu!

Har försökt att få klarhet i vad detta egentligen innebär. Man har kört på en renodlad Multibit lösning istället för en Sigma Delta lösning, detta är svårare/dyrare att göra. Presterar/låter det bättre än motsvarande DACar i samma prisklass?

Jag har nu ett Essence STX som är kopplad med RCA till min O2 som driver mina MarkL moddade Denon D5000. Det låter jättebra men det är ju alltid kul att uppgradera

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

@Calle: Jag har för mig att jag läste på Schiit's hemsida att Multibit har något fint filter så att det låter bättre eller liknade. Svårt att få fram info om Multibit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Har försökt att få klarhet i vad detta egentligen innebär. Man har kört på en renodlad Multibit lösning istället för en Sigma Delta lösning, detta är svårare/dyrare att göra. Presterar/låter det bättre än motsvarande DACar i samma prisklass?

Jag har nu ett Essence STX som är kopplad med RCA till min O2 som driver mina MarkL moddade Denon D5000. Det låter jättebra men det är ju alltid kul att uppgradera

Blir det verkligen någon skillnad att köra med O2-förstärkaren jämfört med den i ditt STX?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Skrivet av raoul_duke:

Intressant info, tack för det. Hur hållbar är den? Tar sönder alldeles för många

Då jag tar hand om mina grejer har jag aldrig lyckats ha sönder några lurar, så det kan jag inte säga så mycket om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Blir det verkligen någon skillnad att köra med O2-förstärkaren jämfört med den i ditt STX?

Det är rätt stor skillnad, större än vad jag trodde när jag köote den. Tror det kan ha en del att göra med utgångsimpedansen. Tippar på att man märker mindre skillnad med lurar på 250+ Ohm.

STX kortet har en bra DAC och mäter rätt bra över RCA vad jag har sett. Sen kör jag med 1x gain på O2 stärkaren, funkar väldigt bra med mina lågohmiga lurar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Joakim1024:

Kanske var lite otydlig.
Alltså en "liten" extern DAC/AMP med mjukvara till PC. Externt ljudkort med rejäl förstärkare (för hörlurar) alltså.
Tex som Soundblaster X-Fi (fast bättre).
Eller som ASUS Xonar Essence STX, fast med kortet i en extern låda

Eq apo är en bra eq om du vill ha en mjukvaruvariant https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ den går in i wins ljudrutiner så den fungerar med de flesta hårdvaror.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sp0de:

Är helt novis på hörlurar och undrar vad ni skulle rekommendera för hörlurar, gärna under 1000 lappen som är trådlösa och skall huvudsakligen användas med mobiltelefon?

Jabra Move alternativt plantronics backbeat sense

Permalänk

Vad tycker ni är ett rimligt pris för ett par Beyerdynamic DT990 Pro (250 ohm) med alla tillbehör i okej skick (lite lättare slitningar på öronkuddarna, annars närapå nyskick)?

Permalänk

@Ozymandias: Ska du sälja eller köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Jabra Move alternativt plantronics backbeat sense

Tackar, Plantronics Babeat Sense verkar intressanta. Får ta mej till en butik som har dem och pröva.

Permalänk
Skrivet av Sir Gaben:

@Ozymandias: Ska du sälja eller köpa?

Eventuellt sälja.

Permalänk

@Ozymandias: Nya så kostar dem 1,3k så kanske 700 - 800 kr.

Permalänk
Skrivet av Sp0de:

Tackar, Plantronics Babeat Sense verkar intressanta. Får ta mej till en butik som har dem och pröva.

Kan kanske bli svårt, har ett par själv så det är bara att skicka dina funderingar.

Permalänk
Inaktiv

Hittade tillbaka till mina Marshall Major lurar, de är banne mig roligare att lyssna med än mina AKG K7xx.. Ska det verkligen va så?
Hur är Sennheiser HD600 i ljud jämfört med K7xx (Massdrop varianten)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Kan kanske bli svårt, har ett par själv så det är bara att skicka dina funderingar.

Tack för erbjudandet, mitt största problem är att hitta ett par som sitter bra. Har tydligen ett utformande på huvudet som gör att en del hörlurar är för stora även på "minsta" läget. Jag vet inte riktigt om du kan svara på det måste nog pröva dem och hoppas på det bästa. Såg att netonnet hade dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av anon8870:

Hittade tillbaka till mina Marshall Major lurar, de är banne mig roligare att lyssna med än mina AKG K7xx.. Ska det verkligen va så?
Hur är Sennheiser HD600 i ljud jämfört med K7xx (Massdrop varianten)?

Haha nope. Byt lurar isf
HD600 låter mycket annorlunda än K7** serien. Kan du inte provlyssna själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.