Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Inaktiv

@oatp1b1: Jag kör men rätt så låg ohm på mina lurar. Sennheiser momentum m1 onear och Sony mdr-1a, det fungerar fint med de lurarna.

Permalänk
Skrivet av MexxII:

Audioengine D1 vs FiiO E10K, någon som kan uttala sig något om dessa två DACs? Är Audioengine D1 värd nästan det dubbla priset gentemot FiiOn?

Kör på E10K om du inte behöver volymregulerad line out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Audioengine D1 vs FiiO E10K, någon som kan uttala sig något om dessa två DACs? Är Audioengine D1 värd nästan det dubbla priset gentemot FiiOn?

Jag sitter med bägge två. D1'an spelar bättre utan tvekan. Den spelar renare och med större volym i ljudet. Dock pratar vi om små skillnader nu. E10K har dock mer kraft att hämta, dvs jag får höja volymen mera på D1'an för att kunna spela lika högt som E10K. Ett annat +/-(beroende hur man ser på det) är... high/low gain och "bass boost" i E10K. Personligen tycker jag Bass Boost'en i E10K bara försämrar ljudet. Visst, basen kommer ju fram mer men inte på ett bra sätt utan blir mera som ett "ungdomsljud"... typ "fan vad mycket bas det är, världens bästa ljud ju ..KÖÖÖP" ...om du fattar min liknelse.

Nu låter det kanske som jag jag tycker E10K är en skitprodukt. Tvärtemot, det är en bra produkt för vad du betalar. Jag har haft mängder med ljudkort genom åren i mina datorer.Har byggt datorer i 20år+. En separat dac/hörlursförstärkare kombo löser alla problem som uppstår av störningar i ljudet och irriterande drivrutiner som bråkar. Jag skall inte säga att varken E10K eller D1'an är bättre rent ljudmässigt är ett onboard creative eller asus kort i spannet 700-1500kr, men förenklar användningen avsevärt.

Permalänk
Medlem

@anon8870: Tror inte att du behöver mer kräm i så fall. Lägg pengarna på lurar istället!

Permalänk
Inaktiv

@oatp1b1: Mjo kör med "finare" till desktop setup, men aja blir inte fler lurar nu på ett tag.

Permalänk
Medlem

Jag behöver en ny kabel till AKG 702 min nuvarande ser typ ut som en misshandlad iphone laddningskabel och glappar därefter. Vart finns det att köpa?

Permalänk

@Swedman18: Bara du kollar på ebay om du vill ha någon cool paracord kabel.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Swedman18:

Jag behöver en ny kabel till AKG 702 min nuvarande ser typ ut som en misshandlad iphone laddningskabel och glappar därefter. Vart finns det att köpa?

tex
http://www.ebay.com/itm/New-For-AKG-K272-K242-K702-Q701-5N-OC...

eller
http://www.ebay.com/itm/3-5mm-Silver-plated-Upgrade-Cable-for...

eller någon av dessa
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m57...

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=akg+silver+plated&_osaca...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Diggar verkligen Sennheiser HD 600 även fast jag kör dom via min förstärkare... Något åtstramande men det löser väl sig med tiden?

Dags för en hörlursförstärkare helt enkelt! Frågade tidigare här i tråden men fick inget definitivt svar så jag försöker igen. På audiobot9000.com ( tack @Mumu55 ) så listas populära parningar (hörlur+förstärkare). HD600 var populär med Schiit Magni 2 som är en hörlursförstärkare, men behöver jag inte en dac?

Hjälp! Känner mig verkligen helt lost i den här jungeln :((

Permalänk

@onekind: Jo det kan behövas. Schiit har en partner till Magni 2 som heter Modi 2. Men annars så är Henry Audio's DAC mycket bra.

Permalänk

Någon som besökt ett Can Jam event? Brukar tycka att det alltid dessa videos är intressanta även om det handlar om "summit-fi" ( oftast )

https://www.youtube.com/watch?v=5prY3Blbbyw

Permalänk
Inaktiv

@onekind: Jag kör med Schiit magni 2, har du inte "skrap" i ljudet från datorn när du kör dem där, så är det ingen fara med att dra på hörlursförstärkaren direkt på ljudutgången. Jag körde så förut, med AKG K7XX och AT AD-500x, men behövde fler ljudportar så jag slängde in min Fiio E10 i kedjan som DAC genom USB.

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: Kan ju googla, men, vet du priserna? 2800krs hörlur, det var lite saftigt, men då ska man ju komplettera med riktiga grejer liksom, även om budgeten sprack för länge sen... ^^

Permalänk
Medlem

@anon8870: Har läst att Fiio är kasst? Jungel!

Permalänk
Skrivet av onekind:

@Ramses: Har läst att Fiio är kasst? Jungel!

Du har läst fel Dom hade några rätt taskiga produkter för några år sedan men har under senaste tiden rent av imponerat. Skulle säga att dom solklart dominerar "budgetmarknaden"

Permalänk
Medlem

Någon som prövat Fiio K1? Fick hem en sån rackare häromdagen, men jag hör små knäppanden vid musikspelning när jag har den kopplat via USB-otg till min Nvidia Shield K1, är det bara pga. dålig adapter?

Permalänk
Inaktiv

@onekind: Nädå, Fiio E10 är bra saker för sin kostnad. Finns en nyare variant 10k, men aja. Testa från datorn, skaffa DAC senare.

Permalänk
Medlem

@onekind: Tror de kostar 120 euro per enhet om du köper från EU och 99 USD per enhet (exkl. frakt/tull) om du köper från USA. Jag har haft dem tillsammans med ett par HD650 och var inte ett jättestort fan av dess ljudsignatur, men det är ju personligt.

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Någon som prövat Fiio K1? Fick hem en sån rackare häromdagen, men jag hör små knäppanden vid musikspelning när jag har den kopplat via USB-otg till min Nvidia Shield K1, är det bara pga. dålig adapter?

Brukar vara vanligt när strömmen inte räcker till. Kan även beror på kass usb ström med mycket jitter etc.

Permalänk
Mobileztore

Kan nog vara ett ström problem (speciellt med åtanken att du använder den med en platta). Har den någonsin fungerat helt perfekt under tiden du har använt den med plattan? Checka annars om du har samma problem när du använder den med datorn.

Skrivet av fiskebulle:

Någon som prövat Fiio K1? Fick hem en sån rackare häromdagen, men jag hör små knäppanden vid musikspelning när jag har den kopplat via USB-otg till min Nvidia Shield K1, är det bara pga. dålig adapter?

Visa signatur

Hi-fi enthusiast och ägare av www.mobileztore.se

Permalänk

Finns det bättre in-ear lurar för max 500lappen än dessa?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2465367

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni ha tagit om ert liv hängde på det - en begagnad Schiit Magni 2 för 600kr eller en begagnad Objective 2 för 600kr? Båda är hörlursförstärkare om jag inte är helt bakom... flötet.

Permalänk
Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av onekind:

Vad skulle ni ha tagit om ert liv hängde på det - en begagnad Schiit Magni 2 för 600kr eller en begagnad Objective 2 för 600kr? Båda är hörlursförstärkare om jag inte är helt bakom... flötet.

Schiit eftersom den är lite kraftfullare har jag för mig, snyggare, nyare konstruktion och mer exotisk. Ljudmässigt vet jag inte har bara hört O2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av raoul_duke:

Finns det bättre in-ear lurar för max 500lappen än dessa?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2465367

Japp. Eftersom vad som är bra är väldigt personligt. Men jag tycker de är helt ok för 400kr om du gillar lite basiga lurar. Diskanten upplevde jag som bra för prisklassen och icke-skrikig, något jag brukar störa mig på billigare lurar. En kompis har dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Tjena hejsan! Undrar bara om någon äger eller har testat ett par V-Moda Crossfade M-100 och kan ge ett kort litet utlåtande om dem. Är väldigt sugen på att köpa ett par lurar med lite extra bas och hittade dessa när jag kollade runt på prisjakt. Tror ni de drivs bra av en Fiio E10?

Mvh Simon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Rafner:

Tjena hejsan! Undrar bara om någon äger eller har testat ett par V-Moda Crossfade M-100 och kan ge ett kort litet utlåtande om dem. Är väldigt sugen på att köpa ett par lurar med lite extra bas och hittade dessa när jag kollade runt på prisjakt. Tror ni de drivs bra av en Fiio E10?

Mvh Simon

Skickades från m.sweclockers.com

De är slutna ganska välisolerade basshead lurar. Tåligt byggda. Har bara testat dem med mobilen, minns att de var lättdrivna så en Fiio kommer fungera också. Personligen tycker jag Denon D600 är en trevligare hörlur om du vill ha en sluten hörlur med extra bas. V-Modan känns robustare dock.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

De är slutna ganska välisolerade basshead lurar. Tåligt byggda. Har bara testat dem med mobilen, minns att de var lättdrivna så en Fiio kommer fungera också. Personligen tycker jag Denon D600 är en trevligare hörlur om du vill ha en sluten hörlur med extra bas. V-Modan känns robustare dock.

Okej, sökte efter de där Denon-lurarna men de fanns inte på prisjakt. Antar att du menar AH-D600 då. Har du nån aning om var man kan hitta återförsäljare? Jag sitter på mobilen (under hela sommaren) vilket gör mig lite lat vad gäller googlande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Japp. Eftersom vad som är bra är väldigt personligt. Men jag tycker de är helt ok för 400kr om du gillar lite basiga lurar. Diskanten upplevde jag som bra för prisklassen och icke-skrikig, något jag brukar störa mig på billigare lurar. En kompis har dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, vilka skulle du annars rekommendera i den prisklassen?

Permalänk
Skrivet av raoul_duke:

Ok, vilka skulle du annars rekommendera i den prisklassen?

För 399 är ex650 ett bra köp skulle jag säga, och det utav flera anledningar.

1. Ingen platt kabel, och det är ett stort plus. Platt kabel kan vara det sämsta som hänt hörlursvärlden, någonsin!

2. Enkel design, sitter mycket skönt i örat.

3. Ljudet är rätt schysst. Mycket subbas men sony har lyckats få till en bas som förblir bas utan att gå över tröskeln till mellanregistret. Låter rätt nice i mellanregistret också då det inte är speciellt tillbakadraget. Övre registret är dock en smula metalliskt för min smak.

Ett mycket bättre köp än tex jays five, jays 4+, supra nitro eller Nocs ns500.

( Nocs ns500 och Jays five låter faktiskt bra tycker jag, men dom har många problem när det kommer till designen )