Varför går utvecklingen som den gör?

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande förvånad över att ingen nämnt Moores Lag i det specifika ämnet processorer.

Moores lag är en lag som säger att antalet transistorer fördubblas varannat år.

Detta är en lag som företagen har sett till att uppfylla, dvs. en självuppfyllande profetia.
Anledningen till detta har de flesta redan nämnt.
Dels betyder det tid att utveckla i lugn ro nyare produkter, dels innebär det för samtliga företag att de kan mjölka ur så mycket som möjligt ur varenda generation. Både AMD och INTEL Har ju planer på ungefär när de ska släppa var generation, s.k "roadmaps" som de hållt sig till relativt ordentligt.

Väldigt förvånad att ingen nämnt detta tidigare då detta är ett relativt välkänt faktum bland datornördar, och om någonstans så bör väl denna forum innehålla sådana ^^ (datornördar med en positiv bemärkelse. geeks rule)

edit:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:IntelProcessorRoadmap-3.svg

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

men varför får aldrig nån någon snilleblixt någon gång då? har kommer det sig att det alltid går i samma takt?

Pengar, finns många stora företag som sitter på teknik som vi kanske får se om 10 år, bara det att utvecklingskostnaden är i vägen. Dom väntar helt enkelt tills det blir billigare eller någon annan kommer på något som förenklar deras idé ytterligare.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texaco:

tror han menar M som i mil

Tror att det inlägget var mer åt det sarkastiska hållet..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Pengar, finns många stora företag som sitter på teknik som vi kanske får se om 10 år, bara det att utvecklingskostnaden är i vägen. Dom väntar helt enkelt tills det blir billigare eller någon annan kommer på något som förenklar deras idé ytterligare.

indeed ^^

Annars hade den första Iphone varit runt Iphone 3GS. Allt däremellan hade inte ens existerat. Dock tjänar ju apple alldeles för mycket för att INTE släppa en 3, 3G, 3GS, 4, 4S.

Dessutom är ju LED-skärmar ett jävla bra exempel. Tekniken har funnits i flera år, utveklingskostnaden och LED-belysta LCD-skärmar har varit ivägen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Gällande grafikkort så går de så sakta de kan för de vet att folk ala sweclockers köper allt som kommer ut.

5000 kr för ~10 fps mer än ett GTX 580.. Woopdeedoo, what a GIANT leap of performance!
Och spelen är såklart, fortfarande gjorda med konsoller i förstahand så prestandan på PC blir ju skrattretande(och folk försvarar det t.o.m!)

Du vet att folk använder datorn till annat att spela va? och att det finns många som har stora upplösningar?

jag köpte mitt 7970 för 4.2k så jag tycker att det var Woopdeedoo, a GIANT leap of performance för samma pris som ett 580!

Tror du verkligen att för att några sweC-medlemar köper det nyaste kortet så stannar hela världens grafikkortsutveckling?

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 7970 - xonar d1 - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ QPAD 5k - QPAD MK50
Citera!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mithras:

Jag är fortfarande förvånad över att ingen nämnt Moores Lag i det specifika ämnet processorer.

Moores lag är en lag som säger att antalet transistorer fördubblas varannat år.

Detta är en lag som företagen har sett till att uppfylla, dvs. en självuppfyllande profetia.
Anledningen till detta har de flesta redan nämnt.
Dels betyder det tid att utveckla i lugn ro nyare produkter, dels innebär det för samtliga företag att de kan mjölka ur så mycket som möjligt ur varenda generation. Både AMD och INTEL Har ju planer på ungefär när de ska släppa var generation, s.k "roadmaps" som de hållt sig till relativt ordentligt.

Väldigt förvånad att ingen nämnt detta tidigare då detta är ett relativt välkänt faktum bland datornördar, och om någonstans så bör väl denna forum innehålla sådana ^^ (datornördar med en positiv bemärkelse. geeks rule)

edit:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:IntelProcessorRoadmap-3.svg

Jo, den fanns i tanken, men varför jag inte nämnde den, var helt enkelt för att den inte svarar på frågan: "Varför..."

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jo, den fanns i tanken, men varför jag inte nämnde den, var helt enkelt för att den inte svarar på frågan: "Varför..."

Au contraire my friend. Han frågade varför utveklingen går ner i trappsteg, och svaret är för att företagen uppfyller Moores Law

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mithras:

Au contraire my friend. Han frågade varför utveklingen går ner i trappsteg, och svaret är för att företagen uppfyller Moores Law

Jag själv uppfattade frågan mer om varför det inte går fortare än vad det gör.
Jag förklarade i ett tidigare inlägg vad det är som bromsar, och varför man inte hoppar "till slutet" på en gång. Moores Lag är, vad jag vet, inget svar på den frågan. Den berättar bara att utvecklingen följer en riktlinje, inte varför.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Jag är fortfarande förvånad över att ingen nämnt Moores Lag i det specifika ämnet processorer.

Moores lag är en lag som säger att antalet transistorer fördubblas varannat år.

Detta är en lag som företagen har sett till att uppfylla, dvs. en självuppfyllande profetia.
Anledningen till detta har de flesta redan nämnt.
Dels betyder det tid att utveckla i lugn ro nyare produkter, dels innebär det för samtliga företag att de kan mjölka ur så mycket som möjligt ur varenda generation. Både AMD och INTEL Har ju planer på ungefär när de ska släppa var generation, s.k "roadmaps" som de hållt sig till relativt ordentligt.

Väldigt förvånad att ingen nämnt detta tidigare då detta är ett relativt välkänt faktum bland datornördar, och om någonstans så bör väl denna forum innehålla sådana ^^ (datornördar med en positiv bemärkelse. geeks rule)

edit:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:IntelProcessorRoadmap-3.svg

Man kan se det som en till viss del självuppfyllande profetia, men varför ökar t ex AMD inte bara hastigheten lite så att de ligger en generation före? Det borde ju vara gött. Men: kostnaden för R&D stiger också exponentiellt. Det gör det till mer än bara en självuppfyllande profetia; inom marknadsekonomi så har det inte varit rimligt att springa framför Moores lag. Det skulle kosta magnituder mer i forskning att få och uppehålla ett sådant försprång. Men det har ej heller gått att släpa efter Moores lag, för då skulle konkurrenterna komma före. Detta är vad Moore förutspådde. Det var inte en rent teknisk observation, det var en allmän observation.

Detta är en av effekterna som gjorde Moores lag så applicerbar och "korrekt" i så många år. Fysikens lagar har spelat med Moore då tekniska genombrott har kommit "i rättan stund", men personligen ser jag de ekonomiska krafterna vara överordnade denna "slump" (då ökad R&D→fysikaliska genombrott i stor utsträckning, men det är en sidodiskussion).

En "sidolag" till Moores lag är att branschen alltid förutspått att den ska hålla i "10 år till", fram tills nu, mer eller mindre. 2013 sätter vissa som ett slut för den aktuella exponenten. Intel sade för ett bra tag sedan att de trodde densitetsökningen skulle stanna av ~2013–2018 (men det uttalandet var också en del av lagen att "alla tror Moore håller i 10 år till" när det gjordes).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Texaco:

tror han menar M som i mil

M är Mega och inte någon jävla mil!

Permalänk
Medlem

Handlar ju om att man kontinuerligt förfinar en befintligt teknik i små steg, och i varje steg lär man sig lite som hjälper en att ta nästa steg. Precis som att man först lär sig räkna, sen pluss och minus och sen multiplikation. Man kan inte bara lära sig multiplikation på en gång.

Det finns ju helt klart fördelar med att tillverka mindre kretsa, lovar att det är stenhård konkurrens när det gäller tillverkning av kretsar. Lovar att om någon av krets tillverkarna kunde krossa allt motstånd med överlägsen teknik skulle de göra det.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Han byggde faktiskt både helikopter och fallskärm.

Fucking bullshit! Det finns inga nedtecknade historier om varken fallskärmar eller helikoptrar av Da Vinchi! Det finns skisser och idéer, men han byggde dem aldrig. Han skulle t.ex. märkt att även ifall hans mansdrivna helikopter lyfte från marken (vilket den antagligen inte skulle gjort ändå) skulle den snurra okontrollerat! Detta skulle GARANTERAT skrivits ned då det är en väldigt smart uppfinning i grunden som förvandlas till en flygande karusell!

Permalänk
Skrivet av phz:

En "sidolag" till Moores lag är att branschen alltid förutspått att den ska hålla i "10 år till", fram tills nu, mer eller mindre. 2013 sätter vissa som ett slut för den aktuella exponenten. Intel sade för ett bra tag sedan att de trodde densitetsökningen skulle stanna av ~2013–2018 (men det uttalandet var också en del av lagen att "alla tror Moore håller i 10 år till" när det gjordes).

Intel sa för nåt år sen att Moores lag kommer att fortsätta gälla även efter 2020. Orkar inte leta fram artikeln, men giyf.
Så det är lugnt mina vänner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hyperträd:

Intel sa för nåt år sen att Moores lag kommer att fortsätta gälla även efter 2020. Orkar inte leta fram artikeln, men giyf.
Så det är lugnt mina vänner.

Vad bra, då kommer Moores lag enligt Intel alltså att "hålla i 10 år till" .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Man kan se det som en till viss del självuppfyllande profetia, men varför ökar t ex AMD inte bara hastigheten lite så att de ligger en generation före? Det borde ju vara gött. Men: kostnaden för R&D stiger också exponentiellt. Det gör det till mer än bara en självuppfyllande profetia; inom marknadsekonomi så har det inte varit rimligt att springa framför Moores lag. Det skulle kosta magnituder mer i forskning att få och uppehålla ett sådant försprång. Men det har ej heller gått att släpa efter Moores lag, för då skulle konkurrenterna komma före. Detta är vad Moore förutspådde. Det var inte en rent teknisk observation, det var en allmän observation.

Detta är en av effekterna som gjorde Moores lag så applicerbar och "korrekt" i så många år. Fysikens lagar har spelat med Moore då tekniska genombrott har kommit "i rättan stund", men personligen ser jag de ekonomiska krafterna vara överordnade denna "slump" (då ökad R&D→fysikaliska genombrott i stor utsträckning, men det är en sidodiskussion).

En "sidolag" till Moores lag är att branschen alltid förutspått att den ska hålla i "10 år till", fram tills nu, mer eller mindre. 2013 sätter vissa som ett slut för den aktuella exponenten. Intel sade för ett bra tag sedan att de trodde densitetsökningen skulle stanna av ~2013–2018 (men det uttalandet var också en del av lagen att "alla tror Moore håller i 10 år till" när det gjordes).

Nja, jag ser det mer som en 100% följd av företagens uppfyllande av Moores lag Det du skriver, förklarar varför företagen försöker att följa denna lag.

Sen är du inne på det intressanta spåret om vad som händer när man kryper ner mot de lägre nm-gränserna

Skrivet av SysGhost:

Jag själv uppfattade frågan mer om varför det inte går fortare än vad det gör.
Jag förklarade i ett tidigare inlägg vad det är som bromsar, och varför man inte hoppar "till slutet" på en gång. Moores Lag är, vad jag vet, inget svar på den frågan. Den berättar bara att utvecklingen följer en riktlinje, inte varför.

Svaret på TS fråga är inte Moores lag, utan det jag skrev: Företagen uppfyller Moores lag. Varför de gör det, ja det har du ju redan förklarat i dina tidigare inlägg, och haft helt rätt Förstår du vad jag försöker säga?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallungs:

Med konkurrens ska detta inte kunna hända, har svår att tro det skulle vara en sådan konspiration. Har du några belägg för vad du säger?

Om vi snackar processorer så finns det huvudsakligen två tillverkare, AMD och Intel sen finns det inte mycket mer till konkurrens därav mjölkningen i det fallet. Om vi snackar grafikkort så finns det även där huvudsakligen två tillverkare, AMD och nVidia sen finns det inte heller där mycket till konkurrens utöver dom två därav mjölkningen i detta fallet.
Däremot finns det större konkurrens bland t.ex. konsoltillverkare eftersom det finns flertalet olika konsoler och då hamnar den ena före den andra. Sen är det dessutom så när det gäller utveckling att det är stora aktörer som oftast släpper nya och mer avancerade produkter först, de mindre följer efter med sina likvärdiga produkter. Ingen släpper det senast utvecklade produkterna utan de har en kanske två ''generationer'' till godo.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Om vi snackar processorer så finns det huvudsakligen två tillverkare, AMD och Intel sen finns det inte mycket mer till konkurrens därav mjölkningen i det fallet. Om vi snackar grafikkort så finns det även där huvudsakligen två tillverkare, AMD och nVidia sen finns det inte heller där mycket till konkurrens utöver dom två därav mjölkningen i detta fallet.
Däremot finns det större konkurrens bland t.ex. konsoltillverkare eftersom det finns flertalet olika konsoler och då hamnar den ena före den andra. Sen är det dessutom så när det gäller utveckling att det är stora aktörer som oftast släpper nya och mer avancerade produkter först, de mindre följer efter med sina likvärdiga produkter. Ingen släpper det senast utvecklade produkterna utan de har en kanske två ''generationer'' till godo.

"mycket prat lite verkstad" visa källa på att dom skulle ha färdiga produkter men skiter i att släppa, jag tvivlar på att du har någon. Den här sidan är lika lite för sånt strunt som att USA sjävla ligger bakom 9/11, JFK och etc. Om du hade läst vad jag skrev tidigare så om att ditt argument är fullt av hål tex att AMD mer eller mindre gick minus i flera år för att dom inte kunde producera tillräckligt bra chip för att tävla med intel vilket gjorde att dom inte sålda nå bra. tror du verkligen dom skulle skita i att släppa produkter om dom går miljon belopp i minus?

Lika med Bulldozer den är mer eller mindre en fail varför skulle dom ens slösa pengar på att släppa den om dom redan har en bättre färdig att släppa? Jag tror inte att nått av det jag säger kommer ändra din vy men jag hoppas på det för din världsbild ang den här saken är helt snedvriden.

Sen är det sant att intel tex redan har "Engineering sample" av tex Haswell men jag tror du inte har tillräckligt mycket insikt i hur komplicerat det är att designa och bygga en fungerande CPU. Vet inte om du mins men tror det var innan GT300 släppet vid nån mässa så hade nvidia 7 stycken fungerande Engineering GPUer (det var i samma veva deras VD gick ut med ett grafikkort av trä på scenen) och då ska du tänka på att dom kanske får ut ~200 Chip per Wafer.

Jag hoppas verkligen du inser vikten vad jag skriver och ser vart du snubblar med dina argument

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Nja, jag ser det mer som en 100% följd av företagens uppfyllande av Moores lag Det du skriver, förklarar varför företagen försöker att följa denna lag.

Det beror på vilken sida man tittar ifrån, och handlar mer om semantik desto djupare man gräver, men min bild är att företagen tvunget uppfyller en utveckling, som råkar sammanfalla med Moores lag, för att det är den enda takt som "fungerar", vilket var Moores egentliga observation. Men av lagens natur så kan man lika gärna titta i backspegeln och säga att den stämmer för att alla tror att den stämmer.

Från vilket håll man tittar får man välja själv, så länge man är medveten om den bakomliggande ekonomiska faktorn. I "folkmun" ("folk" pratar helt ärligt nog inte om den alls) så framhävs den lätt som en mystisk princip som ger tekniska framsteg i precis rättan tid för en viss utveckling. Det var främst den ekonomiska biten jag ville påvisa med mitt inlägg.

Visst kan man svara på rubrikens fråga med "Moores lag." och sluta där, men det intressanta blir att prata om vad Moores lag egentligen är.

I stor skala så är forskare maskiner som omvandlar resurser (inkl kaffe) till vetenskapliga framsteg. Mängden pengar forskarna får bestäms av marknaden. Den mängden råkar överenstämma med en viss exponent, så länge som efterfrågan*prismarginaler på mikroprocessorer ökar med en viss exponent. Det är en förenklad förklaring, men på avstånd så stämmer den.

--

Om Intel som har så pass mycket mer resurser än AMD hade kunnat krossa dem genom slänga dubbla mängden pengar på R&D och därmed utvecklas dubbelt så fort så hade de gjort det, men problemet är att det kostar flera magnituder mer att fördubbla utvecklingshastigheten, och plötsligt är det inte bra för någon. I detta ligger åsikten att de "håller varandra om ryggen" för att sälja maximalt, men jag anser här att det främst beror på att de inte kan springa ifrån konkurrenten. Intel:s/AMD:s ekonomiavdelningar hade nog i sak inte haft något emot ett självägt monopol, men de vet värdet av pengar och vill inte spendera 10 gånger så mycket för ytterligare en 10%-ig densitetsökning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Det går ju givetvis en sådan takt så företagen kan dra in så mycket pengar som möjligt.
Tror de redan har ett par generationer på lager för framtiden, skulle de skjutsa fram dom nu
skulle dom inte tjäna lika mycket.
''Mjölka'' kallas det.

Precis vad jag och en vän kom fram till för ett tag sen! Är nog inte helt så, men till stor del.. INTEL skulle kunna vara längre fram i utvecklingen, men vill ju såklart tjäna pengar, vem vill inte de?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Precis vad jag och en vän kom fram till för ett tag sen! Är nog inte helt så, men till stor del.. INTEL skulle kunna vara längre fram i utvecklingen, men vill ju såklart tjäna pengar, vem vill inte de?

Ytterst osannolikt. Intel har varit relativt befriade från misstag, trots det hade vi pentiumbuggen på 90-talet, MTH-buggen i början av 2000-talet och senast defekt sata-kontroller i SB-moderkorten. Vem vet hur mycket buggar som skulle missas om de drog ner på tiden för kvalitetskontroll för att snabbare få ut nya produkter?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Hardware guy:

Ytterst osannolikt. Intel har varit relativt befriade från misstag, trots det hade vi pentiumbuggen på 90-talet, MTH-buggen i början av 2000-talet och senast defekt sata-kontroller i SB-moderkorten. Vem vet hur mycket buggar som skulle missas om de drog ner på tiden för kvalitetskontroll för att snabbare få ut nya produkter?

Bortsett från deras kraftiga misstag med netburstarkitekturen (Pentium 4), som till slut gjorde att de fick gå tillbaka och bygga om Core2 efter samma designstandard som Pentium III (eg Pentium M som i sin tur var en vidareutveckling av Pentium III Tualatin)? Och självklart, misstaget att satsa hårt på EM64T?

AMD's glansdagar, Athlon XP vs Willamette till Athlon64 vs Prescott.

Intel lärde sig däremot av dessa långa och pinsamma misstag, och köpte ju bland annat in x86-64 (aka AMD64) av AMD.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Bortsett från deras kraftiga misstag med netburstarkitekturen (Pentium 4), som till slut gjorde att de fick gå tillbaka och bygga om Core2 efter samma designstandard som Pentium III (eg Pentium M som i sin tur var en vidareutveckling av Pentium III Tualatin)? Och självklart, misstaget att satsa hårt på EM64T?

AMD's glansdagar, Athlon XP vs Willamette till Athlon64 vs Prescott.

Intel lärde sig däremot av dessa långa och pinsamma misstag, och köpte ju bland annat in x86-64 (aka AMD64) av AMD.

Fast att kalla det ett "kraftigt misstag" är väl kanske att ta i? Snarare var det väl en logisk fortsättning på det designspår som dominerade och så illa verkade det väl inte (innan det visade sig att det fanns andra vägar med större potential); pentium4 var snabbare än pentium3 (med tiden i alla fall) även om effektförbrukningen var högre (fast låg sådan hade väl inte riktigt lika hög status på den tiden)? Och motsvarande skulle väl kunna hända igen; är vi då beredda att kalla core-serien ett "kraftigt misstag"?
EM64T, x86-64 och AMD64 är väl för övrigt olika namn på samma sak (till skillnad från till exempel IA-64)?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Jodå, den förutsägbarheten är ju just vad Moores lag beskriver.

Skrivet av Mithras:

Jag är fortfarande förvånad över att ingen nämnt Moores Lag i det specifika ämnet processorer.

Moores lag är en lag som säger att antalet transistorer fördubblas varannat år.

Detta är en lag som företagen har sett till att uppfylla, dvs. en självuppfyllande profetia.
Anledningen till detta har de flesta redan nämnt.
Dels betyder det tid att utveckla i lugn ro nyare produkter, dels innebär det för samtliga företag att de kan mjölka ur så mycket som möjligt ur varenda generation. Både AMD och INTEL Har ju planer på ungefär när de ska släppa var generation, s.k "roadmaps" som de hållt sig till relativt ordentligt.

Väldigt förvånad att ingen nämnt detta tidigare då detta är ett relativt välkänt faktum bland datornördar, och om någonstans så bör väl denna forum innehålla sådana ^^ (datornördar med en positiv bemärkelse. geeks rule)

edit:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:IntelProcessorRoadmap-3.svg

Du har läst hela inlägget ser jag.... INTE!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacar:

sen tjänar man ju också lite mer på att släppa långsamt kolla på apple tex.

men de gör ju som alla andra, dessutom var de väll först med intel z68 ifall jag inte minns fel

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Svaret är att det är företag som utvecklar tekniken. Företag har ett syfte: vinst. Om ett företag kom på hur man gjorde CPU i 10 nanometer idag, skulle de inte lansera en sådan lösning eftersom det räcker att ligga före konkurrenterna.
Least amount of effort to profit är det som gäller för stora företag.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Bortsett från deras kraftiga misstag med netburstarkitekturen (Pentium 4), som till slut gjorde att de fick gå tillbaka och bygga om Core2 efter samma designstandard som Pentium III (eg Pentium M som i sin tur var en vidareutveckling av Pentium III Tualatin)? Och självklart, misstaget att satsa hårt på EM64T?

AMD's glansdagar, Athlon XP vs Willamette till Athlon64 vs Prescott.

Intel lärde sig däremot av dessa långa och pinsamma misstag, och köpte ju bland annat in x86-64 (aka AMD64) av AMD.

Netburst fungerade i alla fall korrekt, även om det visade sig vara en var ett sidospår utan fortsättning.
Felräknande pentiumprocessor som gjorde att man inte kunde lita på resultatet i Excel, eller MTHn som gjorde det möjligt att använda SDRAM till RamBus-chipsetet i820 är av helt andra proportioner. Båda återkallade liksom SB-moderkorten förra våren.

Skrivet av Cindori:

Svaret är att det är företag som utvecklar tekniken. Företag har ett syfte: vinst. Om ett företag kom på hur man gjorde CPU i 10 nanometer idag, skulle de inte lansera en sådan lösning eftersom det räcker att ligga före konkurrenterna.
Least amount of effort to profit är det som gäller för stora företag.

Så du tror inte att det kan ha något samband med hur rent kisel som kan framställas, eller precisionen i maskinerna som används?
Produktionsmässigt är det knappast någon skillnad från tidigare. Renare kisel och större precision i positioneringen av fotomaskerna är inget som sker av sig själv.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Elgot:

Fast att kalla det ett "kraftigt misstag" är väl kanske att ta i? Snarare var det väl en logisk fortsättning på det designspår som dominerade och så illa verkade det väl inte (innan det visade sig att det fanns andra vägar med större potential); pentium4 var snabbare än pentium3 (med tiden i alla fall) även om effektförbrukningen var högre (fast låg sådan hade väl inte riktigt lika hög status på den tiden)? Och motsvarande skulle väl kunna hända igen; är vi då beredda att kalla core-serien ett "kraftigt misstag"?

Mja, jag påstår inte att det var fel när de släppte Willamette, vad jag (och många andra) kallar ett misstag var att fortsätta på en trend alla redan visste inte fungerade när de kom så långt som Prescott. Det fungerade ju inte i längden och redan då var det många moderkortstillverkare som började släppa adaptrar för att montera Pentium M-processorer på Prescottmoderkorten (vilket fungerade utmärkt och dessutom ofta var snabbare).

Effektförbrukningen på Prescott var däremot och definitivt ett problem, och anledningen till att Intel började lobba för att byta ut ATX-standarden mot BTX istället helt enkelt för att kunna pumpa in mer effekt och få större kylare.

Citat:

EM64T, x86-64 och AMD64 är väl för övrigt olika namn på samma sak (till skillnad från till exempel IA-64)?

Nej, EM64T var ett rent 64-bitars instruktionsset som kompletterades av IA32-e för att hantera 32-bit, medan x86-64 är ett komplett instruktionsset som kan hantera både 64- och 32-bit nativt. IA64 var också en ren 64-bitarssetup, men annorlunda implementerad för serverbruk och helt i avsaknad av 32-bitarsstöd.

x86-64, AMD64 och Intel 64 är däremot exakt samma sak. Kommer jag inte ihåg helt gjordes det en del kohandel innan Core2 släpptes så Intel fick tillgång till AMD's x86-64-instruktionsset medan AMD å sin sida fick tillgång till Intels SSE-instruktioner.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, jag påstår inte att det var fel när de släppte Willamette, vad jag (och många andra) kallar ett misstag var att fortsätta på en trend alla redan visste inte fungerade när de kom så långt som Prescott. Det fungerade ju inte i längden och redan då var det många moderkortstillverkare som började släppa adaptrar för att montera Pentium M-processorer på Prescottmoderkorten (vilket fungerade utmärkt och dessutom ofta var snabbare).

Effektförbrukningen på Prescott var däremot och definitivt ett problem, och anledningen till att Intel började lobba för att byta ut ATX-standarden mot BTX istället helt enkelt för att kunna pumpa in mer effekt och få större kylare.

Nej, EM64T var ett rent 64-bitars instruktionsset som kompletterades av IA32-e för att hantera 32-bit, medan x86-64 är ett komplett instruktionsset som kan hantera både 64- och 32-bit nativt. IA64 var också en ren 64-bitarssetup, men annorlunda implementerad för serverbruk och helt i avsaknad av 32-bitarsstöd.

x86-64, AMD64 och Intel 64 är däremot exakt samma sak. Kommer jag inte ihåg helt gjordes det en del kohandel innan Core2 släpptes så Intel fick tillgång till AMD's x86-64-instruktionsset medan AMD å sin sida fick tillgång till Intels SSE-instruktioner.

Intel kallade först sin implementation av AMD64 för EM64T så jo de är samma sak.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE