Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

HJÄLP! vilket program ska jag lita på?? TEMPERATURER

Permalänk
Medlem

IDLE temp stämmer oftast inte i någon av programmen. Temp-givarna på Phenom, Athlon m.m. är inte defekta utan bara inte kalibrerade för att visa rätt i låga temperaturer och det är därför de kan diffa på 10 grader mot verklig temperatur. De ska bara vara noggranna i hög temp för att auto-avstängning och larm ska fungera korrekt.

Ska du kolla temps så gör det alltså alltid i max load eller åtminstone ett tungt spel.

Ska man ändå ha ett hum, så visar nog CPU (moderkorts-sensorn) oftare mer rätt i IDLE än cores på AMD iaf (brukar ligga runt 35 om man har drygt 20 i rummet), medan det jämnar ut sig i load och där ska det alltså vara core som är mer noggrannt, dvs CPU visar för högt i full load istället.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

ok tack
vill göra det men om det är så riskabelt vet inte
köpt dator för 10 dagar den är helt ny

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gigi:

hej alla
jag skulle vill oxå överklocka min dator vill fråga hur gör man det från Bios eller finns det nån program att göra nåt sånt
har laddat ner Everest o kollat CPU temp det ser ut så här
CPU 45c
CPU 1 KÄRNA 1 45c O.S.V
GPU1 45c
GPU2 49c
Kylfläktar / GPU2 är 30%
Spänningsvärden / CPU kärna 0.925 v

Dator
HP AMD A8 Vision - 3530MX
Quad core 1.9 GHz och Radeon Dual Graphics
8 GB Minne

kan man göra det med detta program Everest för det finns i meny nån ikon som ÖVERKLOCKNING

Att du inte pallar skriva hela ord stör mig inte så mycket, men du borde kanske ta en titt på vad skiljetecken är för något. Och som ovanstående sa, du borde inte ge dig på överklockning av en laptop, kylarna är knappt dimensionerade för standardklocken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Funkar speedfan så är det väl okej. Men egentligen är det inget bra program, 90% av alla som använder det får konstiga temperaturvärden. Har du jämfört med något annat program för att kolla så att tempsen i speedfan stämmer?

Dessvärre har jag inte det, har du något som är bra att jämföra med?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliffe:

Dessvärre har jag inte det, har du något som är bra att jämföra med?

HWMonitor

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Lånar tråden , Nån som kan kolla in mn tråd och kanske hjälpa mig? då ingen svara på min tråd länkar jga här = #12007151

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Skrivet av roobi:

Lånar tråden , Nån som kan kolla in mn tråd och kanske hjälpa mig? då ingen svara på min tråd länkar jga här = #12007151

Kan inte alla bara sluta att kapa andras trådar? Hur skulle det se ut om vi helt plötsligt börjar länka till våra egna trådar i andras trådar?
Om du inte fått några svar så vet väl ingen alternativt har ingen lust att svara.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

HWMonitor

Tackar, ska köra lite tester.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

HWMonitor

Fick ut samma värden under load/idle i HWMonitor som jag fick i SpeedFan, så jag har väl turen på min sida antar jag

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz