Video: Överklockning med flytande kväve i testlabbet

Permalänk
Medlem

Det här var riktigt kul att kolla på. Vore trevligt med fler liknde inslag här på SweC

Permalänk
Inaktiv

MYCKET bättre att se dig (mean_machine) här på swec än på NHTV. Här var du engagerad i utförandet!

Permalänk

Vad skulle man göra sedan när frosten smälter?

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Hehe himla trevligt avsnitt.
Som nämnts tidigare så 800w sas det att grafikkortet kunde dra.
Hur förser man då grafikkortet med ström?
Om nu
6pin=75w
8pin=150w
PCI-E lane=75w (vet inte hur mycket de ökar om man har en kontakt med extra ström på modekortet till PCI-E platserna).

Annat än de fick man ju köra igenom en 3dmark 11 pro runda efter sätt era score.
Med i5 2500k @4.2ghz och 2st XFX 6870 referens (ett black edition) då fick man ju bara P7953

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Bordsvatten:

Väldigt kul med sådana rejäla test, gillar när det blir så extremt och använder flytande kväve.

Vad är det högsta du uppnått? Både i grafik och processor kategorin?

Hur ser din egna dator setup ut? extrem?

Mycket roligt och intressant att kolla på

Frågan om "det högsta" är alltid relativ. Jag tror iofs att resultatet ni ser i videon är mitt personbästa i 3DMark 11 åtminstone. (http://hwbot.org/submission/2257539_) Mest för att jag inte orkat börja modda mitt 7970 (dessutom har jag sålt det nu).
För alla "högsta" får jag referera till denna lista: http://hwbot.org/user/mean_machine/#My_Submissions - bara sortera efter benchmarks.

Skrivet av lilobilo:

Jag skulle vilja ställa en fråga, eller ett par

Först ut, använder Jonas Klar någon speciell volt-modifikation på grafikkortet för att få den spänningen över eller är det möjligt "right out of the box"?
Den andra frågan, i videon nämndes det att ett GTX580 med den höga spänningen kunde dra runt 800W om jag inte missminner mig.. hur matas den effekten fram? Jag har fått för mig att en 6Pin PEG levererar (U * I = P) 12 * 6,5 ~ 75W och en 8Pin PEG levererar ~150W pga en extra spännings- och jordkabel. Utöver de 225W så får väl grafikkorten 75W max effekt från moderkortet självt. Vilket jag skulle vilja summera till 300W men som jag vet säkert är fel.. Vad är det jag missar? Strömsiffran hittade jag någonstans på nätet för längesen och kan tyvärr inte referera till den men ni kan säkert det här.

Annars en riktig fröjd att titta på, tack!
off topic. MSI Big Bang Xpower är förövrigt den bästa brädan jag har ägt hittills.

Lightning-kortet kommer med mjukvarustöd för spänningsjusteringar av GPU, minne och PLL. En låst "svenssonversion" av Afterburner ger inte mer än 1.3V för GTX 580, men med en upplåst version ger uppemot 1.8V eller så. Det är helt fritt från fysiska modifikationer.

PCI-E-specifikationen är som du nämner, ja. Det finns dock ingenting som hindrar ens en 6-pin-kontakt från att leverera 500W (förutom eventuell kabelbrand), om nätagget vill ge det. Siffrorna kommer ifrån TiN, som är en rätt vass kille på elektronik (okej, han råkar jobba på EVGA, men det nämner vi inte). Tråden har du här: http://kingpincooling.com/forum/showthread.php?t=1203

Skrivet av To33e:

mycket bra video, samt bra om man har eventuella frågor så kan man få svar här av jonas!

dock så önskar jag att detta kommer upp lite mer då o då

och nu när jag ändå skriver så frågar jag, hur bra fungerar överklockningen rent generellt på en intels 2500k samt 2600k om man kör på flytande kväve ? vilka minus temperaturer ska man försöka undvika ?

för övrigt så är jag intresserad av datorer i massor, har väl läst på om både överklockning och datorer några timmar var kväll i ett år om inte mer.

Sandy Bridge är rätt tråkiga CPU:er på kväve, faktiskt. De skalar väldigt individuellt, vissa funkar som bäst vid -25, andra vid -50, en tredje vid +7C. Man får helt enkelt testa sig fram.

Skrivet av Andre_H:

Kör 1.632 v-core poå min prolle med luftkylning. Vad tycker du om det?

Det beros ju på. Om det är en Pentium på 166MHz är det ju inte så pjåkigt.

Skrivet av Enforce:

Ja exakt, hur ser din egen dator ut? Skulle vara intressant!

Jag har inget behov av någonting roligt, sitter bara och jobbar. Jag är inte ens intresserad av gaming. Så självklart behöver jag följande för att kunna shuffla låtar ordentligt i Foobar 2000 och kunna hålla en stabil uppkoppling mot en terminalserver:

MSI Big Bang Marshal
MSI R7970
Intel Core i7-2700K
4x4GB Kingston 1600MHz
Noctua NH-U12P
2x Corsair F60 RAID 0 (för extra spänning)
Enermax Revolution 85+ 1050W (det låg och väntade på ett nytt hem, liksom)

Allt monterat i ett CM HAF 932. Det var det enda som hade plats för moderkortet, om man körde nätagget högst upp.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Inget illa menat, men hade jag varit Jonas Klar så hade jag blivit lite rädd varje gång Emil pratar, han viftar något fruktansvärt med armarna jämt?

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jonas Klar? Det står Jon Sandström på kvävebehållaren...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Apelsingummi:

Inget illa menat, men hade jag varit Jonas Klar så hade jag blivit lite rädd varje gång Emil pratar, han viftar något fruktansvärt med armarna jämt?

Jag tänkte faktiskt inte på det, så det var inte så farligt. Kanske hade blivit lite stött om jag fått en armbåge på näsan, men jag la aldrig märke till det.

Skrivet av Efta:

Jonas Klar? Det står Jon Sandström på kvävebehållaren...

Det har sin förklaring i att det är Jons kryokärl.

Skrivet av losREXos:

Vad skulle man göra sedan när frosten smälter?

Torka av eventuell kondens med papper funkar utmärkt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

TVÅ TUMMAR UPP!

Har Jonas någon erfarenhet av helium-klock? Skulle det då vara värt att göra en ny video med helium eller skulle det gå till på samma sätt, bara med nytt innehåll i termosen

Permalänk
Föredetting
Skrivet av maber201:

TVÅ TUMMAR UPP!

Har Jonas någon erfarenhet av helium-klock? Skulle det då vara värt att göra en ny video med helium eller skulle det gå till på samma sätt, bara med nytt innehåll i termosen

Inte kört helium själv, men det har ett par problem. Det första är att det är såpass låg densitet att det inte går att hälla ner i en termos. Man måste ha ett tryckkärl med en kran rakt ner i potten för att det ska lira. Det innebär att det förstås går åt en hel del mer än om man kör kväve. Största problemet är dock priset, sist jag kollade gick LHe på 300:- litern, och då får man räkna med att det går åt 3-4 gånger mer än när man benchar med kväve.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

hur kallt är flytande kväve respektive flytande helium??

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem

Ett litet varnings finger bara så det inte händer lite flera olyckor....inte roligt att åka ut på olycksfall i onödan. Ln2/flyttande kväve bör ej förvaras i slutna behållare utan förvaras i AGA behållare eller Termosar utan lock påskruvat(lått flyttande kvävet andas fritt ej helt inslutet!!). Så helt ofarligt är det ej tyvärr!.

Tips från en som jobbar i räddningskåren!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Ni är så underbara! Härligt!

Får man fråga vad Jonas jobbar med på msi?

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidas:

Och då kan man inte kräva bakgrundsmusik som inte suger?

jävla gnäll, var ju bra

Va skulle dem spelat istället då, något skräp från melodifestivalen eller något gitarr solo, spare me the gayness.

Fet klockning iaf, var kul att se

Permalänk
Föredetting
Skrivet av track_666:

hur kallt är flytande kväve respektive flytande helium??

Flytande kväve håller modesta -196C, Helium kokar vid -269C.

Skrivet av medstud:

Ni är så underbara! Härligt!

Får man fråga vad Jonas jobbar med på msi?

Jag arbetar med marknadsföring av komponenter och system i Sverige och Finland sedan December 2011.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Meantek:

Jag har ingenting emot lite säkerhetsföreskrifter, men rena lögner som AGA kör med (såsom att eftersom LN2 är ADR-klassat (eller hur det nu uttrycks) har de ansvaret efter att de sålt det) parat med att de tar 500:- + moms för en utkörning gör att det rycker lite i mina konspirationsnerver. Visst, inga problem med att rekommendera att man kör det i sluten kupé, men jag är nog i grunden för liberal för att inte säga emot när någon säger åt mig att det inte är mitt ansvar om jag dör av att boffa kväve eller inte. Jag tycker helt enkelt att det ska vara mitt val, men det är en annan politisk/filosofisk fråga.

Anledningen att man kör kväve är just för att elektronik funkar bättre ju kallare man kör rent generellt, det är helt rätt. Jag fokuserade inte så mycket på det, utan utgick ifrån att de flesta inser att man får en boost av det, det är trots allt därför man gör det.

ADR-regelverket är inte roligt, regelverket består av 1200 sidor kärlek... Dock kan man glatt ignorera det så länge man kör som privatperson. Många saker är ADR-klassade. Till exempel krävs det ADR för att köra lysrör men så länge man kör som privatperson gäller det i princip inte alls. Eller ja, det finns vissa saker som är begränsat med hur mycket du får köra. Till exempel får man inte köra runt med hur mycket bensin som helst i bilen. Har för mig det är en dunk och bara för fordonets framdrift.

Att de tar 500 kr för leverans låter inte alls konstigt med tanke på vad det faktiskt kostar att köra ADR. Faktiskt så det låter billigt. Kolla upp vad det kostar att skicka en pall med explosiva varor så ska du få se på grejer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

PWM Clock Tuner

Är switchen för att överklocka pwm på grafikkortet enbart för LN2-kylning? Bra reportage/test!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt intressant video.
Mer sånt här i framtiden tack!

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Ett stort tack för en intressant uppvisning hur man extrem klockar.

Mycket trevligt att få veta vart man får tag på hårdvaran och kväve och svingen mot AGA:s kanske lite överdrivna säkerhetsföreskrifter men de vill nog inte bli stämda...
28kr/L+moms är ju inte så farligt om man nu inte ska extremklocka längre perioder... Åtminstonde om man är seriös.. Låter om inte annat dags att ta en sväng till AGA här i närheten med cyckeln och köpa nån liter... Har ju haft släktingar som cycklat med gasol-tank på packet hållaren, så varför inte käve?...

En återkommande genomgång av ungefär "det här är max den här cpu/gpu klarar med kväve i ett första test..." i Swec recesnssioner med någon snabb bild/minut långt klipp vore trevligt inslag även om "svensson" (typ jag) inte direkt har nytta av det... Mer än i rent porr syfte alltså...

Permalänk
Skrivet av losREXos:

Vad skulle man göra sedan när frosten smälter?

Något som är bra om man är klar och är på väg att plocka isär grejerna igen är att se till att få systemet helt strömfritt för att undvika kortis någonstans. Som sagt så är frosten i sig inte ett stort problem.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Tsssk, flytande kväve är så "förra året"...

Flytande helium är det som gäller!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Tycker det är kul att kolla på sånt här MEN det hade ju varit lite roligare om man skulle få sett överclockningen också!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Zotamedu:

Att de tar 500 kr för leverans låter inte alls konstigt med tanke på vad det faktiskt kostar att köra ADR. Faktiskt så det låter billigt. Kolla upp vad det kostar att skicka en pall med explosiva varor så ska du få se på grejer.

Det må vara subventionerat, men som privatperson lägger det på en hel del extra på priset, och för någon som köper några liter kväve lite då och då är det inte direkt så man välkomnar extraavgifter med öppna armar.

Skrivet av StefCon:

Är switchen för att överklocka pwm på grafikkortet enbart för LN2-kylning? Bra reportage/test!

Det finns ju en bunt switchar på kortet, och de flesta ger ingenting förrän du brer på ordentligt med spänning och kylning. Att höja PWM-frekvensen på luftkylning ger dig bara högre värme på grafikkortets spänningsdel.

Skrivet av Dravond:

Ett stort tack för en intressant uppvisning hur man extrem klockar.

Mycket trevligt att få veta vart man får tag på hårdvaran och kväve och svingen mot AGA:s kanske lite överdrivna säkerhetsföreskrifter men de vill nog inte bli stämda...
28kr/L+moms är ju inte så farligt om man nu inte ska extremklocka längre perioder... Åtminstonde om man är seriös.. Låter om inte annat dags att ta en sväng till AGA här i närheten med cyckeln och köpa nån liter... Har ju haft släktingar som cycklat med gasol-tank på packet hållaren, så varför inte käve?...

AGA lär inte bli stämda för att de säljer kväve. Vi bor trots allt i ett land där man har visst personligt ansvar, vi kan inte beskylla AGA för att de häller kväve i din bil om du ställer in ett kärl upp och ner.

Förresten, för att fortsätta gnälla på AGA-spåret, jag försökte knalla in med en pirra och säga "jag ska ner för backen", jag fick inte köpa... På den nivån är det. De ville att jag skulle lägga 500:- + moms på att köra kväve 100 meter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Har ju haft släktingar som cycklat med gasol-tank på packet hållaren, så varför inte käve?...

Låter som dina släktingar har ett dåligt track-record.

Permalänk
Medlem

Hur ofta måste man fylla på? Känns som man måste fylla på varannan minut
Lite oftopic: Men kunde dem inte komma på något annat namn än pot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det må vara subventionerat, men som privatperson lägger det på en hel del extra på priset, och för någon som köper några liter kväve lite då och då är det inte direkt så man välkomnar extraavgifter med öppna armar.

Det finns ju en bunt switchar på kortet, och de flesta ger ingenting förrän du brer på ordentligt med spänning och kylning. Att höja PWM-frekvensen på luftkylning ger dig bara högre värme på grafikkortets spänningsdel.

AGA lär inte bli stämda för att de säljer kväve. Vi bor trots allt i ett land där man har visst personligt ansvar, vi kan inte beskylla AGA för att de häller kväve i din bil om du ställer in ett kärl upp och ner.

Förresten, för att fortsätta gnälla på AGA-spåret, jag försökte knalla in med en pirra och säga "jag ska ner för backen", jag fick inte köpa... På den nivån är det. De ville att jag skulle lägga 500:- + moms på att köra kväve 100 meter.

Om jag hade en AGA depå i närheten hade jag jävlas lite och kommit med en termos och bett om påfyllning;)

Nä men bra video. Dock håller jag mig till luft (lättare att få tyst på än vatten, i många anseenden).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Roligare att clocka pentium till 8ghz?

Amen socket 2011 är ju sjukt stor och ger ifrånsig sjuk värme.

Men klarar inte EVGA 14+3 Phase 1700 mhz ? på GPU 580.

Problemet var ju att den inte klarade låga temperaturer.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/15045-intel-ivy-bridge-overk...

Jonas, jag vill inte veta om du är den anonyma källan - tänker iaf inte ställa frågan

Vill bara veta om du har någon reflektion över siffrorna. Har inte hittat hur mycket man klockar 2600K till med kväve.
Har bara läst om luft och vatten, med nånstans runt ?5 GHz? som stabil frekvens.
Vad tror du man kan få ut av Ivy+kväve

Permalänk
Medlem

trevlig film stund som vanligt
men kan inte låta bli att undra,hur var det med ESD-ARMBAND egentligen

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Ok, har inte läst igenom alla kommentarer så...

Men -196ºC på handen? = Isbit i min värld då. Men jag kan ha fel.

Visa signatur

Games!