Video: Överklockning med flytande kväve i testlabbet

Permalänk

Densitet

Kväve i gas form är INTE tyngre än luft vilket är tur för oss eftersom vår atmosfär består av 78% kväve. Gasers densitet är däremot väldigt temperaturberoende det är därför kvävegasen från det flytande kvävet sjunker när det kommer i kontakt med luft i rumstemperatur. När man mäter densitet hos en gas måste man förutom temperatur även ta hänsyn till tryck vilket brukar göras vid 0 grader och 1 atmosfär (101kPa) Vid dessa förhållanden har dessa gaser följande densiteter:
Luft 1293g/L
Kväve: 1251g/L
Syre: 1428g/L
Koldioxid: 1977g/L

Om inte syre o koldioxid var tyngre än kväve skulle vi och gräset vi går på få betydliget svårare att överleva, den som vill testa detta kan göra det genom att bestiga ett högt berg.

Permalänk

hur länge måste man hålla handen i flytande kväve för man ska kunna krossa den med en hammare så det flyger skärvor överallt?
eller kokar skiten bort innan man blir fryst? måste testa nu bara för det

Permalänk
Föredetting
Skrivet av edsbyn:

cool grej. Men ärligt talat vad har man för nytta av att kunna kyla processorer och grafikkort med flytande kväve? Visst det är kanske coolt att kunna skryta för kompisarna, men ska man vara beredd med en termos i handen och hälla i flytande kväve i en tub för att lyckas kräma ut den maximala fps:en när man spelar BF3? What´s the point? Detta är ju bara till för nördar som vill kunna skryta och säga:
- Fan vad cool jag är, jag lyckades få min processor till 5,3 ghz!

Poängen är att det helt enkelt är roligt. Det är lite som motorsport som någon nämnde. Praktiska applikationer är relativt få, men att pressa någonting till den yttersta gränsen är alltid skoj.

Skrivet av ActaL:

Hur länge håller denne kväve?,
Kan vem som helst göra detta?,
Behöver man något som håller själva 'tuben', uppe inne i chassit?,
Vart kan man köpa nå seriösare grejer än ica näsdukar?

Hur lång tid kväve håller sig beror som tidigare nämnt på hurdant kärl du har, etc. Att köra med ett chassi är inte direkt att rekommendera, eftersom du konstant måste fylla på (det är något man kör tillfälligt. Näsdukar är faktiskt jäkligt bra papper för isolering, tjockt och suger åt sig mycket.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av riktigninja:

hur länge måste man hålla handen i flytande kväve för man ska kunna krossa den med en hammare så det flyger skärvor överallt?
eller kokar skiten bort innan man blir fryst? måste testa nu bara för det

Mordförsök eller mentalt sammanbrott?

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag personligen har fler gånger använt en dammsugare på en benchrigg än ett ESD-armband... En gång, nämligen. Dammsugaren använde jag till att tömma en pot på snö.

Har nog aldrig sett någon använda ett ESD-armband i benchsammanhang annars heller.

Benchar man professionellt och således inte betalar för prylarna, så spelar det kanske inte så stor roll. Själv hade jag aldrig rört vid mina komponenter på det sättet, och det beror på att jag vet hur lätt dem skadas. Tyvärr så verkar de flesta ha svårt att förstå saker de inte kan se med blotta ögat.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av elajt_1:

Benchar man professionellt och således inte betalar för prylarna, så spelar det kanske inte så stor roll. Själv hade jag aldrig rört vid mina komponenter på det sättet, och det beror på att jag vet hur lätt dem skadas. Tyvärr så verkar de flesta ha svårt att förstå saker de inte kan se med blotta ögat.

Benchande är inte en värld full med fluffiga kaniner och regnbågar där man inte betalar för sig även om man råkar vara halvbegåvad på det som jag. Som exempel kan jag kanske nämna det ursprungliga XPower-kortet jag körde med, jag benchade säkert med det i 30-40 sessioner utan att det tog stryk. Med mitt Marshal är jag uppe i säkert 10-15 sessioner, det sitter nu i min 24/7-burk. Visst kan ESD vara ett problem, men jag har då aldrig upplevt några problem såhär långt, och då har jag exempelvis inte haft några problem att pröjsa 5000:- för ett 580 Lightning för att enbart bencha för det. Just för att det är roligt och/eller kan användas till en tävling.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Fanns ju en gång i tiden WapoChill från Asetek. (Om jag minns rätt var det Asetek iaf)

Varför görs det inte fler sådana "experimentella" applikationer. Det är ju inte så stor skillnad på en sådan lösning och vattenkylning. (förutom just risken med kondens då)
Men inte bara så, finns ju massa användbara applikationer av just gas kylning. För att lista ett par som jag kan tänka mig på rak arm:

  • Rak kylning via kompressor som går till CPU/GPU. Dvs precis som en frys fungerar.

  • Vattenkylning via proxy, kyl vattnet till c:a +2 grader (ala kylskåp typ) och pumpa sedan detta till CPU/GPU/ETC.

  • Luftkylning, som en AC där vi kyler luften innan den blåser in i datorn med avfuktning. Används väl flitigt i servermiljöer dock kyls hela rummet ner om inte jag misstar mig.

  • Helt enkelt göra hela lådan till en kylare. Med heatpipes som transporterar värmen till chassi och ha kylning (och eventuell kondens) på utsidan. Lådan i sig är lufttät och luften inuti är torr eller rent av består av mestadels gas.

WapoChill fungerade ju rätt så bra, problemet var ju att det kostade så förbannat mycket för tiden. 1,500 kr för deras instegsmodell var ju inte direkt riktat till vem som helst. Tilläggas kan ju att deras kyllösning tog extremt mycket plats och näraggen på tiden inte var speciellt kraftfulla och bara kylningen behövde ju ett separat agg.
Dom gjorde ju ett eget (bigtower) chassi där en tredjedel extra var för kyldelen med en tjock tub som gick till CPU'n. Detta kostade 4,500 kr!
Samt att dom hade en extern AC box som dom sålde som blåste kall och torr luft direkt in i chassit via en fläktport. Denna var inte heller billig men mins inte vad den kostade.

Var väldigt sugen på att köpa en av deras WapoChill produkter men priserna för helt enkelt för höga och var inte alls praktiska.
Och nu för tiden finns det ju ingen tillverkare som gör något liknande förutom de slutna vattenkylnings systemen som T.ex H60, H70, H80 som alla skapas av just Asetek.
Därför undrar jag ju om det inte är hög tid att någon kollar närmare på på fryskyl lösningar igen och försöker framför allt:

  • Minska storleken. (Och därav effektiviteten men samtidigt få ut max möjlig effekt av en viss storlek)

  • Minska priserna. (Helt beroende på effekt så klart, effektivare = dyrare. Men ge folk olika instegsvarianter som inte kostar mer än vatten och är bättre än vatten)

  • Modulär uppbyggnad, gör det enkelt att kyla CPU, GPU, brygga, minnen med enkla "add ons" som man bara pluggar in i en huvudmodul eller i flertalet mindre moduler med olika effekt som kan sitta på diverse fläktplatser i chassit. Precis som H60/70/80 t.ex.

  • Som faktiskt fungerar och har en bra support bakom sig. Ett stort problem med WapoChill var ju att ingen på Asetek riktigt brydde sig. Dom bara gjorde skiten och sålde den. Sedan gav dom upp helt och användare fick hacka sina enheter för att passa till div nyare CPU/GPU.
    Därför skall det vara modulärt och passa till i princip vad som helst med en enkel adapter som helst passar till flera olika kort (GTX260/480/580 och en för alla Radeon 6/7xxx eller vilket kort / minne man nu vill kyla.
    Eller om man nu föredrar att ha dom som ismaskin till sin Cola eller för att kyla sin energidryck.

Behöver inte svara på allt här nu utan mer generellt

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Älskar det, mer sådant!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

kanon video! älskar redigeringen där ni behåller en del inslag även om de blir lite pinsamt =D

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

trevlig film stund som vanligt
men kan inte låta bli att undra,hur var det med ESD-ARMBAND egentligen

Skrivet av elajt_1:

Benchar man professionellt och således inte betalar för prylarna, så spelar det kanske inte så stor roll. Själv hade jag aldrig rört vid mina komponenter på det sättet, och det beror på att jag vet hur lätt dem skadas. Tyvärr så verkar de flesta ha svårt att förstå saker de inte kan se med blotta ögat.

Har byggt datorer i 15 år och aldrig någonsin har jag använt ESD armband. Har väl sammanlagt byggt ihop, tagit isär och byggt ihop datorer vid >1000 tillfällen så långt. Alla dessa datorer har startat och fungerat länge nog för att kunna påstå att det kvittar helt så länge man inte anstränger sig och tar 5 katter, buntar ihop dom och gnider dom över moderkort tills det smälter...
Det är rent ut sagt farligare att inte städa lådan på 3 månader än att köra utan ESD armband. Har hänt mig fem-sex gånger på 3 år att det säger *POPP* om min andra dator (som jag nästan aldrig städar) och luktar bränt hundhår i hela lägenheten efteråt. Två gånger när den inte ens varit påslagen!

Men den fungerar fortfarande! (minus ETT nätagg som inte alls gillade damm/hundhår tidligen)
Så om något, städa datorn på damm är bra mycket viktigare än att använda ESD band!

Många frågar mig när jag bygger datorer varför jag inte använder band och svaret är alltid detsamma: "Har gjort det i X antal år och aldrig haft problem med det"

Det handlar ju alltså om att inte gå runt och bli statiskt laddad innan man börjar pilla. Det räcker med att röra chassit först eller ett element om man är rädd för det. Sedan är det bara att bygga!

EDIT:
Kan tillägga att min förra dator hade ström som gick i chassit av någon dum anledning som jag inte orkade kolla upp. Varje gång jag rörde chassit fick jag mig en FET pärla. Men datorn fungerade utmärkt trots detta och efter att ha urladdat chassit fick man inga fler stötar. (Bara om man drog fingret över baksidan lite lätt dock. Slog gnistror, det var kul men började kännas i nervtrådarna efter ett tag )

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Trevligt och väldigt intressant att titta på! Stort tack

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Det lilla "chassit" som används, vad heter det och vart får man tag i det?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av k1mn455tr0m:

Det lilla "chassit" som används, vad heter det och vart får man tag i det?

Det är ett CoolerMaster Lab. Kan väl kanske inte direkt kalla det överdrivet prisvärt, men det finns här: http://www.coolermaster.nl/shop/product_info.php?cPath=79&pro...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Kvantdator

För den som inte tycker att detta är coolt nog så finns här en del intressant att läsa om D-waves's kvantdator. Här pratar vi temperaturer strax över absoluta nollpunkten.

Lockheed Martin har tydligen köpt sig en för 10 miljoner dollar.

Permalänk

Tack för det snabba svaret Meantek!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

cool grej. Men ärligt talat vad har man för nytta av att kunna kyla processorer och grafikkort med flytande kväve? Visst det är kanske coolt att kunna skryta för kompisarna, men ska man vara beredd med en termos i handen och hälla i flytande kväve i en tub för att lyckas kräma ut den maximala fps:en när man spelar BF3? What´s the point? Detta är ju bara till för nördar som vill kunna skryta och säga:
- Fan vad cool jag är, jag lyckades få min processor till 5,3 ghz!

Extrem överklockning heter det, inget du har igång 24/7 direkt utan kör några benchrundor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Benchande är inte en värld full med fluffiga kaniner och regnbågar där man inte betalar för sig även om man råkar vara halvbegåvad på det som jag. Som exempel kan jag kanske nämna det ursprungliga XPower-kortet jag körde med, jag benchade säkert med det i 30-40 sessioner utan att det tog stryk. Med mitt Marshal är jag uppe i säkert 10-15 sessioner, det sitter nu i min 24/7-burk. Visst kan ESD vara ett problem, men jag har då aldrig upplevt några problem såhär långt, och då har jag exempelvis inte haft några problem att pröjsa 5000:- för ett 580 Lightning för att enbart bencha för det. Just för att det är roligt och/eller kan användas till en tävling.

Tycker de är dags att uppgradera din 24/7 burk

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Mycket intressant! Gillar att GPU'n gick upp i dubbel hastighet (nästan!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

Tror du han försöker vara cool? Det är en hobby. Samma sak när folk trimmar bilar för dragracing. Att kunna leverera maximal prestanda under 15 sekunder, men det är inget man vill köra på vägarna.

Antingen är det en grymt lång raka eller en helt värdelös bil.
15s för 402m behövs inget speciellt till det.
6s däremot.......nu snackar vi extremt (för att få en vettig jämförelse mot extrem överklockning)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

peltier element då? Eller är det samma sak?

Blir iaf minusgrader emd ett peltier element.

Nej det är två olika saker. Peltierelement är halvledare och kompressorkylning bygger på en värmepumpscykel där man komprimerar en gas som sedan expanderar i en ventlig. Värme tas upp i evaporatorn och avges i kondensorn. Precis som ett kylskåp, frys och värmepumpar för uppvärmning.

Just peltierelement är inte så praktiska eftersom de har extremt låg verkningsgrad. De genererar alltså väldigt mycket värme själva så man måste har en stor vattenkylning för att kyla kylaren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är två olika saker. Peltierelement är halvledare och kompressorkylning bygger på en värmepumpscykel där man komprimerar en gas som sedan expanderar i en ventlig. Värme tas upp i evaporatorn och avges i kondensorn. Precis som ett kylskåp, frys och värmepumpar för uppvärmning.

Just peltierelement är inte så praktiska eftersom de har extremt låg verkningsgrad. De genererar alltså väldigt mycket värme själva så man måste har en stor vattenkylning för att kyla kylaren.

Men kallt blir det väl?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheCadde:

Fanns ju en gång i tiden WapoChill från Asetek. (Om jag minns rätt var det Asetek iaf)

Varför görs det inte fler sådana "experimentella" applikationer. Det är ju inte så stor skillnad på en sådan lösning och vattenkylning. (förutom just risken med kondens då)
Men inte bara så, finns ju massa användbara applikationer av just gas kylning. För att lista ett par som jag kan tänka mig på rak arm:

  • Rak kylning via kompressor som går till CPU/GPU. Dvs precis som en frys fungerar.

  • Vattenkylning via proxy, kyl vattnet till c:a +2 grader (ala kylskåp typ) och pumpa sedan detta till CPU/GPU/ETC.

  • Luftkylning, som en AC där vi kyler luften innan den blåser in i datorn med avfuktning. Används väl flitigt i servermiljöer dock kyls hela rummet ner om inte jag misstar mig.

  • Helt enkelt göra hela lådan till en kylare. Med heatpipes som transporterar värmen till chassi och ha kylning (och eventuell kondens) på utsidan. Lådan i sig är lufttät och luften inuti är torr eller rent av består av mestadels gas.

WapoChill fungerade ju rätt så bra, problemet var ju att det kostade så förbannat mycket för tiden. 1,500 kr för deras instegsmodell var ju inte direkt riktat till vem som helst. Tilläggas kan ju att deras kyllösning tog extremt mycket plats och näraggen på tiden inte var speciellt kraftfulla och bara kylningen behövde ju ett separat agg.
Dom gjorde ju ett eget (bigtower) chassi där en tredjedel extra var för kyldelen med en tjock tub som gick till CPU'n. Detta kostade 4,500 kr!
Samt att dom hade en extern AC box som dom sålde som blåste kall och torr luft direkt in i chassit via en fläktport. Denna var inte heller billig men mins inte vad den kostade.

Var väldigt sugen på att köpa en av deras WapoChill produkter men priserna för helt enkelt för höga och var inte alls praktiska.
Och nu för tiden finns det ju ingen tillverkare som gör något liknande förutom de slutna vattenkylnings systemen som T.ex H60, H70, H80 som alla skapas av just Asetek.
Därför undrar jag ju om det inte är hög tid att någon kollar närmare på på fryskyl lösningar igen och försöker framför allt:

  • Minska storleken. (Och därav effektiviteten men samtidigt få ut max möjlig effekt av en viss storlek)

  • Minska priserna. (Helt beroende på effekt så klart, effektivare = dyrare. Men ge folk olika instegsvarianter som inte kostar mer än vatten och är bättre än vatten)

  • Modulär uppbyggnad, gör det enkelt att kyla CPU, GPU, brygga, minnen med enkla "add ons" som man bara pluggar in i en huvudmodul eller i flertalet mindre moduler med olika effekt som kan sitta på diverse fläktplatser i chassit. Precis som H60/70/80 t.ex.

  • Som faktiskt fungerar och har en bra support bakom sig. Ett stort problem med WapoChill var ju att ingen på Asetek riktigt brydde sig. Dom bara gjorde skiten och sålde den. Sedan gav dom upp helt och användare fick hacka sina enheter för att passa till div nyare CPU/GPU.
    Därför skall det vara modulärt och passa till i princip vad som helst med en enkel adapter som helst passar till flera olika kort (GTX260/480/580 och en för alla Radeon 6/7xxx eller vilket kort / minne man nu vill kyla.
    Eller om man nu föredrar att ha dom som ismaskin till sin Cola eller för att kyla sin energidryck.

Behöver inte svara på allt här nu utan mer generellt

Jag kan ge dig svar på dina önskemål direkt.

- Storlek, det går inte att göra pyttesmå kompressorer för då slutar de fungera på ett vettigt sätt. Alltså kommer kompressorkylsykler alltid vara hyfsat stora prylar. Det är öven lite trassel med att dimensinera kondensorn eftersom den ska kondensera alla ånga direkt mot luft. Ett vanligt kylskåp har ju en kondensor som täcker hela baksidan och du måste ha högre flöden i en datorkylning. Alltså är kompressorkylningarna som jag har sett redan väldig små. Mycket mindre än så kommer det krävas väldigt mykcet för att lösa eftersom tekniken sätter stopp.

- Priset står i direkt relation till svårigheten att bygga något litet.

- Modulär uppbyggnad kan du glömma eftersom systemet är trycksatt och fullt med gas och vätska. I så fall skulle man behöva tömma systemet, bygga ut det och sedan fylla det igen vilket inte är helt lätt. Många kylmedier är rätt otrevliga och ska inte hanteras av vem som helst. Vanligt i kylskåp är till exempel isobutan.

- Support är däremot inga större problem att lösa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Men kallt blir det väl?

Ja kallt blir det, om man har tillrcäckligt kraftigt peltierelement. De där USB-kylarna körs med ett peltierlement och gemensamt för dem är ju att de i bästa fall blir ljummet. Detta beror på att USB levererar för lite effekt för att man ska kunna använda ett peltierlement. Förekommer även i större applikationer som till exempel kylboxar man kan koppla in i bilen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Usch blir sjukt sugen på köpa/bygga kylning för kväve till CPU iaf :).
Har vid tidigare tillfälle fått vara med vid överklockning av p4 2,8Ghz med kväve dock dåliga resultat 4,2 kom vi endast upp i sen sa minnena stopp.

Underbart klipp!

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

hur länge måste man hålla handen i flytande kväve för man ska kunna krossa den med en hammare så det flyger skärvor överallt?
eller kokar skiten bort innan man blir fryst? måste testa nu bara för det

Det kommer aldrig hända hur länge du än håller handen där nere. Kroppen är uppbygt av fibrer och dessa kommer förhindra flygande skärvor.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag kan ge dig svar på dina önskemål direkt.

- Storlek, det går inte att göra pyttesmå kompressorer för då slutar de fungera på ett vettigt sätt. Alltså kommer kompressorkylsykler alltid vara hyfsat stora prylar. Det är öven lite trassel med att dimensinera kondensorn eftersom den ska kondensera alla ånga direkt mot luft. Ett vanligt kylskåp har ju en kondensor som täcker hela baksidan och du måste ha högre flöden i en datorkylning. Alltså är kompressorkylningarna som jag har sett redan väldig små. Mycket mindre än så kommer det krävas väldigt mykcet för att lösa eftersom tekniken sätter stopp.

- Priset står i direkt relation till svårigheten att bygga något litet.

- Modulär uppbyggnad kan du glömma eftersom systemet är trycksatt och fullt med gas och vätska. I så fall skulle man behöva tömma systemet, bygga ut det och sedan fylla det igen vilket inte är helt lätt. Många kylmedier är rätt otrevliga och ska inte hanteras av vem som helst. Vanligt i kylskåp är till exempel isobutan.

- Support är däremot inga större problem att lösa.

Okej, det låter väl rimligt att det inte går att göra mindre då. Priset är ju mer än bara svårigheten att bygga litet som jag ser det. WapoChill kunde ju varit billigare om dom byggt fler. (stort parti = billigare produktion eller?)
När jag talar modulärt menar jag ju på att man har snabbkopplingar som i ett hydralik system kanske? Och byte av isobutan kan ske med med slutna behållare? Ungefär som med sodastreamer CO2 flaskor fast mer anpassat för detta syftet?

Vet inte, kanske bara drömmer för mycket men skulle ju vilja se mer fryskylnings lösningar som funkar för vanliga gamers så att säga där man kan klocka så pass mycket att det verkligen märks på prestanda. Visst märker man att något blir snabbt på vanlig klockning med men riktigt märkbart.
Såpass att till och med processortillverkare gör processorer SPECIELLT skapade för att köras med fryskylning.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk

Tummen Upp!

Hej!

Ville bara tacka för en väldigt välstrukturerad och inspirerande video!

Med vänlig hälsning, Joakim

Visa signatur

NEXTGEN_GAMER: NZXT Tempest Evo[Closed Window], Corsair TX850M, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Intel Core i7 2700K, Kingston HyperX 1600MHz, Geforce GTX 570 AMP![SLI], OCZ Agility 3 60GB SSD, Seagate Barracuda GREEN 2TB

Permalänk
Medlem

Köpte min processor av Mean Machine

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheCadde:

Okej, det låter väl rimligt att det inte går att göra mindre då. Priset är ju mer än bara svårigheten att bygga litet som jag ser det. WapoChill kunde ju varit billigare om dom byggt fler. (stort parti = billigare produktion eller?)
När jag talar modulärt menar jag ju på att man har snabbkopplingar som i ett hydralik system kanske? Och byte av isobutan kan ske med med slutna behållare? Ungefär som med sodastreamer CO2 flaskor fast mer anpassat för detta syftet?

Vet inte, kanske bara drömmer för mycket men skulle ju vilja se mer fryskylnings lösningar som funkar för vanliga gamers så att säga där man kan klocka så pass mycket att det verkligen märks på prestanda. Visst märker man att något blir snabbt på vanlig klockning med men riktigt märkbart.
Såpass att till och med processortillverkare gör processorer SPECIELLT skapade för att köras med fryskylning.

Man kan få ner kostnaden en bit med större produktionsvolymer men det är fortfarande dyra enheter, det går inte att komma ifrån.

Det skulle nog iof gå att göra det modulärt om man inte har evaporatorn i delen man sätter mot sockeln utan kör en extra kylslinga med vätska som kyls i evaporatorn. Då krävs dock en extra cirkulationspump och en reservoar för en lämplig vätska som ska klara många minusgrader. Plötsligt springer priset iväg igen. Fördelen är väl att man inte har ett trycksatt system för kopplingarna men istället får man något som är dubbelt så komplicerat och som har lägre effektivitet. Jag har svårt att se att det är tekniskt möjligt att bygga en modulär ren kompressorkylning för då måste du ha en kompressor som är designad för den tyngsta belastningen vilket skulle bli dåligt om man inte utnytjar modulariteten för då måste man göra på part load konstant vilket är dåligt. Dessutom har du betalat för en dubbelt så stor kompressor som du egentligen behöver.

Problemet är inte att förvara kylmediet, problemet är att blåsa ut all luft, trycksätta till rätt tryck samtidigt som man inte vill fylla sovrummet med butan. Du måste ju öppna i någon del av systemet om du ska blåsa ut luften som ligger där. Att bytta och fylla på kylmedium är inget som slutanvändaren kommer göra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det känns som att killen i videon visar lite väl dålig respekt för flytande kväve och vad det faktiskt kan leda till. Ger inte världens bästa signaler enligt mig när man börjar hälla kväve på allt o alla, ser inte särkillt proffsigt ut heller.

Men jag är vel en tönt och ett troll....

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz