Video: Överklockning med flytande kväve i testlabbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Det där med kvävet att man kan hälla på sig själv visste jag inte, har alltid trott att direkt man petar i det så fryser fingret till en isbit haha.

Kanske är lite filmskadad.

Det blir en isbit om du petar ner fingret i termosen.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Fan va fränt, måste våga testa detta någon gång.

Det där med kvävet att man kan hälla på sig själv visste jag inte, har alltid trott att direkt man petar i det så fryser fingret till en isbit haha.

Kanske är lite filmskadad.

kulle gissa på att det händer samma sak som när du sticker ner en hand i kokande bly.

Bildas ett lager av gas som omger dig med en kokande vätska i någon form som hindrar största delen av den extremt varma/kalla vätskan att komma i direkt kontakt med huden.

Vet att så är fallet med kokande bly men gissar när det kommer till kvävet.
Kanske är det annorlunda med kvävet på grund av dess viskositet men jag vet inte. är ingen forskare inom ämnet ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Allt varierar självfallet med frekvenser och belastning. Kör man Physics Test i 3DMark 11 och ska hålla -25c eller så med en 3960X i 5.3GHz får du dutta på några milliliter åt gången. Just Sandy Bridge (-E) drar inga jättemängder, du klarar dig med en liter på kanske tio-femton svängar i Physics Test, grovt uppskattat.

På grafikkort såsom GTX 580 går det dock förbannat fort. Du fyller potten (3-4dl), när du är halvvägs genom GT2 i 3DMark 11 (cirka 45 sekunder senare) får du fylla upp på nytt. Då snackar vi förvisso 1.6V och 1500MHz+, men ändå.

Jag brukar bunkra upp med antingen 50 eller 100 liter åt gången. 50 liter är lagom till att testa ett par CPU:er och ett strömhungringt grafikkort på en helg. Ska du köra mycket grafikkort, dubbla upp på det och ta 100 liter.

2800kr för bara kväven.... Damm

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Anton_Cimex:

Märks degenerering efter en typisk session eller förebygger kylan det?

Sällan några problem. Ju kallare man kör, desto säkrare är man, i princip. Gör man "halvsmarta" grejer såsom att köra wPrime 1024M med en 990X i 6.2GHz kommer CPU:n prestera märkbart sämre oavsett spänningar och hur kallt man kör, men det är nog det värsta exemplet jag kommer på. Väldigt sällan saker blir märkbart sämre om man inte kör helt absurda spänningar.

Skrivet av Wully:

Hur länge har du pysslat med kväve klockande?

Tror mina första eskapader var under 2008. Har dock alltid varit intresserad av överklockning på varierande nivåer, det var den möjligheten som fick mig in i hårdvaruvärlden. Minns gladeligen ABIT NF7-S/AN7 och min Duron 1400MHz som fick mycket pisk på den gamla goda tiden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Väldigt trevligt! Ni får gärna komma med mer sånt här! Toppen Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Väldigt informativt, mer av den varan tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

2800kr för bara kväven.... Damm

woot? På Kryolabbet i Lund kan (kunde?) man köpa ln2 för <10kr/liter.

Permalänk
Medlem

Tyckte jag kände igen Jonas (Klar alltså), Tullinge gymnasium NV1A år 2005 right?

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevlig video, även om de ständiga referenser till MSI-produkternas excellens störde mig lite. Jag vet att de måste vara där (inget är gratis), men ändå

Tycker dock att det var lite kul att trots att han hade tre egna kärl för kväve, så hade han snott Elmors tydligt uppmärkta kärl. (Stod "Jon Sandström" tydligt på det)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Tror mina första eskapader var under 2008. Har dock alltid varit intresserad av överklockning på varierande nivåer, det var den möjligheten som fick mig in i hårdvaruvärlden. Minns gladeligen ABIT NF7-S/AN7 och min Duron 1400MHz som fick mycket pisk på den gamla goda tiden.

Bara jag som får en bild på Jonas 14 år som sitter och pillar i sin dator och drömmer om flytande kväve? Dock en riktigt bra genomgång och även om jag inte själv planerar att använda flytande kväve (eller Helium för den delen) till att kyla en dator inom den närmsta framtiden så har man ju alltid undrat. Sedan så har man själv ägt moderkort och grafikkort av märket MSI och jag kan bara säga att det är gedigna grejor! Dessutom fick man ännu en bild av "ICA-Jonas" som spatserar mellan raderna och pekar ut både näsdukar och termosar för de minde vetande i en ICA reklam.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ophe:

woot? På Kryolabbet i Lund kan (kunde?) man köpa ln2 för <10kr/liter.

Det finns alltid billigare ställen med kontakter. Själv har jag stulit ifrån KTH i Kista några gånger.

Skrivet av skewgen:

Tyckte jag kände igen Jonas (Klar alltså), Tullinge gymnasium NV1A år 2005 right?

Det måste väl ha varit något sådant, jo. Nu var ju inte Tullinge Gymnasium en glädjeperiod i mitt liv, och det var definitivt inte matteläraren heller.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Om någon undrar varför man inte skadas av flytande kvävet, googla upp Leidenfrost effekten.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

pots (pottar/tuber, hur man nu säger det i plural)

Gissar på pötter. En fot, flera fötter, en pot, flera pötter, jo det låter rätt.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Leifson:

Mycket trevlig video, även om de ständiga referenser till MSI-produkternas excellens störde mig lite. Jag vet att de måste vara där (inget är gratis), men ändå

Hur ofta får man chansen?

Skrivet av Leifson:

Tycker dock att det var lite kul att trots att han hade tre egna kärl för kväve, så hade han snott Elmors tydligt uppmärkta kärl. (Stod "Jon Sandström" tydligt på det)

Jag räknar iofs Jons kärl som mina egna för tillfället. Han är i Taiwan och jobbar (även han för MSI) när han inte studerar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

JAAAAA, Nu ska här bänkas med choclad och kaffe och kanske en rostad macka.. mmm med ost och lite skivad oliver.

Aj just fan, Videon skulle man kolla på också . *burp*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det finns alltid billigare ställen med kontakter. Själv har jag stulit ifrån KTH i Kista några gånger.

Det måste väl ha varit något sådant, jo. Nu var ju inte Tullinge Gymnasium en glädjeperiod i mitt liv, och det var definitivt inte matteläraren heller.

Hahaha, verkar ju gått bra ändå. Det är skog btw om du inte gissade från nicket...

Permalänk

Legendariskt!!!
Bra video, bra musik, informativt !

MER SÅNT HÄR SWECLOCKERS !!!!1

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig video! Uppskattas mer sånthär!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Mycket intressant video, kul sätt att se på hur det går till.
Mer sådant här tack!

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dealerovski:

Jag är säker på att det finns kemister som om dom såg den här videon skulle skruva sig i stolen när ni "leker" med vätskan utan att ens ha skyddsglasögon på!

Själv saknade jag info om Cpu model och standard klock... gärna att man fick se på skärmen under booten också..

Tyckte även han hällde flytande kväve ganska slarvigt så det skvatt över kanten, undra vad som kan hända om man råkade hälla lite kväve på fläkten som var placerad alldeles bredvid tuben och någon passerar bordet på samma sida fläkten blåser åt ? tänkt om man får i ögat?

Jag känner mig träffad för jag blev faktiskt irriterad över det Jonas sa om flytande kväve i videon.

Det är inga problem att hälla det över handen, jag har själv testat och det blir knappt kallt men bara för det betyder det inte att man inte kan få otrevliga köldskador. Om man håller den i en kupad hand bildas som några redan nämnt en skyddande hinna av gas mellan vätskan och handen eftersom värmet från handen får kvävet att koka. Det fungerar jättebra så länge man faktiskt har den där hinnan. Tappar man den skadar man sig. Det är även väldigt dumt att testa liknande saker om man har smycken på sig eftersom metall leder värme väldigt bra.

Man får nog hälla bra mycket kväve i fläkten innan det skvätter några större mängder eftersom det kokar bort så fort. Jag hade dock utan tvekan haft handskar och glasögon på mig när jag hanterade det. Om inte annat för att det är tråkigt att råka lägga fingret på en aluminiumbit som är -50 grader.

Angående transporten så har AGA helt rätt. Om man skulle krocka eller köra oförsiktigt så kärlet med kväve välter så kommer du ha en bil full av kväve väldigt fort vilket är direkt livsfarligt. När kvävet går från vätska till gas expanderar det med en faktor 600 så den där 20 litersbehållaren rymmer 12000 liter kvävgas. Just kvävgas är lurigt eftersom det varken smakar eller luktar något. Det är dessutom tungt så det kan vara svårt att få ur det ur lungorna. Man blir fort medvetslös utan syre vilket är väldigt dumt.

Såg att det var någon som nämnde att det gick att stoppa handen i smält bly vilket bara är sant för väldigt väldigt korta stunder. Går att ha smält bly på tungan ett tag också men man får skynda sig innan saliven kokar bort. Testa inte det hemma.

Tror även Jonas missade en grej med kylningen och det är att man inte bara vill kunna kyla bort mycket värme som han sa i videon utan att låga temperaturer även påverkar resistansen i processorerna. Lägre resistans betyder att det blir mindre värme och att man kan dra på mer ström. Hade det vara varit en fråga om att kyla bort mycket värme så klarar vanlig vattenkylning ett par kW utan att höja temperaturen på vattnet med mer än några grader.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Zotamedu:

Angående transporten så har AGA helt rätt. Om man skulle krocka eller köra oförsiktigt så kärlet med kväve välter så kommer du ha en bil full av kväve väldigt fort vilket är direkt livsfarligt. När kvävet går från vätska till gas expanderar det med en faktor 600 så den där 20 litersbehållaren rymmer 12000 liter kvävgas. Just kvävgas är lurigt eftersom det varken smakar eller luktar något. Det är dessutom tungt så det kan vara svårt att få ur det ur lungorna. Man blir fort medvetslös utan syre vilket är väldigt dumt.

Tror även Jonas missade en grej med kylningen och det är att man inte bara vill kunna kyla bort mycket värme som han sa i videon utan att låga temperaturer även påverkar resistansen i processorerna. Lägre resistans betyder att det blir mindre värme och att man kan dra på mer ström. Hade det vara varit en fråga om att kyla bort mycket värme så klarar vanlig vattenkylning ett par kW utan att höja temperaturen på vattnet med mer än några grader.

Jag har ingenting emot lite säkerhetsföreskrifter, men rena lögner som AGA kör med (såsom att eftersom LN2 är ADR-klassat (eller hur det nu uttrycks) har de ansvaret efter att de sålt det) parat med att de tar 500:- + moms för en utkörning gör att det rycker lite i mina konspirationsnerver. Visst, inga problem med att rekommendera att man kör det i sluten kupé, men jag är nog i grunden för liberal för att inte säga emot när någon säger åt mig att det inte är mitt ansvar om jag dör av att boffa kväve eller inte. Jag tycker helt enkelt att det ska vara mitt val, men det är en annan politisk/filosofisk fråga.

Anledningen att man kör kväve är just för att elektronik funkar bättre ju kallare man kör rent generellt, det är helt rätt. Jag fokuserade inte så mycket på det, utan utgick ifrån att de flesta inser att man får en boost av det, det är trots allt därför man gör det.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Väldigt kul med sådana rejäla test, gillar när det blir så extremt och använder flytande kväve.

Vad är det högsta du uppnått? Både i grafik och processor kategorin?

Hur ser din egna dator setup ut? extrem?

Mycket roligt och intressant att kolla på

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ställa en fråga, eller ett par

Först ut, använder Jonas Klar någon speciell volt-modifikation på grafikkortet för att få den spänningen över eller är det möjligt "right out of the box"?
Den andra frågan, i videon nämndes det att ett GTX580 med den höga spänningen kunde dra runt 800W om jag inte missminner mig.. hur matas den effekten fram? Jag har fått för mig att en 6Pin PEG levererar (U * I = P) 12 * 6,5 ~ 75W och en 8Pin PEG levererar ~150W pga en extra spännings- och jordkabel. Utöver de 225W så får väl grafikkorten 75W max effekt från moderkortet självt. Vilket jag skulle vilja summera till 300W men som jag vet säkert är fel.. Vad är det jag missar? Strömsiffran hittade jag någonstans på nätet för längesen och kan tyvärr inte referera till den men ni kan säkert det här.

Annars en riktig fröjd att titta på, tack!
off topic. MSI Big Bang Xpower är förövrigt den bästa brädan jag har ägt hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag känner mig träffad för jag blev faktiskt irriterad över det Jonas sa om flytande kväve i videon.

Det är inga problem att hälla det över handen, jag har själv testat och det blir knappt kallt men bara för det betyder det inte att man inte kan få otrevliga köldskador. Om man håller den i en kupad hand bildas som några redan nämnt en skyddande hinna av gas mellan vätskan och handen eftersom värmet från handen får kvävet att koka. Det fungerar jättebra så länge man faktiskt har den där hinnan. Tappar man den skadar man sig. Det är även väldigt dumt att testa liknande saker om man har smycken på sig eftersom metall leder värme väldigt bra.

Man får nog hälla bra mycket kväve i fläkten innan det skvätter några större mängder eftersom det kokar bort så fort. Jag hade dock utan tvekan haft handskar och glasögon på mig när jag hanterade det. Om inte annat för att det är tråkigt att råka lägga fingret på en aluminiumbit som är -50 grader.

Angående transporten så har AGA helt rätt. Om man skulle krocka eller köra oförsiktigt så kärlet med kväve välter så kommer du ha en bil full av kväve väldigt fort vilket är direkt livsfarligt. När kvävet går från vätska till gas expanderar det med en faktor 600 så den där 20 litersbehållaren rymmer 12000 liter kvävgas. Just kvävgas är lurigt eftersom det varken smakar eller luktar något. Det är dessutom tungt så det kan vara svårt att få ur det ur lungorna. Man blir fort medvetslös utan syre vilket är väldigt dumt.

Såg att det var någon som nämnde att det gick att stoppa handen i smält bly vilket bara är sant för väldigt väldigt korta stunder. Går att ha smält bly på tungan ett tag också men man får skynda sig innan saliven kokar bort. Testa inte det hemma.

Tror även Jonas missade en grej med kylningen och det är att man inte bara vill kunna kyla bort mycket värme som han sa i videon utan att låga temperaturer även påverkar resistansen i processorerna. Lägre resistans betyder att det blir mindre värme och att man kan dra på mer ström. Hade det vara varit en fråga om att kyla bort mycket värme så klarar vanlig vattenkylning ett par kW utan att höja temperaturen på vattnet med mer än några grader.

Om jag inte är helt ute och cyklar med skevt framdäck och punktering på bakhjulet.
Så om man börjar få skiten i lugnorna ska man försöka ställa sig på händer/huvudet pga som du sa att den är tung att den ska falla ut.

Dock inte 100 på det då jag hade kemi senast i högstadiet

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem

mycket bra video, samt bra om man har eventuella frågor så kan man få svar här av jonas!

dock så önskar jag att detta kommer upp lite mer då o då

och nu när jag ändå skriver så frågar jag, hur bra fungerar överklockningen rent generellt på en intels 2500k samt 2600k om man kör på flytande kväve ? vilka minus temperaturer ska man försöka undvika ?

för övrigt så är jag intresserad av datorer i massor, har väl läst på om både överklockning och datorer några timmar var kväll i ett år om inte mer.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Kör 1.632 v-core poå min prolle med luftkylning. Vad tycker du om det?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

Trevligt, mer videos med Jonas nr2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eiai:

Kanske för att det här är som porr för vissa?

Och då kan man inte kräva bakgrundsmusik som inte suger?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Inaktiv

Me want some 'flytande kväve'! :3 Can I hazz some?? Pleeaase!! :3

Permalänk
Medlem

Ja exakt, hur ser din egen dator ut? Skulle vara intressant!