Hur Mycket Spår Lämnar Man som Surfare?

Permalänk
Medlem

Hur Mycket Spår Lämnar Man som Surfare?

Jag har köpt en Macbook, i början får man skriva sitt namn och datornamn innan den startar upp. Om jag heter Kalle Karlsson och döper min dator till Kalle, lämnar man de spåren efter sig när man surfar? Det går ju att se vilken webläsare man använder, ip mm, men kan man även se datornamnet på surfaren?
Det är inget man vill ska hända på en del sidor iaf.

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoXbox:

Jag har köpt en Macbook, i början får man skriva sitt namn och datornamn innan den startar upp. Om jag heter Kalle Karlsson och döper min dator till Kalle, lämnar man de spåren efter sig när man surfar? Det går ju att se vilken webläsare man använder, ip mm, men kan man även se datornamnet på surfaren?
Det är inget man vill ska hända på en del sidor iaf.

Öhh.. Inte om de inte har tillgång till ditt nätverk (personliga, där du har antagligen namnget din dator) eller tillgång till din hårddisk (där din profil sparas).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

Webläsaren kan generellt inte snappa upp vad du har angivit för användaruppgifter i Mac OS.

Dock så skulle jag säga att man generellt lämnar ifrån sig mer spår än vad man tror. De som håller på att försöka kartlägga dig är inte dumma. Reklambanners som visas på olika sidor samlar tex även in information om vilka andra sidor du varit på. Så om du porrsurfar mycket så kan du helt plötsligt få upp annonser om porr på andra sidor som använder samma reklamprovider.

En annan sak är att du ofta lämnar mycket spår i din dator när du surfar. Det är relativt enkelt att gå in i din dator och kolla vilka sidor du surfar på. Med tredjepartsprogram antingen i datorn eller i samma nätverk kan man göra det även om du försöker skydda dig mot det. När du går in på en sida måste det ju upprättas en koppling mellan din dator och sidan i fråga och den kopplingen går att snappa upp.
Om du använder ett öppet nätverk, tex på McDonnalds eller biblioteket så kan man även snappa upp inloggningsuppgifter som inte är krypterade. Facebook hade problem med detta för ett tag sedan. Googla om du vill veta mer.

På det hela taget så behöver man oftast inte veta ditt namn. Att göra en bra karta över vilka sidor du besöker är värt otroligt mycket mer, eller att skjuta in någon skit i din dator.

Några tips:
Håll ditt OS, antivirus och webläsare uppdaterade. Buggfixar fixar ofta säkerhetshål.
Använd en reklam- samt flash-blocker.
Använd inkognitoläget som finns i de flesta browsers för att inte spara spår på den egna datorn. Minskar också risken för att reklamföretag och andra trackingföretag ska lyckas få koll på dig eftersom du inte sparar cookies som inkognito.
Tänk dig för när du klickar i dialogrutor som kommer upp så att du inte svarar ja på att sänka säkerheten eller installera något.
Använd helst inte öppna nätverk och om du gör det använd inga tjänster som man måste logga in på inkl. mail.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Cookies?

Hur är det med cookies då, kan nån se datornamnet via cookies?
Jag ser i min andra dator som heter Acer_1 att det finns cookies som heter typ "acer_1@doubleclick.net" eller nåt liknande.

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, ditt datornamn som du definierat lokalt är inget som går att titta på, eller som någon öht är intresserad av. Vad som går att se är ditt FQDN, men om du inte har fast IP så är det troligen en slumpmässig sträng, följt av information som kopplar dig till en viss ISP.

Däremot: tänkt på alla de sidor som inlinear Facebooksaker numera? Eller bara en så enkel sak som att länka Facebookloggan från Facebooks servrar? Varje gång du ser en sådan så loggar Facebook att du är inne på den sidan, vilket de kan koppla ihop med ditt användarkonto, vilket de gör (oavsett om du är inloggad eller ej, eller ens har konto).

Säg att du är inloggad på Google. Hur mycket har du googlat i dina dagar? Allt sparas, dock inte direkt kopplat till användare (sägs det). Numera så kan Google dock spara din webbhistorik som en "tjänst", då de lagrar just var du surfar (inte bara på Google explicit; de äger även t ex Youtube, AdSense, DoubleClick, och _mängder_ med hemsidor använder Google Analytics för statistik, vilket också pingar Google. Används Gmail? ) sammankopplat med din användare. Sammankopplingen med din användare tas dock bort efter en viss tid är det sagt.

Hur används då denna data? Google analyserar den maskinellt för att servera riktad reklam till dig. Det är hela deras affärsidé. De utvecklar tjänster som du vill använda (sökmotorn, Gmail, Youtube, Docs, Maps, Chrome, Android, ...) för att de ska kunna ge dig så effektiv reklam som möjligt. De är väldigt bra på det. Anledningen till att de ofta framstår som "goda" i teknikvärlden är att ett effektivt och öppet internet innebär mer reklamdollar till Google.

Facebook serverar reklam, lagrar dina uppgifter kopplade till dig personligen på obestämd tid (=för alltid) och säljer dessa uppgifter till den som betalar. Se diskussion på t ex http://security.stackexchange.com/questions/8540/is-facebook-.... Anledningen att Facebook ofta ses som "onda" i teknikvärlden är att de tjänar pengar på att låsa personer till Facebook explicit och sälja så mycket uppgifter som möjligt. Detta genom att locka personer till att dela med sig så mycket som möjligt av ens personliga uppgifter på olika sätt.

Det är inget nytt att undersöka dig på liknande sätt. Tänkt på "klubbkort", eller varför Ica/Statoil/Galne Gunnar började erbjuda Visa-kort och annat genom dem? Dina handlingsvanor loggas, uppgifter säljs till reklamföretag som kan skicka riktad reklam.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Är du inne på många olika sidor som innehåller sex och mystiska kopplingar till sex? Det är ju en risk på såna sidor, hehe.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Är du inne på många olika sidor som innehåller sex och mystiska kopplingar till sex? Det är ju en risk på såna sidor, hehe.

Nej då, jag har slutat med porrsurf. Fru o barn du vet
Jag tänkte mest på forum, där dom skulle kunna spåra användare och deras åsikter.
Sen tänkte jag lite på Apple, dom har ju mycket tok för sig och ska göra allt annorlunda och så dom tjänar mer pengar.

Visa signatur

MacBook Air 13,3"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoXbox:

Jag har köpt en Macbook, i början får man skriva sitt namn och datornamn innan den startar upp. Om jag heter Kalle Karlsson och döper min dator till Kalle, lämnar man de spåren efter sig när man surfar? Det går ju att se vilken webläsare man använder, ip mm, men kan man även se datornamnet på surfaren?
Det är inget man vill ska hända på en del sidor iaf.

Tror att du kan simma lugnt, även fast 4chan kan vara lite sketchy. :>

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoXbox:

Nej då, jag har slutat med porrsurf. Fru o barn du vet
Jag tänkte mest på forum, där dom skulle kunna spåra användare och deras åsikter.
Sen tänkte jag lite på Apple, dom har ju mycket tok för sig och ska göra allt annorlunda och så dom tjänar mer pengar.

Det är lugnt sålänge man använder foliehatt

Permalänk
Skrivet av NoXbox:

Nej då, jag har slutat med porrsurf. Fru o barn du vet
Jag tänkte mest på forum, där dom skulle kunna spåra användare och deras åsikter.
Sen tänkte jag lite på Apple, dom har ju mycket tok för sig och ska göra allt annorlunda och så dom tjänar mer pengar.

Haha, okej Trevligt och trevligt att du är en ordentlig far

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av tednasadator:

Haha, okej Trevligt och trevligt att du är en ordentlig far

Ska inte påstå att jag gör det längre, men ville svara på detta konstiga inlägg där du påstår att man inte är en ordentlig far för att man kollar på porr?
var har du fått det ifrån?

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toxicstone:

Ska inte påstå att jag gör det längre, men ville svara på detta konstiga inlägg där du påstår att man inte är en ordentlig far för att man kollar på porr?
var har du fått det ifrån?

Diskussionen passar nog bättre i "Övriga ämnen" än i "Bärbara datorer".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Här är ett exempel på vad en webbläsare(i det här fallet Chrome) skickar i en GET request om du ansluter till exempelvis www.google.com, tänkte att det kunde vara intressant att se vad datorn skickar iväg för fråga när du surfar:

GET / HTTP/1.1
Host: www.google.com
Connection: keep-alive
Cache-Control: max-age=0
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/535.11 (KHTML, like Gecko) Chrome/17.0.963.79 Safari/535.11
Accept: text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8
Accept-Encoding: gzip,deflate,sdch
Accept-Language: sv-SE,sv;q=0.8,en-US;q=0.6,en;q=0.4
Accept-Charset: ISO-8859-1,utf-8;q=0.7,*;q=0.3