Mass Effect 3 slutet *spoilers*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Alltså, ja

Var väl ute efter ett alternativ som inte strandade all galaktisk militär i Sol... x) Och som förstörde all galaktisk ekonomi och sånt kul! Världen blev rätt mycket mindre, förstår inte riktigt poängen!

Dold text

Det var väl det som var hela grejjen, att man får antingen låta Reapers göra sitt, dvs ha ihjäl alla avancerade livsformer och spara dem i Reaperform (detta borde ju faktiskt vara ett endgame alternativ utan att man får critical mission failure) eller så får man offra den teknologi som man vant sig vid och börja om från början när det gäller rymdutforskning.
Är väl också ett sätt att säga att Mass Effect serien är avslutad, utan några Mass Relays i galaxen så finns ju ingen möjlighet till ett fjärde spel om de inte helt plötsligt bestämmer sig för att någon av raserna kommit på hur man bygger nya

Dold text
Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av TiasE:

Det var väl det som var hela grejjen, att man får antingen låta Reapers göra sitt, dvs ha ihjäl alla avancerade livsformer och spara dem i Reaperform (detta borde ju faktiskt vara ett endgame alternativ utan att man får critical mission failure) eller så får man offra den teknologi som man vant sig vid och börja om från början när det gäller rymdutforskning.
Är väl också ett sätt att säga att Mass Effect serien är avslutad, utan några Mass Relays i galaxen så finns ju ingen möjlighet till ett fjärde spel om de inte helt plötsligt bestämmer sig för att någon av raserna kommit på hur man bygger nya

Dold text

I can dig! Känner att det varierar lite för lite bara, och det är väldigt likt Deus Ex: Human Revolution. x)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Spelade precis ut det och slutet var väl inte det bästa. Själv valde jag att förstöra reapers och synthetics. Fick se Sr2 krasha och dörren öppnas lite men inte vilka som var kvar i skeppet då. Fick även se en gubbe som snackade med sin son om Sheperd. Kollade på youtube och alla sluten verkar ju vara väldigt lika typ exakt samma på alla i stort sätt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Tycker det är ett skitbra slut på en bra serier!
Man blir ju en gud! Eller så nära en människa kan bli iaf.
Hade blivit väldigt arg om det slutat med att Shepard kom gående helt oskadd med jublande barn runt omkring sig med svävande ballonger i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte upplägget med att man väljer slut med en handling i slutet. Det känns fånigt.

Överlag tyckte jag väl att slutet var helt okej. Hela grejen med att catalyst är någon sorts gudlik ai som framträder i formen av en liten pojke kändes väldigt fånig - det kändes som ett billigt sätt att förklara alternativen (och resten av storyn för de som inte förstått efter tre spel). Jag valde att förstöra maskinintelligenserna och fick se att Shepard "levde" i slutsekvensen.

Jag hade hoppats på att förstå mer vad fan Cerberus har hållit på med hela tiden men jag känner fortfarande att nästan hela ME2 bara var helt meningslös utfyllnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Tycker det är ett skitbra slut på en bra serier!
Man blir ju en gud! Eller så nära en människa kan bli iaf.
Hade blivit väldigt arg om det slutat med att Shepard kom gående helt oskadd med jublande barn runt omkring sig med svävande ballonger i bakgrunden.

Permalänk
Avstängd

Är man uppmärksam och har lite fantasi får man svar på de flesta av frågorna.

Permalänk
Skrivet av mungo_skata:

Tycker det är ett skitbra slut på en bra serier!
Man blir ju en gud! Eller så nära en människa kan bli iaf.
Hade blivit väldigt arg om det slutat med att Shepard kom gående helt oskadd med jublande barn runt omkring sig med svävande ballonger i bakgrunden.

Så du är nöjd med att inte veta vad som händer med alla karaktärer i serien? Man får ju inte veta någonting om vad som händer från Marauder Shields fram till slutcinematicen, som inte förklarar något överhuvudtaget. Jag spelade inte för storyn lika mycket som alla karaktärer och man fick inget slut på sagan.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fritjof92:

Så du är nöjd med att inte veta vad som händer med alla karaktärer i serien? Man får ju inte veta någonting om vad som händer från Marauder Shields fram till slutcinematicen, som inte förklarar något överhuvudtaget. Jag spelade inte för storyn lika mycket som alla karaktärer och man fick inget slut på sagan.

Ja, jag nöjer mig med det.

Permalänk
Medlem

Jo spelet hade äntligen börjat komma igång, jag trodde jag var typ halv vägs genom spelet max, sen totalt anti climax slut.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Är man uppmärksam och har lite fantasi får man svar på de flesta av frågorna.

Men om man nu skall vara "uppmärksam" och "fantisera" fram ett slut;

Varför ens gör en trilogi? Räckte det inte med ettan? Sen får väl vi "gamers" själva fantisera fram något som passar vår egna story?

Dumt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Jo spelet hade äntligen börjat komma igång, jag trodde jag var typ halv vägs genom spelet max, sen totalt anti climax slut.

Jag lade ned ca. 40 timmar innan jag klarade det. Såg till att läsa allt som kändes intressant och gjorde alla uppdrag, samt hämtade alla assets i alla solsystem. Rushade du igenom alla main quests eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sammyc51:

Men om man nu skall vara "uppmärksam" och "fantisera" fram ett slut;

Varför ens gör en trilogi? Räckte det inte med ettan? Sen får väl vi "gamers" själva fantisera fram något som passar vår egna story?

Dumt svar.

Nu sa jag inte att du skulle fantisera ihop ett eget slut. Jag kanske skulle ha skrivit: Är man uppmärksam och kan tänka får man svar på de flesta av frågorna.

1.Det var inte reapers som kontrollerade citadel helt enkelt. Går det ens att stänga av mass relays hur som helst? Antar att Catalyst inte stänger av eller förstör mass relays för att reapers och kommande raser/civilisationer ska kunna använda dom.
2.Efter att ha beamats upp till citadel vaknar man upp med högar av döda figurer. Kan det va dom?
3.Reapers for runt i hela galaxen och levde rövare. Kan det va en planet som reapers besökt?
4.Keepers är citadels ingenjörer, det är dom som sköter citadel.
5.-
6.Det hade tydligen hänt eller varit på väg att hända flera gånger redan. Om inte så trodde catalyst det iaf.
7.Ingen aning. Oviktig fråga i min mening.
8.Catalyst ändrades av crucible.
9.Catalyst kan inte göra det själv för det behövs mänsklig dna och en fast livsform.
10.-
11.-

Så tänker jag om allt. Det jag inte svarat på har jag inte reflekterat över och kommer heller inte göra det.
Har jag helt fel så gör det inte mig något. Jag är som sagt nöjd med slutet efter mitt sätt att tänka. Är mindre nöjd med att spelet tvar för kort och att det knappt fanns något att explora. Hoppas på stora DLC's som rättar till det

Permalänk
Medlem

Du svarar ju några frågor med....frågor.

Och om du inte visste det, så var the Citadel the catalyst. Sen att den lilla killen kom och lekte skön och kallade sig catalyst är bara poor writing.

The Catalyst-ungen säger att han styr the reapers. The reapers har gjort the Citadel. Så det är väl självklart att "ledaren" som "bor" i the Citadel kan styra och ha sig om han nu ville.

Det är som att dom har skrivit ett slut utan att tänka på Mass Effect 1 & 2.

Som sagt, en apa kunde skriva bättre ending.

Permalänk
Avstängd

Djaa smaken är som baken och alla tycker och tänker olika. Jag är nöjd. Du är inte nöjd.
Är du så besviken att du inte kommer köpa fler spel som bioware släpper i framtiden?

Permalänk
Medlem

Denna videon förklarar allt tycker jag och det är vad jag väljer att tro på iaf.:P

http://www.youtube.com/watch?v=ythY_GkEBck&feature=player_emb...
(Värd att kika på om man är fundersam över slutet tycker jag.)

Med andra ord att alla val förutom att utrota the reapers är lika med att the reapers "vinner" då hela "resanupptillthecitadel" bara är deras knep att försöka få Shepard att "ge upp" och inte händer på riktigt.

Ursäkta om den redan är postad.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Skrivet av Sammyc51:

Du svarar ju några frågor med....frågor.

Och om du inte visste det, så var the Citadel the catalyst. Sen att den lilla killen kom och lekte skön och kallade sig catalyst är bara poor writing.

The Catalyst-ungen säger att han styr the reapers. The reapers har gjort the Citadel. Så det är väl självklart att "ledaren" som "bor" i the Citadel kan styra och ha sig om han nu ville.

Det är som att dom har skrivit ett slut utan att tänka på Mass Effect 1 & 2.

Som sagt, en apa kunde skriva bättre ending.

Vill bara passa på att säga att catalyst-ungen säger "I am the Catalyst, and the Citadel is a PART of me"

Hursomhelst så tycker jag att slutet va skitbra, men alla får såklart tycka vad de vill

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Jag tyckte också slutet var skitbra, fattar inte vad alla gnäller på?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Ser att det var ett tag sedan någon postade här, men i vilket fall...

Har själv spelat igenom storyn nu och provat de två uppenbara sluten, förstöra / kontrollera, och får väll säga att jag är ganska nöjd. (Jag är en sucker för söta sagoslut. Vill inte känna mig deppig efter en god historia och hade gärna haft, som någon uttryckte sig, "jublande barn runt omkring sig med svävande ballonger i bakgrunden". Spelar också i regel alltid ultra-paragon.)
Det jag tyckte var lite "whut!?" däremot var att jag hade Tali med i min squad under sista anfallet. -Alla i sista pushen är KIA, men vem hoppar ut ur SR2 efter krashen, Tali! Kaidan som var min andra kompanjon såg jag däremot inte igen.
Men som sagt, slutet var väll i min mening helt OK, hade sett att folk klagade på slutet innan jag spelat klart, dock inte vad de klagade på. Jag var därför lite inställd på att det skulle vara något i stil med att reapers vinner, -allt är förlorat, -alla i teamet dör o.s.v. -Vilket hade varit totalt meningslöst i min mening.

Dold text
Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Skrivet av Moosebeard:

Vill bara passa på att säga att catalyst-ungen säger "I am the Catalyst, and the Citadel is a PART of me"

Hursomhelst så tycker jag att slutet va skitbra, men alla får såklart tycka vad de vill

Jo exakt, känns som alla hatare helt enkelt inte förstår och blir mest arga för att Mass Relays förstörs.
Lite som att "Ne vi gillar inte fattigdom, men jag vill inte utrota fattigdom om det krävs att jag inte köper en ny mobil varje år"

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Egentligen tycker jag story gick lite snett redan i ME2.

Jag menar tokeriet med att smälta ner miljontals människor för deras DNA ska bygga upp en superhjärna i mänsklig Reaper? Låter det som det lättaste och mest ändamålsenliga sättet för en datoriserad superintelligens att bygga en ny superdator? Hur f-n skulle den formen funka aerodynamiskt eller mekaniskt när den flyger och landar på diverse planeter? Vad skulle egentligen vara nyttan med att ha en mänsklig form överhuvudtaget? Om en Reapers behöver stövla omkring personligen i lervällingen så är det väl bara att sända ut ett par tusen fjärrstyrda robotar eller ta direkt kontroll över någon droid som Harbringer gör.

Dessutom så skulle ju Reapers/Catalyst lätt kunnat få tag på DNA/minnen från flera miljoner galaxmedborgare via Citadel. Antingen via DNA-prov från någon passerkontroll eller genom att Keepers smugglar ut döda kroppar från krematorier/bårhus på Citadel. På ett par tusen år så lär det ju ha dött ett par miljoner Citadel-medborgare.
Om det nu är levande biomassa som behövs så är det ju mycket lättare att odla det i gigantiska provrör någonstans i yttre rymden där ingen kan störa.

Dold text

Det blev lite väl mycket åt Horror-hållet istället för SciFi med fantasy-inslag (biotics). Den storyn hade funkat mycket bättre i en fantasyvärld där monstren i så fall hade skördat "livsenergin" eller själarna hos sina offer.

I trean tyckte jag att de räddade upp handlingen lite granna med tanke på vad de ställt till med i tvåan.

Dock så spökar ju det bortskrivna Dark Energy-hotet till det en del. Catalyst har ju lite problem med att förklara varför galaxens högre livsformer behöver avlivas med jämna mellanrum, eller varför det skulle hjälpa mot Kaos. Dödandet skulle iofs kunna lämna rum för nyare livsformer att utvecklas... men är inte det mer kaotiskt än om nuvarande livsformer finns kvar i sina nuvarande former?
Om det bara handlar om att syntetiska livsformerna ska behålla kontrollen för att inte bli utplånade så glömmer man ju att Catalyst/Reapers egentligen inte alls behöver beboeliga planeter och att rymden innehåller extremt mycket tomrum. De skulle lätt kunna bosätta sig i något asteroidbälte eller något skrymsle mellan galaxerna där ingen skulle nå dem utan ett par hundra års förvarning. Själv låtsades jag bara att Catalyst hade blivit lite galen mellan varven och då var det ju ganska lätt att stå ut med slutsekvensen.

Att Mass Relays förstörs är ju inget problem i det lite längre loppet med tanke på man bygger Crucible på mycket kort tid. Det ligger säkert lite ritningar till Mass Relays lagrat på någon server i någon del av Citadel eller inuti någon Reaper. Kanske den som halvfärdiga delen som TIM la beslag på?
Förresten sades det inte i ME1 att Proteans (Reapers?) hade lämnat instruktioner och ritningar för att använda Mass Relays? Tyckte mig ha läst i någon bakgrundstext att Batarians (?) var mäkta stolta för att de hade klurat hur de funkade utan att få instruktioner medskickade.

Lär väl inte ta lång tid att designa ny Relays, sedan är det väl bara bogsera dem dit de gamla reläna låg. Möjligen får man vänta 10-20 år medans skepp flyger mellan systemen med hjälp av den "vanliga" FTL motorn.

Dold text

Med tanke på hur mycket folk har klagat på slutet så tyckte jag det var ganska bra. Däremot så tyckte jag de överanvände filmer för att visa slutresultatet. Jag är lite osäker på vad just mitt slut innebar för många av de inblandade.. men jag vet i alla fall hur det såg ut när det hände.
Generellt tycker jag trean var lite för mycket titta på film där saker händer istället för att spela spelet och göra sakerna själv.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Jag skippar spoiler taggar, om man läser en tråd som handlar om slutat så får man banne mig räkna med att bli spoilad om det också...

Skrivet av A7V:

Jag menar tokeriet med att smälta ner miljontals människor för deras DNA ska bygga upp en superhjärna i mänsklig Reaper? Låter det som det lättaste och mest ändamålsenliga sättet för en datoriserad superintelligens att bygga en ny superdator? Hur f-n skulle den formen funka aerodynamiskt eller mekaniskt när den flyger och landar på diverse planeter? Vad skulle egentligen vara nyttan med att ha en mänsklig form överhuvudtaget?

Det handlar om att lyfta upp rasen till en ny nivå, Reapers förgör inte raser, dom upphöjer dom och avlägsnar dom.

Och formen på en reaper, om du läst codexen t.ex. så står det typ att varje reaper byggs i form av den ras den är baserad på för att sedan byggas in i ett skepp.

Så det är därför alla reapers ser ungefär likadana ut, dom har samma skal men är väldigt olika innuti.

Så den reaper man dödar i slutet på ME2 skulle eventuellt se likadan ut som alla dom andra reapers vi är vana att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag skippar spoiler taggar, om man läser en tråd som handlar om slutat så får man banne mig räkna med att bli spoilad om det också...

Det handlar om att lyfta upp rasen till en ny nivå, Reapers förgör inte raser, dom upphöjer dom och avlägsnar dom.
Och formen på en reaper, om du läst codexen t.ex. så står det typ att varje reaper byggs i form av den ras den är baserad på för att sedan byggas in i ett skepp. Så det är därför alla reapers ser ungefär likadana ut, dom har samma skal men är väldigt olika innuti.
Så den reaper man dödar i slutet på ME2 skulle eventuellt se likadan ut som alla dom andra reapers vi är vana att se.

Jo, jag vet vad som stod i kodexen och varför Reapers skördar en massa raser men det dök väl upp där i ME2? Kommer inte ihåg att det talades i ME1 om att varje Reaper skulle bestå av näringsdryck gjord på en besegrad civilisation eller ras. I ettan sades det väl bara att Reapers var mycket gamla maskiner fyllda med tusentals eller miljoner självtänkade program som samarbetade? Skulle de dessutom ha en gigantisk kropp inuti sitt skepps-skal också? Med vilken funktion då?
Mitt problem med Reapers i ME2 och ME3 var ju att de hällde en massa människoceller från ett par miljoner människor in i en burk och sedan fick burken på något magiskt vis liv likt Frankensteins monster men blir superintelligent. För mycket Hemsk RymdMagi och Dum Vetenskap för mig. Det passar inte riktigt i ett futuristiskt sci-fi äventyr när de superintelligenta Reapers/Catalyst egentligen hade kunnat plocka DNA och minnen(hjärnceller) från "säkerhetskontroller" eller "begravninsterminaler" på Citadel utan att upptäckas. Sedan hade de ju lätt kunnat odla mänsklig biomassa till dussintals Reapers i något hemligt jättelabb i något asteroidbälte någonstans mellan galaxerna. Efter ett par hundra år skulle de ju lätt kunna hoppa in och avliva alla människor med något supervirus utan att behöva hålla på och skörda dem en och en.

Nu förstår jag ju varför de (EA & BW) valde den storyn. Det var ju högre horror-faktor och höjer den ödesmättade stämningen.
Reapers vill inte bara döda varenda människa utan de vill mala ner oss till köttfärs också. Synd bara att de(Reapers) hade kunnat göra det så mycket lättare om de hade varit lite smartare. Catalyst framstod som en Galen Vetenskapsman från någon dålig 30-talsfilm.
Edit: Du har glömde spoiler-taggarna och har nu förstört slutet på ME3 för mig!#!#!"

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

egentligen hade kunnat plocka DNA och minnen(hjärnceller) från "säkerhetskontroller" eller "begravninsterminaler" på Citadel utan att upptäckas.

Varför?
Hela rasen ska ju ändå förintas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför?
Hela rasen ska ju ändå förintas?

Jo, det hade varit det logiska beslutet för en superavancerad datorintelligens, men nu vill de ju göra något slags backup på människorna.
Om de bara ville förinta oss hade de ju inte behövt smälta ner oss en i taget eller hållit på flera månader/år för att utrota oss på jorden. Det hade ju räckt med lite kemisk/biologisk krigföring eller lite smutsiga atomvapen för att kål på de flesta. Sedan hade de kunnat förstöra klimatet (atomvinter eller bakungssommar) ganska lätt vilket torde ta död på eventuella överlevande. Då hade de ju haft hundratals Reapers över för att snabbare ta kål på de militära motståndet i rymden eller på andra planeter.
Min åsikt var ju att Reapers borde ha gjort den "backupen" i det fördolda på mycket lättare sätt innan de startade förintelsen.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Jo, det hade varit det logiska beslutet för en superavancerad datorintelligens, men nu vill de ju göra något slags backup på människorna.
Om de bara ville förinta oss hade de ju inte behövt smälta ner oss en i taget eller hållit på flera månader/år för att utrota oss på jorden. Det hade ju räckt med lite kemisk/biologisk krigföring eller lite smutsiga atomvapen för att kål på de flesta. Sedan hade de kunnat förstöra klimatet (atomvinter eller bakungssommar) ganska lätt vilket torde ta död på eventuella överlevande. Då hade de ju haft hundratals Reapers över för att snabbare ta kål på de militära motståndet i rymden eller på andra planeter.
Min åsikt var ju att Reapers borde ha gjort den "backupen" i det fördolda på mycket lättare sätt innan de startade förintelsen.

Dom vill inte förstöra klimatet, planeterna eller andra livsformer, dom vill bara förinta dom avancerade civilisationerna.

Exakt hur processen för att tillverka nya reapers går till eller på vilket sätt dom "lyfter upp" rasen osv förstår jag mig inte på och det är ganska dumt på många sätt, men jag tycker det är ganska ointressant.

Dina förslag missar dock så många och så stora poänger att jag inte riktigt förstår vad du vill med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Dom vill inte förstöra klimatet, planeterna eller andra livsformer, dom vill bara förinta dom avancerade civilisationerna.

Exakt hur processen för att tillverka nya reapers går till eller på vilket sätt dom "lyfter upp" rasen osv förstår jag mig inte på och det är ganska dumt på många sätt, men jag tycker det är ganska ointressant.

Dina förslag missar dock så många och så stora poänger att jag inte riktigt förstår vad du vill med dom.

Det var ju egentligen inte några förslag på hur de skulle skriva om ME2/ME3, utan ytterligare skäl till varför den nuvarande story stör mig.
Jag tycker att det känns dumt att Reapers åker runt och skördar civilisationer, men inte gör det på det snabbaste och enklaste sättet.
Ett förstört klimat återhämtar sig säkert ganska fort, speciellt med tanke på att det inte finns en massa industrier och folk som stör längre.
Varför skulle Reapers bry sig om 1000 år av dåligt väder när de dödar 100-tals miljarder galaxmedborgare? Det återstår ju i alla fall över 45000 år av naturligt klimat innan de ska återkomma nästa gång.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Det var ju egentligen inte några förslag på hur de skulle skriva om ME2/ME3, utan ytterligare skäl till varför den nuvarande story stör mig.
Jag tycker att det känns dumt att Reapers åker runt och skördar civilisationer, men inte gör det på det snabbaste och enklaste sättet.
Ett förstört klimat återhämtar sig säkert ganska fort, speciellt med tanke på att det inte finns en massa industrier och folk som stör längre.
Varför skulle Reapers bry sig om 1000 år av dåligt väder när de dödar 100-tals miljarder galaxmedborgare? Det återstår ju i alla fall över 45000 år av naturligt klimat innan de ska återkomma nästa gång.

1000 år av dåligt väder, som är dåligt nog att döda avancerade civilisationer, ställer om evolutionen rätt rejält och får rätt stora konsekvenser för hur de arter som överlever utvecklas.
Det är inte så att allt tar en paus i 1000 år av det här dåliga vädret utan saker och ting förstörs.

Varför reapers gör som dom gör vet vi inte riktigt. Och om man tänker på det så kan man säkert hitta många dumma saker med det.

Men än så länge är dina exempel på vad man borde göra hundratals gånger dummare än vad som faktiskt görs imo.

Permalänk
Medlem

Om Catalyst/Reapers vore övernitiska miljökämpar så skulle slutet stämma bra mycket bättre, men tyvärr kommer inte jag ihåg att det nämns någonstans i spelserien. Catalyst nämner ingenting sådant utan allt sker eftersom civilisationerna ska upphöjas till Reapers så att de inte försöker störta Catalyst, vilket skulle öka kaoset i universum. Eller så skulle det datoriserade livet oundvikligen ta kål på det biologiska livet. Hade han sagt att allt hemska sker för att rädda de små söta djuren i skogen så hade det i alla fall varit ett intressant filosofiskt dilemma. Då kanske man till och med hade valt att låta Reapers vinna.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Fick det sämre slutet - den med röd - och tog död på det mesta. Helt i linje med min kaos/goda person i spelet.
Jag är väldigt nyfiken på vad för typ av slut de som gnäller vill ha- ja förutom det som finns i spelet. Vill de ha ett typiskt "alla står i parad och gör honnör medan hjältinnan kysser sin trofealien" samtidigt som eftertexterna rullar ner?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm