Super Flower gör passivt nätaggregat med 80 Plus Titanium

Permalänk
Medlem

Kul med nätagg med högre verkningsgrad.

Däremot har ju 80+ ett himla dumt system där ett 80+ agg har minst 80% verkningsgrad och sen har de infört ytterligare steg som är olika metaller (vad nu metaller har med verkningsgrad på nätagg att göra.

80+ titanium är ju i själva verket 90+ vilket hade sagt mer om hur hög verkningsgraden är. Eller är det helt självklart att skillnaden i verkningsgrad mellan brons och titanium är 10%

De hade ju kunnat gjort ett bättre system som hade varit
80+
85+
90+
och sen möjligen haft bronze, silver och gold inom varje standard som hade sagt något om de övriga belastningarna.

Elller var det helt otänkbart att ett nätagg skulle ha mycket över 80% verkningsgrad och sen får man ta till alla metaller som finns...

Permalänk
Medlem

tycker det du sa skulle vara mycket smartare, eller om de skulle göra om märkningen av nyare nätagg så de står som du säger 80+ 85+ osv, men bronze är väll en 2 metaller man smälter ihop?

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem

Det här är ett riktigt bra nätagg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708954

Behövs det verkligen mer än 80+ Gold? Passiva nätagg riktar sig ju mest mot HTPC med hårdvara som klarar av att kylas helt passivt. Ett passivt nätagg är ju inte direkt något man slänger in i en dator som innehåller ett GTX580 och en 2600K precis, då båda dessa har ett för högt TDP-värde för att klara av passiv kylning.

Jag ser ingen som helst anledning att skaffa ett 550W 80+ Titanium, utan det är väl bara ännu en onödig produkt för att förlänga sin e-penis

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Go SuperFlower! Dom har kommit starkt dom senaste åren(/t). Dom har iofs inge MOV på sina senare agg, men det kan debateras om det verkliga behovet.. Hursom, som är aggresiva och rör om bland topp-OEM som Seasonic, Enermax, Delta, FSP och Enhance.. Hoppas vi kan få köpa dom också i Sverige nån gång i framtiden.
(Stolt ägare av en Hale90)

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det här är ett riktigt bra nätagg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708954

Behövs det verkligen mer än 80+ Gold? Passiva nätagg riktar sig ju mest mot HTPC med hårdvara som klarar av att kylas helt passivt. Ett passivt nätagg är ju inte direkt något man slänger in i en dator som innehåller ett GTX580 och en 2600K precis, då båda dessa har ett för högt TDP-värde för att klara av passiv kylning.

Jag ser ingen som helst anledning att skaffa ett 550W 80+ Titanium, utan det är väl bara ännu en onödig produkt för att förlänga sin e-penis

Du fattar nog ingenting.. Har du tänkt på hur konkurrens mellan tillverkare pushar utvecklingen framåt och sänker priserna till oss konsumenter? Du vill väl bara ha en produkt på hyllan så du slipper våndas vilken du ska vällja va?!?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Nej, det är titanium-agg det gäller

Touche

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

om någon är osäker på hur super flowers agg står sig kan de ju kika på en recension av deras platinum-certade fläktlösa 500w-agg http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

ang rippel skriver han

Citat:

...lately Superflower has been totally dominating the competition

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

det är titaniumcertifierat på 4-500w, hur många w är det som ska ledas bort tror du egentligen? tror det är värre att varmluft från cpu och gpu går in i ett passivt kylt nätagg (i ps07 kan du förvisso vända det åt rätt håll även där uppe)

Beror ju på belastning men vid 200 är det i alla fall 17W extra förutsatt att det är 92 % effektivitet, det är lika mycket som två hårddiskar under arbete och två diskar extra i burken höjer garanterat temperaturen, åtminstone i de burkar jag haft.

Man kan ju (och ska) vända på nätaggen där uppe i både Solo II och PS07 så det borde inte påverkas av CPU/GPU värme. Nej med passivt nätagg är det bättre att ha nätagg placerat i toppen med ventilationshål.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Beror ju på belastning men vid 200 är det i alla fall 17W extra förutsatt att det är 92 % effektivitet, det är lika mycket som två hårddiskar under arbete och två diskar extra i burken höjer garanterat temperaturen, åtminstone i de burkar jag haft.

Vid 200W förbrukning ligger agget ungefär på 50% belastning, vilket ger detta 96% verkningsgrad. Då blir det endast 8W spillvärme, det kommer inte göra någon skillnad alls.

Permalänk

Visste inte ens att det fanns högre än platinum.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Vad hindrar egentligen att till exempel inet tar in super flower-agg? Lär vara många som vill köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Beror ju på belastning men vid 200 är det i alla fall 17W extra förutsatt att det är 92 % effektivitet, det är lika mycket som två hårddiskar under arbete och två diskar extra i burken höjer garanterat temperaturen, åtminstone i de burkar jag haft.

Man kan ju (och ska) vända på nätaggen där uppe i både Solo II och PS07 så det borde inte påverkas av CPU/GPU värme. Nej med passivt nätagg är det bättre att ha nätagg placerat i toppen med ventilationshål.

Skrivet av Marcusk:

Vid 200W förbrukning ligger agget ungefär på 50% belastning, vilket ger detta 96% verkningsgrad. Då blir det endast 8W spillvärme, det kommer inte göra någon skillnad alls.

som marcusk säger så är det minst 96% effektivitet vid 50% last, dvs vid 200 av 400w ska 8w ledas bort. klart försumbara siffror

läs sen i testet jag länkade nyss om deras platinum 500w fläktlösa agg. och om du tvivlar på jonnyguru så kan jag ju meddela att du inte kommer kunna lita på någon recension över huvud taget

Citat:

Now, since this is a fanless design, I've changed the label on the temperature column just this once to show where the thermal probes were. One was on the big top heatsink, the other was at what would normally be the exhaust grille. Even so, with all the power I was sucking out of this unit, the highest temperature I got was thirty-five degrees. Very nice
...
And it still didn't get that hot, even with the big top heatsink facing downward. Also quite impressive, since my hot box had no way to mount it facing up

tror helt enkelt inte det är så noga med placeringen i och med dessa höga effektivitetssiffror

Skrivet av el_genius:

Visste inte ens att det fanns högre än platinum.

det är alldeles färskt, och det har hittills bara funnits ett agg för servermarknaden som uppfyllt titanium ett från dell

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

som marcusk säger så är det minst 96% effektivitet vid 50% last, dvs vid 200 av 400w ska 8w ledas bort. klart försumbara siffror

läs sen i testet jag länkade nyss om deras platinum 500w fläktlösa agg. och om du tvivlar på jonnyguru så kan jag ju meddela att du inte kommer kunna lita på någon recension över huvud taget

tror helt enkelt inte det är så noga med placeringen i och med dessa höga effektivitetssiffror

det är alldeles färskt, och det har hittills bara funnits ett agg för servermarknaden som uppfyllt titanium ett från dell

Nätagget är skitbra ja och det tål temperaturhöjningen, det har jag inte skrivit något om men kan tänka mig andra delar som redan kyls dåligt far illa, t.ex. syd och nordbryggan, 8W för Titanium är kanske inte hela världen men 17W extravärme från Platinum skulle garanterat inte var lika ofarligt, för att inte tala om 22W från Gold.

Så visst det är möjligt att det inte gör så mycket om man kostar på sig det allra bästa.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av durutti:

Vad hindrar egentligen att till exempel inet tar in super flower-agg? Lär vara många som vill köpa.

Säkerligen bristen av distributörer.

Finns många tillverkare som saknas på marknaden som hade varit trevligt att ha
Tog fruktansvärt lång tid innan tex EVGA fanns att köpa här.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Verkar som om Finland är det ställe närmast Sverige med en officiell återförsäljare av Super Flower:
http://www.silentrig.com/category/184/super-flower

Tror det finns en liten med lukrativ entusiastmarknad för dessa även i Sverige *hint hint, nudge nudge till alla återförsäljare som trillar över tråden*

Jag beställde mitt superflower gold nätagg från tyskland.. priserna var ca 20-40€ billigare än vad de är i Finland.

http://www.mindfactory.de/Hardware/Netzteile+~+USVs+(PSU)/Net...

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asrock Z68 Extreme3 Gen3 | i5-2500k | 8GB DDR3-1333 | Radeon R9 270X |

Permalänk
Inaktiv

Fan jag som gick i köptankar på ett Seasonic X-460. Mitt Ace of Sweden RAW 520W pallar inte mycket längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Fan jag som gick i köptankar på ett Seasonic X-460. Mitt Ace of Sweden RAW 520W pallar inte mycket längre.

I ditt läge kan det bli dyrt att vänta. Seasonic x-460 är ett skitbra agg och du lär inte bli besviken. Vill du ha platinum eller titanium lär du sessutom få betala en hel del mer. annars salu-för nzxt superflowers gold-agg i sverige om det är intressant.

Permalänk

Väldigt intressant produkt, Super Flower fortsätter att imponera! Frågan är om det är modulärt, huruvida exemplaren lider av coil whine eller inte, hur de medföljande kablarna är och hur lång livslängd nätaggregatet har.

Det är många kritierer som ska uppfyllas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Väldigt intressant produkt, Super Flower fortsätter att imponera! Frågan är om det är modulärt, huruvida exemplaren lider av coil whine eller inte, hur de medföljande kablarna är och hur lång livslängd nätaggregatet har.

Det är många kritierer som ska uppfyllas!

lär väl vara semi modulärt som nästan alla andra av deras agg? kvalitetsmässigt ligger de i toppen med bla annat seasonic, så det är inget jag skulle oroa mig för

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

lär väl vara semi modulärt som nästan alla andra av deras agg? kvalitetsmässigt ligger de i toppen med bla annat seasonic, så det är inget jag skulle oroa mig för

Semi-modulärt = modulärt, bortsett från 24- och 8-pins-kontakten? Kvaliteten tror jag också är väldigt bra! Dock är bra sleevade kablar ett riktigt stort plus, så det spelar också en väldigt stor roll tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Semi-modulärt = modulärt, bortsett från 24- och 8-pins-kontakten? Kvaliteten tror jag också är väldigt bra! Dock är bra sleevade kablar ett riktigt stort plus, så det spelar också en väldigt stor roll tycker jag.

japp, tror super flower även brukar ha en eller två pci-e kablar fast också. alla andra är modulära med kvadratiska kontakter som gör att molex, sata och pci kan kopplas till samma kontakt men använder olika pinnar. rätt smart lösning om jag får säga det själv. kolla på hur tidigare super flower modeller ser ut för att se kablarna, typ deras guld och platinum-agg från förra eller förrförra året

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av durutti:

I ditt läge kan det bli dyrt att vänta. Seasonic x-460 är ett skitbra agg och du lär inte bli besviken. Vill du ha platinum eller titanium lär du sessutom få betala en hel del mer. annars salu-för nzxt superflowers gold-agg i sverige om det är intressant.

Men det är väl inte passivt? Tack för tipset i vilket fall!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tedarin:

Jag beställde mitt superflower gold nätagg från tyskland.. priserna var ca 20-40€ billigare än vad de är i Finland.

http://www.mindfactory.de/Hardware/Netzteile+~+USVs+(PSU)/Net...

Vilken modell köpte du?

Permalänk
Skrivet av Starric:

japp, tror super flower även brukar ha en eller två pci-e kablar fast också. alla andra är modulära med kvadratiska kontakter som gör att molex, sata och pci kan kopplas till samma kontakt men använder olika pinnar. rätt smart lösning om jag får säga det själv. kolla på hur tidigare super flower modeller ser ut för att se kablarna, typ deras guld och platinum-agg från förra eller förrförra året

Jo, kablarna som följer med till Super Flower's nätaggregat ser tveklöst väldigt bra ut! Man får hoppas att de känns lika bra i verkligheten som de ser ut att vara på bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Du fattar nog ingenting.. Har du tänkt på hur konkurrens mellan tillverkare pushar utvecklingen framåt och sänker priserna till oss konsumenter? Du vill väl bara ha en produkt på hyllan så du slipper våndas vilken du ska vällja va?!?!

Jag tänker bara realistiskt. Att kyla entusiast-hårdvara passivt är i stort sätt omöjligt pga energiförbrukningen. Du kan inte bara trolla bort värmeutvecklingen som uppstår. Alltså, vad ska du då med ett nätagg som är passivt när resten av datorn inte är passiv? Det är som att lägga ut 800kr på en en tyst CPU-kylare och samtidigt ha ett grafikkort som låter 50dB, datorn kommer ju fortfarande låta 50dB hur tyst resten av datorn än är.

Passivt kylda nätaggregat lämpar sig BARA till datorer där hela datorn är passivt kyld, och har du en helt passivt kyld dator så behöver du inte 550W 80+ Platinum pga att hårdvaran ändå inte drar så mycket ström.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Jag tänker bara realistiskt. Att kyla entusiast-hårdvara passivt är i stort sätt omöjligt pga energiförbrukningen. Du kan inte bara trolla bort värmeutvecklingen som uppstår. Alltså, vad ska du då med ett nätagg som är passivt när resten av datorn inte är passiv? Det är som att lägga ut 800kr på en en tyst CPU-kylare och samtidigt ha ett grafikkort som låter 50dB, datorn kommer ju fortfarande låta 50dB hur tyst resten av datorn än är.

Passivt kylda nätaggregat lämpar sig BARA till datorer där hela datorn är passivt kyld, och har du en helt passivt kyld dator så behöver du inte 550W 80+ Platinum pga att hårdvaran ändå inte drar så mycket ström.

Jag håller med dig till stor del! Dock kan det vara trevligt med ett passivt kylt nätaggregat om man oftast inte belastar nätaggregatet särskilt hårt och om man har en fläktkontroller som man ibland nyttjar för att få hela datorn att bli i princip knäpptyst.

När jag, innan jag ska gå och lägga mig, vrider ner alla mina fläktar till lägsta nivå är det alltid nätaggregatet som låter mest, även om det fortfarande är väldigt låga ljudnivåer vi talar om. Det går ju inte att påverka hur nätaggregatets fläkt beter sig eller hur den låter. Corsair verkar inte vara bra på att tillverka fläktar som är tysta eller ger ifrån sig behagliga ljud, så i mitt fall hade jag definitivt kunnat tänka mig ett fint Super Flower-nätaggregat som är passivt kylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag håller med dig till stor del! Dock kan det vara trevligt med ett passivt kylt nätaggregat om man oftast inte belastar nätaggregatet särskilt hårt och om man har en fläktkontroller som man ibland nyttjar för att få hela datorn att bli i princip knäpptyst.

När jag, innan jag ska gå och lägga mig, vrider ner alla mina fläktar till lägsta nivå är det alltid nätaggregatet som låter mest, även om det fortfarande är väldigt låga ljudnivåer vi talar om. Det går ju inte att påverka hur nätaggregatets fläkt beter sig eller hur den låter. Corsair verkar inte vara bra på att tillverka fläktar som är tysta eller ger ifrån sig behagliga ljud, så i mitt fall hade jag definitivt kunnat tänka mig ett fint Super Flower-nätaggregat som är passivt kylt.

En möjlig kandidat där då kanske Förr fanns det gott om nätagg där man kunde justera fläktvarven, inget som finns nu för tiden tydligen Annars går det ju alltid att koppla en fläktkontroller till fläkten i nätagget, dock är det väl kanske inget att rekommendera för den som inte är helt säker på vad han/hon sysslar med

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Vilken modell köpte du?

Köpte "Super Flower 650W Golden Green Pro 80+ Gold", detta nätagg är inte modulärt, snålade lite... men det var på specialpris då för ca 69€.

I övrigt har jag inget att klaga på agget, det är tyst och har guld/svart sleeving och en tillräkligt lång ATX powerkabel.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Asrock Z68 Extreme3 Gen3 | i5-2500k | 8GB DDR3-1333 | Radeon R9 270X |

Permalänk
Medlem

Jä-lar vad imponerande! Kul

Permalänk

+1

Skrivet av Z0rk:

400W passivt är ju perfekt till en standard burk.
Frågan blir ju vad prislappen hamnar på.

Jag tycker precis detsamma.
400-500W är perfekt för väldigt många system.
Jag fattar inte varför det är så ont om PSU med 400W Platina-verkningsgrad.
Jag blev sjukt glad av att se att FSP ändrar på det snart

http://www.sweclockers.com/nyhet/15151-fsp-visar-hogeffektiva...

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850