Permalänk
Medlem

Testa att höra med din återförsäljare i första hand, det brukar fungera smidigast den vägen.[/QUOTE]

Jag köpte den på netonnet men problemet är att jag är i Kroatien till Februari 2013 dvs ett år garanti från net on net går ut då. Vad jag behöver är egentligen ett RMA så jag kan skicka den till reparation. Problemet är att MSI har ingen kundsupport den ända är ni egentligen

när jag går in på http://jkarma.msi.com.tw/Customer_Service/ så kan jag inte välja Sverige och där blir det problem för mig att få min dator reparerad. Jag skulle verkligen inte vilja rota i en laptop som fortfarande är täckt med garanti.

Jag har redan postat frågan till MSI men de tar tid att svara. Jag postade min request 20120901 (det var helg iofs) men har inte fått något svar än.

Vad ska jag göra? Börjar bli lite desperat och jag är verkligen i behov av min dator. Hur går man vidare i denna fråga?

Tacksam för ett svar som leder till en lycklig slut.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Vilket moderkort handlar det om, mer specifikt, i ditt fall?

A75MA-G55 med A4-3400 på.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Föredetting
Skrivet av jasse:

Testa att höra med din återförsäljare i första hand, det brukar fungera smidigast den vägen.

Jag köpte den på netonnet men problemet är att jag är i Kroatien till Februari 2013 dvs ett år garanti från net on net går ut då. Vad jag behöver är egentligen ett RMA så jag kan skicka den till reparation. Problemet är att MSI har ingen kundsupport den ända är ni egentligen

när jag går in på http://jkarma.msi.com.tw/Customer_Service/ så kan jag inte välja Sverige och där blir det problem för mig att få min dator reparerad. Jag skulle verkligen inte vilja rota i en laptop som fortfarande är täckt med garanti.

Jag har redan postat frågan till MSI men de tar tid att svara. Jag postade min request 20120901 (det var helg iofs) men har inte fått något svar än.

Vad ska jag göra? Börjar bli lite desperat och jag är verkligen i behov av min dator. Hur går man vidare i denna fråga?

Tacksam för ett svar som leder till en lycklig slut.[/QUOTE]
Som sagt; om du inte får hjälp via återförsäljare, ring numret jag gav i senaste inlägget, alternativt hör med Infocare genom länken.

Skrivet av Mocka:

Ah, ber om ursäkt för det. Sållade bort saker folk PM:at om, dessvärre fastnade det i mitt mentala filter. Återkommer strax med mer info på det.

Skrivet av Kärlekstrollet:

A75MA-G55 med A4-3400 på.

Uppfattat! Tar det vidare med våra tekniker och ansvariga för vad som ligger på webben.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hej Meantek

Vet du varför dom nya N70 drivrutinerna inte funkar ihop med qpad mk-85 när man startar datorn?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Mocka:

Alright, lite research senare:
* Ljudchippet skiljer, som ni redan konstaterat
* GD65 har PCIE Gen 3 på alla platser (16/8/4x), GD55 har två PCIE Gen 3 (16/16x, blir förstås 8/8x om man kör SLI/CF) samt en PCIE Gen 2 (4x).
* GD55 har klenare strömförsörjning till CPU. 8 faser istället för 12 på GD65.
* GD55 saknar V-Check points. Punkterna finns förvisso där, men sockeln saknas.

Skrivet av Kärlekstrollet:

A75MA-G55 med A4-3400 på.

Det var en del bekymmer med M-Flash och de zippade BIOS-filerna, därför är de bortplockade. De bör dyka upp igen snart.

Skrivet av bosis1:

Hej Meantek

Vet du varför dom nya N70 drivrutinerna inte funkar ihop med qpad mk-85 när man startar datorn?

Vilka drivrutiner är det du syftar på?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Syftar på MSI-7681 N.70 bioset.

Permalänk

Välkomna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Alright, lite research senare:
* Ljudchippet skiljer, som ni redan konstaterat
* GD65 har PCIE Gen 3 på alla platser (16/8/4x), GD55 har två PCIE Gen 3 (16/16x, blir förstås 8/8x om man kör SLI/CF) samt en PCIE Gen 2 (4x).
* GD55 har klenare strömförsörjning till CPU. 8 faser istället för 12 på GD65.
* GD55 saknar V-Check points. Punkterna finns förvisso där, men sockeln saknas.

Aha ok, tack för svaret.
Så vill man köra 3750K överklockad till t ex 4,6GHz bör man välja GD65?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Det var en del bekymmer med M-Flash och de zippade BIOS-filerna, därför är de bortplockade. De bör dyka upp igen snart.

Varför tar inte du över och styr MSI forumet? Du ger enkla hjälpande svar direkt medans dem moderatorer på MSI har knappt någon koll alls. +1

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Föredetting
Skrivet av bosis1:

Syftar på MSI-7681 N.70 bioset.

Fungerade det med en tidigare version? Jag vet att det gjordes en del fixar för att få Corsair K90 att fungera, men Qpad-bordet finns inte till salu i Asien, det var knivigare för våra ingenjörer att ordna.

Skrivet av Mocka:

Aha ok, tack för svaret.
Så vill man köra 3750K överklockad till t ex 4,6GHz bör man välja GD65?

Du klarar dig med GD55:s strömförsörjning för luftöverklockning. Ska du köra med LN2 och spänningar över 1.6V bör du välja GD65, men GD55 klarar "vardagsöverklockning" mer än väl.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Kärlekstrollet:

Varför tar inte du över och styr MSI forumet? Du ger enkla hjälpande svar direkt medans dem moderatorer på MSI har knappt någon koll alls. +1

Hehe, tack för de vänliga orden. MSI-forumet drevs inte av MSI själva förut, utan en grupp volontärer, kanske blev resultatet därefter. Jag har ingenting med det att göra, jag är faktiskt inte ens inblandad i någon form av supportverksamhet själv. Jag sitter här och försöker hjälpa så gott jag kan, så gott jag hinner, i de luckor som uppstår i mitt vanliga schema med PR-sysslor.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Meantek;12664142"]Fungerade det med en tidigare version? Jag vet att det gjordes en del fixar för att få Corsair K90 att fungera, men Qpad-bordet finns inte till salu i Asien, det var knivigare för våra ingenjörer att ordna.

Det fungerade på det bioset som kom med modekortet när jag fick det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Du klarar dig med GD55:s strömförsörjning för luftöverklockning. Ska du köra med LN2 och spänningar över 1.6V bör du välja GD65, men GD55 klarar "vardagsöverklockning" mer än väl.

Ok, det blir nog det då när jag väl bestämmer mig för att uppgradera Ska bli kul att testa MSI, det var ett bra tag sedan jag hade ett av era kort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Hej Meantek.
Tänkte uppgradera mitt ram så jag får 8GB istället för de 4 jag har nu på min GX660. Men, då undrar jag om det är 2st 2GB stickor som är i datorn eller det är, som jag tror, en 4GB sticka? Och då även om du vet vilken sorts ramminnen det är?

Permalänk
Föredetting

[QUOTE="bosis1;12664223"]

Skrivet av Meantek:

Fungerade det med en tidigare version? Jag vet att det gjordes en del fixar för att få Corsair K90 att fungera, men Qpad-bordet finns inte till salu i Asien, det var knivigare för våra ingenjörer att ordna.

Det fungerade på det bioset som kom med modekortet när jag fick det.

Okej, vilket moderkort är det exakt (finns en del varianter på MS-7681), och vilket BIOS fungerade det med? Kan efterfråga ett BIOS åt dig som förhoppningsvis ger uppdateringarna N70-BIOS ger, fast med stöd för ditt tangentbord.

Skrivet av Mocka:

Ok, det blir nog det då när jag väl bestämmer mig för att uppgradera Ska bli kul att testa MSI, det var ett bra tag sedan jag hade ett av era kort.

Trevligt att höra, du kommer inte bli besviken.

Skrivet av anon184352:

Hej Meantek.
Tänkte uppgradera mitt ram så jag får 8GB istället för de 4 jag har nu på min GX660. Men, då undrar jag om det är 2st 2GB stickor som är i datorn eller det är, som jag tror, en 4GB sticka? Och då även om du vet vilken sorts ramminnen det är?

DDR3 SO-DIMM ska det vara i vilket fall som helst. Kolla med CPUZ om hur många minnesmoduler det sitter i, då får du reda på exakt spec, eller öppna datorn och kolla efter. Generellt lämnas en plats ledig om möjlighet finns, men jag kan inte svära på det.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Meantek;12667193"][QUOTE="bosis1;12664223"]
Okej, vilket moderkort är det exakt (finns en del varianter på MS-7681), och vilket BIOS fungerade det med? Kan efterfråga ett BIOS åt dig som förhoppningsvis ger uppdateringarna N70-BIOS ger, fast med stöd för ditt tangentbord.

Jag har ett Z68A-GD65 G3 minns dock inte vad jag hade för bios innan jag uppdaterade.

Permalänk

kommer Command Center att komma till Andriod för Z77 Mpower moderkortet

Visa signatur

CPU-Intel 12600K.MB-MSI z690 pro.GPU-ASUS GeForce GTX 1060 6GB OC strix.MEM-Coriar 32GB DDR4 3200Mhz.
Samsung Galaxy S22 Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Battlefield 3 bör det väl finnas något demo på, tycker jag. Annars 3DMark 11.

3DMark 11 var snabbare att ladda ned
Har testkört och majoriteten av gångerna när jag försökt starta programmet kraschar datorn och bootar om...

Men lyckades köra testet en gång iaf och då låg temperaturen på runt 85 grader (original inställningar). Jag tycker fortfarande det låter väldigt varmt. Fick normalt med poäng (kommer inte ihåg exakt siffra) men det ska stämma med systemet så inget verkar fel där.

Permalänk

Jag ställer min fråga igen, tråden i Windows-forumet har ännu inte gett resultat. Om jag tar bort backup-partitionen datorn kom med, kan jag då fortfarande göra en helåterställning så att datorn blir som fabriksny? Det är inte många filer jag vill göra backup på och det fixar jag på egen hand.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Arne King:

kommer Command Center att komma till Andriod för Z77 Mpower moderkortet

Det är inte omöjligt, jag ska höra efter vad planerna är.

Skrivet av QRikard:

3DMark 11 var snabbare att ladda ned
Har testkört och majoriteten av gångerna när jag försökt starta programmet kraschar datorn och bootar om...

Men lyckades köra testet en gång iaf och då låg temperaturen på runt 85 grader (original inställningar). Jag tycker fortfarande det låter väldigt varmt. Fick normalt med poäng (kommer inte ihåg exakt siffra) men det ska stämma med systemet så inget verkar fel där.

Krascherna låter skumt, måste jag påstå. Har dock haft liknande bekymmer med 3DMark 11 själv, utan att det var hårdvarurelaterat.

85 grader låter i mina öron rätt normalt, speciellt med grafikkortet i ett chassi, dessvärre. Om du fortfarande tycker det verkar för högt, hör med din återförsäljare om saken och eventuell RMA.

Skrivet av Hellbeard:

Jag ställer min fråga igen, tråden i Windows-forumet har ännu inte gett resultat. Om jag tar bort backup-partitionen datorn kom med, kan jag då fortfarande göra en helåterställning så att datorn blir som fabriksny? Det är inte många filer jag vill göra backup på och det fixar jag på egen hand.

Du kan bränna ut en recoveryskiva som du kan göra en recovery till "factory state" med. Det görs med hjälp av programmet Burnrecovery. Tar du bort recoverypartitionen är recoveryskivan det enda sättet att ominstallera operativsystemet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Meantek något mer du ville veta för att kunna hitta ett bios som fungerar till qpad mk-85?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av bosis1:

Meantek något mer du ville veta för att kunna hitta ett bios som fungerar till qpad mk-85?

Jag skulle behöva veta vilken BIOS-version det fungerar med för att kunna ge meningsfull feedback till våra ingenjörer, är jag rädd. Har du möjlighet att testa tidigare versioner och se om de fungerar med MK-85? Det vore fantastiskt om du kunde hjälpa oss hitta roten till felet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Det bioset som fungarade var det som skickades med när modekortet kom. Vill inte byta bios o testa för mycket modekortet gick sönder på mitt förr modekort. Levereras alla modekort med olika bios? för det första modekortet jag hade då fungerade inte mitt qpad tangentbord men sen när jag fick mitt andra så funkade det direkt.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av bosis1:

Det bioset som fungarade var det som skickades med när modekortet kom. Vill inte byta bios o testa för mycket modekortet gick sönder på mitt förr modekort. Levereras alla modekort med olika bios? för det första modekortet jag hade då fungerade inte mitt qpad tangentbord men sen när jag fick mitt andra så funkade det direkt.

Moderkorten skickas ut med senaste stabila BIOS som finns tillgängligt då kortet tillverkas. Har du ett serienummer (brukar stå på baksidan eller på kartongen), så kanske jag kan ta reda på vilket BIOS kortet skickades ut med.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

SN 601-7681-240B1109431760

Vore kul om ni fick allt att fungera.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av bosis1:

SN 601-7681-240B1109431760

Vore kul om ni fick allt att fungera.

Jag har ett pre-release BIOS till ditt moderkort jag skulle kunna maila över för test. Det ska inkludera ytterligare lite tangentbordsfixar, etc. Kan du PM:a din mailadress?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tror du det tar för utvecklarna att göra ett fungerande bios?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av bosis1:

Hur lång tid tror du det tar för utvecklarna att göra ett fungerande bios?

Om de skulle ha ett tangentbord hade det varit fixat på ett par timmar, men Qpad MK-85 säljs inte i Asien. Såg även att det kommande BIOSet inte löste ditt problem. Kunde vi bara få reda på vilket BIOS du körde från början skulle vi också kunna lösa det relativt snabbt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har ett MSI Z77A-G43 moderkort tillsammans med en 3570k processor. Alla inställningar i BIOS är stock förutom att jag har aktiverat Intel Turbo Boost och X.M.P för mina minnen (Corsair Vengenance 1600Mhz). Ibland när jag startar datorn så får jag ett felmeddelande innan post att mina inställningar i bios misslyckades läsas in och att jag kan välja att återställa dem eller gå in och konfigurera det. Så går jag bara in i BIOS, utan att ändra någonting dvs Turbo Boost och X.M.P är på, trycker ESC så jag lämnar BIOS så startar datorn om på nytt och det går galant.

Vad kan problemet vara? Är det en BIOS uppdatering som behövs, jag tror jag har 2.1 som kom med. Systemet är endast ca 2mån gammalt.

Tack!

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2