Intel: Användare vill ha pekskärmar i bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag vet inte om det går att visa bra på en film, man måste i stort sätt uppleva det själv. Det märks speciellt när man suttit med en MacBook några dagar eller så och lärt sig alla gester men även direkt när man sitter vid den så märks en enorm skillnad. Jag har märkt att det blivit bättre bland andra laptops på sistone, då framförallt på Ultrabooks men de är tyvärr fortfarande inte i närheten av Apple. Touchpaden gör helt enkelt vad man vill att den ska, man behöver aldrig sitta och pilla för att träffa rätt, den är aldrig för slö eller för snabb, den är aldrig för liten, hela touchpaden är som en stor knapp, det är smidigt att gå fram och tillbaka, scrolla, switcha program, osv med hjälp av olika flerfingersgester. Men alltså framförallt att den gör det man vill den ska göra när man använder den, man stör sig aldrig på den helt enkelt och jag känner aldrig behovet av en mus till min laptop längre om jag inte ska spela eller koppla den på en extern skärm. Med andra laptops känner man alltid att det skulle varit lite bättre med en mus. För att vara helt ärlig så trodde jag aldrig att jag skulle gilla att använda touchpaden innan jag började använda Macbooks och jag hade alltid en mus i väskan till den bärbara. Nu tar jag aldrig någonsin med mig en mus.

Kan bara instämma... Gick från MacBook Pro till MSI laptopen i min beskrivning.... Stör mig som fan på plattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

yeah......

Förutom den

Hur menar du förutom den? Fanns väldigt många i början av 2000-talet

Permalänk
Medlem

Eller varför inte denna?

Permalänk
Medlem

Ja på en surfplatta!

Men inte på en Laptop!

Kolla själv hur hon håller och spänner fingrarna bakom skärmen, så att skärmen inte skall vika sig tillbaka mer!

på:

00:12 --> 00:18

01:05 --> 01:07

02:23 --> 02:30

Ska detta bli bra, så får dom fixa ett låsalternativ till skärmen, så att den inte viker sig bakåt! Men det har dom väl inte haft en tanke på. (inte kvinnan på klippet iallafall)
Detta passar säkert några, men långt ifrån den vanliga användaren.

Eller om dom tar och gör Convertible notebooks i Ultrabook utförande! Då kan det vara ett bra verktyg!! För det är det som räknas, att det ska vara ett bra verktyg! Både för "nisse-som surfar" Och "Pelle-som-jobbar" båda vill ha ett verktyg som fungerar! Och det är inte en laptop med pekskärm.

Men på en vanlig laptop eller stationär. No Way!! !!

Vem orkar sitta så i längre perioder med händerna rakt fram! inte jag!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast

Jag kan tänka mig att det kan vara något för små laptops, eftersom dom ofta har löjligt små touchplattor. Jag hade faktiskt hjärna haft touch på min lilla 13" laptop med windows 8, men det ska vara som de flesta hade sagt i undersökningen med, det ska vara en traditionell laptop med touchscreen.
Det skulle inte fungera på större laptops för där når man inte i princip hela skärmen utan att knappt släppa tangentbordet

Permalänk
Medlem

Eller vänta... Varför vill jag röra vid min lilla trackpoint? Är det för att den liknar en... Å andra sidan, ifall jag hade haft en sån
där surfplatta eller vad det nu heter, hade jag tyckt det vore intressant med någon slags HID på baksidan, som på Playstation
Vita istället för att flotta ner skärmen.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag vet inte om det går att visa bra på en film, man måste i stort sätt uppleva det själv. Det märks speciellt när man suttit med en MacBook några dagar eller så och lärt sig alla gester men även direkt när man sitter vid den så märks en enorm skillnad. Jag har märkt att det blivit bättre bland andra laptops på sistone, då framförallt på Ultrabooks men de är tyvärr fortfarande inte i närheten av Apple. Touchpaden gör helt enkelt vad man vill att den ska, man behöver aldrig sitta och pilla för att träffa rätt, den är aldrig för slö eller för snabb, den är aldrig för liten, hela touchpaden är som en stor knapp, det är smidigt att gå fram och tillbaka, scrolla, switcha program, osv med hjälp av olika flerfingersgester. Men alltså framförallt att den gör det man vill den ska göra när man använder den, man stör sig aldrig på den helt enkelt och jag känner aldrig behovet av en mus till min laptop längre om jag inte ska spela eller koppla den på en extern skärm. Med andra laptops känner man alltid att det skulle varit lite bättre med en mus. För att vara helt ärlig så trodde jag aldrig att jag skulle gilla att använda touchpaden innan jag började använda Macbooks och jag hade alltid en mus i väskan till den bärbara. Nu tar jag aldrig någonsin med mig en mus.

Jag vill inte leka hobbymoderator eller vara tvär eller så, med mitt citat till dig!

Tvärtom så tyckte jag att det var ett väldigt bra inlägg du gjorde!!

Men kan du inte dela upp meningarna i styckeindelning? Det blir så svårt att läsa annars!

Typ, börja på nytt stycke när du börjar skriva om något nytt. (blankrad) så blir det inte så svårt att läsa!

Mvh

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Att ha en pekskärm på laptopen känns lite tveksamt. Flottig skärm, dålig ergonomi (ser helt sjukt ut i videon ) plus få användningsområden, nä... Det står jag över.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag vet inte om det går att visa bra på en film, man måste i stort sätt uppleva det själv. Det märks speciellt när man suttit med en MacBook några dagar eller så och lärt sig alla gester men även direkt när man sitter vid den så märks en enorm skillnad. Jag har märkt att det blivit bättre bland andra laptops på sistone, då framförallt på Ultrabooks men de är tyvärr fortfarande inte i närheten av Apple. Touchpaden gör helt enkelt vad man vill att den ska, man behöver aldrig sitta och pilla för att träffa rätt, den är aldrig för slö eller för snabb, den är aldrig för liten, hela touchpaden är som en stor knapp, det är smidigt att gå fram och tillbaka, scrolla, switcha program, osv med hjälp av olika flerfingersgester. Men alltså framförallt att den gör det man vill den ska göra när man använder den, man stör sig aldrig på den helt enkelt och jag känner aldrig behovet av en mus till min laptop längre om jag inte ska spela eller koppla den på en extern skärm. Med andra laptops känner man alltid att det skulle varit lite bättre med en mus. För att vara helt ärlig så trodde jag aldrig att jag skulle gilla att använda touchpaden innan jag började använda Macbooks och jag hade alltid en mus i väskan till den bärbara. Nu tar jag aldrig någonsin med mig en mus.

Jag vet inte riktigt hur det är med touchpads på (nyare) Mac, men touchpaden på min laptop (en äldre Lenovo Edge 13") fungerar uruselt under Windows 7 (OEM inställningarna), där känns den seg och oresponsiv. Under GNU/Linux så känns den dock mycket rappare. Säkert en inställningsmöjlighet, men inte hittat inställningarna för att få den som i GNU/Linux i Windows, så det är mycket möjligt att OS X bara har bättre drivrutiner/inställningar.

Permalänk
Medlem

Ok, jag hatar Touchpad, Så om dom utvecklar tangentbordet och tar bort touchpaden så kan jag tänka mig en touchscreen. Använder alltid mus till min Laptop..

Permalänk
Avstängd

Nej, jag vill inte ha pekskärm på laptop.

Jag vill hellre ha hyfsad batteritid, ssd disk, passiv kylning, sval, strömsnål dator med bra byggkvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exry:

Att ha en pekskärm på laptopen känns lite tveksamt. Flottig skärm plus få användningsområden, nä... Det står jag över.

Jag vet inte riktigt hur det är med touchpads på (nyare) Mac, men touchpaden på min laptop (en äldre Lenovo Edge 13") fungerar uruselt under Windows 7 (OEM inställningarna), där känns den seg och oresponsiv. Under GNU/Linux så känns den dock mycket rappare. Säkert en inställningsmöjlighet, men inte hittat inställningarna för att få den som i GNU/Linux i Windows, så det är mycket möjligt att OS X bara har bättre drivrutiner/inställningar.

Får man fråga varför du inte lägger in Win8 på en sådan solklar måltavla som Lenovo Edge 13? Ta backup! Testa 8:an. Och jag tror att du kommer att uppleva den "som-den-skulle-varit-från-fabrik" med touchpaden. Dv s så som du förväntade dig!

Skicka gärna pm om du gör det, och berätta hur du upplevde 8:an på din Edge 13". När du suttit med win8 några veckor. Eller än bättre, starta en tråd och förtälj upplevelsen. *nyfiken**

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, jag vill inte ha pekskärm på laptop.

Jag vill hellre ha hyfsad batteritid, ssd disk, passiv kylning, sval, strömsnål dator med bra byggkvalité.

Låter som en UltraBook med andra ord!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Har ipaf ett fysiskt tangentbord?......

Flera ! Trådlösa eller med dockningsstation..
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_ipad/ipad_accessor...

Jag är galet sugen på "nya" ipad !

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag vill inte ha det på min laptop.
Skärmen blir kladdig och så blir det förmodligen jobbigt att peka på skärmen efter ett tag och jag som inte har stora fingrar har problem nog med att peta på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Visst skulle det fungera, men inte att man blir tvingad till det.

Sen som en sa 200år för att skriva ett forumsinlägg"
Låter som min farsan skriver med ett finger i taget.
Själv sitter jag dagligen och skriver utan tbord till surfplattan utan problem så visst går det.

Men att kunna ha pek och tbord/mus på samma laptop kan jag köpa,men inte att ena plockas bort pga det andra.

Kan inte säga annat än att jag håller med den personen. Att skriva längre texter på en touchskärm är en ren jävla pina.
Smidigt på mobilen och plattor eftersom man slipper släpa runt ett tangentbord eller använda vanliga mobil knappar.
Det kommer dock aldrig bli ett bekvämt sätt för mig att skriva.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

De visade ju upp en bärbar dator där de helt enkelt vred runt skärmen och vek tillbaka den på andra sidan (?!) så det blev en tablet, men tangetbordet på andra sidan. (Lite frågor som, va händer med tangetbordet? funkar det? blir inte tangenterna slitna ifall man har det så?)

Du menar Lenovo IdeaPad Yoga.
Och som svar på dina frågor: Tangentbordet avaktiveras när skärmen vrids förbi 180° för att förhindra feltryckningar. Tangenterna ligger även lite under handledsstödet(?)* vilket gör att tangenterna aldrig kommer i kontakt med underlaget när tangentbordet ligger nedåt.

Jag tror att detta är den ultimata lösningen; En laptop när man behöver det (för att skapa) och en tablet när man behöver det (för att konsumera). Visst, det blir nog lite tungt att hålla den som en surfplatta under en längre tid, men man kan ju använda tangentbordet som stöd. Detta blir med stor sannolikhet min första ultrabook

* Fri översättning av Palm rest

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Ämnet gäller "traditonella" ultrabooks och inte hybrids, då är det en annan sak.

En bärbar dator med pekskärm är inte en traditionell bärbar dator så vad babblar du om?

Här tex kommer vara en vanlig PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

En bärbar dator med pekskärm är inte en traditionell bärbar dator så vad babblar du om?

Här tex kommer vara en vanlig PC.

http://i.imgur.com/d6JXq.jpg

http://i.imgur.com/NX21o.jpg

http://i.imgur.com/ZLJKR.jpg

Jag tolkar nyheten och videon som att det är traditionella datorer som du inte kan göra något crazy med skärmen som att vrida den på annorlunda sätt.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre vilja ha pekskärm till min vanliga stationära, dock inte istället för mus och tangentbord. Utan just för att om man sitter och ska visa något kan man enkelt klicka runt med fingret på skärmen. Som ett alternativ till musen bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Jag tolkar nyheten och videon som att det är traditionella datorer som du inte kan göra något crazy med skärmen som att vrida den på annorlunda sätt.

Det tolkade jag det som också, i stilen som RobCar länkade är det en helt annan grej, tycker i alla fall jag.

Skrivet av skog1s:

Får man fråga varför du inte lägger in Win8 på en sådan solklar måltavla som Lenovo Edge 13? Ta backup! Testa 8:an. Och jag tror att du kommer att uppleva den "som-den-skulle-varit-från-fabrik" med touchpaden. Dv s så som du förväntade dig!

Skicka gärna pm om du gör det, och berätta hur du upplevde 8:an på din Edge 13". När du suttit med win8 några veckor. Eller än bättre, starta en tråd och förtälj upplevelsen. *nyfiken**

Det står jag nog helst över. Allt fungerar redan fint med GNU/Linux som det är, orkar inte joxa med Windows.
Allt är redan tweakat så jag trivs med awesome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Man kan ändå inte spela eller dra igång nå supertunga program på en "vanlig" bärbar dator.

Jobbade nyligen en på en 3d modell i zbrush på drygt 4.6 miljoner "ActivePoints" på min laptop jag köpte förra julen för ca 4500kr.
Men det är klart ska man ändå bara ska "surfa" kan det likaväl va värt lite extra kul i stället för prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

Du menar Lenovo IdeaPad Yoga.
Och som svar på dina frågor: Tangentbordet avaktiveras när skärmen vrids förbi 180° för att förhindra feltryckningar. Tangenterna ligger även lite under handledsstödet(?)* vilket gör att tangenterna aldrig kommer i kontakt med underlaget när tangentbordet ligger nedåt.

Jag tror att detta är den ultimata lösningen; En laptop när man behöver det (för att skapa) och en tablet när man behöver det (för att konsumera). Visst, det blir nog lite tungt att hålla den som en surfplatta under en längre tid, men man kan ju använda tangentbordet som stöd. Detta blir med stor sannolikhet min första ultrabook

* Fri översättning av Palm rest

Jag tänkte nämna den själv. IdeaPad Yoga är en så mycket smartare idé än surfplattan och jag kan verkligen tänka mig att det blir en standardprodukt i framtiden. Förutom att den blir lite tjockare och tyngre så har den alla tänkbara fördelar över en surfplatta, och Ipad har knappast en imponerande låg vikt ändå.

Det känns också som den ultimata Windows 8-produkten och ligger därför totalt rätt i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vad jag vill ha är en dator som går att sköta enbart från tangentbordet. Pekplatta är en arbetsflödesdödare. Men att en touchscreen ersätter ett tangentbord: den dagen tror jag inte kommer att komma. Det är omöjligen behagligt att sitta längre perioder och skriva på en touchscreen, helt utan svikt i nedtryckningarna.

En pekplatta fungerar till en väldigt liten delmängd av datoranvändande: innehållskonsumtion. Ska innehåll skapas så är det en väldigt dålig lösning. En touchscreen är en clipboard [1]; en laptop är ett skrivbord.

[1]: "Skrivplatta" verkar vara närmsta svenska översättningen: en sån där platta med en clip högst upp för att hålla papper.

Och en stationär dator med bra skärm(ar), tangentbord och mus är ett helt arbetsrum Känner mig ofta begränsad med laptop, i alla fall om jag ska göra något annat än slösurfa. Tacka vet jag ett stort skrivbord, vettigt tangentbord och två högupplösta skärmar - och självklart papper och penna som komplement. Inte så smidigt dock, men det är svårt att känna sig begränsad.

Det jag saknar är ett gränssnitt som funkar som touch fast utan att man behöver vara när skärmen. Läste på IDG för något/några år sedan, där någon pratade om hur otympligt touch är, och att framtiden är gester. Misstänker att det ligger något i det. Att navigera något i storleken mellan en mindre smartphone och en ultrabook genom att peta med fingrarna rätt på själva innehållet känns begränsande när man slipper ha sin hand i vägen för bilder/text.

Tänk er ett touchliknande gränssnitt som går att använda på (ovanför) samma yta som själva tangentbordet, hade ju varit underbart.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vad jag vill ha är en dator som går att sköta enbart från tangentbordet. Pekplatta är en arbetsflödesdödare. Men att en touchscreen ersätter ett tangentbord: den dagen tror jag inte kommer att komma. Det är omöjligen behagligt att sitta längre perioder och skriva på en touchscreen, helt utan svikt i nedtryckningarna.

En pekplatta fungerar till en väldigt liten delmängd av datoranvändande: innehållskonsumtion. Ska innehåll skapas så är det en väldigt dålig lösning. En touchscreen är en clipboard [1]; en laptop är ett skrivbord.

[1]: "Skrivplatta" verkar vara närmsta svenska översättningen: en sån där platta med en clip högst upp för att hålla papper.

Vad säger att det inte är möjligt att känna nedtryckningarna på en skärm? Vad säger att skrift är det huvudsakliga inmatningssättet i framtiden?

Tänk hur annorlunda det faktiskt skrivmaskin/tangentbord vs skriva för hand är.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tacka nej till att ha en ritplatta i skärmen, men touch skulle jag nog tacka nej till.
Doch så är laptops med inbyggd ritplatta så otroligt dyra så dem faller bort oavsett.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Jag skulle inte tacka nej till att ha en ritplatta i skärmen, men touch skulle jag nog tacka nej till.
Doch så är laptops med inbyggd ritplatta så otroligt dyra så dem faller bort oavsett.

Dessutom är de oftast ganska dåliga (antingen dålig sense för pennan och allt sånt, dålig tryckkänslighet, och om inte det så har de väldigt dålig hårdvara och blir överdrivet varma)

Hoppas dock på alla nya experimentella tryckkänsliga pennor för Ipad. De borde lösa det mesta med dessa problem. (dock ger det ju inte just en dator med ritplatta i utan snarare blir det en digital sketchbook :'P)

Permalänk
Medlem

Köper jag laptop så vill jag ha laptop, inte en smartphone.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nej, inte om det är på bekostnad av något annat.

Om de skulle ta en befintlig ultrabook idag och smälla in en touchscreen med samma bildkvalitet, samtidigt som ytterdimensioner, vikt, batteritid och pris på datorn är oförändrat... Javisst! Men så funkar det förstås inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Köper jag laptop så vill jag ha laptop, inte en smartphone.

Håller med till 100%
Kanske vore något till min arbetsplats? Där är det fettfläckar o blyertsstreck på skärmarna för jämnan, lika bra det vore touch då kanske?

Permalänk
Medlem

Efter att kolla 30 sekunder på filmen har jag konstaterat att det iaf inte kommer va nåt för mig. Jag kan redan se mig själv hänga på ena armbågen och peka med andra armen/handen för att sen efter ett tag behöva byta varannan minut pga att jag blir trött i armen/axeln med pekarmen. Det kommer bli skitjobbigt att göra nåt vettigt med detta och folk som verkligen försöker kommer få "tennisaxlar".
Jag tycker mest detta duger till som en kul grej för visst ser det småcoolt ut men aldrig att jag skulle orka jobba sådär. Man kanske kan ställa fram en laptop som display för att tex visa bilder och sen kan folk gå förbi och bläddra bland bilderna i några minuter.
Men sälja kommer det säkert att göra och bli lika "viktigt" som roterande tallrickar i microvågsugnarna.