Permalänk
Medlem

Sata III Marvell trasig?

Hej.
Jag håller på och bygger ihop en ny dator åt en jobbarkompis.
Jag beställde ett asus p8z68 med 16 gb corsair vengance och en I7 2700k, En corsair Force GT 120 & två WD black 2TB.
Jag har kopplat in Force GT'n på en Intel sata III port och båda WD black på Marvell's Sata III portar och här börjar problemen.
Jag tror jag har kommit fram till att ena sata porten på Marvell kretsen är kass, uppstarterna blir ca 10 min långa och när jag till slut kommer in i win (7 enterprise x64) så hittar den inte någon av diskarna. Kopplar jag ur den trasiga innan uppstart så hittas den andra disken och datorn bootar på nolltid.
Har testat att swappa diskarna fram och tillbaka, samt swappat mellan olika sata kablar.
Båda diskarna är testade i andra datorer och där fungerar de.
Bios är uppdaterad & drivrutinerna också.
Har testat att intstallera win på den disken som sitter i den bråkande sata porten och det fungerade!!! Om jag ska skicka tillbaka moderkortet (köpt på proshop) så kommer säkert deras tekniker säga att de inte hittar något fel på kortet.
Tycker ni jag har gjort en tillräckligt grundlig felsökning?
Är det något mer jag kan göra innan RMA?
Förmodligen så hade varken jag eller min jobbarkompis lidit av felet om jag kopplat diskarna annorlunda från början, men nu när jag hittat felet så vill jag ju inte lämna iväg en dator som inte är 100%

/joZ

Permalänk
Medlem

Marvellportarna är rent ut sagt skit, jag har aldrig sett någon som inte har problem med dem. Inklusive jag själv hade problem tills jag bytte min SSD till en Intelport.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Avstängd

Finns nog inget annat du kan göra, jag skulle gjort en RMA.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Marvellportarna är rent ut sagt skit, jag har aldrig sett någon som inte har problem med dem. Inklusive jag själv hade problem tills jag bytte min SSD till en Intelport.

Jo, jag har också förstått att de är skit, men jag trodde väl i min enfald i alla fall att de skulle gå att använda (till lagringsdiskar om inget annat).

Skrivet av Blazin87:

Finns nog inget annat du kan göra, jag skulle gjort en RMA.

Hoppas de tar emot den då bara. Jag snackade med deras support och kan ju inte säga att jag fick någon superpossitivt uppfattning om dem. De skulle skickat en fraktsedel innan 16:00 onsdag. Jag har fortfarande inte fått någon.

/jonaZ

Permalänk
Medlem

Marvell's SATA III moderkort chip är förbaskat dåliga, svårt att få dem att fungera med SSD (även med Marvell controler) men vanliga hårddiskar tycks gå bra, har 2st WD Raptor kopplade utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Marvels SATA controller är väl det första man slår av i bios, det är nått man inte använder ändå.
Går det inte bra om du kopplar dom på Intels SATA portar istället då, på köpet fär du kanske lite bättre prestanda också även om dom skulle bara vara SATA II

Tror inte det kommer gå bättre om du får ett nytt moderkort heller tyvärr

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Varför har intel så svårt med sina SATA-3 portar, när AMD har 6st på sina kort som fungerar perfekt?

onödig kommentar
Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Marvell's SATA III moderkort chip är förbaskat dåliga, svårt att få dem att fungera med SSD (även med Marvell controler) men vanliga hårddiskar tycks gå bra, har 2st WD Raptor kopplade utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

SSD'n sitter ju på intel kontrollern å eftersom det bara finns 4 SATA III (2st intel, 2 st marvell) så kopplade jag båda WD Black på samma krets (marvell)

Skrivet av ggustavsson:

Marvels SATA controller är väl det första man slår av i bios, det är nått man inte använder ändå.
Går det inte bra om du kopplar dom på Intels SATA portar istället då, på köpet fär du kanske lite bättre prestanda också även om dom skulle bara vara SATA II

Tror inte det kommer gå bättre om du får ett nytt moderkort heller tyvärr

Alla Diskar är SATA III, intel kretsen har som sagt bara 2 sata III varav den ena är upptagen med SSD'n.
Menar du att jag ska koppla WD black diskarna på sata II och skippa Marvell kretsen helt och ev. tappa lite prestanda?

redigerat i enlighet med redigering av ovanstående inlägg
Permalänk
Medlem

För att bidraga till diskussionen,
De flesta intelkort med Marvellportar lider utav dessa fenomen, mina verkar inte ens duga till att köra mekaniska diskar.

redigerat i enlighet med redigering av ovanstående inlägg
Permalänk
Medlem

AMD-korten är oftast bättre.. I alla fall före med ny teknik (USB3, SATA3 etc.) och ger mer valmöjligheter med fler portar..

Men vad hjälper det när processorerna suger...

Jag vill ha AMD-kort till Intel-processor..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Varför har intel så svårt med sina SATA-3 portar, när AMD har 6st på sina kort som fungerar perfekt?

Intel har inga som helst problem med sina Sata-3 portar, Marvell däremot som många moderkortstillverkare av någon märklig anledning väljer att använda istället för Intel är riktigt skräp.

redigerat i enlighet med redigering av ovanstående inlägg
Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joZ:

Alla Diskar är SATA III, intel kretsen har som sagt bara 2 sata III varav den ena är upptagen med SSD'n.
Menar du att jag ska koppla WD black diskarna på sata II och skippa Marvell kretsen helt och ev. tappa lite prestanda?

Precis så ja, och tappar prestanda gör du inte, i synnerhet inte på mekaniska diskar.
Sen är marvel kontrollern så pass dålig att den ofta är långsammare än intels SATA II portar, samt en källa till massa problem.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Intel har inga som helst problem med sina Sata-3 portar, Marvell däremot som många moderkortstillverkare av någon märklig anledning väljer att använda istället för Intel är riktigt skräp.

Varför använder då inte moderkortstillverkarna intels krets? när dom använder AMDs?
Lite lurigt att inte intel-moderkorten har 6st fullt fungerande Sata-III portar, då det är så pass centralt i ett system?
Kan det vara licensproblem kanske?.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Tack till alla som bidragit med tips och erfarenheter. Jag kopplar diskarna på intels SATA II och skippar marvell nu. Med tanke på att alla verkar ha problem med marvell så känns det inte som om det är någon mening att bråka mer med protech ang. RMA osv.

Tråden kan låsas.

/joZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

AMD-korten är oftast bättre.. I alla fall före med ny teknik (USB3, SATA3 etc.) och ger mer valmöjligheter med fler portar..

Men vad hjälper det när processorerna suger...

Jag vill ha AMD-kort till Intel-processor..

Ja det är ju tråkigt att PhenomII försvann, när ASUS ROG korten tillsammans med en phenom II x6, var en bra och prisvärd kombination, som inte var sååå långt efter intel, om man hade samma grafik till båda systemen, men FX-serien var ingen hit måste jag erkänna.
AMD har ju kontrollen på både kretsar, cpu & grafik i alla led, intel måste ju ha kompromisser med både amd och nvidia på grafiksidan.

Men jag tror att intel inte kommer att behöva satsa lika hårt längre, då de är ensama på tronen.
Det ryktas ju om AMD system i nya generationen av både Xbox och Playstation. så det kan vara AMDs språngbräda, då konsollerna tar över spelen mer och mer.
Släpper AMD spelmarknaden för PC och satsar på kontor och servrar, så får intel härja fritt i en svikande PC-spelmarknad, och det är inte bra med monopol.
Laptop marknaden med Trinity ser oxå lovande ut.

Det här behöver man inta vara fanboy för att räkna ut

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joZ:

SSD'n sitter ju på intel kontrollern å eftersom det bara finns 4 SATA III (2st intel, 2 st marvell) så kopplade jag båda WD Black på samma krets (marvell)

Alla Diskar är SATA III, intel kretsen har som sagt bara 2 sata III varav den ena är upptagen med SSD'n.
Menar du att jag ska koppla WD black diskarna på sata II och skippa Marvell kretsen helt och ev. tappa lite prestanda?

Jag tänker inte tollerera nån jävla pajkastning mellan intel VS. AMD i denna tråden. Har du inget vettigt att säga så säg inget!!!

Eftersom dina HDD:s knappt toppar Sata 1 så, nä du förlorar nada om du kopplar dem i Sata 2

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Japp kör på sata 2 så kommer det nog funka som du vill.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Hej alla!
Lånar tråden lite, vet inte var jag ska posta.

har ett https://www.inet.se/produkt/1901982/asus-p8p67-m-pro-rev-b3
vilken av sata-3 är från marvel respektive inte?
så jag kan vara lugn på att min ssd sitter i rätt,

lite noobig fråga kanske men ett svar skulle glädja!

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define Mini Svart | Moderkort - Asus P8P67-M | CPU - Intel Core i5 2500K 3,3GHz | CPU kylare - Corsair Cooling Hydro H60 | Minnen - Corsair 8GB CL9 1600Mhz | HDD - Team Xtreem S2 SSD 120GB | Nätagg - Corsair TX 650W V2 80+ | GPU - XFX Radeon HD6950 2GB (HD-695A-CNFC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pautik:

Hej alla!
Lånar tråden lite, vet inte var jag ska posta.

har ett https://www.inet.se/produkt/1901982/asus-p8p67-m-pro-rev-b3
vilken av sata-3 är från marvel respektive inte?
så jag kan vara lugn på att min ssd sitter i rätt,

lite noobig fråga kanske men ett svar skulle glädja!

Ett tips är ju att kolla i manualen som du fick till ditt moderkort, så hittar du det nog snart. Brukar vara en liten bok...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Marvell är kända för att göra urusla styrkertsar till SataIII. Hade själv samma problem med min Corsaire Force 3 disk - datorn bluescrenade lite då och då, frös i starten. Flyttade bara över den till SataII porten och nu funkar allt perfekt. Kör alldrig på Marvells styrkretsar, de e fullständig skit - finns hur många som helst som har samma problem.

Lycka till!

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Inget mer AMD vs Intel (blå, röda, gröna osv) tack.