Nvidia släpper Geforce 301.24 Beta med adaptive v-sync

Permalänk
Medlem

Inget Txaa antialias ännu då. ..(så de kunde visats ett techdemo som stödjer det iaff).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Lite off topic men något jag ofta undrat och aldrig hittat svar på är om inställningarna under "Global Settings" påverkar även de spel som inte finns med i programlistan, exempelvis Steam-spel. Någon som vet?
Om inte, hur går man till väga för att lägga till ett spel i programlistan som är installerat under Steam?

Ja, "Global Settings" påverkar alla spel.

Du kan lägga till spel genom att klicka "Add" och browsa till exe-filen. När det gäller Steam-spel så får man grotta ner i Steam-katalogen \Steam\Steamapps\Common\[Spelet]. En del spel kan ha spel-exe-filen i ytterligare undermappar och även exe-filer som inte är själva spelet (loaders/updaters etc). En del extremt krångliga spel har inte ens exe-filer (typ Aion fast det finns en profil för det).

De som det finns färdiga profiler för kommer visas i listan med spelets titel, men om spelet är okänt och inte har någon profil så får du exe-filens namn i listan (finns det ingen profil kanske inte allt fungerar, men grundläggande saker går att ställa in ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

AMD har morphological AA som fungerar på ett snarlikt sätt som FXAA och de har de kört med sedan 6000-serien. Det är samma teknik men olika namn.

Vad jag läst så är skillnaderna flera. Och prestanda-skillnaden är enorm också.

http://www.hardocp.com/article/2011/07/18/nvidias_new_fxaa_an...

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Hur aktiverar man FXAA i bf3 för jag kan inte välja det på i nvidia kontroll panelen?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ja, "Global Settings" påverkar alla spel.

Du kan lägga till spel genom att klicka "Add" och browsa till exe-filen. När det gäller Steam-spel så får man grotta ner i Steam-katalogen \Steam\Steamapps\Common\[Spelet]. De som det finns färdiga profiler för kommer visas i listan med spelets titel, men om spelet är okänt och inte har någon profil så får du exe-filens namn i listan (finns det ingen profil kanske inte allt fungerar, men grundläggande saker går att ställa in ändå).

Man tackar och bockar.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Teddis:

Vad jag läst så är skillnaderna flera. Och prestanda-skillnaden är enorm också.

http://www.hardocp.com/article/2011/07/18/nvidias_new_fxaa_an...

Tekniken är fortfarande identisk fast Nvidia verkar ha en bättre algoritm. Jag störde mig mest på att personen gnällde över att AMD låg långt efter när de i själva verket var före Nvidia med tekniken. Vi får väl se om AMD släpper en uppdaterad version senare. De har ju jobbar med AA till 7000-serien.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wankeer:

Hur aktiverar man FXAA i bf3 för jag kan inte välja det på i nvidia kontroll panelen?

Post aliasing ska vara FXAA.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Fortfarande lika nöjd över att jag valde nVidia när jag köpte ;). Nej men det är skitkul att folk att de faktiskt fortfarande sitter och bara pumpar ut drivrutiner. Synd att detta inte har kommit tidigare bara. Frågan är när man fixar Microstuttering, om det ens går att fixa

Jag hade allvarlig (läs: brutal) microstutter i BF3, men sedan jag låste min FPS försvann det helt. Som ett nytt spel!
Har du testat låsa FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Post aliasing ska vara FXAA.

Är det ingame i bf3 då eller för den har man väl kunnat ha på low,medium,high hela tiden?

Ber om ursäkt om jag verkar oförstående.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Är det ingame i bf3 då eller för den har man väl kunnat ha på low,medium,high hela tiden?

BF3 stödjer väl FXAA i själva spelet, då går det inte att sätta det i drivern. Som MSIOCGenie sa, det ligger under "Antialiasing Post".

Citat:

Note: This feature is disabled for games that already have built-in support for FXAA. Visit GeForce.com to learn more.

Permalänk
Medlem
Skrivet av conluceo:

Tills de kommer med VSync som inte resulterar i input lag som gör all form av seriös fps-gaming omöjlig så kommer jag leva med min tearing.

Instämmer, det blir ju omöjligt att spela med den input lag man får. Jag använder aldrig Vsync...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Funkar denn nya vsync grejj och FXAA med 580 okså eller måste man ha 680 för de?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av conluceo:

Tills de kommer med VSync som inte resulterar i input lag som gör all form av seriös fps-gaming omöjlig så kommer jag leva med min tearing.

Skrivet av Arzei:

Instämmer, det blir ju omöjligt att spela med den input lag man får. Jag använder aldrig Vsync...

Testade nyss Adaptive V-sync och jag upplevde inget input lag. Har varit väldigt anti Vsync tidigare men nu funkar det klockrent

Skrivet av Arne-Mohammed:

Funkar denn nya vsync grejj och FXAA med 580 okså eller måste man ha 680 för de?

Skickades från m.sweclockers.com

Adaptive V-sync fungerade utmärkt med GTX480

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Kul att mitt gammla trogna 8800GT ännu får nya funktioner.

Permalänk
Medlem

Men varför fortsätter Sweclockers sprida missvisande information? Vsync halverar INTE fpsen ifall man har triple buffering påslaget, en finess som har funnits i åratal. Exemplet som tas upp i artikeln där fps droppar till 30 och ger input lag är en antik variant av vsync som jag verkligen hoppas ingen använder!

Läs på hur det funkar.

"In other words, with triple buffering we get the same high actual performance and similar decreased input lag of a vsync disabled setup while achieving the visual quality and smoothness of leaving vsync enabled."
http://www.anandtech.com/show/2794/2

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Jag hade allvarlig (läs: brutal) microstutter i BF3, men sedan jag låste min FPS försvann det helt. Som ett nytt spel!
Har du testat låsa FPS?

Det är faktiskt inte jag som har problem, utan det är en kompis till mig. Men jag är EXTREMT känslig för saker som microstuttering så jag ser sådant när andra personer inte ser det. Därför försöker jag att hålla mig till 1 kort så lång det bara går. Men jag ska be polaren att låsa FPS så ska vi se om det hjälper honom.

Som sagt, hoppas de fixar det snart dock då microstuttering är vad som gör att jag och många andra tyvärr aldrig kommer att vilja köra 2 kort.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

BF3 stödjer väl FXAA i själva spelet, då går det inte att sätta det i drivern. Som MSIOCGenie sa, det ligger under "Antialiasing Post".

Okej, men om man har "antialiasing post" på High vad är "antialiasing deferred" den som man kan sätta 2x MSAA förslagsvis?

Jag förstod fel då jag trodde att FXAA skulle ersätta MSAA,

Im so confused :S

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på Adaptive och Adaptive (half refresh rate) som man kan välja mellan?

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

***Gammla goda minnen med ovanstående som burk :) ***

Permalänk
Medlem

Synd att drivrutinen inte innehöll någon prestandaförbättring gällande TERA.

Skrivet av Buio:

Ja, "Global Settings" påverkar alla spel.

Du kan lägga till spel genom att klicka "Add" och browsa till exe-filen. När det gäller Steam-spel så får man grotta ner i Steam-katalogen \Steam\Steamapps\Common\[Spelet]. En del spel kan ha spel-exe-filen i ytterligare undermappar och även exe-filer som inte är själva spelet (loaders/updaters etc). En del extremt krångliga spel har inte ens exe-filer (typ Aion fast det finns en profil för det).

De som det finns färdiga profiler för kommer visas i listan med spelets titel, men om spelet är okänt och inte har någon profil så får du exe-filens namn i listan (finns det ingen profil kanske inte allt fungerar, men grundläggande saker går att ställa in ändå).

Men jag hoppas fortfarande det är så att Program specific settings skriver över Global settings annars är det ju ingen poäng med det första alternativet?
Då jag är ett fan av Vsync skall det bli intressant att testa Adaptive V-sync.

Skrivet av Frux:

Men varför fortsätter Sweclockers sprida missvisande information? Vsync halverar INTE fpsen ifall man har triple buffering påslaget, en finess som har funnits i åratal. Exemplet som tas upp i artikeln där fps droppar till 30 och ger input lag är en antik variant av vsync som jag verkligen hoppas ingen använder!

Läs på hur det funkar.

"In other words, with triple buffering we get the same high actual performance and similar decreased input lag of a vsync disabled setup while achieving the visual quality and smoothness of leaving vsync enabled."
http://www.anandtech.com/show/2794/2

Hehe precis som du säger. Tror inte jag spelat ett spel där FPSen hoppar ned till 30 på väldigt länge.
Kör jag en sväng BF3 med MSI AB påslaget så ser man tydligt i grafen att FPSen pendlar mellan 57-60 och inte 30-60 om det hade vart enligt vad SweC skriver.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det är faktiskt inte jag som har problem, utan det är en kompis till mig. Men jag är EXTREMT känslig för saker som microstuttering så jag ser sådant när andra personer inte ser det. Därför försöker jag att hålla mig till 1 kort så lång det bara går. Men jag ska be polaren att låsa FPS så ska vi se om det hjälper honom.

Som sagt, hoppas de fixar det snart dock då microstuttering är vad som gör att jag och många andra tyvärr aldrig kommer att vilja köra 2 kort.

Håller med, mina GTX 470 får nog pensionera sig snart i förmån av ett enda kraftfullt kort.

Permalänk

Tycker det gröna laget erbjuder så mycket "mer" än vad det röda gör.
De gröna har nu "eyefinity" (vilket jag tror att fler spel kommer få bra support på då dem är bra på att fixa 3D iaf)
Dem har 3D(+ 3D surround),
Physx,
vad jag tycker mindre strul med deras SLI i spel som inte klarar av multi-GPU,
"AMD-Cap-profile" (För CF/SLI) är redan fixat i gröna lagets drivare
och nu också adaptive v-sync.

De röda sitter på högre minnesmängd som den "ända fördelen" jag ser med den nya serien grafikkort.
(Jag vet mycket väl om att AMD har sin 3d men satan vad krångel det är att få igång det och sedan har den USEL support i spel etc.)

Kanske dags för AMD/ATI att hitta på något bättre till sina kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Inget Txaa antialias ännu då. ..(så de kunde visats ett techdemo som stödjer det iaff).

Som jag förstått det kommer TXAA-support först i spel (inte i drivern). Nvidia har en ny demo på gång (Dawn), det lär antagligen finnas support där.

Skrivet av Frux:

Men varför fortsätter Sweclockers sprida missvisande information? Vsync halverar INTE fpsen ifall man har triple buffering påslaget, en finess som har funnits i åratal. Exemplet som tas upp i artikeln där fps droppar till 30 och ger input lag är en antik variant av vsync som jag verkligen hoppas ingen använder!

Swec rapporterar drivernyheten rätt så rakt av, så visst finns det viss Nvidia hyperbol som följer med. Som jag förstår det supportar inte Metro triple buffering automatiskt (medans andra spel som Skyrim gör det). Sen tycker jag personligen att Adaptive vsync > Triple buffer vsync >>> Double buffer vsync oavsett.

Permalänk

smaskens om det fungerar lika bra som dom säger!!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

någon som vet om dom har fixat problemet med GTX 560 TI som får rosa/lila skärm och dör i youtube? #12081270

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deevil:

någon som vet om dom har fixat problemet med GTX 560 TI som får rosa/lila skärm och dör i youtube? #12081270

Så det var DÄRFÖR jag fick lila skärm och datorn frös häromdagen, trots att jag aldrig tidigare stött på några problem... skönt att veta vad det beror på

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Det finns mycket att vara glad över i denna drivrutin.
Ska testas snarast!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Så det var DÄRFÖR jag fick lila skärm och datorn frös häromdagen, trots att jag aldrig tidigare stött på några problem... skönt att veta vad det beror på

jag nergradera till de förra drivrutinerna då jag tröttna på att bli tvungen att hålla in knappen för att stänga av datorn, men nu när jag läser release notes, så verkar de inte ha löst det, ska testa det men kanske blir tvungen att hålla mig på de jag har nu

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200

Permalänk
Medlem

är det någon annan än jag som har problem att installera drivrutinen på min geforce 580?
Efter att jag installerar står det "not installed" på de olika delarna :/

Permalänk

Hittar inga drivrutiner till 450

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Hittar inga drivrutiner till 450

Prova gör en ominstallation och välj Clean install (eller vad det nu heter). Annars får du väl backa. Kanske en beta-bug.