Nvidia släpper Geforce 301.24 Beta med adaptive v-sync

Permalänk
Skrivet av Deevil:

någon som vet om dom har fixat problemet med GTX 560 TI som får rosa/lila skärm och dör i youtube? #12081270

Använde 296.10 innan utan problem, har uppdaterat till 301.24 nu och har fortfarande inte stött på några problem.

Permalänk
Medlem

http://www.geforce.com/Active/en_US/shared/images/articles/nv... Adaptive
Men ska då v-sync vara off i BF3?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av candyraver:

Det är så jag kör, fungerar utmärkt.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Känner mig nästan lite småsur varje gång det vankas nya drivrutiner och det ofta handlar om SLI, SLI, SLI, SLI.

Jag undrar hur stor del av deras kunder som faktiskt kör SLI. Själv tillhör jag de vrånga individer som knappt ens skulle kunde tänka mig att slänga in ett extra graffekort i datorn, även om det faktiskt gav dubbel prestanda.

Ja, ja, det är ju egentligen inget som spelar någon roll för mig. Blir bara lite besviken när prestandaoptimeringarna så ofta är SLI-relaterade nu för tiden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Feist:

Känner mig nästan lite småsur varje gång det vankas nya drivrutiner och det ofta handlar om SLI, SLI, SLI, SLI.

Jag undrar hur stor del av deras kunder som faktiskt kör SLI. Själv tillhör jag de vrånga individer som knappt ens skulle kunde tänka mig att slänga in ett extra graffekort i datorn, även om det faktiskt gav dubbel prestanda.

Ja, ja, det är ju egentligen inget som spelar någon roll för mig. Blir bara lite besviken när perstandaoptimeringarna så ofta är SLI-relaterade nu för tiden.

Fast många entusiaster kör SLI och det är den typen av kunder som hörs mycket. Vanligt folk har noll koll och är rätt ointressanta för de köper det som sitter i datorn oavsett. Sen finns det en rätt stor massa som köper kort i den lukrativa mellanklassen på 1500-2500 kr. De har ofta lite bättre koll och kollar sina köp. Då vill man ju att den högljudda entusiastskaran som är den som rekommenderar kort ska vara nöjda med sina prylar. Se till exempel hur dåligt rykte AMD hade, och fortfarande har bara på grund av att 4000-serien och tidigare skalade dåligt i CF. Sedan fixades det en hel del i 5000-serien och sedan hade de helt plötsligt bättre skalning än Nvidia men fortfarande snackades det mycket skit på gamla meriter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast många entusiaster kör SLI och det är den typen av kunder som hörs mycket. Vanligt folk har noll koll och är rätt ointressanta för de köper det som sitter i datorn oavsett. Sen finns det en rätt stor massa som köper kort i den lukrativa mellanklassen på 1500-2500 kr. De har ofta lite bättre koll och kollar sina köp. Då vill man ju att den högljudda entusiastskaran som är den som rekommenderar kort ska vara nöjda med sina prylar.

Ja, du har förmodligen rätt. Jag kör själv mellanklasskort (560ti) och jag måste nog medge att förutom proffessionella recensioner så tog jag del av en hel del "entusiast-omdömen" innan jag bestämde mig för mitt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Tycker det gröna laget erbjuder så mycket "mer" än vad det röda gör.
De gröna har nu "eyefinity" (vilket jag tror att fler spel kommer få bra support på då dem är bra på att fixa 3D iaf)
Dem har 3D(+ 3D surround),
Physx,
vad jag tycker mindre strul med deras SLI i spel som inte klarar av multi-GPU,
"AMD-Cap-profile" (För CF/SLI) är redan fixat i gröna lagets drivare
och nu också adaptive v-sync.

De röda sitter på högre minnesmängd som den "ända fördelen" jag ser med den nya serien grafikkort.
(Jag vet mycket väl om att AMD har sin 3d men satan vad krångel det är att få igång det och sedan har den USEL support i spel etc.)

Kanske dags för AMD/ATI att hitta på något bättre till sina kort!

Det är de "röda laget" som har eyefinity inte de gröna som har 2d surround vilket är en sämre lösning. Dessutom har även Nvidia sli profiler även om de är duktigare på att få ut dem i tid.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Där ser man, nu börjar ju äntligen Nvidia-korten bli intressanta Får väl se hur det håller i sig och vad AMD svarar med. Flera nyheter i denna drivrutinen är ju inget nytt för AMD-användare direkt, men iom fler förbättringar som kom med just 600-serien så ligger dom nu mer likvärdiga i mina ögon.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Vilken av inställningarna är adaptive
är det automatisk eller automatisk (intervall 2)?

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Vilken av inställningarna är adaptive
är det automatisk eller automatisk (intervall 2)?

Testade intervall 2 i Batman: AC och min framrate halverades :/ Tror dock att det första alternativet hjälpte en aning i jämförelse med föregående drivrutin.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklump17:

Använde 296.10 innan utan problem, har uppdaterat till 301.24 nu och har fortfarande inte stött på några problem.

det märktes oftast av i långa youtube klipp, men annars kanske du hade tur men som du ser så var jag inte ensam om att få det så problemet finns

Visa signatur

Moderkort: AsRock P67 Extreme4 GEN 3 Grafikkort: Asus GeForce GTX1070 STRIX 8GB OC Processor: Intel I5 2500K Kylare: Corsair H100 RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650W Modulär Chassi: Corsair Carbide 500R Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB Tangentbord: Corsair K70 RGB Mus: Mionix NAOS 8200

Permalänk
Medlem

Alla drivrutiner sedan 285.79 gör att när jag Alt + Tab:ar så tar det 1-2 sekunder med svart skärm innan jag är ute på skrivbordet.

Vågar inte hoppas att de löst det, så jag skiter i denna drivrutinen, även om Adaptive v-sync låter supertrevligt!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

2D surround är en fröjd nu, ty som fan nvidia!

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk

Adaptive Vsync borde vara ännu mer störande då input delayn ändras hela tiden. De som är vana med Vsync delayn lär inte märka något dock.

Permalänk
Medlem

Den här drivisen funkar väldigt dåligt för mig tillsammans med ASUS GPU Tweak. Så fort jag bara ändrar en inställning i tidigare nämnda program så kraschar grafikdrivisen. Blev därmed tvungen att gå tillbaka till den förra versionen.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Vad som inte framgår av artikeln (läs dåligt Sweclockers) är att drivrutinerna är BETA.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Verkar funka fint. Fxaa ser lite suddigare ut än riktig aa, men definitivt mer fps.
Drivern fick för sig att skärmen nu skulle köra 100hz, vilket gav störningar i högra kanten av skärmen, men gick att ändra till 120hz med custom resolution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesam2k:

Vad som inte framgår av artikeln (läs dåligt Sweclockers) är att drivrutinerna är BETA.

Står ju i rubriken?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Adaptive Vsync borde vara ännu mer störande då input delayn ändras hela tiden. De som är vana med Vsync delayn lär inte märka något dock.

Efter ett tags spelande med Adaptive Vsync med BF3 så kan jag säga att det fungerar sååå mycket bättre än vanlig Vsync, mycket bättre flyt.

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

***Gammla goda minnen med ovanstående som burk :) ***

Permalänk

En liten fråga angående alla dessa inställningar, vad ska jag ställa in i menyn(bilden) för att få så bra grafik som möjligt? Gör inget om det blir lite lägre fps.

En annan fråga är också, när jag spelar GTA IV så får bilden ett onaturligt flyt. Känns som interpolering som viissa tv-apparater har(100hz,200hz...). Vilken funktion ska man stänga av för att få bort det?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Adaptive Vsync borde vara ännu mer störande då input delayn ändras hela tiden. De som är vana med Vsync delayn lär inte märka något dock.

Jag tänkte på det själv och i vissa spel så är den inputen sjukt irriterande men samtidigt är frame limit underbar. Hur pass effektiv är förändrning om man bortsker från input delayen?

Någon som prövat frame rate target? Är det en limit helt enkelt eller är det något jag missat? Sedan ett tag tillbaka har man kunnat lägga en frame limit mha Nvidia Inspector.

Permalänk
Medlem

Trevliga tillägg för surround, dock något buggit om man har aktivitetsfältet i toppen utav skärmen.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

testade FXAA i BF3 nu det fungerar bättre än MSAA, ser lite annorlunda ut dock med färger osv, men mer fps!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig BF3 blir helt ospelbart med denna drivrutin?..
Valde "Automatisk" på Vertical sync och det gick inte att spela. Hade kanske max 3fps och jag stängde av vilket även det tog en jävla tid.
Ska testa att köra utan nu igen och se om problemet kvarstår.

Edit. Fortfarande ospelbart. Avinstallerar och kör de gamla drivisarna igen.

Permalänk
Medlem

Samma här...går ej att spela. Provat adaptiv och alla möjliga inställningar ,men inte ens grundinställningarna funkar mer...too bad.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Entusiast

Jag säger som Gert Fylking... "ÄNTLIGEN!!!"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gaston85:

Trevliga tillägg för surround, dock något buggit om man har aktivitetsfältet i toppen utav skärmen.

Var det med den gamla också. Startknappen slutade funka o aktivitetsfältet kunde hoppa ner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nirth:

Jag tänkte på det själv och i vissa spel så är den inputen sjukt irriterande men samtidigt är frame limit underbar. Hur pass effektiv är förändrning om man bortsker från input delayen?

Någon som prövat frame rate target? Är det en limit helt enkelt eller är det något jag missat? Sedan ett tag tillbaka har man kunnat lägga en frame limit mha Nvidia Inspector.

I grunden är ju Vsync en FPS limiter som buffrar 2 frames för att kunna synca dem med skärmens frekvens. Gissar att den bara stänger av buffringen när FPSen droppar under en viss FPS (mellan 55 och 60 någonstans säkert).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Vilken av inställningarna är adaptive
är det automatisk eller automatisk (intervall 2)?

Står det verkligen så i svenska översatta drivern? Jag kör engelska (US) och där står det i klartext. Det andra alternativet är "half refreshrate", vilket innebär att man låser framerate till halva vsync-värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Vilken av inställningarna är adaptive
är det automatisk eller automatisk (intervall 2)?

Skrivet av Buio:

Står det verkligen så i svenska översatta drivern? Jag kör engelska (US) och där står det i klartext. Det andra alternativet är "half refreshrate", vilket innebär att man låser framerate till halva vsync-värdet.

Vet inte om jag har lyckats få nån svengelsk version, men på min står det "Vertikalsynk: Adaptive (half refresh rate)", alltså en blandning av svenska och engelska på alternativet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i