Guide: Hur man bryggar Thomson TG78x (Telia)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon8870:

Får det inte att fungera.. Har 2 Internet anslutningar nu med samma ip adress. Men får fortfarande IP från gatewayen 192.168.1.*

Gjort precis som guiden sa på ett B.9 firmware.

Några tips eller trix för Felia lyckas inte uppgradera min gateway.

En bra början är att sluta upp med tramset att kalla en av Sveriges bästa ISPer för "Felia".

Vad menar du med "2 Internet anslutningar nu med samma ip adress"? Två datorer får inte ha samma adress, men jag missförstår säkert vad du menar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

En bra början är att sluta upp med tramset att kalla en av Sveriges bästa ISPer för "Felia".

Vad menar du med "2 Internet anslutningar nu med samma ip adress"? Två datorer får inte ha samma adress, men jag missförstår säkert vad du menar.

Telia löste problemet efter några omstarter så fungerade det att brygga från deras sida. PfSense och allt är frid och fröjd igen.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tackar för den fina guiden.
Jag har en TG784 / 8.8.B.A och har följt anvisningarna 1-8 för att få kontroll över min router med egen SuperUser och utan att Telia ska "spionera".

Allt har fungerat bra, och ny user.ini laddat upp till routern.

Fast när jag startar om routern med alla kablar i, är min Super User borta och Telia's tillbaka!?!

Jag bifogar en pastebin med Original user.ini;

http://pastebin.com/h7vcyuKz

Hur gör jag?

tack och mvh

Permalänk
Skrivet av siddis:

Hej,

Tackar för den fina guiden.
Jag har en TG784 / 8.8.B.A och har följt anvisningarna 1-8 för att få kontroll över min router med egen SuperUser och utan att Telia ska "spionera".

Allt har fungerat bra, och ny user.ini laddat upp till routern.

Fast när jag startar om routern med alla kablar i, är min Super User borta och Telia's tillbaka!?!

Jag bifogar en pastebin med Original user.ini;

http://pastebin.com/h7vcyuKz

Hur gör jag?

tack och mvh

Om du läser guiden så står det klart och tydligt överst att Telia nu bryggar modemet åt dig utan premiumsupport/extra kostnad. ring in och få det löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rock_Son:

Om du läser guiden så står det klart och tydligt överst att Telia nu bryggar modemet åt dig utan premiumsupport/extra kostnad. ring in och få det löst.

Tydligt?
Jag skrev inget om att brygga, utan endast 1-8 i guiden!
Fast brygga kanske är bästa lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av siddis:

Tydligt?
Jag skrev inget om att brygga, utan endast 1-8 i guiden!
Fast brygga kanske är bästa lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Oja, du stänger av router funktionen helt och kan istället koppla på vilken router du vill. desutom riskerar du inte att paja modemet pga den andra kopplingen gick åt helvete. Fast klart, smaksak

Permalänk
Medlem

jag ringde in till telia och bad om brygga, det fixade dom enkelt men när jag bad dom att stänga av intrångs skydde sa dom att de inte fans behörighet till det. är det fortfarande nödvändigt att stänga av det på den nya firmwaren?
om det är det finns det någon möjlighet att få superuser på den nya firmwaren?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk

helt j*vla underbart

Kan inte tacka dig nog!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har Bredbandsbolaget i min gamla lägenhet och en TG789. För cirka 3 år sedan bryggade jag den som ett modem och den har fungerat super med min pfsense-router. Nu ska jag dock flytta och hyra ut lägeheten, är det någon som har en guide till att göra om den till en "standardrouter" igen? Jag kommer inte ihåg alls hur jag gjorde för att sätta den i modem-läge.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om varför mitt tg789 inte vill fungera i bryggat läge nu när jag har vdsl när det gjorde det när jag hade adsl?
Sitter med Asus rt n66u som router.
Testat koppla in både router och dator i port 4 med den vägrar fungera.
Btw det är felia som bryggat den åt mig och har försökt få det att fungera sedan i tisdags nu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Någon som har en aning om varför mitt tg789 inte vill fungera i bryggat läge nu när jag har vdsl när det gjorde det när jag hade adsl?
Sitter med Asus rt n66u som router.
Testat koppla in både router och dator i port 4 med den vägrar fungera.
Btw det är felia som bryggat den åt mig och har försökt få det att fungera sedan i tisdags nu.

Det är mycket möjligt att det krävs en annan profil för VDSL.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det är mycket möjligt att det krävs en annan profil för VDSL.

Som jag misstänkt då.
Står på internet att det är bryggat och frånkopplat medans vdsl internet sår bara anslutet och extern ipadress.

Hoppas någon på telia vet vad dom pysslar med snart.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

pls help, ingen access
SuperUser kontot fungerade inte...

Dold text

Fixade root access via denna tutorial: Länk

Glocalnet
Produktnamn: TG784
Programvaruversion: 8.6.H.1

Om någon kan/orkar cracka då jag inte kan modifiera

add name=Administrator password=_CYP_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e role=LAN_Admin hash2=b6dc35f8f2099445d5aff1f0db7cf265 crypt=Fo9rwkTbx3Q6Y defuser=enabled

add name=Kundservice password=_CYP_2c1e1ba22f637dc3a790d1b8d2a18977 role=TechnicalSupport hash2=d7c98fc0371946ba52eeeb19cf78d1cc crypt=RIzpKfeFlLXnI lm=_ENC_9A9AF7D8A52B9F1C83CDC55DDCE345CCF0A8FF513EB560803BB0EEE197C23FF5 ntlm=_ENC_2FD74BC16ED7FF77B65681BD365173224AEB2F0582836DA05CFB4423B007DFBE

add name=Kung password=_CYP_f776e649086cfe60b1e6098082ea9c7b role=Administrator hash2=64d1f6ea5eac77e630adfba3b4358b4f crypt=cGKBPQBKu0.4Y lm=_ENC_2BC41EB8DB07F9EA6AC028E30BED628CF0A8FF513EB560803BB0EEE197C23FF5 ntlm=_ENC_8A73A4BAAE011CF143D34F256D4BC1EFB7C1668DC155BD20AFB4642647C36682

Dold text

Edit: Knäckte pw't

Kung:slott
Kundservice:slussen

Visa signatur

pls

Permalänk
Medlem

Jag har TG784 med firmware 8.C.H.2, hur knäcker jag koden? vill ha bort jävla integretskyddet men kan inte, behöver brygga den / ta bort funktionen på nått sätt, guiden här funkar inte då min firmware är annan =(.

Kontaktat Telia och det enda dom gör är att bryggar men förstör hela modemet och det funkar bara för 1 anslutning, dom vill att man ska kontakta premium som kostar 19kr/minut -_-, dom har inte access till Integretskyddet.

Hur gör jag för att brygga utan att paja Wireless/Förstöra alla anslutningar förutom utgång 4a som Telia gör?

Edit : Har den bryggad nu, fast vill använda wireless/alla portar, hur gör jag?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Jag har TG784 med firmware 8.C.H.2, hur knäcker jag koden? vill ha bort jävla integretskyddet men kan inte, behöver brygga den / ta bort funktionen på nått sätt, guiden här funkar inte då min firmware är annan =(.

Kontaktat Telia och det enda dom gör är att bryggar men förstör hela modemet och det funkar bara för 1 anslutning, dom vill att man ska kontakta premium som kostar 19kr/minut -_-, dom har inte access till Integretskyddet.

Hur gör jag för att brygga utan att paja Wireless/Förstöra alla anslutningar förutom utgång 4a som Telia gör?

Edit : Har den bryggad nu, fast vill använda wireless/alla portar, hur gör jag?

Du köper en ordentlig router. anledningen till att man bryggar är för att bli av med routerfunktionen i gatewayn. Så åk och köp en netgear wndr3700 eller något sådant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Jag har TG784 med firmware 8.C.H.2, hur knäcker jag koden? vill ha bort jävla integretskyddet men kan inte, behöver brygga den / ta bort funktionen på nått sätt, guiden här funkar inte då min firmware är annan =(.

Kontaktat Telia och det enda dom gör är att bryggar men förstör hela modemet och det funkar bara för 1 anslutning, dom vill att man ska kontakta premium som kostar 19kr/minut -_-, dom har inte access till Integretskyddet.

Hur gör jag för att brygga utan att paja Wireless/Förstöra alla anslutningar förutom utgång 4a som Telia gör?

Edit : Har den bryggad nu, fast vill använda wireless/alla portar, hur gör jag?

Som Ohlert90 redan sagt. Det verkar som att du har missförstått vad bryggning betyder. Det betyder att du stänger av all DHCP/NAT-funktion vilket gör att ditt modem bara fungerar som ett modem. Alla trafik släpps igenom obehandlad till en definerat port just för att du ska kunna använda dig av en egen router. Detta innebär också att eftersom NAT är avstängt så kan endast en enhet vara inkopplad på modemet samtidigt eftersom du bara får en IP-adress för datorer via Telia. Den enheten som ska vara inkopplad är då din egna router.

Trådlöst blir inaktiverat av naturliga skäl eftersom du inte har någon nytta av det då du ska använda den enda IP-adress du får till att ha din egna router ansluten och inte datorer via trådlöst.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Som Ohlert90 redan sagt. Det verkar som att du har missförstått vad bryggning betyder. Det betyder att du stänger av all DHCP/NAT-funktion vilket gör att ditt modem bara fungerar som ett modem. Alla trafik släpps igenom obehandlad till en definerat port just för att du ska kunna använda dig av en egen router. Detta innebär också att eftersom NAT är avstängt så kan endast en enhet vara inkopplad på modemet samtidigt eftersom du bara får en IP-adress för datorer via Telia. Den enheten som ska vara inkopplad är då din egna router.

Trådlöst blir inaktiverat av naturliga skäl eftersom du inte har någon nytta av det då du ska använda den enda IP-adress du får till att ha din egna router ansluten och inte datorer via trådlöst.

Finns det inget annat sätt att stänga av intrångskyddet fall man är super user? Kan premium support göra detta? :S, eftersom den sabbar spelandet då den blockerar ett par UDP packet som är spelare, och jag får ping 0 -_-, har en Speedlink router hemma jag har kvar från glocalnet lol, kan jag använda denna? Enklast lär ju vara att bara stänga av integretskyddet, but how? ;:(

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd

Köp ett Zyxel så slippper ni krångla med Telias Thomson-dynga. Lätt värt 800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Köp ett Zyxel så slippper ni krångla med Telias Thomson-dynga. Lätt värt 800kr.

Ska pröva Speedlink eller vad den heter, kan inte modellen nu när jag är i skolan men kan man inte ändra en setting i user.ini från Enabled till Disabled för att stänga av integretskyddet? Är det någon som har lyckats hacka PWen för senaste firmware?

Funderar på denna annars http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=637398
Finns det någon skillnad mellan den och dom ni skickade?

Målet är ju att få bort integretskyddet, behöver jag en ny router för det verkligen?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helllodar:

Ska pröva Speedlink eller vad den heter, kan inte modellen nu när jag är i skolan men kan man inte ändra en setting i user.ini från Enabled till Disabled för att stänga av integretskyddet? Är det någon som har lyckats hacka PWen för senaste firmware?

Funderar på denna annars http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=637398
Finns det någon skillnad mellan den och dom ni skickade?

Du citerade fel inlägg va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Du citerade fel inlägg va?

Somewhat

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Gjorde så att jag tog min gamla router, den hadde ingen WAN dock DSL anslutning, men jag prövade att ta kabeln från TG784 till input port 1 och det funkade, nu är problemet bara wireless, båda routrarna har wireless, hur gör jag?

Edit : Finns ingen standard-gateway heller?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Helllodar:

Gjorde så att jag tog min gamla router, den hadde ingen WAN dock DSL anslutning, men jag prövade att ta kabeln från TG784 till input port 1 och det funkade, nu är problemet bara wireless, båda routrarna har wireless, hur gör jag?

Edit : Finns ingen standard-gateway heller?

Router med enbart DSL: WAN=DSL med modem emellan.

Om vi ska kunna hjälpa dig får du nog skriva en tabell vad du vill åstadkomma och hur de olika delarna är konfigurerade (om t ex Thomson är bryggad nu eller inte). Oroligt rörig diskussion med konstiga frågor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Router med enbart DSL: WAN=DSL med modem emellan.

Om vi ska kunna hjälpa dig får du nog skriva en tabell vad du vill åstadkomma och hur de olika delarna är konfigurerade (om t ex Thomson är bryggad nu eller inte). Oroligt rörig diskussion med konstiga frågor.

Okej, vill bara fråga efter 2 modem är bryggade kan jag använda Wireless/alla funktioner på den andra routern och telias är bara ett modem?
behöver snabbt svar då jag ska köpa en strax

Ska köpa denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=637398 Funkar den/Kan jag använda Wireless/alla funktioner när dom är bryggade?

Tl;dr
Telia modem + Router = Alla funktioner enabled te x wireless (routern står för det och Telia har allting disabled)?

Eller kan jag använda routern internet för sig och Thomson för Tv/Telefoni?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Okej, vill bara fråga efter 2 modem är bryggade kan jag använda Wireless/alla funktioner på den andra routern och telias är bara ett modem?
behöver snabbt svar då jag ska köpa en strax

Ska köpa denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=637398 Funkar den/Kan jag använda Wireless/alla funktioner när dom är bryggade?

Tl;dr
Telia modem + Router = Alla funktioner enabled te x wireless (routern står för det och Telia har allting disabled)?

Eller kan jag använda routern internet för sig och Thomson för Tv/Telefoni?

jo den funkar. men som med allting annat så får man vad man betalar för! Du använder Routern för internetanvändning och gatewayn för IPTV och IP telefoni!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lyckats lyfta

Användarnamn:
Lösen:

till 8.C.H.2 ?

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk

går det att använda routern till bara wifi?

så man kopplar internet till WAN och den delar vidare det till lanportar 1-4 + WiFi

(ADSL helt bortkopplat)

har en thomson TG789 (firmware vet jag inte men jag kunde ladda ner och upp user.ini filen)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Om Telia bryggar den, blir det samma funktion som om jag gör det själv enligt guiden? Enligt guiden är det bara port 1 som påverkas och används till router. Vad gör de andra 3 då

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Om Telia bryggar den, blir det samma funktion som om jag gör det själv enligt guiden? Enligt guiden är det bara port 1 som påverkas och används till router. Vad gör de andra 3 då

Ringer du Telia och ber om bryggning blir det port4, 1-3 används för andra tjänster (TV)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Behöver modifiera en thomson tg787 för en kunds räkning.

Det som behövs är att det ska vara modem på en port, och den trådlösa porten ska fungera som switch. Alltså tg787 ska vara trådlös mottagare.

Trafiken från klienterna ska komma in i thomson switchen, gå vidare till en asa 5505 och sedan in i modemet för att komma ut på internet. 5505:an har även en server på inside nätet som ska kunna nås av klienterna.

Någon som kan ge en hjälpande hand?