Guide: Hur man bryggar Thomson TG78x (Telia)

Permalänk

Detta fungerar för mig.
Man stänger av Wi-Fi genom att stänga av gränssnittet på 192.168.1.254.. om man trycker på trådlösa & sedan kommer in där & sen trycker man på konfigurera och så kan man bocka av en liten ruta typ.

Men detta fungerar,
telefonen fungerade efter några minuter.
Ända problemet jag har är kanske att jag blir d/c lite då och då, vet dock inte om det har med det att göra!

Eftersom att jag haft detta problemet ett tag nu och har fått "hjälp" av telia genom att dom skickat nya modem hem så har jag några liggandes,
Kan man använda en av dessa för t ex som router eller inte?
Jag använder mig just nu av ett netgear annars med wi-fi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzavier:

Pratade med en hjälpsam supporttekniker hos Telia för ett par veckor sedan, som var lika frustrerad på Thomson som vi andra, och han hade hört att bryggning inte kommer att stödjas på äldre enheter än TG799vn som lanseras i maj eller juni.

De som sitter i supporten får information sist av alla, så brukar det vara. När de säger något så är det oftast bara rena personliga spekuleringar.
Är inte ovanligt att man själv vet om information som inte de i supporten känner till.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Eftersom ni får samma problem och ni inte har telefoni-tjänsten så är det nog det som felar hos er :(!
Men vad händer om ni skriver in detta då o.0?

:dhcp client ifdetach intf=Internet
:ip ifdetach intf Internet
:eth ifdetach intf ethernet_internet
:eth bridge config vlan=enabled filter=none
:eth vlan add name=internet_bridge vid=123
:eth bridge vlan ifadd intf=OBC name=internet_bridge
:eth ifconfig intf=ethernet_internet dest=bridge vlan=internet_bridge
:eth ifattach intf=ethernet_internet
:eth bridge ifadd intf=ethernet_bridge
:eth bridge ifconfig intf=ethernet_bridge dest=atm_internet
:eth bridge ifattach intf=ethernet_bridge
:eth bridge vlan ifadd intf=ethernet_bridge name=internet_bridge
:eth bridge vlan ifdelete intf=ethernet_bridge name=default
:eth bridge vlan ifadd intf=ethport1 name=internet_bridge
:eth bridge vlan ifdelete intf=ethport1 name=default
:ip ifattach intf Internet
:dhcp client ifattach intf=Internet
:saveall

Dold text

testade men fick samma fel igen vid :eth ifconfig intf=ethernet_internet dest=bridge vlan=internet_bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striker000:

1 default OBC*, ethport1*, ethport2*, ethport3*, ethport4*, virt*
, WLAN*
294 Mgmt
834 Mgmt_vdsl
835 internet
845 iptv
855 voip

om det hjälper något

Du har VDSL?

Skrivet av rumbLe42:

Behöver atm_internet finnas innan man påbörjar detta eller är det något som skapas med dessa kommandon?

/rumbLe

Det finns redan! Inga problem där! Sålänge man har ADSL. VDSL har inte atm_internet etc...

Skrivet av daniel145:

Nope gjorde ingen bryggning, resetade den bara. Kommer antagligenfå en ny thomson när jag får mitt fiber, vilket ska komma nästa vecka så väntar tills dess att testa igen. Men om jag skulle få för mig att testa innan så är det tekniskt sett bara att börja med att ladda upp .ini sedan forsätta därifrån?

Ja, det är bara att börja om från början.

Skrivet av Pandayoyo:

Nån som spelar WoW som gjort detta och blivit av med problemet att man fastnar i loadingscreens?

Japp, jag fastnar inte mer i loading screen :D!

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Du har VDSL?

Japp Telia 30 är vdsl om jag inte minns fel.
om man bara har adsl så kan man ju bara kräva att telia ger ut ett gammalt zyxel modem för att lösa det, funkade förr iaf

Har funderat på om man skulle tillbaka till adsl för att slippa problemen men jag kan endast få 8/0.8mbit på adsl men 30/12mbit på vdsl så lite taskigt att gå ner så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striker000:

Japp Telia 30 är vdsl om jag inte minns fel.
om man bara har adsl så kan man ju bara kräva att telia ger ut ett gammalt zyxel modem för att lösa det, funkade förr iaf

Har funderat på om man skulle tillbaka till adsl för att slippa problemen men jag kan endast få 8/0.8mbit på adsl men 30/12mbit på vdsl så lite taskigt att gå ner så mycket

Jaha, nu tror att att det är VDSL som gör att det spökar. Måste nog vara det! Denna koden är anpassad till ADSL, måste nog vara så

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Jaha, nu tror att att det är VDSL som gör att det spökar. Måste nog vara det! Denna koden är anpassad till ADSL, måste nog vara så

ah ok då har nog rumbLe42 oxå vdsl, Telia Bredband 30 eller 60 som dom kallar det.

Permalänk

Hur ser vid configen ut för adsl då? fast det kanske är fler saker som skilljer som ställer till det

Finns ju detta Thomson VLAN bridging för den som förstår sig på, tror en annan skulle göra mer skada än nytta, vet inte om en reset kan återställa allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striker000:

ah ok då har nog rumbLe42 oxå vdsl, Telia Bredband 30 eller 60 som dom kallar det.

Vad är det för typ av anslutning? Kolla i Bredbandanslutning och går ner till Internet, vad står det där? Typ: ????

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Vad är det för typ av anslutning? Kolla i Bredbandanslutning och går ner till Internet, vad står det där? Typ: ????

vet inte om du kan se det så men du kan ju använda telnet och skriva "eth bridge vlan iflist" och ser det samma ut för dig som för mig så har du vdsl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striker000:

vet inte om du kan se det så men du kan ju använda telnet och skriva eth bridge vlan iflist och ser det samma ut för dig som för mig så har du vdsl

Jo man ser det. Bara logga in via 192.168.1.254 i webbläsaren och kolla.

Typ: ETHoA

Du har nog inte den typen.

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Jo man ser det. Bara logga in via 192.168.1.254 i webbläsaren och kolla.

Typ: ETHoA

Du har nog inte den typen.

Du har så rätt så
Typ: ETHWAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striker000:

Du har så rätt så
Typ: ETHWAN

Och du får internet genom den röda porten?

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Och du får internet genom den röda porten?

Nej det är det som är så underligt eftersom den säger ETHWAN så låter det som det skulle vara från WAN porten men den är tom.
Måste ju vara något i configen som länkar om den.

edit
DSL-typ: ITU-T G.993.2
så säger den där, kanske var den du menade

är lite för trött tror jag trode det var rumbLe som bad mig kolla vad det stog i Bredbandanslutning>Internet där av mitt underliga svar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striker000:

ah ok då har nog rumbLe42 oxå vdsl, Telia Bredband 30 eller 60 som dom kallar det.

Jajjamensan vDSL 30.

/rumbLe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striker000:

loading problemet kan du komma runt genom stänga av brandväggen och öppna dessa portar till din dator
3724 TCP&UDP
6112 TCP
6881-6999 TCP

Nej, det hjälper inte

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striker000:

Nej det är det som är så underligt eftersom den säger ETHWAN så låter det som det skulle vara från WAN porten men den är tom.
Måste ju vara något i configen som länkar om den.

edit
DSL-typ: ITU-T G.993.2
så säger den där, kanske var den du menade

Hur får du internet då o.0?

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Hur får du internet då o.0?

Från telefon jacket.
port 1, 3 & 4 på http://i.imgur.com/A3LzW.jpg vet inte om det är både PSTN & DSL som är för internet eller bara DSL

Tror bara det är nått i configen som göra att det ser ut som det är från WAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striker000:

Från telefon jacket.
port 1, 3 & 4 på http://i.imgur.com/A3LzW.jpg vet inte om det är både PSTN & DSL som är för internet eller bara DSL

Tror bara det är nått i configen som göra att det ser ut som det är från WAN.

Kan du skriva i telnet dessa kommandon:

:ppp iflist

och

:eth iflist

Vad står det där?

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Kan du skriva i telnet dessa kommandon:

:ppp iflist

och

:eth iflist

Vad står det där?

:ppp iflist gav inget men :eth iflist gjorde

{***}=>:ppp iflist {***}=>:eth iflist eth_mgmt : Dest: atm_mgmt Connection State: connected Retry: 10 WAN: Enabled Priority Tagging: Disabled PortNr: 1 VLAN: default eth_wan : Dest: ethif5 Connection State: connected Retry: 10 WAN: Enabled Priority Tagging: Disabled PortNr: 2 VLAN: default eth_mgmt_wan : Dest: eth_wan Connection State: connected Retry: 10 WAN: Enabled Priority Tagging: Disabled PortNr: 3 VLAN: Mgmt eth_VDSL2 : Dest: efmif1 Connection State: connected Retry: 10 WAN: Enabled Priority Tagging: Disabled PortNr: 4 VLAN: default eth_mgmt_vdsl : Dest: eth_VDSL2 Connection State: connected Retry: 10 WAN: Enabled Priority Tagging: Disabled PortNr: 5 VLAN: Mgmt_vdsl eth_internet : Dest: eth_VDSL2 Connection State: connected Retry: 10 WAN: Enabled Priority Tagging: Disabled PortNr: 6 VLAN: internet eth_iptv : Dest: eth_VDSL2 Connection State: connected Retry: 10 WAN: Enabled Priority Tagging: Disabled PortNr: 7 VLAN: iptv eth_voip : Dest: eth_VDSL2 Connection State: connected Retry: 10 WAN: Enabled Priority Tagging: Disabled PortNr: 8

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

När du gör steg 10, kan du istället klistra in detta? Vad händer? Om det funkar så koppla in routern i den röda porten, eftersom den bör vara ethport5.

:eth bridge ifadd brname=bridge intf=ethport5 dest=ethif5
:eth bridge ifconfig brname=bridge intf=ethport5 wan=disabled
:eth bridge ifattach brname=bridge intf=ethport5
:eth bridge vlan ifdelete name=default intf=ethport5
:eth bridge vlan ifadd name=internet intf=ethport5
:eth bridge ifconfig brname=bridge intf=ethport5 vlan=internet

Dold text

fick detta på första kommandot

{***}=>:eth bridge ifadd brname=bridge intf=ethport5 dest=ethif5 Invalid interface name. Bad value for parameter 'dest ethif5' Illegal option. Unknown command.

Permalänk
Skrivet av Pandayoyo:

Nej, det hjälper inte

Underligt fungerat bra för mig sen jag fick TG789vn ca 4 månader sen, är det bara du eller är det fler som spelar wow samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striker000:

Underligt fungerat bra för mig sen jag fick TG789vn ca 4 månader sen, är det bara du eller är det fler som spelar wow samtidigt?

Testa igen nu, ändrat det lite.
Och port-mapping på TG78x är värdelös, ibland funkar det ibland funkar det inte...

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Testa igen nu, ändrat det lite.
Och port-mapping på TG78x är värdelös, ibland funkar det ibland funkar det inte...

{***}=>:dhcp client ifdetach intf=Internet {***}=>:ip ifdetach intf Internet {***}=>:eth ifdetach intf eth_internet {***}=>:eth ifconfig intf=eth_internet dest=bridge vlan=internet {***}=>:eth ifattach intf=eth_internet {***}=>:eth bridge ifadd brname=bridge intf=ethport5 dest=ethif5 Invalid interface name. Bad value for parameter 'dest ethif5' Illegal option. Unknown command.

Det jag märkt med att öppna portar är att om porten redan används så vill den inte läggas till för en dator så enklast att starta om modemet med inget igång sen göra inställningen så brukar det funka.
Mycket arbete men funkat för mig för att komma runt det, men det är bara ett av många problem och fel på TG789vn och flera andra thomson gateways

Permalänk
Medlem

För mig funkar det galant, jag har både tv och telefoni via Telia 30! Tack för guiden mycket uppskattat
Kan även tillägga att wow funkar utan problem nu

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Skrivet av 1Z3C0LD:

För mig funkar det galant, jag har både tv och telefoni via Telia 30! Tack för guiden mycket uppskattat
Kan även tillägga att wow funkar utan problem nu

är du säker på att du har Telia 30 och inte 24?

logga in och kolla i Bredbandanslutning> Internet Typ: ?
kan ju även kolla bredbandskollen.se har du under 3mbit ut ut så är det inte vdsl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striker000:

är du säker på att du har Telia 30 och inte 24?

logga in och kolla i Bredbandanslutning> Internet Typ: ?

Testa igen då xD!
Telia har bara bytt namn. 24 är 30 nu.

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Testa igen då xD!
Telia har bara bytt namn. 24 är 30 nu.

nja har du telia 24mbit så kan du ringa och få uppgraderat till 30 (tror det är samma kostnad) då krävs dock nytt modem dvs TG789vn och då blir det vdsl. Tror ej man ändra till 24 nu men man kan ha kvar det sen tidigare. Det var iaf så jag tolkade det när jag uppgraderade från 8mbit eftersom jag inte kunde få 24 (adsl) men 30 (vdsl) efter dom ändrade lite hårdvara i stationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumbLe42:

Hej, jag lyckas inte brygga modemet med dessa instruktioner, är det någon av er som lyckats göra det på ett tg789vn med version 8.8.B.A?
Jag har följt guiden fram till punkt 10 men när jag klistrar in kommandona i punkt 10 så får jag problem (se nedan):

{rumbLe}=>:dhcp client ifdetach intf=Internet
{rumbLe}=>:ip ifdetach intf Internet
{rumbLe}=>:eth ifdetach intf eth_internet
{rumbLe}=>
{rumbLe}=>:eth bridge config vlan=enabled filter=none
{rumbLe}=>:eth vlan add name=internet_br vid=10
{rumbLe}=>:eth bridge vlan ifadd intf=OBC name=internet_br
{rumbLe}=>
{rumbLe}=>:eth ifconfig intf=eth_internet dest=bridge vlan=internet_br
{rumbLe}=>:eth ifattach intf=eth_internet
{rumbLe}=>
{rumbLe}=>:eth bridge ifadd intf=eth_br
{rumbLe}=>:eth bridge ifconfig intf=eth_br dest=atm_internet
Invalid interface name.
Bad value for parameter 'dest atm_internet'
Unknown command.

{rumbLe}=>:eth bridge ifattach intf=eth_br
Failed to attach bridge interface.

{rumbLe}=>
{rumbLe}=>:eth bridge vlan ifadd intf=eth_br name=internet_br
Invalid interface name.
Bad value for parameter 'intf eth_br'
Unknown command.

{rumbLe}=>:eth bridge vlan ifdelete intf=eth_br name=default
The OBC bridge interface cannot be removed from this VLAN, because OBC is define
d as untagged.
Interface eth_br could not be removed from vlan default.

{rumbLe}=>
{rumbLe}=>:eth bridge vlan ifadd intf=ethport1 name=internet_br
{rumbLe}=>:eth bridge vlan ifdelete intf=ethport1 name=default
Warning: default VLAN changed for bridge interface to VLAN internet_br.
{rumbLe}=>
{rumbLe}=>:ip ifattach intf Internet
{rumbLe}=>:dhcp client ifattach intf=Internet
{rumbLe}=>:saveall

Är det någon som är "vass" på det här som kan hjälpa till och berätta vad som går fel och vad man kan hitta på för att få det att fungera?

/rumbLe

Kan tillägga att jag också får dessa felmeddelanden. Internet-lampan blir röd och jag får ingen internetanslutning överhuvudtaget. Kommer dock fortfarande åt TGN789vn boxen via HTTP och Telnet.

Jag har 8.8.B.9, någon som vet? Vill gärna kunna använda min egen router istället för denna dretlåda.

Visa signatur

Phenom II X4 955BE | 8 GB PC3-12800 1600MHz | GA-990FXA-UD3 | Sapphire Radeon HD 6950>6970 2 GB

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Testa igen då xD!

{***}=>:dhcp client ifdetach intf=Internet {***}=>:ip ifdetach intf Internet {***}=>:eth ifdetach intf eth_internet {***}=>:eth ifconfig intf=eth_internet dest=bridge vlan=internet {***}=>:eth ifattach intf=eth_internet {***}=>:eth bridge ifadd brname=bridge intf=ethport5 dest=bridge Invalid interface name. Bad value for parameter 'dest bridge' Illegal option. Unknown command.

får tacka för hjälpen men tror inte jag vågar mig in på fler äventyr såg inte ut som modemet skulle hämta config från telia denna reseten, den har fortfarande inte lagt till TS usern bara Telia (WANGUI) så allt är inte återställt än :/