Guide: Hur man bryggar Thomson TG78x (Telia)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajjaa:

Behöver modifiera en thomson tg787 för en kunds räkning.

Det som behövs är att det ska vara modem på en port, och den trådlösa porten ska fungera som switch. Alltså tg787 ska vara trådlös mottagare.

Trafiken från klienterna ska komma in i thomson switchen, gå vidare till en asa 5505 och sedan in i modemet för att komma ut på internet. 5505:an har även en server på inside nätet som ska kunna nås av klienterna.

Någon som kan ge en hjälpande hand?

Läs första posten på första sidan om du vill komma in i modemet som superuser. Men som det låter behöver du använda vlan och den här guiden täcker inte det. Gör en egen tråd för det så får du nog mer attention. Generellt låter det i alla fall som om du behöver använda vlan för att åstadkomma det du vill göra, och jag skulle nog betydligt hellre satsa på en annan enhet att sköta sån trafik än ett Thomson modem. Typ Cisco small business (f.d Linksys) t.ex, eller vad du nu har för preferens.

Visa signatur

Core i7, 8GB, SSD, W7P - HP Elitebook :)

Permalänk
Medlem

Om man bryggar så kan man surfa som vanligt på Wifi då? Om man inte väljer att koppla upp sig mot den "andra" ruotern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxdalen:

Om man bryggar så kan man surfa som vanligt på Wifi då? Om man inte väljer att koppla upp sig mot den "andra" ruotern?

Wifi inaktiveras i Thomson vid bryggning.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

ingen som vet vad är su till TG789vn med 8.C.H.2 ??

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk

undrar samma;S

Permalänk

Underbar guide!

Skrivet av KniFF:

Wifi inaktiveras i Thomson vid bryggning.

Min thomson tg789vn inaktiverade inte wifi automatiskt, FYI.

Visa signatur

Main:3570k@4,2 | Gigabyte Z77X-D3H | 8GB HyperX | 7870 Ghz edt | Corsair Force F120 | CoolerMaster 620w | FD Define XL R2
Laptop:HP ProBook 4320s
Mobil: SGS4
NAS: DNS-320 | 2x1TB@Raid0 + lite andra servers & riggar

Permalänk
Medlem

Kanske lite ot men, varför skulle man vilja brygga? Varför inte bara byta ut hela skiten?
Sitter med en (helvettesmaskin)tg799vn och skulle vilja byta ut den, kan jag köpa ett nytt modem och plugga in det eller måste det gå genom ett bryggat Telia Smart modem? Varför man skulle vilja brygga modemet är väll för att ha kvar tv, telefoni etc från deras skräprouter? Eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Itchago:

Kanske lite ot men, varför skulle man vilja brygga? Varför inte bara byta ut hela skiten?
Sitter med en (helvettesmaskin)tg799vn och skulle vilja byta ut den, kan jag köpa ett nytt modem och plugga in det eller måste det gå genom ett bryggat Telia Smart modem? Varför man skulle vilja brygga modemet är väll för att ha kvar tv, telefoni etc från deras skräprouter? Eller?

För att den är bra som modem och åskskydd, dessutom ingår den i en del abonemang så man får betala för den även om man ställer den på hyllan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att den är bra som modem och åskskydd, dessutom ingår den i en del abonemang så man får betala för den även om man ställer den på hyllan.

Heheh åskskydd, låta tg799 agera offerlamm, smart

För att del upp min fråga lite mer, kan jag köpa ett adsl-modem själv och slänga TG799 åt helvette? Eller måste jag ha kvar telias fanskap för att ta emot signalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Mina föräldrar har en Netgear ADSL-modem & trådlös router i en... som jag skaffade när jag bodde hemma. Den är väl 6 år nu tror jag.

Så nej man är inte tvungen att använda sig av Telia Smart... dock är den det bästa alternativet ifall man har IPTV och IPTelefoni ifrån Telia... men man kan ju iallafall låta Telia brygga den ifall man vill använda sin egen router.

Kikade på olika alternativ med switch och telefoniadapter förut... men tyckte det var onödigt att behöva använda så många extra enheter.

EDIT: Jag tror inte det är någon större skillnad mellan Telia Smart som ADSL-modem jämfört med annat valfritt modem ifall man inte är ute efter konfigurationsmöjligheterna förstås. Det är väl enda anledningen.

Tack för infon, jag har Telia 8/1 med telefoni av någon anledning, det påstogs av säljaren att det blev billigare att ha bredband + telefoni än bara bredband av någon underlig anledning. Telefonidelen av paketet används inte då allt går på mobilen. Personligen så tycker jag att den är helt värdelös, har fått stå ut med ISP-routrar hur länge som helst nu och nu är det fan nog. Blir till å beställa nytt imorgon

Permalänk

Telia har nu bryggat min router. Men min nya router vill inte ansluta till nätet...

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickyone:

Telia har nu bryggat min router. Men min nya router vill inte ansluta till nätet...

Har du VDSL?

Visa signatur

NCase M1 v6 | Intel Core i9 9900K | ASRock Z390 Phantom Gaming ITX | Corsair VENGEANCE LPX 32GB 3200MHz | ASUS GeForce GTX 1080 Ti STRIX | Corsair Force MP510 SSD 960GB | 2x Samsung 860 EVO 500GB | Corsair SF750 | LG 34GK950G | Acer XB271HU |

Permalänk

Ringde in till Telia och fick min gateway bryggad och jag kan inte längre logga in på den med 192.168.1.1, så jag antar att det gick igenom. Däremot nu när jag försöker öppna en port i min router så vägrar porten öppnas. Kan det ha något med gatewayen att göra?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vintervilan:

Ringde in till Telia och fick min gateway bryggad och jag kan inte längre logga in på den med 192.168.1.1, så jag antar att det gick igenom. Däremot nu när jag försöker öppna en port i min router så vägrar porten öppnas. Kan det ha något med gatewayen att göra?

Nej inte om den är bryggad och du kopplat rätt, har du internetåtkomst eller har du fel port ansluten?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Ringde in till Telia och fick min gateway bryggad och jag kan inte längre logga in på den med 192.168.1.1, så jag antar att det gick igenom. Däremot nu när jag försöker öppna en port i min router så vägrar porten öppnas. Kan det ha något med gatewayen att göra?

Vad har du för ip-adress på din routers wan-if?

Om det är en publik ip (skild från 192.168.1.x) så har bryggningen lyckats och din gateway är inte inblandad i dina NAT-problem.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Vad har du för ip-adress på din routers wan-if?

Om det är en publik ip (skild från 192.168.1.x) så har bryggningen lyckats och din gateway är inte inblandad i dina NAT-problem.

Ip till min router är fortfarande 10.0.0.1, innebär det att bryggningen inte lyckades? För Telia påstod att den var lyckad och jag kommer inte längre in på thomson med 192.168.0.1 som jag gjorde tidigare.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Ip till min router är fortfarande 10.0.0.1, innebär det att bryggningen inte lyckades? För Telia påstod att den var lyckad och jag kommer inte längre in på thomson med 192.168.0.1 som jag gjorde tidigare.

Du har inte 10.0.0.1 på wan-if på din router, det låter som din routers ip-adress på lan-sidan.
Logga in på din router och kolla vad du har för ip på wan/bredband/internet.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Du har inte 10.0.0.1 på wan-if på din router, det låter som din routers ip-adress på lan-sidan.
Logga in på din router och kolla vad du har för ip på wan/bredband/internet.

Tack för hjälpen Lite osäker på vart jag ska leta, är det möjligtvis Gateway IP adress? eller bara IP adress?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vintervilan:

Ip till min router är fortfarande 10.0.0.1, innebär det att bryggningen inte lyckades? För Telia påstod att den var lyckad och jag kommer inte längre in på thomson med 192.168.0.1 som jag gjorde tidigare.

Skrivet av Vintervilan:

Tack för hjälpen Lite osäker på vart jag ska leta, är det möjligtvis Gateway IP adress? eller bara IP adress?

Din router kan mycket väl ha en 10 adress på lansidan, är Thomsonen bryggad så finns det inget att göra i den, den är i det läget "genomskinlig" och du har inget du behöver pilla med i den, den sänder vidare allt till din router som sitter efter Thomsonen och det är den som kontrollerar sakerna efter Bryggningen.
Vanligt är att admininterfacet på routern är samma ip som "standard-gateway" men det behöver inte vara det, men det får du slå upp i manualen till din router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tjenare, chattade med telia tidigare idag och frågade om de inte kunde brygga min thomson, självklart kunde de göra de och skrev att de skulle ta ca en timme och att jag skulle använda port 4. nu flera timmar senare så funkar fortfarande thomson som router även fast jag kopplat allt rätt och allt går via en dlink dir-655. Är inte helt inne på detta men funkar bryggningen som den skulle så ska jag väl komma in på dlinken när jag skriver in 192.168.1.1 ?

tacksam för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke95jk:

Tjenare, chattade med telia tidigare idag och frågade om de inte kunde brygga min thomson, självklart kunde de göra de och skrev att de skulle ta ca en timme och att jag skulle använda port 4. nu flera timmar senare så funkar fortfarande thomson som router även fast jag kopplat allt rätt och allt går via en dlink dir-655. Är inte helt inne på detta men funkar bryggningen som den skulle så ska jag väl komma in på dlinken när jag skriver in 192.168.1.1 ?

tacksam för svar

Du bör komma in på dlinken om du skriver rätt ip oavsett om thomsonen är bryggad eller inte om allt är som det ska.
Om du har konfat så du har adresskonfliker så borde ingenting fungera eller så kommer man åt den "närmaste" enheten, men har du haft flera enheter med samma ip tidigare så borde du redan märk det för det brukar ge problem direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du bör komma in på dlinken om du skriver rätt ip oavsett om thomsonen är bryggad eller inte om allt är som det ska.
Om du har konfat så du har adresskonfliker så borde ingenting fungera eller så kommer man åt den "närmaste" enheten, men har du haft flera enheter med samma ip tidigare så borde du redan märk det för det brukar ge problem direkt.

aah okok, så hur vet jag om bryggningen egentligen fungerar? kommer in på dlinken nu, skulle va 192.168.0.1 istället

Permalänk
Rekordmedlem

Om dlinken visar ett publikt ip på wan porten istället för en 192.xxxxx adress så är Thomsonen bryggad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Finns det någon lösning på detta med deras Technocolor Gateway? Modellen heter TG799vn v2

Tacksam för svar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kallecarmen:

Finns det någon lösning på detta med deras Technocolor Gateway? Modellen heter TG799vn v2

Tacksam för svar!

Lösning på vad ? Du får förklara bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Lösning på vad ? Du får förklara bättre.

Självklart, vet inte hur jag kunde glömma...
Det är så att jag har detta jävla "Telia Smart" och när jag spelar onlinespel eller ska kolla youtube videor, så får jag ping spikes och liknande.
Läst att i stort sett alla som har Telias gateway har dessa problemen, iallafall med spelen.
Jag är extremt okunnig inom nätverk, så vad är egentligen att brygga, och vad behöver jag göra efter dom har bryggat den?

Tack för svar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Att BRYGGA den.

Det är bara o ringa till Telias support så fixar de bryggningen. Vill man ta bort den så är det bara att ringa dem o be dem återställa den igen.

Tack för svaret!

Vad behöver jag göra efter dom har bryggat den, är extremt okunnig inom nätverk lixom..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Rekordmedlem

När du bryggat den agerar smarten bara som att modem och en switch som delar upp de olika vlanen så du får data, tv och tele på varsin port på den, men allt som har med routing och wifi att göra försvinner, det är det du får lösa via din egen utrustning efter bryggningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

När du bryggat den agerar smarten bara som att modem och en switch som delar upp de olika vlanen så du får data, tv och tele på varsin port på den, men allt som har med routing och wifi att göra försvinner, det är det du får lösa via din egen utrustning efter bryggningen.

Okej, så om jag har fattat det rätt, så för att använda wifi efter bryggningen, behöver jag köpa en router, right?
Och smartboxen funkar som ett vanligt modem?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kallecarmen:

Okej, så om jag har fattat det rätt, så för att använda wifi, efter bryggningen, behöver jag köpa en router, right?

Det är enklast, men du behöver egentligen bara en accesspunkt, men så fort du vill ansluta mer än 1 enhet på nått smidigt sätt behöver du en "hemmarouter" de brukar ha wifi, switch och en del andra funktioner sammanbyggda i samma låda för att det ska bli en mindre enhet som ger de funktioner man oftast vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.