Dual port nätverkskort för Desktop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Är väl inget som hindrar att switchen sitter på insidan? Man brukar inte använda en nätverksport för varje server man ska koppla sig till...

Ett Realtek Gigabit-kort för 100 kr och en gigabit-switch för 250 kr är ett mycket bättre köp än en intel dual port server adapter för 1400 kr

Eller så vill man ha high end prylar som är gjorda för serverbruk/krav på hög prestanda och stabilitet.
Men en singel port + switch är ändå ett bra val, oavsett om man vill köra sk "konsument" prylar eller "proffs" prylar.

Skrivet av NewGen:

Helt rätt. Du verkar ha lite koll så jag frågar vad du tycker om dessa kort? Vill gärna en high-end kort. Andra raden och uppåt.

http://www.intel.com/content/www/us/en/network-adapters/gigab...

Dem är quad-port, behöver du verkligen quad-port?

Skulle nästan tycka att en singel port nätverkskort + en 8 port switch skulle vara bättre i ditt fall, då hamnar servrarna på switchen, och kan där nå varandra (om dem ligger i samma ip range) och din desktop har 1 nätverkskort och kan nå båda servarna, men servarna kan inte nå internet.

Annars så sätter du servrarna i olika ip range så kan dem inte nå varandra men din desktop kan nå dem (du får ställa in en statisk ip i varje range på ditt desktop interface).

Skulle säga en: http://www.dustinhome.se/product/5010549766/intel-pro-1000-pt...
+ en 8 port switch skulle vara bra för dig

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eller så vill man ha high end prylar som är gjorda för serverbruk/krav på hög prestanda och stabilitet.
Men en singel port + switch är ändå ett bra val, oavsett om man vill köra sk "konsument" prylar eller "proffs" prylar.

Dem är quad-port, behöver du verkligen quad-port?

Skulle nästan tycka att en singel port nätverkskort + en 8 port switch skulle vara bättre i ditt fall, då hamnar servrarna på switchen, och kan där nå varandra (om dem ligger i samma ip range) och din desktop har 1 nätverkskort och kan nå båda servarna, men servarna kan inte nå internet.

Annars så sätter du servrarna i olika ip range så kan dem inte nå varandra men din desktop kan nå dem (du får ställa in en statisk ip i varje range på ditt desktop interface).

Skulle säga en: http://www.dustinhome.se/product/5010549766/intel-pro-1000-pt...
+ en 8 port switch skulle vara bra för dig

Det där låter intressant och verkar nog vara en bättre ide. Jag ska ta och berätta hur jag har det hemma så får du bättre överblick

Bor i lägenhet. Finns ett litet förråd i lägenheten med en nätverkscentral (osäker om det kallas så, glömt bort vad det kallas). Är då en port som har internet. Sen finns 7 portar som går till alla rum i lägenheten. 2 i vardagsrum, 2 i sovrum, 2 i kök och 1 i hallen

Planen är då att ha servrarna i förrådet och koppla den mot huvuddatorn i vardagsrummet. Servrarna ska inte vara kopplat mot internet. All data ska gå genom huvuddatorn och sen till servrarna. Måste ha en switch i centralen som delar ut internet till vardagsrummet. Huvuddatorn, PS3 och en annan dator i sovrummet. Då måste jag väl ha 2 switchar. En som är kopplat mot internet och en som är bara för servrar?

Ett problem är att jag har bara 2 portar i vardagsrummet . 1 för PS3 och en för Huvuddatorn. Hur gör jag då för att koppla servern mot huvuddatorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eller så vill man ha high end prylar som är gjorda för serverbruk/krav på hög prestanda och stabilitet.
Men en singel port + switch är ändå ett bra val, oavsett om man vill köra sk "konsument" prylar eller "proffs" prylar.

Dem är quad-port, behöver du verkligen quad-port?

Skulle nästan tycka att en singel port nätverkskort + en 8 port switch skulle vara bättre i ditt fall, då hamnar servrarna på switchen, och kan där nå varandra (om dem ligger i samma ip range) och din desktop har 1 nätverkskort och kan nå båda servarna, men servarna kan inte nå internet.

Annars så sätter du servrarna i olika ip range så kan dem inte nå varandra men din desktop kan nå dem (du får ställa in en statisk ip i varje range på ditt desktop interface).

Skulle säga en: http://www.dustinhome.se/product/5010549766/intel-pro-1000-pt...
+ en 8 port switch skulle vara bra för dig

Bortkastat att köpa en server adapter istället för en desktop adapter oavsett. Vet man inte vad skillnaden mellan MSI och MSI-X eller vad LRO är för något behöver man inte en server adapter, särskilt inte på sitt hemma-LAN, så är det.

Det är inget som hindrar att man maxar linan med ett Realtek Gigabit för 100 kr.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewGen:

Det där låter intressant och verkar nog vara en bättre ide. Jag ska ta och berätta hur jag har det hemma så får du bättre överblick

Bor i lägenhet. Finns ett litet förråd i lägenheten med en nätverkscentral (osäker om det kallas så, glömt bort vad det kallas). Är då en port som har internet. Sen finns 7 portar som går till alla rum i lägenheten. 2 i vardagsrum, 2 i sovrum, 2 i kök och 1 i hallen

Planen är då att ha servrarna i förrådet och koppla den mot huvuddatorn i vardagsrummet. Servrarna ska inte vara kopplat mot internet. All data ska gå genom huvuddatorn och sen till servrarna. Måste ha en switch i centralen som delar ut internet till vardagsrummet. Huvuddatorn, PS3 och en annan dator i sovrummet. Då måste jag väl ha 2 switchar. En som är kopplat mot internet och en som är bara för servrar?

Ett problem är att jag har bara 2 portar i vardagsrummet . 1 för PS3 och en för Huvuddatorn. Hur gör jag då för att koppla servern mot huvuddatorn?

Hänger inte riktigt med, försöker bena ut det lite:

I förrådet så har du inkommande fiber/internet, och där har du du en patchpanel med kablar dragna till uttagen?

Har du en router / switch nätverkscentralen? eller hur har du kopplat det där?

Skulle vara bra om du skulle kunna ta några bilder på hur det ser ut i nätverkscentralen / förrådet så man ser hur det fysiskt är kopplat och draget så man kan hjälpa till och få bästa möjliga lösning.

Men du vill inte att servrarna ska ha någon som helst kontakt med internet? utan bara vara åtkomliga från din desktop?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hänger inte riktigt med, försöker bena ut det lite:

I förrådet så har du inkommande fiber/internet, och där har du du en patchpanel med kablar dragna till uttagen? Hel rätt.

Har du en router / switch nätverkscentralen? eller hur har du kopplat det där? Använder switch. Har 100Mbit så måste uppgradera.

Skulle vara bra om du skulle kunna ta några bilder på hur det ser ut i nätverkscentralen / förrådet så man ser hur det fysiskt är kopplat och draget så man kan hjälpa till och få bästa möjliga lösning.

Men du vill inte att servrarna ska ha någon som helst kontakt med internet? utan bara vara åtkomliga från din desktop? Precis.

Har svarat på dina frågor i din citering.
Så här ser IT-Centralen ut. http://products.ensto.com/catalog/18288/product/13108/EHSV409...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewGen:

Har svarat på dina frågor i din citering.
Så här ser IT-Centralen ut. http://products.ensto.com/catalog/18288/product/13108/EHSV409...

Okej, det är en sådan.

Skrivet av NewGen:

Ett problem är att jag har bara 2 portar i vardagsrummet . 1 för PS3 och en för Huvuddatorn. Hur gör jag då för att koppla servern mot huvuddatorn?

2 olika lösningar:

den lite mer avancerade/krävande:

Köp 2 nya(re) switchar som klarar gigabit, och är konfiguerbara, och kör sedan en i förrådet och en i tv rummet, och koppla in alla enheter/kablar i switchen i förrådet, och din dator/ps3 mfl på switchen i tv rummet, (eller om du vill ha PS3 på ena kablen in och datorn på en dedikerad) och på den kabeln på portarna så kör du med VLAN så sätter du 1 VLAN för dina servrar (samma id på portarna där servrarna är kopplade på i förrådet som på den porten du ska få ut dit dedikerade interface mot servrarna på vid tv rummet i switchen)
och ett VLAN för övrig trafik.

den enkla/snabba: du köper 3 nya billiga switchar, kör 2 st i förrådet och 1 st i tv rummet, en switch i förrådet med internet och övrig trafik, en switch kopplad till servrarna och direkt på kabeln mot tv rummet på ett uttag.

den i tvrummet sätter du på uttaget som är kopplat mot internet switchen, och där kopplar in PS3, dator (internet) mfl.

en enkel och billig(are) lösning än den ovan.

Den första landar på runt 2000 kr, den undre runt 500 kr max.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Ska se nu om jag förstått det här rätt och reda ut lite:)

Centralen har bara 1 port med internet. Alla andra 7 portar går till olika rummen. Så man måste ha en switch eller router kopplat till huvudporten och sen via switch/router till dom olika portarna som går till olika rummen för att kunna ha internet.

DÅ ska jag alltså först koppla en switch från huvudporten. Sen koppla på alla servrar till switchen sen från samma switch koppla till porten som går till tv rummet. Där ska jag koppla på en till switch så jag kan koppla in dator och PS3?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewGen:

Ska se nu om jag förstått det här rätt och reda ut lite:)

Centralen har bara 1 port med internet. Alla andra 7 portar går till olika rummen. Så man måste ha en switch eller router kopplat till huvudporten och sen via switch/router till dom olika portarna som går till olika rummen för att kunna ha internet.

DÅ ska jag alltså först koppla en switch från huvudporten. Sen koppla på alla servrar till switchen sen från samma switch koppla till porten som går till tv rummet. Där ska jag koppla på en till switch så jag kan koppla in dator och PS3?

Om du väljer den enkla:

Förrådet:
switch 1: inkommande internet (från router eller direkt mot nätet) och dina övriga maskiner (mellan switchen - patchpanelen) ut till uttagen.
switch2: servrarna, och en kabel in i uttaget i patchpanelen som går till tv rummet där du kopplar på ditt dedikerade nätverkskort till servrarna, ställer fast ip etc.

tvrummet:
switch3: kopplad på kabel uttaget som går direkt mot switch 1, och i switch 3 kopplar du in allt som ska gå mot internet (PS3, datorns internet kort etc).

hänger du med?

För den enkla/billigare så t.ex. 3 sånna här switchar:
http://www.dustinhome.se/product/5010185323/zyxel-dimension-g...
http://www.dustinhome.se/product/5010058035/d-link-dgs-1008d-...
http://www.dustinhome.se/product/5010056192/d-link-dgs-1005d-...

Blanda/välj efter behov av antal portar etc.

alt 3:

Du sätter en sån här: http://www.dustinhome.se/product/5010019170/utp-oskarmade-y-k...
I varje ände av förrådet/tvrummet i uttaget som är "internet" och kör då dfator + PS3 på den kabeln, vilket gör att switch nr 2 försvinner (minskad kostnad).

2 kablar in i den adaptern i förrådet från switchen som är internet, och en lika dan adapter i uttaget i tv rummet, och PS3/datorns´s internet in iden.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Om du väljer den enkla:

alt 3:

Du sätter en sån här: http://www.dustinhome.se/product/5010019170/utp-oskarmade-y-k...
I varje ände av förrådet/tvrummet i uttaget som är "internet" och kör då dfator + PS3 på den kabeln, vilket gör att switch nr 2 försvinner (minskad kostnad).

2 kablar in i den adaptern i förrådet från switchen som är internet, och en lika dan adapter i uttaget i tv rummet, och PS3/datorns´s internet in iden.

Tänk dock på om du andvänder en sådan splitter, som jag för övrigt andvänder för internet och direkt till min comhem on-demand box så får du endast ut 2x100Mbit istället för 1gbit.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz