Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sedan så häng inte upp dig för mycket på delförstoringar, du ska väl troligen göra pappersbilder i rimliga storlekar eller visa bilderna på en "lågupplöst" skärm på ca 2Mpixel då lär du inte se nån jätteskillnad på skärpeskillnaden i optiken, men däremot förmågan att fokusera på rätt sak kan ge en tydlig verklig skillnad.

Det är nog en bra poäng i många fall. Faktum är att om jag skalar ned mina bilder till 2Mpixel (för skärmvisning) då ser i princip alla mina bilder utmärkta ut, även med mitt nuvarande kitobjektiv... men ibland gör jag delförstoringar och jag håller även på och ska lämna in en stor utskrift på en canvas duk som är ca 1m x 1.5m och det är just ett porträtt.

Egentligen är det ju ett mindre problme detta i ärlighetens namn, så du har rätt, men ingen är väl så bra att det inte kan bli bättre.

Permalänk

Jag vet att jag krånglar nu

Men känner någon till något bra galleri på bilder med nikon 35mm f/1.8G objektivet handhållet vid svagt ljus och originalstorlekar?

Jag har hittat massvis med gallerier men det är svårt att hitta bra foton att bedöma.

Blixtbilder säger ingenting, inte heller bilder som är nedskalade i storlek eller nattbilder tagna med stativ. Och det har inte varit sådär jätteimponerande tycker jag. Jag menar med blixt och stativ får man ju bra bilder ändå utan stor bländare.

Vore mycket tacksam om någon hade hittat ett litet arkiv med bilder från detta objektiv i svagt ljus (lite högre ISO värden) samt handhållet utan blixt och i original storlek så man kan bedöma skärpa och brus och sätta objektivet på prov.

Det är inte DOF tester jag är ute efter för det har jag kolla på, utan det är prestanda i svagt ljus utan blixt och utan stativ.

Permalänk
Medlem

Alltså... "Prestantan i dåligt ljus" är ju enkelt att räkna på. Visst är kanske transmissionsfaktorn något olika från objektiv till objektiv, men skillnaden är i regel så liten att man brukar bortse från den i stillbildssammanhang.
Att jämföra handhållna bilder, dvs inte på stativ, är ju åxå ganska meningslöst, eftersom man då även får en variabel i hur bra man är på att handhålla. Bara för att JAG får bra resultat behöver inte det innebära att du får det och vice versa. Kanske bara en av oss har bättre handhållningsteknik.

Utifrån vad du får för värden på slutartid osv med din 18-105:an kan du ju enkelt räkna ut vad du skulle få för slutartid med 35:an med större bländare. Det enda som eg är intressant att ta reda på är ju om skärpan är tillräckligt bra för dina ändamål och det skulle JAG säga att den är, utifrån vad 18-105:an presterar jämförelsevis, såvida du inte måste ha überskarpt ända ut i hörnen på största bländare vill säga.
Annars skulle jag kunna ta några bilder åt dig, enl. önskemål, fast kanske senare ikväll. Jag ser bara inte riktigt nyttan med det eg.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Även om jag är väldigt imponerad av ljusegenskaperna hos min D5100 även med kitobjektivet, så blir det lätt så att man flyttar fram sina krav hela tiden. Är verkligen frestad av ett 50mm f/1.4G. En faktor 6 mer ljus jämfört med f/3.5 måste bli en gigantisk skillnad.

Ni som har detta objektiv, har ni några synpunkter, tips? Är kvaliteten bra ända upp till f/1.4? Har för mig att jag sett några kommentar när det gäller ANDRA objektiv att skärpan inte är på toppp på max bländare?

Tacksamför tips. Anledningen till objektivet är att ytterligare boosta egenskaperna i dåligt ljus (utan blixt).

Finns det bättre alternativ kanske? Priseklassen är lite flytande... så lite som möjligt men finns det avesvärt bättre objektiv än det om man lägger på någon tusenlapp så är det också intressant. Skulle också ha det som porträtt objektiv inomhus när man inte har maximalt studioljus.

Jag hade köpt en 50mm med f1.2 om jag fick välja. Finns inte med autofokus, men är legendarisk och tillverkas fortfarande. Om man köper begagnat så kostar den som en 50mm f1.4. Kolla på kenrockwell.com, en referens för många om man vill ha åsikter om Nikongluggar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk

Mmmm

Jo jag har ju räknat på exponeringen, och det är ett antal exponeringssteg 2-3.5 jag tjänar bereoede på vilja faktorer man håller konstant och det är faktiskt relativt mycket.

Jämför man "konstant brännvid" så tjänar jag ca 2 exponeringssteg, jämför man att jag vill ha lågt DOF så kör jag idag med 105mm och f/5.6 idag och då tjänare jag mer än 3 exponeringssteg, vilket är ett ordentligt kliv.

Du har rätt i att det beror på hur bra man är på handhålla iofs, men det jag menade är att slutartiderna skall vara säg absolut som längst 1/15.

Tackar för alla hjälp, rent logiskt har jag väl all information men hittils har jag inte blivit så impad av exempelbilder jag hittat. Men som sagt, det är prisvärda objektiv. Jag tror jag bestämt mig ändå... så jag lär väl uppdatera tråden här när jag testa själv.

Jag velat fram och tillbaks mellan f/1.8 vs f/1.4 och mellan 35mm och 50mm och det blir nog ett 35 mm f/1.8 eftersom det är mest allaround. Stora nackelen är att det inte är något bra porträtt objektiv för närbilder pga vinkeln. Men fördelarna överväger och det är sällan jag tar passfoton heller oftast är det bröstbilder med lite av omgivningen runt med och då är det ok.

Kan summera det jag kommit fram till ändå ifall någon annan gått igenom samma grunnande... baserat på dslgears fina objektivtester skulle jag ranka mina alternativ såhär:

50mm f/1.4G
- skärpan på f/1.4 inte acceptabel => man kommer ändå blända ned detta objektiv till 1.8 eller mindre => köp 1.8 istället, skillnaden mellan 1.4 och 1.8 är bara 0.7 exponeringssteg
- Dyrare än alternativen
- inte så allround pga brännvidden
+ inte lika ojämna skärpa över bilden (hörn) som de övriga
+ bra och jämn allaround skärpa förutom vid f/1.4 där det är dåligt

50mm f/1.8G
+ det allra SKARPASTE objektivet av alla 3 vid f/1.4, om man väljer resp objektivs bästa bländare.
- inte så allround pga brännvidden => blir nästan ett dedikerat porträtt objektiv
- skärpan vid f/1.8 känns gränsfall om det är acceptabelt

35mm f/1.8G
+ mest allaround
+ något bättre mitten skärpa än 50mm f/1.8G vid f/1.8 (känns acceptabelt förutom i hörnen)

Hade det inte varit för brännvidden hade jag valt 50mm f/1.8G men jag tror jag kommer ha mer nytta av 35mm varianten.

Om jag inte hinner ångra mig IGEN på vägen till affären så återkommer jag med slutrapport

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Jag hade köpt en 50mm med f1.2 om jag fick välja. Finns inte med autofokus, men är legendarisk och tillverkas fortfarande. Om man köper begagnat så kostar den som en 50mm f1.4. Kolla på kenrockwell.com, en referens för många om man vill ha åsikter om Nikongluggar.

Den är lite för dyr för vad jag hade tänkt, så den föll bort där. Sen ingen autofokus = nackdel, speciellt för det priset. Käns lite stenålder at inte ha autofokus.

Permalänk
Medlem

Jag kom på att jag har en bild som redan ligger på min webserver som iofs inte är bästa exempelbilden eftersom jag lyckades missa fokus, så fokusplanet ligger mer i höjd med öronen på min sambo, så för att se någon form av detaljåtergivning så får man ju titta på hårstråna som sticker ut från huvudet. Den är tagen på ISO3200 och f/2 med 35/1.8 och inte efterbehandlad på något sätt. Varken uppskärpt eller brusreducerad.

http://motljus.no-ip.org/bilder/_DSC10273_original.jpg
Den ser helt okej ut i A4-format, trots fokusmissen.

Med en gnutta brusreducering och nerdragen för webben:
http://motljus.no-ip.org/bilder/_DSC10273.jpg

Ljuset är en dörr bakom motivet till vänster 5-6m bort och en liten liten glugg högt uppe vid taket bakom mig. I övrigt är det stenväggar och stearinljus.
Upplösningen är ganska bra och man kan, trots bruset, se maskorna i min sambos kofta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aristotele:

Den är lite för dyr för vad jag hade tänkt, så den föll bort där. Sen ingen autofokus = nackdel, speciellt för det priset. Käns lite stenålder at inte ha autofokus.

Det låter på dig som du har kvalitetskrav som bara en helt manuell kemisk kamera kan lösa samtidigt som du viil ha en massa automatik?
Du borde börja med kemiska storformatare eller åtminstone digitalt mellanformat, de ger dig skarpare bilder och ett djupare hål i plånboken, jag har ännu svårt att tydligt förstå vilken typ av bilder det är du vill åstadkomma där du anser dig vara begränsad främst av ett fast 50/1,4 objektiv och inte andra faktorer som kamerahusets brus och din egen skicklighet som fotograf, hur ser din väg till färdig bild ut? Du fotar väl i nef och inte jpg? Och har du inte börjat fundera över att skaffa ett kamerahus med bättre mörkerprestanda om det nu är så oerhört viktigt?
Du vill ha prestandan från nått sånt här http://www.arca-shop.de/en/Cameras men pris o storlek av en telefon

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Jag kom på att jag har en bild som redan ligger på min webserver som iofs inte är bästa exempelbilden eftersom jag lyckades missa fokus, så fokusplanet ligger mer i höjd med öronen på min sambo, så för att se någon form av detaljåtergivning så får man ju titta på hårstråna som sticker ut från huvudet. Den är tagen på ISO3200 och f/2 med 35/1.8 och inte efterbehandlad på något sätt. Varken uppskärpt eller brusreducerad.

http://motljus.no-ip.org/bilder/_DSC10273_original.jpg
Den ser helt okej ut i A4-format, trots fokusmissen.

Med en gnutta brusreducering och nerdragen för webben:
http://motljus.no-ip.org/bilder/_DSC10273.jpg

Ljuset är en dörr bakom motivet till vänster 5-6m bort och en liten liten glugg högt uppe vid taket bakom mig. I övrigt är det stenväggar och stearinljus.
Upplösningen är ganska bra och man kan, trots bruset, se maskorna i min sambos kofta.

Tack för bilden!

Jag är väl medveten om att jag krånglar och överanalyserar en del, samtidigt som det helst inte får kosta vad som helst

Det blev en 35mm f/1.8G till slut. Har monterat på den nu och har bara tagit några bilder ännu så jag ska testa mer, men detta noterar jag (som jag iofs rent teoretiskt redan visste) rent spontant när jag jämför med 18-105.

1. Effekten av VR funktionen är riktigt bra på mitt kitobjektiv, vilken man inser när man provar ett objektiv utan VR. Jag måste faktiskt dra ned slutartiden motsvarande ca 2-3 exponeringssteg för att få samma nivå av stabilitet om kameraskak. Innebörden är att det troligen gör att vinsten med detta objektiv mot kitobjektivet för handhållna landskapsbilder av statiska motiv är kanske max 1-2 exponeringssteg i slutbilden.

2. Skillnade blir desto större när man har människor eller rörelser i bilden eftersom man då inte kan gå så lågt i slutarhastigheter som VR tillåter. Där har jag den stora vinsten och vinsten är 3-4 exponeringssteg.

Än så länge känner jag mig spontant nöjd. Även om man inte kan få allt så kan man inte annat säga att det är ett bra oebjektiv för det låga priset.

Jag kommer testa det mer så småningom.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter på dig som du har kvalitetskrav som bara en helt manuell kemisk kamera kan lösa samtidigt som du viil ha en massa automatik?
Du borde börja med kemiska storformatare eller åtminstone digitalt mellanformat, de ger dig skarpare bilder och ett djupare hål i plånboken, jag har ännu svårt att tydligt förstå vilken typ av bilder det är du vill åstadkomma där du anser dig vara begränsad främst av ett fast 50/1,4 objektiv och inte andra faktorer som kamerahusets brus och din egen skicklighet som fotograf, hur ser din väg till färdig bild ut? Du fotar väl i nef och inte jpg? Och har du inte börjat fundera över att skaffa ett kamerahus med bättre mörkerprestanda om det nu är så oerhört viktigt?
Du vill ha prestandan från nått sånt här http://www.arca-shop.de/en/Cameras men pris o storlek av en telefon

Du har nog rätt att jag gräver ned mig i saker lte väl mycket. Jo, jag fotar i NEF.

D5100 var den kamera med bäst mörkerprestanda som jag ansåg rimlig i pris när jag köpte den. Det handlar mest om att jag försöker få ut max och optimera det som går.

Min skicklighet som fotograf är nog inget vidare, men jag lär mig nog också så småningom. Men det är om inte annat intressant att gräva ned sig i detaljer och förstår saker mer på djupet.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och har du inte börjat fundera över att skaffa ett kamerahus med bättre mörkerprestanda om det nu är så oerhört viktigt?

Kanske framstår mina grubblerier som överdrivna. Min kamera nu är trots allt hästlängder från min gamla kompaktkamera som jag använt i många år fram till före jul.

Jag är totalt sett kanonnöjd med bildkvaliteten jag har nu. Allt jag pratar om här handlar vara om finlir och att göra det som är bra ännu bättre om det går för rimliga insatser.

Permalänk

Ett snabbtest...
handhållet utan blixtar...
NEF bilder konverterad till JPEG utan brusreducering.. något komprimerade eftersom imagshack inte tillät max filstorlek på gratiskontot

18-105VR kitlins @ 35mm och 1/30s ISO 6400

vs

35mm f/1.8G @ 1/30s ISO 2500

Signifikant mindre brus på 35mm objektivet, klart värt pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Den är lite för dyr för vad jag hade tänkt, så den föll bort där. Sen ingen autofokus = nackdel, speciellt för det priset. Käns lite stenålder at inte ha autofokus.

Om inte annat är det ett löjligt roligt objektiv, köpte mitt begagnat i Japan. Det exemplaret jag hittade var billigare än att köpa ett nytt Sigma 50mm så det kändes som en no-brainer. Manuell fokus är inte speciellt knivigt, jag fotar på min 5D med mattskiva och det fungerar tillräckligt bra för mina ändamål med lite träning. Nåväl, vi har alla olika prefernser dock

http://www.flickr.com/photos/industar/tags/nikonnikkor50mmf12... Här är de bilder jag slängt upp tagna med sagda objektiv, det sitter på mitt kamerahus i 9 fall 10 x)

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk
Rekordmedlem

Bilderna visar ju även ganska tydligt skärpedjupet, det som är i fokus är ju skarpare och brusfriare på 35an, men bakgrunden är tydligare på 18-105 även om det är brusigare, det är ju så här det blir med ljusstarka optiker, ibland är det bra med kort skärpedjup, men fokuserar man nära kan det bli så kort att man inte får fokus på hela ansiktet som ett exempel. dessutom kan autofokusen ibland ge dåliga resultat så man bör kolla själv vad den fokuserar och inte lita blint på den.
Förresten du kanske skulle ge dig på jakt efter en noct, kan du stå ut med att den är manuell så är det ett extraordinärt bra objektiv oavsett vad du jämför med, det är i praktiken lika bra som canons f0,95 optik, men 0,95an ser ju helt klart fräck ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo den feta linsen ser fräck ut onekligen, Lite mer wow faktor.

Men 35mm 1.8 DX objektivet var extremt litet och smutt får jag säga, vilket är ett plus. Det kändes ännu mindre i verkligheten även om jag sett måtten innan

Tills vidare lär det väl blir standardobjektivet inomhus iallafall.

Permalänk

Ang slutartider, så med mitt VR objektiv har jag haft följande ang kameraskak

1/8 - kan fungerar om man knäpper på inandning och håller andan och helst står/sitter stadigt
1/15 har jag använt rutinmässigt annars för det mesta, fungerar OK om man är stadig och det är statiska motiv
1/30 har varit mer idiotsäkert

(Även om det såklart beror på zoom faktorn så har jag haft ofta som grundregler) Sen har jag ändå fått gå upp såklart när det är rörelse i bilden

Med 35mm objektiven utan VR upptäckte jag igår att ungefär följande gäller

1/30 - kan fungerar om man knäpper på inandning och håller andan och helst står/sitter stadigt
1/60 - verkar lämpligt som normal slutartid
1/120 torde krävas för att få motsvarande idiotsäkert

Alltså alla gånger 2 exponeringssteg som VR gör i praktiken.

Jämförelsen igår gjorde jag vid samma slutartid för jämförelsens skulle, men kitobjektiven hade lätte kunnat gå ned till 1/8 under samma förutsättningar och då hade skilladen blivit mindre.

Man blir bortskämd med VR märker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Ang slutartider, så med mitt VR objektiv har jag haft följande ang kameraskak

1/8 - kan fungerar om man knäpper på inandning och håller andan och helst står/sitter stadigt
1/15 har jag använt rutinmässigt annars för det mesta, fungerar OK om man är stadig och det är statiska motiv
1/30 har varit mer idiotsäkert

(Även om det såklart beror på zoom faktorn så har jag haft ofta som grundregler) Sen har jag ändå fått gå upp såklart när det är rörelse i bilden

Med 35mm objektiven utan VR upptäckte jag igår att ungefär följande gäller

1/30 - kan fungerar om man knäpper på inandning och håller andan och helst står/sitter stadigt
1/60 - verkar lämpligt som normal slutartid
1/120 torde krävas för att få motsvarande idiotsäkert

Alltså alla gånger 2 exponeringssteg som VR gör i praktiken.

Jämförelsen igår gjorde jag vid samma slutartid för jämförelsens skulle, men kitobjektiven hade lätte kunnat gå ned till 1/8 under samma förutsättningar och då hade skilladen blivit mindre.

Man blir bortskämd med VR märker jag

Mjo, regeln säger ju att slutartiden helst ska vara lika lång eller kortare än brännvidden.
1/30 är ju i så fall längsta slutartid för ett 35mm-objektiv. (Utan VR, ofc).
Att öva på att "hålla rätt" är också en god idé; dra in armbågarna mot kroppen, vila kameran
huvudsakligen på vänster handflata, tryck av utan att det syns på avtryckarfingret o.s.v.

http://www.youtube.com/watch?v=J9IVvUvfqzw

Prova att trycka av på utandning, i slutet av andetaget istället för att hålla andan.
Håller du andan för länge börjar du skaka mer än om du andas normalt.

http://www.youtube.com/watch?v=CvUWhHJGT1g&feature=endscreen&... (@5min)

1/60 är en väldigt normal slutartid, faktiskt. När man fotar med film är det nästan standard.
Det är också ungefär vid 1/60 som motiv börjar frysas, om de är hyfsat stilla vill säga.
För normalt fotande av människor ligger iaf jag nästan jämt mellan 1/60-1/500.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Mjo, regeln säger ju att slutartiden helst ska vara lika lång eller kortare än brännvidden.
1/30 är ju i så fall längsta slutartid för ett 35mm-objektiv. (Utan VR, ofc).
Att öva på att "hålla rätt" är också en god idé; dra in armbågarna mot kroppen, vila kameran
huvudsakligen på vänster handflata, tryck av utan att det syns på avtryckarfingret o.s.v.

http://www.youtube.com/watch?v=J9IVvUvfqzw

Prova att trycka av på utandning, i slutet av andetaget istället för att hålla andan.
Håller du andan för länge börjar du skaka mer än om du andas normalt.

http://www.youtube.com/watch?v=CvUWhHJGT1g&feature=endscreen&... (@5min)

1/60 är en väldigt normal slutartid, faktiskt. När man fotar med film är det nästan standard.
Det är också ungefär vid 1/60 som motiv börjar frysas, om de är hyfsat stilla vill säga.
För normalt fotande av människor ligger iaf jag nästan jämt mellan 1/60-1/500.

Jo jag har tränat, det med armarna etc har jag koll på. Självklart måste man andas, jag brukar göra så att jag andas lungt hela tiden medans jag fokuserar och precis sekunden innan jag ska trycka av så har jag tryckaren nere halvvägs och så håller jag andan typ bara en sekund medans man trycker av.

Men möjligt att det fungerar ännu bättre att frysa efter utandning, det har jag inte provat eftersom det fungerart tillräckligt bra som jag göra nu. Har väl gjort ungefär som jag gjorde när jag skjutit prickskytte tidigare med gevär. Fast när jag tänker efter kanske det varierar om man fryser efter utandning eller inandning. Det viktigaste har varit att man håller andan, men inte för länge det är klart. En sekund räcker gott och det hinner man inte bli yr av.

Tror nog jag lyckats rätt bra eftersom jag bevisligen haft hyfsade slutartider. kör man en seriebilder brukar man kunna komma ner ännu lägre i slutarhastigher, om man slänger de bilder som blev sudd. Det är mest att det är jobbit att gå igneom bilder där varannan är suddig, även om man vinner lite i exponering. Skönt med lite marginal också på slutartiden.

Jag ska testat ifall utandning fungerar bättre än inanding, tror aldrig jag ens reflektera så mycket på det. det kan bli både på in och ut när jag tänker efter...

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Ett snabbtest...
handhållet utan blixtar...
NEF bilder konverterad till JPEG utan brusreducering.. något komprimerade eftersom imagshack inte tillät max filstorlek på gratiskontot

18-105VR kitlins @ 35mm och 1/30s ISO 6400
http://img94.imageshack.us/img94/2205/18105vr.jpg

vs

35mm f/1.8G @ 1/30s ISO 2500
http://img696.imageshack.us/img696/4529/35mmf18g.jpg

Signifikant mindre brus på 35mm objektivet, klart värt pengarna

Skrivet av Aristotele:

Ang slutartider, så med mitt VR objektiv har jag haft följande ang kameraskak

1/8 - kan fungerar om man knäpper på inandning och håller andan och helst står/sitter stadigt
1/15 har jag använt rutinmässigt annars för det mesta, fungerar OK om man är stadig och det är statiska motiv
1/30 har varit mer idiotsäkert

(Även om det såklart beror på zoom faktorn så har jag haft ofta som grundregler) Sen har jag ändå fått gå upp såklart när det är rörelse i bilden

Med 35mm objektiven utan VR upptäckte jag igår att ungefär följande gäller

1/30 - kan fungerar om man knäpper på inandning och håller andan och helst står/sitter stadigt
1/60 - verkar lämpligt som normal slutartid
1/120 torde krävas för att få motsvarande idiotsäkert

Alltså alla gånger 2 exponeringssteg som VR gör i praktiken.

Jämförelsen igår gjorde jag vid samma slutartid för jämförelsens skulle, men kitobjektiven hade lätte kunnat gå ned till 1/8 under samma förutsättningar och då hade skilladen blivit mindre.

Man blir bortskämd med VR märker jag

Det handlar ju inte bara om slutartider. Och du borde klara av mer än 1/30 på en 35mm med lite övning. Det beror ju lite på om du fotar något som står stilla också...

Sen så kan du ju jämföra bilderna ovan, du har ju en helt annan oskärpa från 35mm objektivet, det skapar ju en känsla av att 'detta är inte fotat med en kompaktkamera'. Större bländare -> möjlighet till kortare skärpedjup -> mer kreativ frihet. Dvs, större bländare är alltid bättre än VR, om man inte bara är ute efter att ta skarpa bilder utan snarare bra bilder.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Har väl gjort ungefär som jag gjorde när jag skjutit prickskytte tidigare med gevär.

Jamendåså, då gör du säkert rätt.
Jag jagar inte längre, men jag har gjort förr & skytte eller foto - är lite samma sak
vad gäller hur man håller i geväret/kameran & kramar av skottet/fotot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Jag ska testat ifall utandning fungerar bättre än inanding, tror aldrig jag ens reflektera så mycket på det. det kan bli både på in och ut när jag tänker efter...

Det är ju lite individuellt vad som funkar bra/bäst och så länge det funkar spelar det ju ingen roll hur man gör eg. Rekommendationen brukar, svjv, vara på inandning med halvfulla lungor (man andas in till hälften och håller sedan andran medan man kramar av skottet). Iaf var det så jag fick lära mig både när jag tränade skytte med luftgevär och senare även i lumpen.

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Det handlar ju inte bara om slutartider. Och du borde klara av mer än 1/30 på en 35mm med lite övning. Det beror ju lite på om du fotar något som står stilla också...

Sen så kan du ju jämföra bilderna ovan, du har ju en helt annan oskärpa från 35mm objektivet, det skapar ju en känsla av att 'detta är inte fotat med en kompaktkamera'. Större bländare -> möjlighet till kortare skärpedjup -> mer kreativ frihet. Dvs, större bländare är alltid bättre än VR, om man inte bara är ute efter att ta skarpa bilder utan snarare bra bilder.

Jo, jag kan kortare, men felfrekvensen ökar. Igår tog jag ett 1/10 utomhus igårnatt och det blev rätt skarpt, men då tog jag 4 bilder varav en blev bra, resten blev oskarpa.

Ska man spika varenda bild på 1/10 så har jag lite träning kvar, det gör jag inte. Men å andra sidan träffar man inte mitt i prick varje skott heller.

Tittar man noga på den bilden ovan så är 35mm bilden faktiskt inte helt skarp heller på mitten, så troligen en tendens till skak där med. Man ser det på max crop.

I praktiken har jag hittat en balans mellan bra exponering samt inte för stor sudd-frekvens om man tar ett gäng bilder. Att någon enstaka bild blir suddig händer ju, det är inget problem, men om var 4:e bild är suddigt är det inte bra alls.

Skrivet av bellasoda:

Sen så kan du ju jämföra bilderna ovan, du har ju en helt annan oskärpa från 35mm objektivet, det skapar ju en känsla av att 'detta är inte fotat med en kompaktkamera'. Större bländare -> möjlighet till kortare skärpedjup -> mer kreativ frihet.

Jo, det är sant.

Jag är helnöjd med objektivet iallafall.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Jo, jag kan kortare, men felfrekvensen ökar. Igår tog jag ett 1/10 utomhus igårnatt och det blev rätt skarpt, men då tog jag 4 bilder varav en blev bra, resten blev oskarpa.

Ska man spika varenda bild på 1/10 så har jag lite träning kvar, det gör jag inte. Men å andra sidan träffar man inte mitt i prick varje skott heller.

Tittar man noga på den bilden ovan så är 35mm bilden faktiskt inte helt skarp heller på mitten, så troligen en tendens till skak där med. Man ser det på max crop.

I praktiken har jag hittat en balans mellan bra exponering samt inte för stor sudd-frekvens om man tar ett gäng bilder. Att någon enstaka bild blir suddig händer ju, det är inget problem, men om var 4:e bild är suddigt är det inte bra alls.

Jo, det är sant.

Jag är helnöjd med objektivet iallafall.

Kul att du gillar objektivet! Det är ju en grundförutsättning för att det ska vara kul att fota. Jag har själv ett 35mm/f2.0 (föregångaren?) som jag är så sjukt nöjd med, inga problem att blåsa upp bilder i 60x90cm, grym skärpa!

Får jag bara välja ett objektiv att använda så blir det oftast det objektivet jag tar med på resor.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

oftast det objektivet jag tar med på resor.

En liten extra bonusfördel är ju att hela kameran blir lättare och mindre. zoomobjektiven är både störra och tyngre.
Nu går det inte att kalla det "kompakt" kanske men iallafall LITE mer kompatk blir den ju. Specielly med tanken på risk att objektivet dänger runt när man flänger runt och har den runt halsen eller höften.

Dock blir det terapi att vänja sig av med den bekväma zoomen dock. Men jag tror säkert det är nyttigt. Ibland zoomar man av rent lathet istället för att ta några steg fram och få bättre bild.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

En liten extra bonusfördel är ju att hela kameran blir lättare och mindre. zoomobjektiven är både störra och tyngre.
Nu går det inte att kalla det "kompakt" kanske men iallafall LITE mer kompatk blir den ju. Specielly med tanken på risk att objektivet dänger runt när man flänger runt och har den runt halsen eller höften.

Dock blir det terapi att vänja sig av med den bekväma zoomen dock. Men jag tror säkert det är nyttigt. Ibland zoomar man av rent lathet istället för att ta några steg fram och få bättre bild.

Du har ju alltid benzoomen på såna här objektiv. Istället för att vrida på en ratt använder du benen.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk

Inte för att klaga alltförmycket på en lins som jag är nöjd med, men jag ifrågasätter lite allt prat om att dessa objektiv är så "skarpa", det känns aningens överreklamerat.

Jag vet inte vad man jämför med, men det känns som naturligt att jämför med de som jag antar de flesta har som första objektiv, dvs ett standard kit objektiv?

Jämför jag skärpedata mellan mitt 18-105 ED VR och 35 mm f/1,8G så är faktiskt kitobjektiven i teorin skarpare. Dessuomt har 35mm objektivet MER oskärpa vid kanterna än mitt kitobjektiv.

Det objektiv som hade varit klart skarpare rent tekniskt vore 50mm f/1.8G vid f/4, det är klart skarpare.

Däremot tror jag att man lätt upplever ett foto som skarpare rent subjektivt när man har kortare skärpedjup, eftersom kontrasten bakgrund och huvudmotiv blir så tydligt, att man nog inbillar sig att det är skarpare trots att det inte egentligen är det.

Alltså kitobjektivet är riktigt bra förutom att man önskat sig en större bländare. Ibland får man intrycket att folk fått för sig att kitobjektivet är rent skit, men det stämmer inte alls om man tittar på data? Är det fördomar eller anses det amatörmässigt att ha kitlins?

Permalänk
Medlem

Det har mycket att göra med en föreställning som lever kvar från "förr" när zoomar generellt hade betydligt sämre skärpa. Utvecklingen har ju dock gått framåt sedan dessa zoomar och dagens zoomar är i regel mycket bra vad gäller skärpa/upplösning det är inte SÅ ovanligt att en zoom är skarpare än ett fast objektiv, särskilt om det fasta objektivet designades innan den digitala eran, vilket är fallet med många fasta objektiv. Sedan finns det ju alltid undantag och det finns ju zoomar som är rätt usla. Den uslaste av usla bland "moderna" zoomobjektiv är nog Canons 18-55 utan stabilisering som faktiskt inte är så kul alls.
Ett område där fasta objektiv däremot ofta är lite bättre är kontrasten, pga de färre linserna, och detta gör ofta att man upplever bilderna som "skarpare", även om detaljnivån inte alls är högre.
Sen finns det, såklart, en ren snobbism åxå där en stor skara anhängare hävdar att "fasta objektiv det är grejer det" samt att "att använda en zoom är inte RIKTIGT fotografi" osv. Där tar man alls ingen hänsyn till att man med fasta objektiv förlorar sin kontroll/kreativitet eftersom man inte fritt kan välja både perspektiv och utsnitt. En "riktig" fotograf borde väl vilja ha kontroll på BÅDE perspektiv och utsnitt, tänker jag.

Edit:
Som JAG ser det är det främst ljusstyrkan som är förelen med fasta objektiv, samt kanske i viss mån att de är lite lättare om man inte tänkt sig att täcka in ett givet zoomomfång med fasta objetkiv, för då blir ju totalvikten högre istället.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Edit:
Som JAG ser det är det främst ljusstyrkan som är förelen med fasta objektiv, samt kanske i viss mån att de är lite lättare om man inte tänkt sig att täcka in ett givet zoomomfång med fasta objetkiv, för då blir ju totalvikten högre istället.

Verkar stämma bra med den uppfattning jag har fått också.

Permalänk
Rekordmedlem

Glöm som sagt inte bort att det är mycket lättare att ställa in fokus på rätt sak med ett ljusstarkt objektiv i dåligt ljus.
Och för att jämföra skärpan ska man ha samma bländare, fullt öppet med olika bländare är inte så vettig metod eftersom det påverkar så mycket annat än just skärpan.
Skillnader finns, men det är andra saker än skärpan som brukar vara den primära anlednnigen till att man skaffar ljusstark optik, möjligheten att styra skärpedjupet och lättare att fokusera är väl de största skillnaderna, är det bara skärpa på stillastående motiv man vill ha så är vr bättre,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det verkar definitivt som 35mm f/1.8G kommer att bli mitt "normalval" av objektiv för inomhusfoto, har fått till en del schyssta bilder med mindre brus än tidigare. Inomhus är det också svårare att får kort skärpedjup med zoomen eftersom det inte är möjligt att backa 4 meter i alla situationer.

Utomhus speciellt på sommaren där ljuset aldrig är en begränsande faktor är kitobjektivet dock betydligt vettigare. Utomhus är det också lätta att åstadkomma hyfsat kort skärpedjup bara genom att öka brännvidden och gå några meter bakåt, speciellt för porträtt.

Det som återstår, som jag inte hunnit testa nya objektivet ännu är utomhus kvällstid.