Västtrafiks kontrollanter går för långt - eller? *VIDEO

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Har för mig du måste ha färdbevis tidigare än när dom kliver på. Står så iallafall på tvärbanan att dom ger dig böter om du skickar sms efter du klivit på...

På västtrafik så betalar man antingen med månadskort, värdekort (på bussen) eller med SMS-biljett så man behöver inte ha giltig biljett när man går på fordonet då man i 2 fall av 3 "stämplar" själv på fordonet.

Beklagligt för denna kvinna då hon inte behandlas på ett okej sätt även om hon har gjort fel, det skulle kunna skötas betydligt snyggare av kontrollanterna.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

kan det kanske vara relaterat till att ni inte har spårvagnar?

Kanske, men massa bussar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hon har alltså inte stämplat förrän kontrollanterna dök upp?

Utan att på något sätt försvara kontrollanterna eller deras våld:
Hur hade NI gjort om ni var kontrollanter och ni kom på någon som tyckte att man bara ska betala när det dyker upp kontrollanter?

Det är alltså ERT jobb att förhindra att folk fuskar. Hur tar ni reda på vem personen är t.ex.?

Slipper man betala i en matbutik om ingen sitter i kassan?

Västtrafik kanske ska ändra sitt system? Så att man inte kan gå på om man inte har en giltig biljett?

Händelsen är en följd av att man avskaffat konduktörer (för att spara pengar).
Med skattefinansierad lokaltrafik skulle man inte behöva kontrollanter/spärrvakter m.m.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av smecken16:

Av mej hade det blivit en kraftig armbåge direkt utan ens tveka hatar poliser och kaxiga vakter.

Rätt säker på att du hade hamnat inför rätta för våld mot tjänsteman isf, hade hon bara tagit sina böter och inte tjafsat emot så hade det inte varit några problem, enda anledningen till att dom behövde vara kaxiga och hålla i henne var för att hon uppträdde hotfullt och vägrade sammarbeta.

Permalänk
Medlem

Finns ett enkelt svar på det här, ingen av parterna var nog helt oskyldiga, vi har inte sett hela förloppet, däremot så vet jag inte om jag kan påstå att kontrollanterna skötte det snyggt, men samtidigt, vad ska man göra med er smitare egentligen?
På sätt och vis önskar jag att det kom till en riktig lag och dom över att smita från biljetterna, då skulle folk se till att vara mer noga eller bara svälja böterna utan några som helst bråk om det funnits verkliga straffpåföljder istället för pajasfasoner som planka.nu använder sig utav.
Vet hut människor, ni vet att ni inte betalar och ifall man glömmer sitt färdbevis, ja då kan man faktiskt innan man går igenom spärrarna betala på några sekunder.. hinner man inte det, ja då är ni ändå försent ute egentligen och borde ha gått hemifrån tidigare.

Däremot så tycker jag att det borde bli så att kollektivtrafik betalas via landstingsskatten eller något sådant, jag är ingen ekonomisk expert men om det var fri kollektivtrafik så skulle man slippa se sådant här elände.

Framför allt så skulle man slippa såna skithögar som planka.nu och folk som skiter i att betala sin biljett och även sådana här trista situationer där jag tror att ingen kommer vinnande ur, allra minst väktarna.

Sen ni som säger att ni ska ge er på väktarna, ni är inte det minsta tuffa utan väx upp istället
Den dagen ni står där med blödande näsa eller valfri bruten kroppsdel för att nån hoppat på er, då vill ni nog gärna ha deras hjälp kan jag tro.

Själv pröjsar jag mitt färdbevis, mitt acesskort ligger alltid i min plånbok och jag blir otroligt irriterad på alla plankare och fuskåkare som ska tränga sig in bakom en vid spärrarna, har hänt flera gånger att jag vänt mig om och stirrat, väl medveten om att personen plankar med näste man i spärren, men inte med mig iallafall på mina surt förvärvade kronor.

Men, återigen, väktarna skötte det inte snyggt och de borde själva veta bättre, det hade varit så mycket enklare att bara avhysa personen, vägrar personen, ja jag vet inte, jag är inte utbildad inom området iaf så jag låter det vara osagt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Det finns inget som säger att man får hålla kvar eller omringa på grund av frihetsberövningen.

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det finns för straffskala på "plankning". Om fängelse ingår i straffskalan så har kontrollanterna rätt att göra ett envarsgripande och då med våld hålla fast henne. Om så är fallet så tycker jag att dom gör ett väldigt bra ingripande då dom är lugna och vänliga genom hela situationen.

Om så inte är fallet så tycker jag att bolaget bör ha en bättre utbildning.

Runt 5 minuterssträcket säger den kvinnliga kontrollanten någonting om att dom inte har några befogenheter att gripa någon. Om det nu är så det är så begår ju dels hon ett grovt tjänstefel när hon låter herrarna frihetsberöva denna kvinna...

Framåt 9 minuter så frågar någon om graden våld som använts och får ett sakligt svar av kontrollanten. Om dom inte har rätt att envarsgripa så har dom inte heller någon rätt att nyttja något som helst våld för att hålla kvar personen på platsen.

Jag vet inte, hur är straffskalan, någon?

Permalänk
Medlem

Äckliga svin är vad dem är.

Var med om en gång när jag hade kort och stämplat, så den hållplatsen dem går på, ska jag gå av på. Dem kommer fram och säger biljettkontroll, jag svarar jag har stämplat vill ni se kortet får ni stiga av med mig här, för jag ska av här och ska med en buss. För hade jag börjat försöka få upp kortet som låg i min väska hade spårvagnen åkt och jag hade missat min buss. Kontrollanterna håller fast mig och jag svarar med en lugn och vänlig ton igen, jag har färdbevis men vill ni se det får ni följa med av här för jag ska med en buss.

Det slutar med att jag biår fasthållen och spårvagnen åker vidare och jag missar min buss.... det här hade aldrig hänt om dem hade lyssnat på mig och följ med av. När jag väl visat mitt kort ber dom inte ens om ursäkt utan bara går vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pennybridgarn:

Det finns inget som säger att man får hålla kvar eller omringa på grund av frihetsberövningen.

Hur menar du nu? Om du ser någon som håller på att olaga frihetsberöva någon, ett brott som innefattar fängelse på straffskalan, så är du berättigad att frihetsberöva de olaga frihetsberövarna.

Komiskt vore det ju ifall en tredje part i en liknande situation i sin tur gjorde ett envarsgripande på kontrollanterna för olaga frihetsberövning.

Permalänk
Medlem

Folk som inte betalar förtjänar allt de får. Tycker böterna är för låga. Kan man inte betala så får man gå eller cykla istället.

Permalänk

Som vanligt en person som fuskar och åker fast. Rätt åt henne om hon inte betalar. Jag har ingen lust att betala mer för att folk fuskar. Sen kan man säkert diskutera kontrollanternas ingripande men ingen va där och vet inte bakomliggande etc. Polisen löste det nog bra ska ni se.

Dock som vanligt i alla kommentarer etc är det p12 och folk med 0 IQ som skriver -" man borde dra en fly kick i huvudet på kontrollanterna", tyvärr får alla en röst på internet på gott och ont.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Kontrollanter får inte göra ett piss förutom att säga att du ska köpa biljett och hota med att kalla på polis vilket sällan kommer att komma. De får inte ens hålla kvar dig. Väktare är en helt annan grej.

Åker man utan biljett och möter en kontrollant är det bara att gå av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är du helt säker på att man kan få 6 månaders fängelse för att ha struntat i att köpa en biljett för en 20 lapp, eller för den delen att man haft o göra med en lat kontrollant?

Det är skitsamma vad brottet leder till snatteri har max 6 månaders fängelse du får gripa en för snatteri det enda som krävs är att brottet i sig ska ha fängelse i straffskalan inte att det leder till fängelse.. Stor skillnad hur många får fängelse för snatteri? Fö så verkar folk ha en väldiigt skev uppfattning av vad en väktare gör inte inte gör nej vi tar ej rånare...

Skrivet av smecken16:

Av mej hade det blivit en kraftig armbåge direkt utan ens tveka hatar poliser och kaxiga vakter.

haha dagens cooling! Du är så cool seriöst kan inte du lära mig hur man blir så cool? Dagens tönt roliga är det är folk som är störst i käften/tangentbordet som nästan alltid är de mesigaste. Jag är väktare kom o ta mig när du vill jag väntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

men sluta säg att hon inte betalat, kvinnan hävdar att hon gick på samtidigt som när kontrollanterna kom på, och inte han ta upp kortet före dem kom. Så sluta kom med idioti som höhöhö kvinnan förtjänar lite spö för hon har inte betalat höhöh. Är ju jävligt uppenbart att hon har betalat, men sen om hon inte han betala innan kontrollanterna kom på eller om hon dröjde med att betala det framgår inte i klippet.

så är det någon med iq 0 så är det du.

Hur vet du det? Var du med? Jag tror hon ljuger. En av kontrollanterna säger ju att han såg henne betala först efter de kommit på.
Varför skulle kontrollanterna välja just henne "att trakassera" av alla passagerare? Tror du att det är vad de gör om dagarna?

Jag tror tyvärr kvinnan har som vana att inte betala för sig. Att säga att man inte hanN få upp kortet är en dålig ursäkt.

Han som filmar är otroligt partisk och säger att hon betalat m.m. utan att egentligen veta det.
Man kan utgå ifrån att detta är en person som inte gillar kontrollanter och gillar intriger, konflikter, har maktbehov, behov att visa sig solidarisk/local hero m.m.
"På nästa hållplats ska ni släppa henne" han ljuger dessutom och säger att de har "slängt ner henne på golvet gång på gång"

Kvinnan får panik och försöker smita när hennes "plan" inte fungerade. Hon agerar väldigt konstigt för att vara oskyldig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Bästa är han som kommer och lägger sig i vid 3.20

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KoloN:

Jag vet inte vad det finns för straffskala på "plankning". Om fängelse ingår i straffskalan så har kontrollanterna rätt att göra ett envarsgripande och då med våld hålla fast henne. Om så är fallet så tycker jag att dom gör ett väldigt bra ingripande då dom är lugna och vänliga genom hela situationen.

Om så inte är fallet så tycker jag att bolaget bör ha en bättre utbildning.

Runt 5 minuterssträcket säger den kvinnliga kontrollanten någonting om att dom inte har några befogenheter att gripa någon. Om det nu är så det är så begår ju dels hon ett grovt tjänstefel när hon låter herrarna frihetsberöva denna kvinna...

Framåt 9 minuter så frågar någon om graden våld som använts och får ett sakligt svar av kontrollanten. Om dom inte har rätt att envarsgripa så har dom inte heller någon rätt att nyttja något som helst våld för att hålla kvar personen på platsen.

Jag vet inte, hur är straffskalan, någon?

För att man ska få göra ett envarsgripande så måste man ha sett brottet begås och dessutom sett gärningsmannen hela tiden sedan brottet begicks. Alltså om du har en affär och du ser någon som snattar kan du gripa denne och hålla fast honom i väntan på polis, men om personen springer och hinner runt ett hörn så att du inte har haft honom under uppsikt hela tiden så kan du inte gripa honom, även om du bara tappade sikten i ett par sekunder.

För att tjuvåkning ska räknas som bedrägligt beteende eller egenmäktigt förfarande så krävs det uppsåt vilket kontrollanter inte kan bevisa, inte utan ett grundligt erkännande i alla fall. Sen är det inte olagligt att exempelvis inte visa sin biljett eller sin legitimation för en privatperson (vilket kontrollanterna är). För att kontrollanterna ska ha rätt att gripa dig så krävs det inte bara att de är helt säkra på att du inte har biljett (alltså inte bara att du vägrar att visa den), utan också att de kan bevisa att du hade uppsåt att bedraga Västtrafik. Alltså har de ingen laglig grund att stå på. I denna film är det dock ännu värre då kvinnan i fråga faktiskt har en giltig biljett och ändå så frihetsberövar de henne, för att inte tala om graden av våld de använder. På spårvagnarna står det klart och tydligt att har du ingen giltig biljett vid en kontroll så kommer du att få en kontrollavgift på 1200, kvinnan i filmen har dock en giltig biljett vid kontrollen även om hon kanske köpte den aningen sent. Lagen är ganska tydlig när det gäller när man har rätt att göra ett envarsgripande och det är solklart att kontrollanterna i de allra flesta fall inte har det. Enda gången de skulle kunna ha det är ifall någon inte bara erkänner att de tjuvåkt utan också att de hade uppsåt att tjuvåka och inte bara glömt att betala eller liknande.

Edit: Kontrollanterna på Västtrafik är inte ordningsvakter, vilka är de enda utöver poliser som har mer befogenheter än privatpersoner, så de är alltså inget mer än privatpersoner. Om man ser en privatperson som angriper en annan på detta sätt så har man också rätt att agera med våld för att hjälpa denne. Alltså skulle de andra personerna på vagnen lätt kunnat ge sig in i bråket med lagen på sin sida.

Permalänk
Legendarisk
Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Det är väl ett ganska solklart olagligt frihetsberövande? Om jag inte har helt fel så har väl folk rätt att hjälpa henne i denna situation och då även ta bort västrafiks kontrollanter. Frågan här är ju också om det är väktare. Är dessa personer från västtrafik väktare?

Är inte helt hundra, men är de inte tjänstemän precis som busschaufförerna? Kan vara därför, ingen vill väl åka dit för våld mot tjänsteman som i teorin skulle ge dubbelt eventuellt straff?

Det kontrollanterna gjorde var att frihetsberöva kvinnan, fan jag tyckte synd om henne när de tryckte ner henne. Oavsett vad folk tycker om graden av våld, så är det inget man gör mot varken kvinnor eller barn.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Skapliga fjantar! Undrar vilken år dom där inte kom inte på polishögskolan...

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Även om vi förutsätter att det är ok med envarsgripande (vilket är högst tveksamt) då en resenär saknar biljett så kan en kontrollant inte dra slutsatsen att en resenär inte betalat resan bara för att denne går fram till kortläsaren då kontrollanten går ombord fordonet. Västtrafiks kortläsare har nämligen fler funktioner än enbart att registrera/debitera biljett, framförallt kan man kolla saldo och/eller giltighetstid på sitt kort genom en snabb knapptryckning innan man håller upp kortet.
Står då inte kontrollanten precis vid kortläsaren och ser förloppet kan denne inte mer än misstänka att resenären inte hade giltigt färdbevis, och en misstanke är aldrig någonsin tillräcklig grund för ett envarsgripande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hörde att Västtrafik ska ta in väktare från Loomis eller G4S, minns inte vilket. Dessa kontrollanter har bara fått en kort intern utbildning hos Västtrafik vad jag vet, så man kan ju hoppas på schysstare (eller proffsigare) kontrollanter ganska snart.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Även om vi förutsätter att det är ok med envarsgripande (vilket är högst tveksamt) då en resenär saknar biljett så kan en kontrollant inte dra slutsatsen att en resenär inte betalat resan bara för att denne går fram till kortläsaren då kontrollanten går ombord fordonet. Västtrafiks kortläsare har nämligen fler funktioner än enbart att registrera/debitera biljett, framförallt kan man kolla saldo och/eller giltighetstid på sitt kort genom en snabb knapptryckning innan man håller upp kortet.
Står då inte kontrollanten precis vid kortläsaren och ser förloppet kan denne inte mer än misstänka att resenären inte hade giltigt färdbevis, och en misstanke är aldrig någonsin tillräcklig grund för ett envarsgripande.

Ja exakt, logiken håller inte. På spårvagnen står det dessutom att om man inte kan uppvisa en giltig biljett VID EN KONTROLL så får man betala tilläggsavgiften. Hon hade uppenbarligen en giltig biljett vid kontrollen.

Permalänk
Medlem

ja de ser väl lite otäckt ut kan tyckas. men och andra sidan, kollektivtrafiken går ju ut på att alla betalar och drar sitt strå. ifall kontrollanterna inte skulle få stoppa någon så faller ju det. hon har ju möjlighet att visa ID och ta en böter eller ta det med polisen lugnt och sansat. Kontrollanterna ser ju onekligen lugna ut, och ingen som gör någon taskig låsning eller håller i henne när hon sitter still.

jag hoppas de har exakta system och såg händelsen 100%, för rättssäkerheten är ju onekligen en av de dyrbaraste saker vi har. Av den anledningen så är det ju svårt att skapa en egen bedömning utifrån klippet. Ifall någon av människorna runt ikring såg att hon gjorde rätt får dom hänga med å prata med polisen så löser de sig

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pye:

ja de ser väl lite otäckt ut kan tyckas. men och andra sidan, kollektivtrafiken går ju ut på att alla betalar och drar sitt strå. ifall kontrollanterna inte skulle få stoppa någon så faller ju det. hon har ju möjlighet att visa ID och ta en böter eller ta det med polisen lugnt och sansat. Kontrollanterna ser ju onekligen lugna ut, och ingen som gör någon taskig låsning eller håller i henne när hon sitter still.

jag hoppas de har exakta system och såg händelsen 100%, för rättssäkerheten är ju onekligen en av de dyrbaraste saker vi har. Av den anledningen så är det ju svårt att skapa en egen bedömning utifrån klippet. Ifall någon av människorna runt ikring såg att hon gjorde rätt får dom hänga med å prata med polisen så löser de sig

Dock hade ju kollektivtrafiken fungerat mycket bättre och smidigare ifall den var helt skattefinansierad. Se exempelvis denna artikel. För en person med en inkomst på 25000 så hade skattefinansierad kollektivtrafik inneburit en ökning av skatten med 155:- i månaden jämfört med ett månadskort som kostar runt 450:-. För att inte nämna miljövinsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så det är ok att västtrafiks kontrollanter bryter mot lagen varje dag för att de behöver mat på bordet? Är det ok att begå ett brott som kan ge upp till tio års fängelse (olagligt frihetsberövande) bara för att någon kanske begår ett brott som i värsta fall kan ge sex månader (bedrägligt beteende)? Sen är det faktiskt ingen som har blivit dömd för bedrägligt beteende för att de tjuvåkt på vagnen, alltså är det inte rimligt att kontrollanterna använder det som ursäkt för de brott de begår. Det är inte olagligt att inte betala för kollektivtrafik, bara om man har haft uppsåt att bedraga trafikbolaget. Det är heller inte olagligt att inte visa upp dokument (exempelvis en biljett eller ett ID-kort) för en privatperson bara för att han begär det.

Å andra sidan så har kvinnan i denna film betalat för sin biljett så inget av detta spelar någon roll, hon har definitivt inte begått något brott.

Skulle inte folk fuska (för att Västtrafiks system tilllåter det) skulle de inte behöva frihetsberöva henne.

Men nej jag gillar inte maktmissbruk heller.

Hon har betalat för sin biljett när hon såg kontrollanterna och inte innan, vilket innebär att hon inte hade betalat alls ifall kontrollanterna inte klev på.

Sen är det skillnad på kontrollanter och kontrollanter: många hade kanske sett mellan fingrarna och påpekat att hon ska betala när hon kliver på och inte bara när det är kontroll.

Skulle inte kontrollanterna göra något skulle de visa andra att det är fritt fram att åka gratis och detta skulle bli en dålig vana i samhället.
Kvinnan skulle också få vatten på sin kvarn och betingas att fortsätta göra på detta sätt.

Jag skulle som sagt vilja ha en gratis skattefinansierad lokaltrafik, om inte i hela landet, åtminstone i våra storstäder.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jävla låtsas poliser! Syns ju långa vägar att det är efterblivna offer kontrollanter, fick inte bli polis, fick inte bli väktare men kontrollant nu jävlar ska vi pryla folk!

Kontrollanter är i regel inhyrda väktare. De håller fast henne när hon försöka smita (vilket de är skyldiga till efter hon är gript)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Svagt av henne att missbruka systemet

Permalänk
Medlem

Plankare är rikiga drägg som lever på alla människor som betalar för sig, oftast samma personer som ligger på soffan och dricker folköl och håvar in bidrag och vägrar att arbete, samhällets parasiter helt klart.

Permalänk
Medlem

Jag har själv sett värre. En kompis blev tvångs hållen så hårt att han fick blåmärken och en fraktur i armen bara hör att han skulle sträcka sig efter sin plånbok i innerficka på jackan för att sen betala kontant på plats.

Anledningen till att han inte hade betalat för sig från första början var att kort terminalen på bussen var ur funktion samt att man inte kan betala kontant på bussen. Så alltså så var de enbart för att västtrafiks system låg nere som han "plankade/tjuvåkte".

Kontrollanten som orsakade min polares blåmärken samt fraktur blev fängslad 8 månader för frihetsberövande plus vad de nu klassade våldet som. Och västtrafik gav min polare månadskort för tre månader som plåster på såret och försökte så gott de kunde låtsas som att de hela aldrig hänt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Dock hade ju kollektivtrafiken fungerat mycket bättre och smidigare ifall den var helt skattefinansierad. Se exempelvis denna artikel. För en person med en inkomst på 25000 så hade skattefinansierad kollektivtrafik inneburit en ökning av skatten med 155:- i månaden jämfört med ett månadskort som kostar runt 450:-. För att inte nämna miljövinsterna.

Japp de vore förbannat intressant å testa det, kul artikel Till och med bilförarna får mindre andra bilar att trängas med

Visa signatur

Topkek