Bytt psu fläkt, 3 till 2 pin adapter?

Permalänk
Medlem

Bytt psu fläkt, 3 till 2 pin adapter?

Hej,

Som rubriken lyder har jag bytt fläkten på nätagget. Den nya fläkten har dock bara 3 pins kabel som jag kopplade med medföljade adapter till 4 pin.. Men fläkten snurrar på i samma takt hela tiden..

Fläkten som satt i nätagget var kopplat direkt med en 2 pins kabel. Finns det någon adapter 3 till 2 pin och hur fungerar det rent praktiskt?

Mvh Keno

Permalänk
Medlem

3pin har tre sladdar (duh!), och dessa tre sladdar är +pol, -pol och varvtalsregistrering. En fläkt fungerar även om varvtalsregistreringen inte är ikopplad. (pin 4 är modulering, och reglerar fläkthastigheten)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

3pin har tre sladdar (duh!), och dessa tre sladdar är +pol, -pol och varvtalsregistrering. En fläkt fungerar även om varvtalsregistreringen inte är ikopplad. (pin 4 är modulering, och reglerar fläkthastigheten)

Skickades från m.sweclockers.com

Med risk för dum fråga.. Kan jag koppla in 3 pins kabel på 2 pins kontakt? dvs 1 sitter bara löst? och isf hur vet jag vilken?

Just nu har jag som sagt kopplade 3 pin via adapter till en 4 pins (molex? heter det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caniii:

Med risk för dum fråga.. Kan jag koppla in 3 pins kabel på 2 pins kontakt? dvs 1 sitter bara löst? och isf hur vet jag vilken?

Just nu har jag som sagt kopplade 3 pin via adapter till en 4 pins (molex? heter det så?

Ja det går bra. Den gula sladden är det som du inte behöver.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonlol:

Ja det går bra. Den gula sladden är det som du inte behöver.

okey låter ju bra, jag som kollade upp 3 till 2 pins adapter osv för att kunna koppla in på moderkortet. Tack för grym och snabb hjälp, uppskattas!