AMD sänker priserna på FX-serien "Bulldozer"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Andersson:

FX-8150 är inte alls åtta kärning, ingen av FX processorerna är det.

Den första siffran i nummerbeteckningen hänvisar till antalet trådar som processorn har och dela det med två och du får antalet kärnor.

Det är ynkligt att ingen kan få detta rätt... eller kanske det är smart marknadsföring från AMDs sida.

Fel, delar du den första siffran i nummerbeteckningen med två får du antalet moduler, vilket absolut inte är samma sak som antal kärnor. Vill du läsa mer om detta kan du kolla sweclockers stora test av fx-8120 och fx-8150.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Man blir ju fan sugen att uppgradera till en FX-8120, 1280:- på cdon är fan schysst pris.

Nej det är bättre att betala cirka cirka 350kr mer och få en 2500:a.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Fel, delar du den första siffran i nummerbeteckningen med två får du antalet moduler, vilket absolut inte är samma sak som antal kärnor. Vill du läsa mer om detta kan du kolla sweclockers stora test av fx-8120 och fx-8150.

Skickades från m.sweclockers.com

Så hur många kärnor har den då?

En eller två?

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Vad händer om vi blandar in ett kärnkraftverk i det hela?

Skickades från m.sweclockers.com

Strålande Tider för AMD.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Andersson:

Nej det är bättre att betala cirka cirka 350kr mer och få en 2500:a.

Då behövs ju även nytt mobo osv. Tror inte du noterade att det stod uppgradera, vilket jag förmodar betyder att mobot klarar Bulldozer.

Permalänk
Skrivet av Aser:

Då behövs ju även nytt mobo osv. Tror inte du noterade att det stod uppgradera, vilket jag förmodar betyder att mobot klarar Bulldozer.

En del säjer uppgradera även när dom köper allting nytt så de så.

Permalänk
Medlem

grymt bra priser!

Permalänk
Medlem

De får nog sänka priset mer eftersom priset på SB har gått ner och eftersom BD är så mycket sämre än SB så måste man vara klart billigare - man måste tänka på vad det kostar i ström att köra med BD istället för en SB vid samma hastighet - många kronor ström blir det bara i den skillnaden - iaf om man foldar 24/7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Tyvärr för dålig prestanda för att motivera köp, trots bra pris

För dålig prestanda? Processorer har inte haft för dålig prestanda sen Q6600 släpptes i princip för vanlig desktop/spel utnyttjande. Även därför jag inte brytt mig om uppgradera från Q6600 fram tills jag sålde min stationära i november.

Det enda problemet AMD lider av är för hög effektförbrukning vilket gör att jag inte skulle köpa en trots att jag hellre stödjer underdogen än Intel.
Men det kanske AMD förbättrar med piledriver då jag läste att det kommer dyka upp 17W quadcore trinity. En AMD i en ultrabook kunde jag aldrig tro att jag skulle vara sugen på för några månader sen.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Andersson:

Så hur många kärnor har den då?

En eller två?

Fanboy much?

Som mängder av folk har sagt, och som du säkert vet, så har bulldozer en modulbaserad uppbyggnad där de "åttakärniga" består av fyra moduler. Alltså kan man, väldigt förenklat, säga att bulldozer har åtta kärnor men detta är förstås inte hela sanningen. Själv skulle jag kalla det för fyra tvåkärniga moduler...

Permalänk
Inaktiv

[QUOTE="x1zt;12201886"]För dålig prestanda? Processorer har inte haft för dålig prestanda sen Q6600 släpptes i princip för vanlig desktop/spel utnyttjande. Även därför jag inte brytt mig om uppgradera från Q6600 fram tills jag sålde min stationära i november.

Nja det finns definitivt spel och andra program som drar nytta av en snabbare CPU än så men visst; många program blir inte särskilt flaskade av en gammal CPU.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luxor ABC80:

Strålande Tider för AMD.

Hehe yeeah

Permalänk
Inaktiv

Och för att inte vara endast OT så kan det sägas att 1280 för en 8120 som kan klockas till samma höjder (och därmed prestera som) 8150 är definitivt ett bra pris om man står ut med effektförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Det enda som det inte finns 8 av är prefetch, decode och cache. Alla exekveringsenheter finns det 8 av i en bulldozer. Det faktum att en kärna kan låna FPUn från en annan kärna för att få en kombinerad 256bit enhet ändrar inte det. Fysiskt är det 8 FPUer.

Permalänk
Medlem

Priset och prestandan hade jag kunnat ta, OM det hade varit en uppgraderad variant som drog hälften så mycket ström. Lägg ner produktionen och gör om... Förstår inte hur de kunde släppa igenom en dålig idé som var dömd att misslyckas från början.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Satte precis ihop ett komplett system för 6.5K på CDON (FX-8120, H40, 7870, 8GB 1600Ghz G-Sk, Ga-990xa-ud3, WD 500GB, Asgard II, Chieftec500W 80+, DVD-rw). Med H40 och G-Skill minnena kan systemet överklockas moderat. Mao kommer att prestera bättre än 2år gammalt 20K system! Mao Väldigt prisvärt! FX-8120K är idag den mest prisvärda CPUen i system under 8K! Kan överklockas rejält om man fixar kylningen och har PSU på +600w (singe GK max 7870).

Oft: Inte så att du har en länk till det? jag håller på att bygga en dator åt en kompis och det där lät ju helt perfekt (ja jag är lat)

Annars så känns det lite som att detta är de priser de skulle haft från början!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Skulle säga att den är ungefär dubbelt så snabb som din E8500
http://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=55

håhå låter lovande grämer mig dock för att jag kanske skulle förlora mycket på att inte lägga några extra hundralappar för SB

Skrivet av Herr Andersson:

FX-8150 är inte alls åtta kärning, ingen av FX processorerna är det.

Den första siffran i nummerbeteckningen hänvisar till antalet trådar som processorn har och dela det med två och du får antalet kärnor.

Det är ynkligt att ingen kan få detta rätt... eller kanske det är smart marknadsföring från AMDs sida.

Kan ju bero på att AMD marknadsför FX 8xxx serien som just 8 kärning

"Experience the world’s first native 8-core desktop processor."
http://sites.amd.com/us/promo/processors/pages/fx-processor.a...

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Så hur många kärnor har den då?

En eller två?

En modul innehåller två processorkärnor som delar vissa resurser. I väldigt optimerade scenarion presterar en modul nästan som en vanlig dubbelkärnig lösning. Så enligt mig är en FX-8000 processor åttakärnig under optimala förhållanden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

FX-8150 är inte alls åtta kärning, ingen av FX processorerna är det.

Den första siffran i nummerbeteckningen hänvisar till antalet trådar som processorn har och dela det med två och du får antalet kärnor.

Det är ynkligt att ingen kan få detta rätt... eller kanske det är smart marknadsföring från AMDs sida.

Intressant, men du har Fel.

FX-8150 är en processor med fyra (4) moduler, och vardera modul har två (2) kärnor, i slutsats, 4x2 = 8, ta-daa!

Permalänk

Är det värt prestanda kontra peng i jämförelse med intel?

Är fd amd fanboi men "råkade" köpa en laptop med intel och blev frälst.. Nu har jag tankar på en stationär dator igen, men kluven i valet av CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

En modul innehåller två processorkärnor som delar vissa resurser. I väldigt optimerade scenarion presterar en modul nästan som en vanlig dubbelkärnig lösning. Så enligt mig är en FX-8000 processor åttakärnig under optimala förhållanden.

Använder man de siffror som AMD själva uppger så är effektiviteten på varje CPU-tråd i en modul ca 80% när båda CPU-trådarna används jämfört med prestanda när bara en CPU-tråd körs.

Så det man kan säga är att en FX-8000 CPU presterar något bättre, under optimala förhållanden, än en riktigt 6-kärnors CPU (8 * 0.8 = 6.4). Jämförelser med Phenom X6 verkar pekar på att detta stämmer riktigt bra.

Motsvarande för HT på Sandy Bridge är en effektivitet på 60-70% för heltal och ca 80% för flyttal, innan någon skriker om dessa siffror: det betyder alltså en prestandaökning på 30% när man kör på två trådar i stället för en tråd, vilket är exakt det som brukar hävdas att HT ger. Det stämmer väldigt bra med de siffror jag själv fått på mina program när det körs på en Core i7 2600 under Linux.

För den som inte tror på att man får så stor effekt på flyttal kan jag rekomendera att man testar t.ex
detta program där effektiviteten ligger på närmare 70% på min Corei7 2600. Det programmet är väldigt "snällt" och jämför man prestanda mellan 1 och 2 trådar på "riktiga" kärnor så går det exakt dubbelt så snabbt.

D.v.s en Core i7 presterar under optimala förhållanden lite bättre än en riktigt 5-kärnors CPU (8 * .65 = 5.2) för heltal och presterar som en 6-kärnors för flyttal.

Tittar man på antalet ALU (arithmetic logical units hanterar "add/sub/mul/div/sh[lr]/etc") och AGU (address generating units hanterar "mov") så borde man inte bli så förvånad av dessa siffror. Bulldozer har två ALU och två AGU per tråd medan Sandy Bridge har tre ALU och tre AGU per kärna (per två trådar). Sandy Bridge har alltså totalt sett färre exekveringsenheter, men de kan användas mer flexibelt då det inte finns någon hård uppdelning mellan trådarna vilket ökar prestanda i de lägen när bara en tråd kan köra.

För mig personligen får AMD och Intel kallas sina CPUer för var de vill bara man kan reda på hur det verkligen ligger till. Men tycker FX-8000 lika lite är en 8-kärnors CPU som Core i7 2600 är det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Intressant, men du har Fel.

FX-8150 är en processor med fyra (4) moduler, och vardera modul har två (2) kärnor, i slutsats, 4x2 = 8, ta-daa!

Det är nog en fråga om definition snarare än en generell slutsats. I Bulldozer modulerna delar kärnor på; fetch, decode, fp schedular och L2 cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag själv tycker att man ska stödja de mindre företagen för att slippa att få monopol som det nästan blivit nu, men det är sant som du säger: Man ska inte köpa en icke fungerande produkt, Bulldozer är precis på gränsen till fungerande om du frågar mig.

Ryktet hänger i sig, att Bulldozer är obrukbar.
Bulldozer fungerar ju utan problem för de flesta egentligen.
Att den inte presterar som förväntningarna är en annan sak.

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Sluttrollat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

AMD är för små för att hålla jämna steg med intel på processorer över i7 2600 eller motsvarande ivy, dock ligger dom inte allt för långt bakom med 8150 som är snäppet vassare än i5 2500.

http://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=288

8150 blir mosad av 2500K i nästan allt.

Skrivet av x1zt:

För dålig prestanda? Processorer har inte haft för dålig prestanda sen Q6600 släpptes i princip för vanlig desktop/spel utnyttjande. Även därför jag inte brytt mig om uppgradera från Q6600 fram tills jag sålde min stationära i november.

Q6600 i stock flaskar i spel bara man tänker på den (precis som många AMD-processorer). Max-överklockad flaskar den fortfarande i t.ex. SC2 (nej, folk maxar inte SC2 med sina E5200 och HD3850, även om de tror det själva).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt
Har man ett gäng AMD moderkort så är det bara att vänta på under
Jag väntar gärna, om inte så får de va.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

För ca 1300kr som 8120 kostar på cdon så är det GRYMT prisvärt för en sådan cpu som presterar ungefär som 2500k om man har tight budget, har man mer pengar visst köper man intel,

Presterar mera lik en i3-2120...

Permalänk
Avstängd

Bra pris, bra grafikprestanda, men för hög energiförbrukning?

Permalänk

Enligt sweclockers test drar 8120 @ 3.1GHz 193 W vid full load , 2500k drar 148 W @ 3.3GHz vid full load.

Räknar man på 0.7 kr kW och datorn står på full load dygnet runt i ett år blir 8120 307 kr dyrare i drift. Men hur många konsumenter kör datorn i full load dygnet runt? Vikare kanske.

Räknar man på att man kör datorn 8 timmar full load och resten idle i ett år blir skillnaden 163 kr.

Det blir inte många kronor extra per år för den vanliga konsumenten.

Jag gillar inte tanken på att Intel skall få monopol. Hur mycket dyrare kommer processorerna bli då?

----------------------------------

Sedan kan man se att det skiljer inte många FPS i BF3 (som är ett av de mest processorkrävande spelan) mellan Sandy Bridge och FX-serien. Ser du skillnad på 1-3 FPS? (Sedan - om man är över 60 FPS på en 60 Hz skärm är det inprincip omöjligt att se skillnad)

Prestandaskillnaden i program skiljer ju lite mer vad jag förstår.

Jag förstår inte riktigt hur denna smutskastningskampanj har kunnat ta fart. Verkar ha spridit sig på ett smart sätt iaf.

Vi behöver många aktörer!

Permalänk

Många säger att Bulldozer processorerna är dåliga osv. Nästan alla som har en är väldigt nöjda med den.
Men nice med sänkt pris, kanske ska ta och köpa en till lillebror då

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk