AMD sänker priserna på FX-serien "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

Trevlig prissättning, synd bara att jag vill ha svala och relativt strömsnåla komponenter för att kunna köra så tyst som möjligt. =/

Raderade citat
Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

finns alltid AMD fanboys som köper det så de är lugnt själv väljer man problemfritt datorägande

Registrerad 2011-04-24 12:59 och redan igång och trollar..

Permalänk
Medlem

känns som det här kommer ett par månader för sent men bra iaf

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv

Fattar inte vad folk gnäller över, klart att 3570k är bättre, men fx-8120 kostar 1349 kronor. Konkurrerar med core i3, då är faktiskt amds alternativ bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående hela grejen med "det är inte åtta riktiga kärnor!!!11!1!one", ja så är det kanske men vem ända in i furuboda använder flyttalsenheten på processorn när man har ett grafikkort som krossar x86 på flyttal utan att lyfta fingret ens? Min gissning är att flyttalsenheter på CPU kommer bli mindre och mindre. Vet inte om de kommer försvinna helt kanske men det hade inte varit särskillt konstigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris för den cpun. Den presterar ju som en 2500k ibland bättre och ibland sämre. Men att den skulle vara så extrem dålig som vissa här på SweC vill få det att låta är bara bull

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Hade det inte varit för strömförbrukningen hade jag säkert köpt en till min server eftersom jag vinner en bra del på att ha flera kärnor i den typen av virtualisering jag håller på med.

Fast det är ju bara 4 moduler, dvs... 4 riktiga kärnor + "bättre" HT (än intels...)..
behöver man många kärnor (billigt) är det typ fortf. phenom x6 som gäller..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

Vilken CPU är bättre för spel eller presterar bättre, AMD FX-8150 eller Intel Core i5 3570K?

I spel får du kanske någon enstaka mer fps med i5. Dock så klarar 8150 (köp 8120, mycket mer värt) alla spel på en bra bit över 60fps. Där man verkligen behöver prestandan är bulldozern lite bättre Problemet är strömförbrukningen och värmeutvecklingen, särskilt när den är överklockad.

Permalänk

Satte precis ihop ett komplett system för 6.5K på CDON (FX-8120, H40, 7870, 8GB 1600Ghz G-Sk, Ga-990xa-ud3, WD 500GB, Asgard II, Chieftec500W 80+, DVD-rw). Med H40 och G-Skill minnena kan systemet överklockas moderat. Mao kommer att prestera bättre än 2år gammalt 20K system! Mao Väldigt prisvärt! FX-8120K är idag den mest prisvärda CPUen i system under 8K! Kan överklockas rejält om man fixar kylningen och har PSU på +600w (singe GK max 7870).

Skrivet av Sh4dy:

Vilken CPU är bättre för spel eller presterar bättre, AMD FX-8150 eller Intel Core i5 3570K?

Grafikkortet !! Om du kör 1920*1080 så är skillnaderna marginella mellan FX-8150 och 3570K . Om du inte har SLI680/CF7970 förstås. Men då lär du knappas använda FX8150/3570K!

Skrivet av pollisoong:

det är 4 moduler med 2 kärnor i varje.

Skrivet av Teddis:

Nä. Fyra moduler. Två "kärnor" i varje modul. Men en modul har egentligen typ två beräkningsenheter för heltal och sen en delad för flyttal.

Skall vi komma överens att kalla det för 4 kärnmoduler ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

AMD borde satsa allt krut på budgetsegmenetet och Llano efterföljarna, där kan dom tjäna bra med pengar och till och med vara marknadsledande, när det gäller bättre prestanda så känns dom hopplöst efter Intel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sgt. Stinger:

Angående hela grejen med "det är inte åtta riktiga kärnor!!!11!1!one", ja så är det kanske men vem ända in i furuboda använder flyttalsenheten på processorn när man har ett grafikkort som krossar x86 på flyttal utan att lyfta fingret ens? Min gissning är att flyttalsenheter på CPU kommer bli mindre och mindre. Vet inte om de kommer försvinna helt kanske men det hade inte varit särskillt konstigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Just flyttalsenheten verkar ju inte vara någon större flaskhals i Bulldozer. Däremot så delar två "kärnor" i en och samma module L1I-cache samt hela decoder-steget + att man minskade antalet ALU (Arithmetic Logical Units) från 3 per kärna i Phenom till 2 per kärna i Bulldozer. Dessa saker påverkade helt klart IPC negativt i Bulldozer jämfört med Phenom.

Det är väl lite upp till var och en om man vill kalla de två CPU-trådarna som finns i varje modul för "kärna" eller ej. Men precis som med HT så påverkas prestanda på den ena tråden negativt av den andra tråden. Vinsten är dock att summan av arbetet utfört av två trådar på samma fysiska kärna (Sandy Bridge) eller samma modul (Bulldozer) ökar jämfört med när man bara använder ena CPU-tråden.

Ett liten ljus i tunneln för Bulldozer är ändå att de flesta verkar vara överens om att det största designfelet är L2-cache som är för långsam och har alldeles för hög latens jämfört med Sandy Bridge och till viss mån även jämfört med Phenom. Att den då är relativt stor kvittar totalt. Detta känns som något AMD borde kunna fixa till Piledriver.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

QUOTE=Uvania;12201194]finns alltid AMD fanboys som köper det så de är lugnt själv väljer man problemfritt datorägande[/QUOTE]

Sitter med en problemfritt datorägande som väldigt många andra och har ett system som rakt igenom är amd-baserat med grafik/processor/styrkrets. Barnsjukdomarna hos bulldozer ska vara lösta och sett till grafiksidan så är båda tillverkarna lika bra alt. dåliga för er som har problem

AMD är för små för att hålla jämna steg med intel på processorer över i7 2600 eller motsvarande ivy, dock ligger dom inte allt för långt bakom med 8150 som är snäppet vassare än i5 2500.
Piledriver kommer kanske inte göra allt för mycket med ipc:n men tillåter förhoppningsvis högre klocks till lägre tdp.

Grafikmässigt så ligger dom bättre till.
7970 presterar lite sämre än gtx680 men är fortfarande så liten skillnad att valet mellan dessa två är ganska hugget som stucket.
Även 7800 och 7700 serierna finns redan ute och det är i det segmentet grafiktillverkarna har sin volym och ekonomi.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Tyvärr för dålig prestanda för att motivera köp, trots bra pris

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

8120 är ju riktigt prisvärd nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: i alla fall för mig som har overkill nätagg och en stor kylare

Så farligt drar den faktiskt inte Drog 250W load fullt vid 4,2 GHz, som kan jämföras med en I7 975 på 251 (För hela systemet, överklockat 6950 vid 1536Sh osv)

(Sen såklart, så drar ju Ivy 3770K 130W fullt så..ja, allt beror ju på hur man ser det )

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Blir lite sugen på ett billigare Bulldozer system.

Men hur är det med Sockeln egentligen?
Nästa version av Bulldozer "piledrive" kommer stödja AM3+ ???

Permalänk

finns det nån poäng med dessa processorer alls? har för mig att den 6-kärniga phenom ii prestrerar bättre än 8120... och då ska vi inte börja tala om intels processorer...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohnnyBabay:

Skulle inte köpa deras flaggskepp om den så kostade 5 spänn. Funkar säker bra i vissa spel. Men i Starcraft 2 är det bara anskrämligt hur dåliga AMDs processorer är.

SC2 är verkligen en CPU dödare, kör min i5a i 4.5 ghz nu å de händer att den flaskhalsar..

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

För ca 1300kr som 8120 kostar på cdon så är det GRYMT prisvärt för en sådan cpu som presterar ungefär som 2500k om man har tight budget, har man mer pengar visst köper man intel,

Jepp, håller med. Dessutom har ju FX8120 upplåst multipel, så det är ju väldigt lätt att få FX8150 prestanda eller bättre. För 1300kr är den mycket prisvärd.

Skrivet av FrozenYoghurt:

SC2 är verkligen en CPU dödare, kör min i5a i 4.5 ghz nu å de händer att den flaskhalsar..

Mycket för att spelet är dåligt på att nyttja fler än två kärnor (den tredje används iofs, men belastas bara lätt och den fjärde är i stort sett outnyttjad). En processor med hög IPC (och klockfrekvens) får då stora fördelar jämfört med en processor med fler kärnor men lägre IPC per kärna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Skall vi komma överens att kalla det för 4 kärnmoduler ?

Vad händer om vi blandar in ett kärnkraftverk i det hela?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JohnnyBabay:

Skulle inte köpa deras flaggskepp om den så kostade 5 spänn. Funkar säker bra i vissa spel. Men i Starcraft 2 är det bara anskrämligt hur dåliga AMDs processorer är.

Kan passa på att säga att jag kör SC2 i 60+ FPS i Max grafik och 1920x1080p med ett OC:at Radeon HD 6870, inga problem för mig och jag har en Phenom II X6 1100T BE. Det där är bara fanboy snack imo.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av femkantig:

finns det nån poäng med dessa processorer alls? har för mig att den 6-kärniga phenom ii prestrerar bättre än 8120... och då ska vi inte börja tala om intels processorer...

Phenomx6 är bättre i enkeltrådade program.
8120 presterar överlag ungefär som 2500k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle det bli en diger uppgradering att gå från min Intel E8500 @ 3.6 GHz till en AMD 8120 stock?

Har ju läst mycket om att bulldozers kärnor inte är så starka i singeltrådade uppgifter men det kanske bara är i jämförelse mot Intels Sandy och Ivy eller gäller det även Phenom II ?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av JohnnyBabay:

Skulle inte köpa deras flaggskepp om den så kostade 5 spänn. Funkar säker bra i vissa spel. Men i Starcraft 2 är det bara anskrämligt hur dåliga AMDs processorer är.

Du kan få vilket processor som helst att flaska i SC2 om du så vill. Märks tydligt för mig iaf i 4v4 i lite mer "lategame"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Skulle det bli en diger uppgradering att gå från min Intel E8500 @ 3.6 GHz till en AMD 8120 stock?

Har ju läst mycket om att bulldozers kärnor inte är så starka i singeltrådade uppgifter men det kanske bara är i jämförelse mot Intels Sandy och Ivy eller gäller det även Phenom II ?

Skulle säga att den är ungefär dubbelt så snabb som din E8500
http://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=55

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Snart nu(!) blir det till att bygga ny dator för mig och det är tråkigt med AMD finns inte på kartan som alternativ eftersom de är så långt efter Intel. Priset har lite mindre betydelse för mig då det är en prestandadator jag ska bygga.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

FX-8150 är inte alls åtta kärning, ingen av FX processorerna är det.

Den första siffran i nummerbeteckningen hänvisar till antalet trådar som processorn har och dela det med två och du får antalet kärnor.

Det är ynkligt att ingen kan få detta rätt... eller kanske det är smart marknadsföring från AMDs sida.

Permalänk
Medlem

8120 Kan bli ett riktigt prisvärt förslag nu! Tycker dock dom kan/ska sänka ytterligare på 8150.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Man blir ju fan sugen att uppgradera till en FX-8120, 1280:- på cdon är fan schysst pris.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Skulle säga att den är ungefär dubbelt så snabb som din E8500
http://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=55

------------------------------------
Tror nog att han menade i spel mera, den där processorn hänger med jäkligt bra ändå, är nog bara i flertrådade spel som man skulle märka någon större skillnad, särskilt när han ju klockat den lite
Sure, i applikationer som koda filmer osv är den dubbelt så snabb...spel, hm, hittar inga bra jämförelser egentligen för tillfället men tror inte det finns så stor anledning att uppgradera iallafall

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

FX-8150 är inte alls åtta kärning, ingen av FX processorerna är det.

Den första siffran i nummerbeteckningen hänvisar till antalet trådar som processorn har och dela det med två och du får antalet kärnor.

Det är ynkligt att ingen kan få detta rätt... eller kanske det är smart marknadsföring från AMDs sida.

4 moduler med avancerad hyperthreading som räknas som 8 kärnor med delade resurser, dock så fungerar det väl inte som tänkt och så är det väl med all ny teknik som används...K-pist hade ju en tendens att sprängas i händerna på den som använde dem i början och m16 slutade ju fungera i vietnam. så med lip optimisering så blir den perfekt men vi får nog vänta till steamroller innan dess även om mitt hopp ligger på en fullt fungerande piledriver

Visa signatur

Gammal men bra.