Vill stoppa försäljning utav begagnade spel

Permalänk
Medlem

Om jag förståt det hela rätt när jag läste Sony's samt Microsofts uttalanden om detta med begagnade spel så har dom inte tänkt "förbjuda" försäljningen etc av begagnade spel, utan dom ska göra så att enheterna/konsolerna inte är "kompatibla" med begagnade spel (vilket i sin tur gör att det inte kommer finnas någon begagnad försäljning av spel för dessa enheter)

Säg till exempel att du köper spelet "X", i samma sekund du stoppar in det i din framtida Xbox/PS konsol så kommer det spelet (på något sätt) registreras till just den enheten. Så säg då att du säljer/ger bort spelet "X" till exempelvis mig så kommer min konsol känna av att den är registrerad och där med inte låta mig spela det.

På samma sätt som PS3 inte var bakåtkompatibel med PS2 spel till en början.
Och både PS4 (Orbis) samt Xbox720 (Durango) enligt källor kommer inte vara bakåtkompatibla med tidigare generationers konsoler eller begagnade spel.

Edit:
Källa Orbis: http://kotaku.com/5896996/the-next-playstation-is-called-orbi...
Källa Durango: http://kotaku.com/5879202/sources-the-next-xbox-will-play-blu...

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Precis. Nästa PS/xbox/Wii kommer säkert med stöd för skivor, men generationen efter det (förutsatt att mobiler och surfplattar inte slått ut konsoller då, men det är en annan diskussion)? Knappast.
Redan denna generationen kan du köpa spel online till de konsollerna, och de går ju inte att sälja begagnat med mindre än att du säljer ditt konto.

Det finns mycket att tänka på innan spelmediet blir totalt digitalt. Infrastruktur (speciellt bredband) och detaljhandeln. Om Sony, MS och Nintendo drar sig ur detaljhandeln och på så vis tar bort en inkomstkälla från fysiska butiker förväntar de sig då att dessa butiker ska kränga deras konsoller? Det är otroligt mycket att tänka på ur perspektiv som producent och konsument innan en övergång kommer att ske. Och inte lika lätt som du får det att låta. Det är mer troligt att surfplattorna tar över eftersom det redan existerar en plattform för det mediet och att det dessutom inte rör sig om samma filstorlekar.

Permalänk
Entusiast

Kan inte konsoltillverkarna sluta vara så grymt snåla och sätta i en större hårddisk istället. Jag menar, min 20 GB HDD i xboxen räcker inte till mer än ett eller två spel om dom har patcher, trots att spelen körs från skivan.
Jag tycker att så som steam och orgin fungerar är asbra. Spelföretagen slipper sina problem och vi slipper hålla reda på skivor. Miljön slipper alla miljarder cd fodral som bara ligger och skräpar. Det ända någon förlorar på är begagnat-marknaden. Men det är jag beredd att offra för att slippa alla skivor och klydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Kan inte konsoltillverkarna sluta vara så grymt snåla och sätta i en större hårddisk istället. Jag menar, min 20 GB HDD i xboxen räcker inte till mer än ett eller två spel om dom har patcher, trots att spelen körs från skivan.
Jag tycker att så som steam och orgin fungerar är asbra. Spelföretagen slipper sina problem och vi slipper hålla reda på skivor. Miljön slipper alla miljarder cd fodral som bara ligger och skräpar. Det ända någon förlorar på är begagnat-marknaden. Men det är jag beredd att offra för att slippa alla skivor och klydd

"Miljön", löjligt argument för att ge upp äganderätten och låta Sony och Microsoft bestämma över vad du "köpt".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Det finns mycket att tänka på innan spelmediet blir totalt digitalt. Infrastruktur (speciellt bredband) och detaljhandeln. Om Sony, MS och Nintendo drar sig ur detaljhandeln och på så vis tar bort en inkomstkälla från fysiska butiker förväntar de sig då att dessa butiker ska kränga deras konsoller? Det är otroligt mycket att tänka på ur perspektiv som producent och konsument innan en övergång kommer att ske. Och inte lika lätt som du får det att låta. Det är mer troligt att surfplattorna tar över eftersom det redan existerar en plattform för det mediet och att det dessutom inte rör sig om samma filstorlekar.

Du har givetvis en poäng där, men tänk på att på att nästa generation släpps om 1-2 år, generationen därefter blir alltså om runt 10 år förutsatt att de fortsätter med ungefär samma livscykel. Det säljs fortfarande stereoanläggningar trots att det knappt finns några skivbutiker eller hur? Renodlade spelaffärer kanske får det tufft, vilket de har redan idag, men elektronikladorna kommer knappast vägra sälja konsoller bara för att de inte får sälja spel.
Bredband har du givetvis en poäng med, särskilt utanför Sverige där vi är väldigt bortskämda med det, men återigen så pratar vi om rätt många år in i framtiden. Om 4G klarar uppemot 80MBit idag, vad kommer det inte göra om 10 år? För 10 år sedan hade man tur om man kan upp i 0.384Mbit, 3G är idag 20 ggr snabbare och 4G 100ggr snabbare om vi räknar med 40Mbit. Samma med fasta uppkopplingar, för 10 år sedan hade man i regel 0.5MBit, nu börjar gigabituppkoppling erbjudas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Det finns mycket att tänka på innan spelmediet blir totalt digitalt. Infrastruktur (speciellt bredband) och detaljhandeln. Om Sony, MS och Nintendo drar sig ur detaljhandeln och på så vis tar bort en inkomstkälla från fysiska butiker förväntar de sig då att dessa butiker ska kränga deras konsoller? Det är otroligt mycket att tänka på ur perspektiv som producent och konsument innan en övergång kommer att ske. Och inte lika lätt som du får det att låta. Det är mer troligt att surfplattorna tar över eftersom det redan existerar en plattform för det mediet och att det dessutom inte rör sig om samma filstorlekar.

Absolut är det komplicerat och att det tar tid, hela ledet kommer dessutom att strida oerhört för att få fortsätta sälja vidare och överleva, men alternativen kommer till slut att dominera. Du nämner surfplattor som enbart har digital distribution och det verkar ju fungera ganska bra. Tror de flesta som börjat vänja sig vid smartphones och surfplattor känner att det bara är konstigt att man skall fortsätta köpa och fippla med fysiska media.

Det kommer säkerligen att bli en lång övergångsfas, men den har sedan ett antal år redan inletts, eller så försvinner konceptet spelkonsol helt och hållet (tror jag mer på). Det är ju inte bara spelbranschen som pushar på kraven för stabil och snabb kommunikation.

Hela den här reaktionen mot begagnatmarknaden kommer med största sannolikhet att bara dö ut helt när den digitala distributionen tar över helt enkelt, tyvärr. Man kan ju hoppas att man som konsument får lite bättre villkor.

Permalänk
Medlem

Problemet med begagnade spel är ju att butikerna (game, gamestop etc etc) tjänar OTROLIGA mängder på att sälja begagnat, pengar som skaparna inte får se en skymt av.
Om en privatperson säljer till en annan privatperson så kan ju de pengarna gå till nya spel, men när en butik tar pengarna hamnar det rakt i ägarnas fickor.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du har givetvis en poäng där, men tänk på att på att nästa generation släpps om 1-2 år, generationen därefter blir alltså om runt 10 år förutsatt att de fortsätter med ungefär samma livscykel. Det säljs fortfarande stereoanläggningar trots att det knappt finns några skivbutiker eller hur? Renodlade spelaffärer kanske får det tufft, vilket de har redan idag, men elektronikladorna kommer knappast vägra sälja konsoller bara för att de inte får sälja spel.
Bredband har du givetvis en poäng med, särskilt utanför Sverige där vi är väldigt bortskämda med det, men återigen så pratar vi om rätt många år in i framtiden. Om 4G klarar uppemot 80MBit idag, vad kommer det inte göra om 10 år? För 10 år sedan hade man tur om man kan upp i 0.384Mbit, 3G är idag 20 ggr snabbare och 4G 100ggr snabbare om vi räknar med 40Mbit. Samma med fasta uppkopplingar, för 10 år sedan hade man i regel 0.5MBit, nu börjar gigabituppkoppling erbjudas.

Det här med elektronikbutikerna går så klart inte att veta. Men bredbandsfrågan är intressant och går att diskutera. Ja det är långt in i tiden. På 10 år kan mycket hända och det kan hända mycket lite också. Det förutsätter att vi går framåt i tekniken under de 10 åren och inte stagnerar. Just nu har ekonomin stagnerat och det kan mycket väl hålla sig 10 år framöver. Bredbandssituationen runt om i världen ser olika ut och kan hjälpas med tillförseln med mobilt bredband. Dock så är en av spelutvecklarnas största marknad, USA, långt efter med sin infrastruktur gällande bredband och i dagsläget är alternativen bundna till dataplaner. Det finns inte samma mobilnätsmarknad där som det finns i Sverige. Även det måste ändras inom de tio åren. Samma utgångspunkt har England som också binder sina kunder till dataplaner och har dåligt utbud av hastigheter. Men mycket kan hända under 10 år som sagt och lika mycket kan också inte hända. Återstår att se

Edit:

Skrivet av Tjodd:

Absolut är det komplicerat och att det tar tid, hela ledet kommer dessutom att strida oerhört för att få fortsätta sälja vidare och överleva, men alternativen kommer till slut att dominera. Du nämner surfplattor som enbart har digital distribution och det verkar ju fungera ganska bra. Tror de flesta som börjat vänja sig vid smartphones och surfplattor känner att det bara är konstigt att man skall fortsätta köpa och fippla med fysiska media.

Det kommer säkerligen att bli en lång övergångsfas, men den har sedan ett antal år redan inletts, eller så försvinner konceptet spelkonsol helt och hållet (tror jag mer på). Det är ju inte bara spelbranschen som pushar på kraven för stabil och snabb kommunikation.

Hela den här reaktionen mot begagnatmarknaden kommer med största sannolikhet att bara dö ut helt när den digitala distributionen tar över helt enkelt, tyvärr. Man kan ju hoppas att man som konsument får lite bättre villkor.

Jag tillhör inte den skara som rider på smartphone vågen. Och kommer nog aldrig att göra det heller. Jag är för kär med fysiska produkter och det personliga värdet i att äga det. Det motsäger förvisso min världstro, varför binda sig till något materialistiskt? men det är en helt annan debatt.

När vi får en övergång till digitalt och det fysiska fasas ut kommer jag nog ses som en uddafågel i mina äldre dagar. Det är charmigt med analogt och manuella saker. Förmodligen kommer de säga "Farbrorn är kånstig som spelar musik från en svart plastbricka." Stolt kommer jag svara "Ja det är jag. Och ni vet inte vad ni går miste om. "

Permalänk
Medlem

Microsoft borde inte yttra sig gott om detta, först så kan de lansera en konsol som är färdig och inte går sönder hela tiden den här gången. De får ju in en massa pengar på sina arcade spel via xbox live och avatarer och en massa annat krimskrams runt om.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mfm:

"Miljön", löjligt argument för att ge upp äganderätten och låta Sony och Microsoft bestämma över vad du "köpt".

Jo för mitt enda argument var ju miljön.

Det bästa hade ju klart varit en oberoende tjänst som sparar alla grejer du har köpt digitalt, i samma stil som steam gör, men skulle vara en mellanhand, så via denna tjänsten kan man köpa från steam, orgin, xbox live och psn och allt skulle hamna i den oberoende tjänsten. På så vis får man allt samlat i en applikation. Har du köpt ett spel så kan du spela det både på konsol och pc, microsoft och sony har inget att säga till om vad det gäller äganderätt för det är inte lagrat i ett konto dom administrerar. Plus att det skapar konkurrens när man kan se ett spel, och sen se vad de olika företagen tar för dem.
Och självklart tycker jag att man ska ha rätten att lämna tillbaka ett spel om det är skit.

Permalänk
Medlem

Om priserna sjunker så är det väl okej, men då menar jag ett nytt spel bör isåfall kosta max 199:- Vilket inte kommer hända.

I grund o botten handlar det om att tjäna pengar.

Tror inte att begagnatmarknaden förstör så mycket egentligen, snarare är det bra att spelen återanvänds, och många yngre kanske inte har råd att köpa dagens spel för 4-600 med CSN / veckopeng på totalt ca 1100:- utan slår till på begagnade för ca 99-299 får en rolig upplevelse samtidigt som de faktiskt har råd med ett par kalsonger den månaden.

Dock är det redan svårt att sälja spel när man alltid kan regga/måste regga på konto online.

Vänta bara tills du inte får sälja din nya bil utan måste ha kvar den.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Dock tycker jag att det ska vara lite skillnad på pc-marknad och konsolmarknad det är inte så självklart att man har internet till sin konsol och då blir aktivvering till konto omöjlig.

Jag tror inte att deras målgrupp om 1-3 år saknar bredband.

Permalänk
Medlem

Ska vi förbjuda sälja begagnade bilar och allt annat när vi ändå håller på? Förbud är aldrig bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxnelson:

Problemet med begagnade spel är ju att butikerna (game, gamestop etc etc) tjänar OTROLIGA mängder på att sälja begagnat, pengar som skaparna inte får se en skymt av.
Om en privatperson säljer till en annan privatperson så kan ju de pengarna gå till nya spel, men när en butik tar pengarna hamnar det rakt i ägarnas fickor.

Tycker inte det håller då faktum är att samma sak gör folk som säljer begagnade bilar. Privat personer som företag. Biltillverkarna få inte ett skit av begagnad försäljningen på bilar, tv-apparater men det har varit ok. Skaparna är inte de som får den största pengen heller det är de som publicerar som gråter mest och kommer med alla dessa idioti krav.

Jag säger låt spel som sälj på skiva få funka som de alltid gjort och försök sälja digitalt men ge de som köper digital lite extra för sin "good will" att inte sälja sitt spel vidare.

Detta är kanske en fråga som borde upp på politikers bord? Just nu är det bara företagen som driver denna frågan och man vet ju vad de vill åstadkomma.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Tycker inte det håller då faktum är att samma sak gör folk som säljer begagnade bilar. Privat personer som företag. Biltillverkarna få inte ett skit av begagnad försäljningen på bilar, tv-apparater men det har varit ok. Skaparna är inte de som får den största pengen heller det är de som publicerar som gråter mest och kommer med alla dessa idioti krav.

Jag säger låt spel som sälj på skiva få funka som de alltid gjort och försök sälja digitalt men ge de som köper digital lite extra för sin "good will" att inte sälja sitt spel vidare.

Detta är kanske en fråga som borde upp på politikers bord? Just nu är det bara företagen som driver denna frågan och man vet ju vad de vill åstadkomma.

skillnaden med bilar är att om en bil går sönder, då slänger du den inte. Du åker naturligtvis och lagar bilen vilket skapar intäkter på reservdelar.
Om du däremot köper ett spel för 100-200 och sedan efter något år eller två slutar skivan fungera. Försöker du laga spelet då eller blir det liggandes och samlar damm?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Detta är totalt fel, och omoraliskt. Det är bara film/spel/musikindustrin som kan komma undan med sådant här.....om någon kan ge ett exmpel på någon annan marknad där detta skulle godtas blir jag förvånad....fyfan säger jag! Det är just sådant här som får de som kan betala för sig att pirata istället....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Har aldrig sålt ett spel, köper det jag vill ha från början. Oftast rätt så genomtänkt!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Tycker inte det håller då faktum är att samma sak gör folk som säljer begagnade bilar. Privat personer som företag. Biltillverkarna få inte ett skit av begagnad försäljningen på bilar, tv-apparater men det har varit ok. Skaparna är inte de som får den största pengen heller det är de som publicerar som gråter mest och kommer med alla dessa idioti krav.

Jag säger låt spel som sälj på skiva få funka som de alltid gjort och försök sälja digitalt men ge de som köper digital lite extra för sin "good will" att inte sälja sitt spel vidare.

Detta är kanske en fråga som borde upp på politikers bord? Just nu är det bara företagen som driver denna frågan och man vet ju vad de vill åstadkomma.

Skrivet av maxnelson:

skillnaden med bilar är att om en bil går sönder, då slänger du den inte. Du åker naturligtvis och lagar bilen vilket skapar intäkter på reservdelar.
Om du däremot köper ett spel för 100-200 och sedan efter något år eller två slutar skivan fungera. Försöker du laga spelet då eller blir det liggandes och samlar damm?

Utöver nämnda reparationer vilket är en enorm marknad för alla fordonstillverkare så byter de flesta biltillverkare in nyare begagnade bilar och säljer dem en gång till.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hela tråden är fel.

Ryktet säger idag;

"If you then decide to trade that disc in, the pre-owned customer picking it up will be limited in what they can do. While our sources were unclear on how exactly the pre-owned customer side of things would work, it's believed used games will be limited to a trial mode or some other form of content restriction, with consumers having to pay a fee to unlock/register the full game."

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Utöver nämnda reparationer vilket är en enorm marknad för alla fordonstillverkare så byter de flesta biltillverkare in nyare begagnade bilar och säljer dem en gång till.

Bilhandlarna köper och säljer nya och begagnade bilar (jämför dem med firmor som köper och säljer nya och begagnade spel).
Biltillverkarna säljer nya bilar till bilhandlarna (jämför dem med speltillverkarna).

Permalänk
Medlem

Klart man skall stoppa försäldning av begagnade spel!

Finns många spelbutiker som handlar med begagnade spel, de tjänar stora pengar på detta, medan speltillverkarna tjänara nada!

Köper man ett spel skall pengarna gå till företaget som gjort det, inte till någon girig tredjepart.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bilhandlarna köper och säljer nya och begagnade bilar (jämför dem med firmor som köper och säljer nya och begagnade spel).
Biltillverkarna säljer nya bilar till bilhandlarna (jämför dem med speltillverkarna).

Njae, hade du gått in "Blizzard store" och bytt in ditt D2 för att få D3 billigare så hade det stämt. Alla billtillverkarna har ju sina egna återförsäljarnät, inte riktigt samma som spelkedjorna.
Och som sagt så finns det ju ett stort intresse för biltillverkarna att folk kör runt med deras bilar och reparerar dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxnelson:

Problemet med begagnade spel är ju att butikerna (game, gamestop etc etc) tjänar OTROLIGA mängder på att sälja begagnat, pengar som skaparna inte får se en skymt av.
Om en privatperson säljer till en annan privatperson så kan ju de pengarna gå till nya spel, men när en butik tar pengarna hamnar det rakt i ägarnas fickor.

Så funkar det i vilken annan bransch som helst, tror du att volvo får pengar av bilhandlaren på hörnet som säljer begagnade bilar?

Permalänk
Medlem

Hellre lite dyrare bättre spel än billigare skitspel(dvs om man köper beg.).

Jag har nog aldrig köpt ett begagnat spel i mitt liv, men "sålt" till game har jag (på den tiden man spelade wii). Eftersom jag nu inte köper begagnade spel så har jag inget emot detta.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Jo det klart folk har betalt för det begagnade spelet, men i FÖRETAGETS ögon (alla som spelar spelet och inte har betalt för det är onda människor etc) så är det samma sak om folk piratar spelet eller köper det begagnat, de får fortfarande spela spelet utan att företaget direkt får pengar

Tror du misstolkade vad jag menade, jag menade bara att det för företaget är samma sak. Själv är jag för fildelning och begagnatmarknad och alltihop, vi pratade bara företag etc

Är varje begagnathandel en förlorad kund för försäljaren då? De flesta som köper begagnat gör det för att de inte vill betala fullpris för ett nytt spel, dvs billigt eller inget köp.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Det första dom borde göra för att minska andrahandsförsäljningen är ju att sluta göra alla spel-fodral så inihelvete fula efter nått år!! (EA classics, ps3 "Best-seller") hade lätt köpt fler när dom börjar sjunka i pris men då ska man också straffas... skämms ju för att ha det i hyllan.

Permalänk
Skrivet av bosh1:

Är varje begagnathandel en förlorad kund för försäljaren då? De flesta som köper begagnat gör det för att de inte vill betala fullpris för ett nytt spel, dvs billigt eller inget köp.

Nej, det behöver inte vara en förlorad kund (något som spelföretagen ofta påstår), men jag är helt säker på att begagnatmarknaden inte hjälper spelutvecklarna utan snarare tvärtom (i de allra flesta fall). Hur vet du att de som köper begagnat aldrig skulle köpt spelet om det inte fanns att hitta begagnat? Om det är någon som gärna vill ha ett spel och det inte finns begagnat tror jag det är många som går och köper det spelet nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Klart man skall stoppa försäldning av begagnade spel!

Finns många spelbutiker som handlar med begagnade spel, de tjänar stora pengar på detta, medan speltillverkarna tjänara nada!

Köper man ett spel skall pengarna gå till företaget som gjort det, inte till någon girig tredjepart.

Jag får anta att du då aldrig köpt/sålt något annat begagnat heller då? Att du anser att swec marknad bör stängas? Att när du ska byta dator/tv/bil/möbler...hus för den delen, slår sönder/eldar upp/skrotar dom...för varför ska någon annan få tjäna pengar på det som någon tillverkade från början?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av MooD:

Svårt att se hur det är ett argument. Vad är det du menar?

Det var mer av ett konstaterande än ett argument.

Skrivet av Blargmode:

Kan inte konsoltillverkarna sluta vara så grymt snåla och sätta i en större hårddisk istället. Jag menar, min 20 GB HDD i xboxen räcker inte till mer än ett eller två spel om dom har patcher, trots att spelen körs från skivan.
Jag tycker att så som steam och orgin fungerar är asbra. Spelföretagen slipper sina problem och vi slipper hålla reda på skivor. Miljön slipper alla miljarder cd fodral som bara ligger och skräpar. Det ända någon förlorar på är begagnat-marknaden. Men det är jag beredd att offra för att slippa alla skivor och klydd

Att dom första Xbox360 ofta hade 20gb hdd var nog eftersom konsollerna fortfarande då körde de flesta spelen direkt från skivan.

Skrivet av mannen99:

Om priserna sjunker så är det väl okej, men då menar jag ett nytt spel bör isåfall kosta max 199:- Vilket inte kommer hända.

I grund o botten handlar det om att tjäna pengar.

Tror inte att begagnatmarknaden förstör så mycket egentligen, snarare är det bra att spelen återanvänds, och många yngre kanske inte har råd att köpa dagens spel för 4-600 med CSN / veckopeng på totalt ca 1100:- utan slår till på begagnade för ca 99-299 får en rolig upplevelse samtidigt som de faktiskt har råd med ett par kalsonger den månaden.

Dock är det redan svårt att sälja spel när man alltid kan regga/måste regga på konto online.

Vänta bara tills du inte får sälja din nya bil utan måste ha kvar den.

begagnatmarknaden står för en stor del av butikernas vinst, en vinst varav noll procent går till utvecklarna. Att helt ta bort beg-marknaden skulle nog absolut innebära en hel del vinster för utvecklarna. Sen ditt argument att många yngre inte har råd med nytt och därför handlar begagnat, det håller inte då dessa transaktioner ändå inte gynnar utvecklarna.

Med allt detta sagt, jag är helt för begagnat, jag handlar och har alltid handlat en hel del begagnat. Jag försvarar inte på något vis deras planer att förstöra denna handel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Sätt cd kod på alla spel med online registrering?

Ja och då kan spelföretagen välja om dom vill har skrivskydd.