Vill stoppa försäljning utav begagnade spel

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas att EU snart får tummen ur och även börjar stifta konsumentköpslagar för "digitala" produkter, spel musik och film måste också kunna ångras alternativt säljas vidare, som det är nu är man väl ganska så rättlös om man köper ett spel som man inte alls använder pga att det är dåligt gjort/tråkigt som fan/kass konsollport?

Det stiftas gott om lagar för att förhindra "upphovsrättsbrott", med löjligt höga straff som följd, och då känns det ju rättvist med lagar som skyddar konsumenten. Det är ju förhållandevis enkelt för både Valve och EA att stänga av/ta bort spel från både Origin och Steam.

Permalänk
Skrivet av MooD:

Man kan ju tro det men så är det inte alls, ibland. Om ett spel säljs för 500 kronor och jag vet att jag kommer kunna sälja spelet för 300 kronor så lär min benägenhet att köpa spelet i första hand högre. Sedan kan man ju tänka sig att dessa 300 kronor som jag sålt spelet för används för att finansiera nästa spelköp.

På detta sätt bidrar även begagnathandeln till nyköp.

Om vi ska ta ett klassiskt bilexempel, så spelar det ju oftast en viss roll vad jag kan sälja bilen för när jag köper den samt att pengarna jag säljer den för används direkt till nästa bil.

Det jag menade var bara att i företagets ögon så får de inga direkta pengar genom begagnatmarknaden (precis som med fildelning), det är någon som inte betalt företaget som får spela spelet, vilket enligt företaget då ses som något dåligt.

Jag håller inte alls med denna syn som företag har och är som sagt i ett annat inlägg jag skrev för fildelning och begagnatmarknad (mest pga att det faktiskt hjälper marknaden i stort som du säger), vi pratade bara om hur företagen ser på begagnatmarknaden (och att det ser likadant ut som fildelning).

Och kan tillägga att även fildelning bidrar till nyköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

tycker själv att detta är bra, då kanske speltillverkarna tjänar lite mer vilket i sin tur förmodligen gör att vi får bättre optimerade och väl arbetade spel i framtiden

det är dock långt ifrån samma sak, då alla har inte råd att köpa en bil för 100 000kr och köper istället en begagnad för kanske 5000kr, hade ett spel som kostade 500kr kostat 5kr begagnad då hade det vart samma sak men tyvär så är det inte så..

samt har man inte råd att köpa ett spel för 500 men har råd att köpa det för 300 så jaa då bör man kanske försöka spendera sin tid på något annat eller bara vänta tills spelet går ner i pris..

Det är exakt samma sak då alla inte har råd att köpa ett nytt spel för 500-600 kr och köper istället ett begagnat spel för typ 250kr.

Har man inte råd att köpa nytt pga av olika anledningar och någon annan som inte tyckte om spelet och troligen aldrig någonsin kommer spela det igen vill sälja det varför ska man då inte kunna köpa det av honom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Typ det dom gjort med BF3 då det är länkat till ens Origin konto?

EDIT: Steam är också ett bra exempel.

Steam har dock bra priser och bra spel mestadels.. Origin är dyrare.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Steam har dock bra priser och bra spel mestadels.. Origin är dyrare.

Priserna har väl inte med saken att göra. Grejjen är att du får inte sälja vidare spel köpta på STEAM.

Permalänk
Medlem

Varför skall spelindustrin särbehandlas? Ingen annan bransch gnäller om att förbjuda begagnatförsäljning trots att den marknaden blomstrar som aldrig förr med blocket, tradera och andra köp och säljsajter. Att hindra människor att sälja sina lagligt inköpte spel är dessutom en inskränkning i äganderätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Varför skall spelindustrin särbehandlas? Ingen annan bransch gnäller om att förbjuda begagnatförsäljning trots att den marknaden blomstrar som aldrig förr med blocket, tradera och andra köp och säljsajter. Att hindra människor att sälja sina lagligt inköpte spel är dessutom en inskränkning i äganderätten.

Jag tror att de är sura på att gamestop, game och likanande spelaffärer tjänar hundratals miljoner på att sälja deras begagnade spel utan att spelföretagen får ngt för det.
Det har nog ingenting att göra med att privatpersoner säljer lite spel privat.

Permalänk
Medlem

Visst är det trist, men en helt naturlig utveckling. PC-spelare har ju accepterat detta sedan många år tillbaka. Man kan ju hoppas att priserna närmar sig PC-versionerna då också.

Det mest troliga är nog att "CD-nyckel", onlinepass osv kommer att bli ett krav vid nästa generations konsoler, och fungera som nu att man kan köpa loss det för en nätt summa om man har ett begagnat spel.

Permalänk
Medlem

Så de vill inte ha en retromarknad om 10 år? Är det pengar eller mediet som är viktigare för spelutvecklare idag?

"Varför tjäna 2 miljarder när du kan tjäna 3 miljarder istället."

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Varför skall spelindustrin särbehandlas? Ingen annan bransch gnäller om att förbjuda begagnatförsäljning trots att den marknaden blomstrar som aldrig förr med blocket, tradera och andra köp och säljsajter. Att hindra människor att sälja sina lagligt inköpte spel är dessutom en inskränkning i äganderätten.

Håller med till fullo!

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Piratkopiering är ju bättre från utvecklarnas synpunkt än begagnadförsäljning (finns ju trots allt en liten chans att en pirat gillar spelet och köper det senare). De enda som tjänar på begagnatmarknaden är butikerna

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Jo det klart folk har betalt för det begagnade spelet, men i FÖRETAGETS ögon (alla som spelar spelet och inte har betalt för det är onda människor etc) så är det samma sak om folk piratar spelet eller köper det begagnat, de får fortfarande spela spelet utan att företaget direkt får pengar

Tror du misstolkade vad jag menade, jag menade bara att det för företaget är samma sak. Själv är jag för fildelning och begagnatmarknad och alltihop, vi pratade bara företag etc

Jag menar att även den som köper begagnade spel bidrar till att det säljs nya spel eftersom det sätter pengar i rullning. Om man köper en vara så har den en beräknad livslängd, man har betalat för en vara som ska fungera i säg 5 år. Om man säljer varan efter ett år så får man tillbaka pengar för "den tid man inte utnyttjat" och den som köper begagnat köper samma vara men med kortare beräknad återstående livslängd och betalar därför ett lägre pris. Tillverkaren har inte förlorat något på det, istället för att jag själv fortsätter använda samma vara under hela sin livstid så köper jag en annan ny vara tidigare istället. Den som köpte den begagnade varan bidrog med pengar till detta. Å andra sidan kanske han inte köper en ny men så småningom är "livstiden för varan" förbrukad oavsett antalet ägare och den har således ersatts av en ny. Även om man endast köper begagnat så gynnar man nyförsäljningen eftersom de som säljer får in pengar att köpa nytt.

För bilar kanske det handlar om 15 år livslängd, för spel kanske det bara ett år? Hursomhelst jag ser det som samma sak oavsett om det är begagnade spel eller begagnade bilar. De som handlar med begagnat gynnar nyförsäljningen, eller försämrar den åtminstone inte. Om det hade varit förbjudet att handla med begagnade bilar hade man väl sparat pengarna istället och fortsatt använda sin egna begagnade bil (som man själv använt sedan den var ny så man har själv gjort den begagnad istället för någon annan). Så småningom är bilen så gammal att den måste skrotas och jag har då sparat så mycket pengar på att inte byta begagnade bilar så jag köper en ny istället.

Så även om bilen byter ägare ett antal gånger så skrotas den så småningom och totalt sett så har den ersatts med en ny bil. Men tack vare att det finns en begagnatmarknad så är det fler människor som använder bilar och troligtvis så är nybilsförsäljningen högre jämfört med om det hade varit förbjudet att handla med begagnade bilar.

Jag påstår att samma sak borde gälla även för spel, fast med kortare omsättningstider. Spelet kanske säljs vidare efter två månader och byts ut efter kanske 1 år. Folk har begränsat med pengar så det totala antalet nya spel som säljs påverkas inte negativt. Troligtvis är det fler människor som håller på med spel tack vare begagnatmarknaden och totalt sett tjänar nog spelindustrin på en begagnatmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Priserna har väl inte med saken att göra. Grejjen är att du får inte sälja vidare spel köpta på STEAM.

Ptja blir väl till att göra ett steam/origin konto för varje spel, då kan man lätt sälja vidare spel man inte gillar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

(om det nu skulle vara så att tråden ligger fel, så ber jag moderat att flytta den.)

Haha, förlåt... Jag var bara tvungen!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

De tillverkare som gnäller är de som inte kan göra bra spel. Utveckla tidlösa spel som quake 3 och låt alla spelare ta del av gratisbanor tills man betalar årsvis för premium/pro material. För kortare singelplayer-spel så gör jag ingen skillnad mellan dessa i jämförelse med försäljning av böcker och filmer i andrahand.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Detta skulle Saab ha tänkt på också. Deras begnagnade modeller sålde bättre än vad nybilsförsäljningen gjorde.
Sen är det lite konstigt att man inte ska få lov att ge bort eller sälja ett legitmt spel. Det är ju inte Matlab eller andra typer av mjukvara.

Permalänk
Skrivet av Zaltrip:

Största problemet med konsollåsning är att om din konsol går sönder så förlorar du också alla dina spel som du låst på konsolen, om du inte kontaktar alla företag och säger att din konsol gick sönder och då blir det säkert massa säkerhetskontroller på att den verkligen gått sönder osv..

Spelen låses inte mot konsollen utan mot ditt (t.e.x.) xbox-live konto. Allt annat vore ju rent dumdristigt.

Skrivet av matte70:

Varför skall spelindustrin särbehandlas? Ingen annan bransch gnäller om att förbjuda begagnatförsäljning trots att den marknaden blomstrar som aldrig förr med blocket, tradera och andra köp och säljsajter. Att hindra människor att sälja sina lagligt inköpte spel är dessutom en inskränkning i äganderätten.

Dom förbjuder ju inte säljande av beg-spel, dom gör dom bara icke-spelbara. Stor skillnad rent tekniskt men i praktiken ger det samma resultat.

Skrivet av Vimm:

Så de vill inte ha en retromarknad om 10 år? Är det pengar eller mediet som är viktigare för spelutvecklare idag?

"Varför tjäna 2 miljarder när du kan tjäna 3 miljarder istället."

Vad bryr dom sig om retro-marknaden? Vad tjänar nintendo på att jag köper begagnade N64 spel på den lokala spelbutiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag tror att de är sura på att gamestop, game och likanande spelaffärer tjänar hundratals miljoner på att sälja deras begagnade spel utan att spelföretagen får ngt för det.
Det har nog ingenting att göra med att privatpersoner säljer lite spel privat.

De får vara hur sura de vill. Att man kan tjäna pengar på att sälja begagnat är ingen nyhet, de får anpassa sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vad bryr dom sig om retro-marknaden? Vad tjänar nintendo på att jag köper begagnade N64 spel på den lokala spelbutiken?

De tjänar inte ett skit på det. Det förstår du väl själv? Men du tjänar på det och mediet tjänar på det och spelkulturen som följer därmed tjänar på det. Om du läser meningen efteråt så ser du att jag ifrågasätter vad som är viktigast. Pengar eller spelmediet. Och Nintendo i fråga har väldigt mycket att tacka retromarknaden.

Permalänk
Skrivet av matte70:

De får vara hur sura de vill. Att man kan tjäna pengar på att sälja begagnat är ingen nyhet, de får anpassa sig

Ja, tyvärr är det nog så. Synd tycker jag då jag gillar att handla spel i retail, speciellt beg.

Permalänk
Entusiast

Herregud vad idiotiskt! Jag har bara köpt ett begagnat spel i mitt liv och det var ett GH: Aerosmith för 50kr...PIRATKOPIERING är den stora boven!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Det är exakt samma sak då alla inte har råd att köpa ett nytt spel för 500-600 kr och köper istället ett begagnat spel för typ 250kr.

Har man inte råd att köpa nytt pga av olika anledningar och någon annan som inte tyckte om spelet och troligen aldrig någonsin kommer spela det igen vill sälja det varför ska man då inte kunna köpa det av honom?

skillnaden är den att vissa måste ha en bil för att kunna jobba och även fast man jobbar så har man inte råd att köpa en ny bil vilket då skulle resultera i att man blir av med jobbet för att man inte får köpa en begagnad bil.

och hur skulle man kunna bli utsatt för något liknande för att man inte kan köpa ett spel? samt det är stor skillnad mellan 250-350kr och 90 000kr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Som sagt, det är bara för dom att låsa spelet mot en cd-nyckel och ett användarkonto.

Ja, Gamestop och de flesta andra retail-försäljare lever väldigt gott på beg-försäljning.

Svårt att se hur det är ett argument. Vad är det du menar?

Permalänk

Achievementspam stoppas hihi
Själv är jag samlare och köper inte spel som jag inte vill ha i samlingen så det drabbar inte mig för fem öre. Men för alla andra så hoppas jag att det alltid finns ett spelbart demo att ladda ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Så de vill inte ha en retromarknad om 10 år? Är det pengar eller mediet som är viktigare för spelutvecklare idag?

"Varför tjäna 2 miljarder när du kan tjäna 3 miljarder istället."

Skulle vilja påstå att retro-marknaden lever mer än någonsin med tanke på alla gamla spel som dyker upp till smartphones/surfplattor.
Jag lade in gamla 7th guest igår både på min iphone och mac t ex.

Det hela känns som en icke-diskussion. Begagnat-marknaden är snart död, den dör i samma takt som fysisk försäljning av spel.
Bra eller dåligt, men vill man inte skiljas från hela kontot så får vi nog vänja oss vid att det inte går att handla med begagnat. Det gäller ju även film/musik/appar/mm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skulle vilja påstå att retro-marknaden lever mer än någonsin med tanke på alla gamla spel som dyker upp till smartphones/surfplattor.
Jag lade in gamla 7th guest igår både på min iphone och mac t ex.

Det hela känns som en icke-diskussion. Begagnat-marknaden är snart död, den dör i samma takt som fysisk försäljning av spel.
Bra eller dåligt, men vill man inte skiljas från hela kontot så får vi nog vänja oss vid att det inte går att handla med begagnat. Det gäller ju även film/musik/appar/mm.

Vad får dig att tro att begagnat marknaden är snart död? Ganska vågat påstående.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag menar att även den som köper begagnade spel bidrar till att det säljs nya spel eftersom det sätter pengar i rullning. Om man köper en vara så har den en beräknad livslängd, man har betalat för en vara som ska fungera i säg 5 år. Om man säljer varan efter ett år så får man tillbaka pengar för "den tid man inte utnyttjat" och den som köper begagnat köper samma vara men med kortare beräknad återstående livslängd och betalar därför ett lägre pris. Tillverkaren har inte förlorat något på det, istället för att jag själv fortsätter använda samma vara under hela sin livstid så köper jag en annan ny vara tidigare istället. Den som köpte den begagnade varan bidrog med pengar till detta. Å andra sidan kanske han inte köper en ny men så småningom är "livstiden för varan" förbrukad oavsett antalet ägare och den har således ersatts av en ny. Även om man endast köper begagnat så gynnar man nyförsäljningen eftersom de som säljer får in pengar att köpa nytt.

För bilar kanske det handlar om 15 år livslängd, för spel kanske det bara ett år? Hursomhelst jag ser det som samma sak oavsett om det är begagnade spel eller begagnade bilar. De som handlar med begagnat gynnar nyförsäljningen, eller försämrar den åtminstone inte. Om det hade varit förbjudet att handla med begagnade bilar hade man väl sparat pengarna istället och fortsatt använda sin egna begagnade bil (som man själv använt sedan den var ny så man har själv gjort den begagnad istället för någon annan). Så småningom är bilen så gammal att den måste skrotas och jag har då sparat så mycket pengar på att inte byta begagnade bilar så jag köper en ny istället.

Så även om bilen byter ägare ett antal gånger så skrotas den så småningom och totalt sett så har den ersatts med en ny bil. Men tack vare att det finns en begagnatmarknad så är det fler människor som använder bilar och troligtvis så är nybilsförsäljningen högre jämfört med om det hade varit förbjudet att handla med begagnade bilar.

Jag påstår att samma sak borde gälla även för spel, fast med kortare omsättningstider. Spelet kanske säljs vidare efter två månader och byts ut efter kanske 1 år. Folk har begränsat med pengar så det totala antalet nya spel som säljs påverkas inte negativt. Troligtvis är det fler människor som håller på med spel tack vare begagnatmarknaden och totalt sett tjänar nog spelindustrin på en begagnatmarknad.

Jag förstår poängen, men jag kan inte säga att begagnatmarknaden direkt gynnar företagen (har jag sagt det innan så har jag tänkt fel, jag är för en begagnatmarknad men tror inte den kommer hjälpa företagen totalt). Om jag som spelare bara måste spela Mass effect 3 så kan jag idag köpa en begagnad kopia istället för att köpa ett nytt spel, och ÄVEN om alla begagnatpengar går direkt till ett nytt spel (för den som jag köper ME3 av) så
1. Den personen kommer bara handla extra för priset av sitt begagnatspel, dvs om ett spel kostar 600kr och han säljer me3 för 300kr så får han bara 300kr extra att handla för, vilket leder till att om jag istället skulle köpt ett me3 nytt så skulle 600kr hamna i EA-händer (istället för just nu bara 300)
2. Den personen kommer kanske ha råd att köpa ett spel för de 300kr (om han lägger till 300kr själv) som han troligen skulle köpt ändå, om han verkligen var sugen på att köpa BF3 t.ex. så skulle han köpt det oavsett om han fick de 300kr eller inte, vilket gör att spelmarknaden inte tjänade alls på att han sålde ME3. Jag tror väldigt få människor har sin spelbudget på exakt 500kr/mån eller nåt sånt utan att folk köper ett spel när de gärna vill ha det, och om man då hittar ett spel som man gärna vill ha så spelar det ingen roll om man tidigare fått 300kr extra för ett begagnatspel (eller jo lite men inte massor) då man inte handlar utifrån sin speciella spelbudget utan mer utifrån vad man vill ha och inte. Såklart ligger budgeten inräknad när man handlar spel (för de flesta) men bara för att man får 300kr in för att ha sålt ett begagnat spel gör det inte att man automatiskt kommer lägga runt 300kr extra på nya spel, snarare kommer det hamna på kontot och sitta där tills man behöver mat nae men du fattar

Så jag är övertygad om att begagnatmarknaden inte hjälper företagen, däremot är det väldigt synd att de utrotar den :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Vad får dig att tro att begagnat marknaden är snart död? Ganska vågat påstående.

Så som jag tolkar hans inlägg, och som jag själv förutspår, är att fysiska mediat är på väg att dö, långsamt kanske men ändå på väg åt det hållet. PC-marknaden har i princip ingen begagnathandel längre och onlinepass/blivande cd-keys osv försvårar/förtar hela poängen med att köpa begagnat.

Det är bara att vänja sig, eller leta upp en annan fritidsysselsättning.

Permalänk
Medlem

jag tror att de biter sig själva i svansen. Detta undergräver hela "spel" intresset. De flesta köper ju de spel som dem väntar på ex. D III, men vissa spel är måttligt intressanta och således... Gissar dock att detta kommer att slå igenom med full kraft.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Vad får dig att tro att begagnat marknaden är snart död? Ganska vågat påstående.

Skrivet av Tjodd:

Så som jag tolkar hans inlägg, och som jag själv förutspår, är att fysiska mediat är på väg att dö, långsamt kanske men ändå på väg åt det hållet. PC-marknaden har i princip ingen begagnathandel längre och onlinepass/blivande cd-keys osv försvårar/förtar hela poängen med att köpa begagnat.

Det är bara att vänja sig, eller leta upp en annan fritidsysselsättning.

Precis. Nästa PS/xbox/Wii kommer säkert med stöd för skivor, men generationen efter det (förutsatt att mobiler och surfplattar inte slått ut konsoller då, men det är en annan diskussion)? Knappast.
Redan denna generationen kan du köpa spel online till de konsollerna, och de går ju inte att sälja begagnat med mindre än att du säljer ditt konto.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."