Vill stoppa försäljning utav begagnade spel

Permalänk
Medlem

En annan synvinkel på saken(är dock inte helt säker på om det har tagits upp): låt oss säga att man har köpt runt 100 spel på en digital spelleverantör såsom steam osså hamnar man senare i en ekonomisk knepig situation. Med allt annat i världen så kan man sälja vad man än har köpt för att rädda sig, exempelvis bilen för att ha råd med hyran, men med spelen så är de ju inte värda någonting efter att man har köpt dem om begagnathandel skulle förbjudas...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Tycker att spelbranschen gnäller som fan...Begagnathandel finns i nästintill varje bransch, ser inte varför spelbranschen ska vara något undantag

Permalänk
Medlem

Sänker dom ner priserna så visst. Vem fan köper ett spel för 7-600kr när man kan få tag i samma spel för typ 3-400kr eller gratis om man laddar ner forever a pirate<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Fattigdomen i Sverige har ökat.

Ja enligt aftonbladet. Annars, nej.

Permalänk
Medlem

Några saker jag noterat efter att ha läst det mesta i tråden.

1) Det verkar råda någon form av missuppfattning om hur begagnathandeln av spel skadar industrin.

Det är inte begagnat handel med gamla spel eller ens 1 år gamla spel som är problemet, det är direkt begagnat problematiken som skadar industrin. Alltså att Olle köper nya Mass Effect 3, spelar igenom det på en vecka och säljer det till gamestop, därefter köps och säljs det av 1-5 personer till som spelar igenom det vilket resulterar i att 1 försäljning av Mass Effect 3 för Bioware räckte till att 2-6 personer kunde spela igenom spelet. Vinsten från de 1-5 'merförsäljningarna' går rakt ner i gamestops ficka utan att gagna Bioware ett dugg.

2) Folk tycks sätta likhetstecken mellan begagnade CD, möbler, bilar och dvd:er och spel.

Spel industrin är tämligen unik i att spelet är den enda produkten, det görs ett spel och försäljningen av det spelet är de enda intäkter utvecklaren får. För musik har vi konserter, radio. För film hela kedjan med bio, hyrfilm, dvd och tv. Möbler säljs inte vidare i tillnärmelsevis samma takt, alltså när man säljer en vara behöver man tillbaka de investerade pengarna på säg ett år. Inom det året har möbeln med nästan 100% säkerhet inte sålts vidare begagnat och efter den perioden spelar det inte längre någon roll. Ungefär samma med bilar men de har service som en bonus (och tiden att gå med vinst är något längre). Spel har ingen mer försäljning annat än möjligen lite t-shirts, med undantag för freemium spel där man köper utseenden till sin karaktär etc. typ LoL, BF-heroes etc. Och som sagt, begagnat handel med äldre spel är ingen fara för utvecklarna.

3) Man har rätt att sälja vidare

Absolut, det tycker jag med och förmodligen de flesta spelutvecklare också MEN det är inte att jag säljer mina NES spel på blocket eller trade:ar med min polare som är skoskavet utan GameStop, Game etc. som tjänar grova pengar på att mer eller mindre svindla spelutvecklarna. Det är det man vill åt. Konsol spel har ju nu mer också börjat med koder och grejer för att man inte ska kunna köpa spelet begagnat och få samma upplevelse. Ett förbud mot begagnat försäljning är dock svårt, speciellt ett där man bara får sälja spelen om de är över ett år sedan release. Så jag tror ingen behöver oroa sig över det faktiskt.¨

4) Någon ställde likhet mellan piratkopiering och begagnat handel, men menade att begagnat handel var bättre.

Det stämmer inte, en person som laddar ner ett spel, varvar det och sen slänger det hade ingen köpbenägenhet, han varken kostade eller skapade vinst för utvecklaren. Men en person som köper ett spel begagnat för en hundring mindre hade köpbenägenhet men gav pengarna till någon annan än utvecklaren. Detta innebär en ren förlust för utvecklaren.

Har ni synpunkter så kom gärna med dem, vet inte om jag missade något nu men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Fattigdomen i Sverige har ökat.

Relativ fattigdom ja, verklig fattigdom nej.
Verklig fattigdom existerar inte i Sverige.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av tquist:

Hur har piratkopiering hjälpt spelindustrin?

Steam hade inte kommit så långt som det har gjort nu om inte piratkopiering funnits (steam är förste konkurrent till piratkopiering pga bl.a. tillgänglighet)

Kan rabbla statistik och dra upp tonvis med grafer som visar trafikdata, fildelningsförbud/försäljning osv men har slutat argumentera om piratkopiering på internet då jag inte fått några argument tillbaks, så orkar inte, men det finns mycket att läsa och ta reda på om du är intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Tror du majoriteten av spelarna faktiskt säljer sina spel när de tröttnat? Nej såklart inte, jag har min spelhylla och säljer aldrig spel (om jag inte säljer hela konsolen också), jag förstår inte hur man kan tro att detta faktiskt kommer leda till färre intäkter för spelföretagen, i något litet fall ja kanske, men i det stora hela så är begagnatmarknaden något som skadar spelföretagen

Nä vet, men man kan ju inte komma ifrån att marknaden är rätt säkert mättad efter 3 månader. Sen finns det ju så klart många som köper det när det varit ute ett tag (jag själv har väntat på prisras för spel som har något år på nacken), andra när begagnade spel börjar dyka upp.

Det är säkert många som inte säljer sina spel. Men ändå tillräckligt för GAME och liknande butiker ska ha några ex av dom flesta nyare titlarna.

Men tycker det blivit en allt mindre marknad för just det, oavsett hur speltillverkare/konsoltillverkare än gör.
Så ja, det var väll stort för ett tag sen när alla spel kostade 600kr. Nu när dom finns för mänskliga priser på många titlar minskar ju intresset för begagnat, varför betala 99-199 när man får nytt för 300-400 ca Därför inte begagnade PC spel har slagit så stort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Några saker jag noterat efter att ha läst det mesta i tråden.

1) Det verkar råda någon form av missuppfattning om hur begagnathandeln av spel skadar industrin.

Det är inte begagnat handel med gamla spel eller ens 1 år gamla spel som är problemet, det är direkt begagnat problematiken som skadar industrin. Alltså att Olle köper nya Mass Effect 3, spelar igenom det på en vecka och säljer det till gamestop, därefter köps och säljs det av 1-5 personer till som spelar igenom det vilket resulterar i att 1 försäljning av Mass Effect 3 för Bioware räckte till att 2-6 personer kunde spela igenom spelet. Vinsten från de 1-5 'merförsäljningarna' går rakt ner i gamestops ficka utan att gagna Bioware ett dugg.

2) Folk tycks sätta likhetstecken mellan begagnade CD, möbler, bilar och dvd:er och spel.

Spel industrin är tämligen unik i att spelet är den enda produkten, det görs ett spel och försäljningen av det spelet är de enda intäkter utvecklaren får. För musik har vi konserter, radio. För film hela kedjan med bio, hyrfilm, dvd och tv. Möbler säljs inte vidare i tillnärmelsevis samma takt, alltså när man säljer en vara behöver man tillbaka de investerade pengarna på säg ett år. Inom det året har möbeln med nästan 100% säkerhet inte sålts vidare begagnat och efter den perioden spelar det inte längre någon roll. Ungefär samma med bilar men de har service som en bonus (och tiden att gå med vinst är något längre). Spel har ingen mer försäljning annat än möjligen lite t-shirts, med undantag för freemium spel där man köper utseenden till sin karaktär etc. typ LoL, BF-heroes etc. Och som sagt, begagnat handel med äldre spel är ingen fara för utvecklarna.

3) Man har rätt att sälja vidare

Absolut, det tycker jag med och förmodligen de flesta spelutvecklare också MEN det är inte att jag säljer mina NES spel på blocket eller trade:ar med min polare som är skoskavet utan GameStop, Game etc. som tjänar grova pengar på att mer eller mindre svindla spelutvecklarna. Det är det man vill åt. Konsol spel har ju nu mer också börjat med koder och grejer för att man inte ska kunna köpa spelet begagnat och få samma upplevelse. Ett förbud mot begagnat försäljning är dock svårt, speciellt ett där man bara får sälja spelen om de är över ett år sedan release. Så jag tror ingen behöver oroa sig över det faktiskt.¨

4) Någon ställde likhet mellan piratkopiering och begagnat handel, men menade att begagnat handel var bättre.

Det stämmer inte, en person som laddar ner ett spel, varvar det och sen slänger det hade ingen köpbenägenhet, han varken kostade eller skapade vinst för utvecklaren. Men en person som köper ett spel begagnat för en hundring mindre hade köpbenägenhet men gav pengarna till någon annan än utvecklaren. Detta innebär en ren förlust för utvecklaren.

Har ni synpunkter så kom gärna med dem, vet inte om jag missade något nu men men.

3. kommentar: Som dom gjorde med BF 3 ser jag som en hyfsad lösning. Då får både köpare A och B samma upplevelse och B kommer undan någon hundralapp billigare (vet inte vad ett begagnat BF 3 går för). Dock gäller detta tyvärr bara konsol (vad jag sett).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Relativ fattigdom ja, verklig fattigdom nej.
Verklig fattigdom existerar inte i Sverige.

Skrivet av MooD:

Ja enligt aftonbladet. Annars, nej.

Skrivet av LeVvE:

Fattigdomen i Sverige har ökat.

Skrivet av Json_81:

För spel är en mänsklig rättighet?
Och den klyftan har snarast minskat med tanke på hur billiga både spel och konsoller / datorer är jämfört med för 20 år sedan samtidigt som verklig fattigdom minskat (i Sverige).

Jo, det finns även om vi satt gränsen vid att man tjänar under 10 kr dagen.

För i Sverige måste man betala för tak över huvudet och man kan som sagt inte jaga hur som helst häller (om man inte snor mat eller äter sopor). Så jag tycker det är lite fel att skriva att det inte finns fattigdom i Sverige, för det gör det (kan ta upp det, men vill inte gå för off i denna tråd).

Som sagt fattigdomen i stort har inte minskat (om man ser hur mycket bidrag som ökar år för år). Var ju uppe på nyheter för något år sen, att fattigdomen ökade om man ser hur många som behöver bidrag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Att kunna sälja spelen vidare är ju en anledning till varför folk på konsol är beredda att betala 499-699kr för en vanlig titel, blir det så här så kanske 199kr är mer rimligt.

Exakt, man ser ju också hur det gått ner med begagnat när dom nu sänkt priset på konsolspel. Nu kan man ju få vissa populära titlar för runt 400kr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Innan alla människor börjar hata på spelindustrin kan jag bara tillägga:

Ett företag finns till för att tjäna pengar, om möjligheten att förbjuda försäljning av begagnade spel finns (och om det leder till större intäkter) så kommer den chansen tas. Om detta är moraliskt rätt eller inte kan man tycka vad man vill om, men om möjligheten att förbjuda försäljning av spel finns så kommer den tas. Sedan kan man ju såklart sätta press på politiker etc och "förbjuda förbudet", iallafall i Sverige.

Och då ska man även komma ihåg att inte alla människor är kapitalister som ser vinstmöjligheter i allting... ett mynt har fortfarande två sidor.

Permalänk
Avstängd

Det finns säkert mycket positivt att hämta i det här. Men vad händer med folk som har begränsad internet-uppkoppling? I fråga om hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, det finns även om vi satt gränsen vid att man tjänar under 10 kr dagen.

För i Sverige måste man betala för tak över huvudet och man kan som sagt inte jaga hur som helst häller (om man inte snor mat eller äter sopor). Så jag tycker det är lite fel att skriva att det inte finns fattigdom i Sverige, för det gör det (kan ta upp det, men vill inte gå för off i denna tråd).

Som sagt fattigdomen i stort har inte minskat (om man ser hur mycket bidrag som ökar år för år). Var ju uppe på nyheter för något år sen, att fattigdomen ökade om man ser hur många som behöver bidrag.

Och då pratar du relativ fattighet.
Har man inte råd med den senaste platt-tv'n men grannen har det så är man relativt fattig.
Har man inte råd att äta är man fattig på riktigt, och den fattigdomen finns inte i Sverige.

Men du har helt rätt, det är offtopic.

För att hålla sig till tråden, ni som vill rädda begagnathandeln, finns det några förslag på lösningar när allt mer blir downloads?
Att bara få ladda ner installationsfilerna och senare kunna sälja dem vidare är ju inte speciellt realistiskt.

Att kunna överföra spel från sitt steam/etc konto till någon annans konto hade ju varit en smidig variant t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

ilket resulterar i att 1 försäljning av Mass Effect 3 för Bioware räckte till att 2-6 personer kunde spela igenom spelet. Vinsten från de 1-5 'merförsäljningarna' går rakt ner i gamestops ficka utan att gagna Bioware ett dugg.

Precis som en försäljning av en bok räcker för att sex personer ska kunna läsa den.

Som sagt, upphovsrätten är faktiskt inte till enbart för att någon ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt (även om det mer eller mindre blivit så på grund av mutade politiker och lobbyister).

Så tycker snarast att de som inte vill spela med (dvs de som omöjliggör vidareförsäljning via tekniska skydd) inte heller ska ha någon upphovsrätt. Så kan de ha hur mycket skydd de vill på sina alster, men de ska inte slösa samhällsresurser för att polisen och rättsväsendet ska jaga folk som kopierar det sen heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har en lösning(säger inte att det är den bästa men det är ändå en lösning): Begagnathandeln är bra för konsumenterna men inte för utvecklarna, så först o främst bör priserna droppa med några % iaf och inte överstiga 500 kr oavsätt format. Sen kom jag att tänka på spelet Two Worlds II som fildelades och där gick det till så att om man hade tankat hem spelet men inte hade nyckel så kunde man spela första kapitlet för att sedan betala för varje ny del man vill spela vidare på. Nu vill jag modifiera det lite, men på detta sätt skulle faktiskt piratkopiering vara lösningen på det hela; man får testspela och om man inte gillar det så blir det ändå inget köp och om man gillar det så är det bara att betala vidare. Nu är det säkert många där ute som ropar "demo" men majoriteten av dagens demo är specialgjorda demos som inte har något från orginalstoryn osv, och med rollspel tex så är det kul att kunna spela direkt med samma karaktär man skapade i ett demo. Trots att spel som call of duty och skyrim ligger bland de mest seedade spelen på piratebay så säljer de som smör ändå. Vi kan inte direkt blunda för att en anledning till att folk piratkopierar är för att de vill testa spelen ist för att "köpa grisen i säcken" som man brukar säga.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Thiesen:

Och då ska man även komma ihåg att inte alla människor är kapitalister som ser vinstmöjligheter i allting... ett mynt har fortfarande två sidor.

Jorå, men att företag som microsoft/sony drar upp idén att förstöra begagnatmarknaden är inte helt oväntat ändå, det är så världen ser ut, tyvärr. Ville mest påpeka att detta är "naturligt" beteende av företag, om man kan uttrycka sig så.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Nä vet, men man kan ju inte komma ifrån att marknaden är rätt säkert mättad efter 3 månader. Sen finns det ju så klart många som köper det när det varit ute ett tag (jag själv har väntat på prisras för spel som har något år på nacken), andra när begagnade spel börjar dyka upp.

Det är säkert många som inte säljer sina spel. Men ändå tillräckligt för GAME och liknande butiker ska ha några ex av dom flesta nyare titlarna.

Men tycker det blivit en allt mindre marknad för just det, oavsett hur speltillverkare/konsoltillverkare än gör.
Så ja, det var väll stort för ett tag sen när alla spel kostade 600kr. Nu när dom finns för mänskliga priser på många titlar minskar ju intresset för begagnat, varför betala 99-199 när man får nytt för 300-400 ca Därför inte begagnade PC spel har slagit så stort.

Ja, det är lite synd att GAME kommer förlora så mycket på det :S Dock har de i allmänhet grymt kassa priser, deras begagnatpriser är oftast högre än webhallens nypriser -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Och då pratar du relativ fattighet.
Har man inte råd med den senaste platt-tv'n men grannen har det så är man relativt fattig.
Har man inte råd att äta är man fattig på riktigt, och den fattigdomen finns inte i Sverige.

Men du har helt rätt, det är offtopic.

För att hålla sig till tråden, ni som vill rädda begagnathandeln, finns det några förslag på lösningar när allt mer blir downloads?
Att bara få ladda ner installationsfilerna och senare kunna sälja dem vidare är ju inte speciellt realistiskt.

Att kunna överföra spel från sitt steam/etc konto till någon annans konto hade ju varit en smidig variant t ex.

Det är värre än så i vissa familjer. Dom har inte ens råd att ha TV (i för sig är det ju lite av en lyx), sen har dom inte råd att betala för utflykter med skolan (kan ju ta upp hur mycket som helst här).

Finns en gåva funktion i steam, om dom kunde utveckla den till man kan sälja spel (i för sig är det orealistiskt). För steam och andra företag vill ju maximera vinsterna, så nerladdning är en guldgruva för spelutvecklare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Samtidigt vet jag människor som har uppåt 50 eller mer spel på sina steamkonton. Blizzard blir ju lite av en annorlunda spelare då de har så få spel. Men att göra ett nytt steamkonto för varje spel känns ju rätt drygt.

Tyvärr är det ju så. Dessutom måste man i praktiken skapa en ny mailadress för varje konto också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är värre än så i vissa familjer. Dom har inte ens råd att ha TV (i för sig är det ju lite av en lyx), sen har dom inte råd att betala för utflykter med skolan (kan ju ta upp hur mycket som helst här).

Finns en gåva funktion i steam, om dom kunde utveckla den till man kan sälja spel (i för sig är det orealistiskt). För steam och andra företag vill ju maximera vinsterna, så nerladdning är en guldgruva för spelutvecklare.

I de flesta fallen beror det snarare på föräldrar som inte kan hantera pengar än att de är verkligt fattiga.

Om steam satte en avgift på att skicka spel till annat konto så blir det mer realistiskt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det känns som att vissa branscher aldrig lär sig.
Allt krångel med olika DRM, låsta konton och försvårad begagnadhandel drabbar bara de ärliga konsumenterna som betalar för sig. Piraterna kör bara vidare och får i många fall en bättre produkt än den som köpt lagligt.

Om företagen förlorar på andrahandsmarknaden eller inte är helt irrelevant. Det som måste till är lagstiftning som skyddar oss konsumenter. I nuläget har alla företag ändlösa EULAs av tveksamt juridiskt värde. Dessa står förstås inte över lagen och vill jag sälja vidare mitt spel så skall inget företag kunna hindra mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

I de flesta fallen beror det snarare på föräldrar som inte kan hantera pengar än att de är verkligt fattiga.

Om steam satte en avgift på att skicka spel till annat konto så blir det mer realistiskt.

I för sig, men inte alltid det är så, ensamstående med två barn t.ex.

mmmm, det låter inte dumt alls, typ 20kr i transaktionsavgift eller liknande och/eller 10/20% av försäljningsvärdet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Relativ fattigdom ja, verklig fattigdom nej.
Verklig fattigdom existerar inte i Sverige.

Vad har du för verklighetsuppfattning?! Så du blundar om du går förbi en uteliggare? Klart som fan fattigdom existerar i Sverige framförallt nu när de blåa svinen regerar och utförsäkrar människor som inte kan jobba, människor med svåra sjukdomar men som skulle kunna jobba de sista månaderna av sitt liv.

Nej fy fan, denna regeringen bara leker upp våra skattepengar. En Röd regering som kan sätta gränser hade varit guld. Tyvärr finns inte detta ännu. (Ja jag röstar rött men inser att bidragen var för generösa under vår regeringstid.)

On topic:

Detta med att begagnade spel är skitsnack. Det är ingen ny företeelse att ett spel säljer som bäst de första 3 månaderna och vem fan har råd att lägga emllan 400-500 på ett PC spel och ända upp till 800 på ett konsol spel!? Det är ju för fan inga mänskliga priser. Personligen köper jag alltid spel som är "gamla" och kostar max 150:-. Man kan fynda rätt bra då. Jag lovar att de tjänar pengar ändå. Och hade inte priserna gått ner hade jag inte köpt spelet, samma gäller begagnat, kan jag fynda något så köper jag det och företaget har redan tjänat pengar på spelet.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

jag skulle tro att fler skulle handla spel "nya " om dem tog bort skatten på spel och electronik. visst vi får bra saker utav att betala skatt men vi betalar den inte för att skånska politiker ska få flyga första klass till thailand med sina familjer för skatte pengar :O, skatt på spel däremot är så hög sänk den så fler har råd att köpa nya spel istället för att ladda ner pirat kopierade spel eller begagnat !

EDIT google får fram fler saker som politiker missanvänder pengarna till så varför betala så mycket då det används fel ? absurt/ http://www.sydsvenskan.se/sverige/sd-politiker-reste-for-skattepengar/

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag har en lösning(säger inte att det är den bästa men det är ändå en lösning): Begagnathandeln är bra för konsumenterna men inte för utvecklarna, så först o främst bör priserna droppa med några % iaf och inte överstiga 500 kr oavsätt format. Sen kom jag att tänka på spelet Two Worlds II som fildelades och där gick det till så att om man hade tankat hem spelet men inte hade nyckel så kunde man spela första kapitlet för att sedan betala för varje ny del man vill spela vidare på. Nu vill jag modifiera det lite, men på detta sätt skulle faktiskt piratkopiering vara lösningen på det hela; man får testspela och om man inte gillar det så blir det ändå inget köp och om man gillar det så är det bara att betala vidare. Nu är det säkert många där ute som ropar "demo" men majoriteten av dagens demo är specialgjorda demos som inte har något från orginalstoryn osv, och med rollspel tex så är det kul att kunna spela direkt med samma karaktär man skapade i ett demo. Trots att spel som call of duty och skyrim ligger bland de mest seedade spelen på piratebay så säljer de som smör ändå. Vi kan inte direkt blunda för att en anledning till att folk piratkopierar är för att de vill testa spelen ist för att "köpa grisen i säcken" som man brukar säga.

Spelat Age of empires Online? Samma tanka. Likaså måga F2P spel som kör med samma metoder. En del mer sjyssta än andra. Prakt exempel är ju LoL där du inte kan köpa dig ett övertag i själva Spelet utan champions, outfits och sådant.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

jag skulle tro att fler skulle handla spel "nya " om dem tog bort skatten på spel och electronik. visst vi får bra saker utav att betala skatt men vi betalar den inte för att skånska politiker ska få flyga första klass till thailand med sina familjer för skatte pengar :O, skatt på spel däremot är så hög sänk den så fler har råd att köpa nya spel istället för att ladda ner pirat kopierade spel eller begagnat !

EDIT google får fram fler saker som politiker missanvänder pengarna till så varför betala så mycket då det används fel ? absurt/ http://www.sydsvenskan.se/sverige/sd-politiker-reste-for-skattepengar/

De flesta politiker leker upp våra skattepengar... Här i Karlskrona byggde de en Spanska jävla trappa till ingen som helst jävla nytta och det var inget fel på det området de var tvungna att bygga om... Idioter hela högen som bara skor sig själva på våra skattepengar.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Precis som en försäljning av en bok räcker för att sex personer ska kunna läsa den.

Visst, men böcker har en ytterst begränsad begagnat marknad, folk gillar att fylla sin bokhylla så det ser belästa ut. Sen ska intäkterna från en bok täcka så otroligt lite i förhållande till ett spel. Ett utvecklings team består idag av mellan 100-300 personer för en AAA titel, på det har vi utgivare (inbakad i utvecklar personalen), distributör, grossist och slutligen butik. En bok har 1-3 författare, personal hos förlaget ca 10 personer, distributör, grossist och butik. Nog för att en författare i regel ska leva mer än 2 år som är utvecklingstiden för ett AAA spel på sina intäkter från en bok men det är ändå enorma skillnader när det kommer till hur lätt det är att gå med vinst. Tänk också på att böcker börjar bli dyrare de med, nya stor titlar går ofta på runt 200 kr.

Skrivet av mfm:

Som sagt, upphovsrätten är faktiskt inte till enbart för att någon ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt (även om det mer eller mindre blivit så på grund av mutade politiker och lobbyister).

Så tycker snarast att de som inte vill spela med (dvs de som omöjliggör vidareförsäljning via tekniska skydd) inte heller ska ha någon upphovsrätt. Så kan de ha hur mycket skydd de vill på sina alster, men de ska inte slösa samhällsresurser för att polisen och rättsväsendet ska jaga folk som kopierar det sen heller.

Du verkar spårat ur lite här och är på något sätt tillbaka i kopiering. Jag hade ju ett utlägg om att kopiering inte är problemet i mitt inlägg och är av åsikten att det troligen är bra för industrin på det stora hela. Och skadar kopiering några spel så är det de dåliga spelen, folk testar dem, tycker de är dass och säger det till alla sina polare => många utebliva försäljningar => mindre dåliga spel blir gjorda => awesome. Tycker inte heller det är samhällets jobb att städa upp företagens skit i form av att jaga kids som tankar, många industrier har blivit så otroligt lata av det hela också. Typ film och spel, istället för att säga "vi gjorde ett skitspel, därför sålde det dåligt och vi måste bättra oss" så säger de "alla tankade spelet istället för att köpa det så vi fick inga pengar :(". Som någon annan nämnde är effekterna av piratkopiering grovt överdrivna av företagen och det är olyckligt.

Hade en fråga till dig också; är det okej att tanka ner ett spel, bränna det på en skiva, och sen sälja det till någon?

Även om det Game och GameStop gör är etiskt annorlunda så är effekten densamma, de säljer utvecklarens spel utan att denne får något. Om de företagen hade lite moral i kroppen att ge säg 10% av deras vinst från försäljningen av ett begagnat spel (när detta spel varit på marknaden i mindre än ett år) hade detta troligen varit en icke fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

jag skulle tro att fler skulle handla spel "nya " om dem tog bort skatten på spel och electronik. visst vi får bra saker utav att betala skatt men vi betalar den inte för att skånska politiker ska få flyga första klass till thailand med sina familjer för skatte pengar :O, skatt på spel däremot är så hög sänk den så fler har råd att köpa nya spel istället för att ladda ner pirat kopierade spel eller begagnat !

EDIT google får fram fler saker som politiker missanvänder pengarna till så varför betala så mycket då det används fel ? absurt/ http://www.sydsvenskan.se/sverige/sd-politiker-reste-for-skattepengar/

Det du säger gäller för i stort sett alla varor och tjänster. I mitt tycke finns det viktigare saker än spel att subventionera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Det du säger gäller för i stort sett alla varor och tjänster. I mitt tycke finns det viktigare saker än spel att subventionera.

Skickades från m.sweclockers.com

det jag menade är att om man använder pengarna smart istället för att vara oansvarig politiker som tjänar multi hela livet så skulle man kunna dra ner på skatten så allt inte är så Hjäv|a Dyrt .

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci