Permalänk
Medlem
Skrivet av Agdon:

Min phenom II klockae inte ned sig vid 62garder, brukar komma upp i 65 i occt med 3,6Ghz och 1,42v utan att den klockar ned sig.
Måste variera mycket från prolle till prolle i sådana fall.

När min Coretemp går uppåt 65-70 så kommer det varningsmeddelande och så stänger den av sig. CPU-temp ligger nog några grader högre där, men i max-temp är det ju core som ska visa mest korrekt enligt AMD.

Varierar nog några grader som sagt och 95W-modellen av 1055t har dessutom max på 71 istället för 62 grader ifall det är den du kör. Då kan du alltså gå uppåt 75 innan den stänger ner.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

CPU idlar inte i BIOS, den går för fullt

Den kan möjligtvis gå i full klockfrekvens beroende på inställningar. Men inte full belastning.

Över 50 grader är inte normalt.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

När min Coretemp går uppåt 65-70 så kommer det varningsmeddelande och så stänger den av sig. CPU-temp ligger nog några grader högre där, men i max-temp är det ju core som ska visa mest korrekt enligt AMD.

Varierar nog några grader som sagt och 95W-modellen av 1055t har dessutom max på 71 istället för 62 grader ifall det är den du kör. Då kan du alltså gå uppåt 75 innan den stänger ner.

Vad jag har hittat genom att googla så ska man INTE gå på Coretempsen då phenom II inte har några coretempsensorer. Alla coretemp värden räknas ut från cputempen och belastningen. Detta ser du genom att alla cores har samma temp. De skillnader som blir Dvs alltid 1 grads skillnad, får du genom att det blir fördröjningar i beräkningarna. Så den temp som amd menar är alltså Cputempen.

Det är vad jag har hittat genom att googla. Ni får gärna påpeka om jag har fel. Men min cpu har aldrig stängt av sig eller klockat ner sig och då har jag haft coretemps på 70-72 grader.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Va? Phenom II klockar inte ner sig??

Min Thuban klockar ner sig vid 102C och stänger ner sig vid 110

Då måste det vara något fel på temp mätaren i din processor, för Phenom II processorer klockar ner sig vid 62-64C. Jag kunde inte ens med standard kylaren få den till 70C.

Permalänk

Hmm, Vad bra att det inte finns sådan spärr då

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Vad jag har hittat genom att googla så ska man INTE gå på Coretempsen då phenom II inte har några coretempsensorer. Alla coretemp värden räknas ut från cputempen och belastningen. Detta ser du genom att alla cores har samma temp. De skillnader som blir Dvs alltid 1 grads skillnad, får du genom att det blir fördröjningar i beräkningarna. Så den temp som amd menar är alltså Cputempen.

Det är vad jag har hittat genom att googla. Ni får gärna påpeka om jag har fel. Men min cpu har aldrig stängt av sig eller klockat ner sig och då har jag haft coretemps på 70-72 grader.

Om du tittar här så skriver AMD,s tekniker just tvärtom! http://forums.amd.com/forum/messageview.cfm?catid=12&threadid...
Cpu-temp kommer ifrån en givare i sockeln på moderkortet och den känner inte av någon exakt temp ifrån givaren i cpu´n!
Vidare står där även lite om temperaturer för Phenom som kan vara av intresse.

Edit: Vidare måste man naturligtvis ta lite hänsyn till att AMD´s sensorer ofta visar fel i olika program det är även därför man sätter låga värden som max 62C för Phenom om jag inte missminner mig! Det är väl därför han skriver följande i länkat inlägg " 62 degrees holds a generous safety net to begin with."

Permalänk
Medlem
Skrivet av semlan333:

Jag har vet inte vilken version jag har, hur vet man det?

Ur moderkorts-manualen:

"Upon boot-up, the 1st line appearing after the memory count is the BIOS version. It is usually in the format:
E7640AMS.xxx 041211 where:
1st digit refers to BIOS type as E = EFI
2nd - 5th refers to the model number.
6th refers to the chipset as I = Intel, N = nVidia, A = AMD and V = VIA.
7th - 8th refers to the customer as MS = all standard customers.
xxx refers to the BIOS version.
041211 refers to the date this BIOS was released."

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Om du tittar här så skriver AMD,s tekniker just tvärtom! http://forums.amd.com/forum/messageview.cfm?catid=12&threadid...
Cpu-temp kommer ifrån en givare i sockeln på moderkortet och den känner inte av någon exakt temp ifrån givaren i cpu´n!
Vidare står där även lite om temperaturer för Phenom som kan vara av intresse.

Edit: Vidare måste man naturligtvis ta lite hänsyn till att AMD´s sensorer ofta visar fel i olika program det är även därför man sätter låga värden som max 62C för Phenom om jag inte missminner mig! Det är väl därför han skriver följande i länkat inlägg " 62 degrees holds a generous safety net to begin with."

Jo det där verkar ju vettigt men hur kommer det sig att alla cores visar EXAKT samma värde? Det verkar inte vettigt. Sitter just nu och stressar bara en kärna och ändå har alla exakt samma temperatur. Varför? Om man istället kollar på en intelcpu så varierar de rätt mycket i coretempsen. Varför är det såhär?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av semlan333:

Ja har ingen mer kylpasta men det går ju å fixa. Ja för först så satte jag fast den åt ett hål men sen så tog jag loss den och vände på den så pastan kan nog ha smetas ut.

Inte bra, blir ju massa luftbubblor då.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Har du vänt den åt rätt håll? Vänder man den 180 grader åt fel håll så kan det bli trögt som fasen, eftersom kylaren kan ta i plasthållarna så att den inte ligger helt emot CPUn, kom jag just på.

EDIT: Alltså metallhaken ska vara "neråt" mot grafikkortet och sen lilla "spaken" man spänner åt med ska peka åt andra hållet, annars ligger kylblocket emot kanten på plasten och det blir trögt som sjutton att pressa fast den.

Ja, originalkylaren har en liten fjuttig fläkt på 70x70mm, dessutom tunn, så den snurrar på flera tusen varv/min för att kunna kyla ordentligt. Byter du till en sån 212 EVO eller liknande så blir det tystare och kyler bra mycket bättre.

Det är dock lite mer jobb att sätta på såna kylare, man får skruva loss plastramarna på moderkortet och sätta i en metallram för att det ska hålla för trycket med en större kylare, men det jobbet gör man ju bara en gång, så är det klart sen. Man kan behöva skruva loss hela moderkortet från chassit för att komma åt om man inte har en låda som har öppet i moderkortsplåten just bakom CPUn. Mitt HAF 912 plus hade en sån öppning så det var enkelt för mig att byta.

I BIOS/UEFI borde det visa runt 30-40grader vid rumstemp på drygt 20, så steg ett förutom att köpa ny kylare är ju att som sagt tvätta bort den medföljande kylpastan som ofta är som en tjock matta och kan ha stelnat eller något.

Fixa lite ny kylpasta och ha på som ett riskorn i mitten ungefär, sen klämmer du fast kylaren igen.

102/110 grader Celsius? På en Phenom II? De klockar ju ner eller stänger ju av sig när man kommer uppåt 65 grader utom någon enstaka modell som klarar upp till 70.

Då hade jag satt fast den fel första gången, men jag har vänt den rätt nu.

Permalänk

Jag har mailat inet nu och dom svarde så här:

Hejsan,

AMD FX-8120 har ett trottelvärde på runt 61°C. Temperaturen i BIOS är visserligen lite högre än så kallat ”idle” eftersom BIOS inte har funktionen för att processorn skall kunna arbeta mindre då den inte är belastad.

Kontrollera att kylaren är ordentligt monterad. Jag tror inte att det är farligt så länge processorn inte överstiger de temperaturerna du angivit, men om du känner att temperaturen börjar klättra uppåt så får vi ta in processorn till oss för en felsökning.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Med vänliga hälsningar
David Carlsson
Teknisk Support

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Det vanligaste felet jag har stött på med AMD CPU:er som jag också själv använder. Är att moderkortet ger den på tok för mycket ström iaf när det kommer till Gigabyte som jag själv använder. Som standard satte Gigabyte min 8120 på 1.465v vilket är för högt. Har minskat det till 1.365v och det funkar prima, kan varit lägre minns ej. Men min gick från 61c till 52C som max med min H50.

Så jag skulle rekommendera du kollar vilken volt ditt moderkort ger din CPU i Bios.

Jag ska försöka sänka den nu. Men vad tycker du jag ska sänka den till?

Permalänk

Det är bara att göra om och göra rätt! För en rätt monterad kylare med en icke överklockad processor ska inte ha en så hög temp.

Permalänk
Skrivet av Johan Holm:

Det är bara att göra om och göra rätt! För en rätt monterad kylare med en icke överklockad processor ska inte ha en så hög temp.

Men kan inte fatta vad jag har gjort fel.

Permalänk

Nu har jag gått in BIOS och ska ändra volten, men exakt ska man ändra det finns jue NB Voltage, CPU Voltage, CPU-NB Voltage, CPU PLL Voltage.

Har ändra CPU voltage till 1.311500 V. Så nu ligger den på ungeför 54 grader, ska jag sänka ännu mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Min 955a klockar ned sig exakt på 62c, till 800mhz. Du måste ha det jobbigt. (Detta på 4.7ghz, 1.53vCore). Både grafikstress, samt intelburntest på max samtidigt.

(Dock kommer jag aldrig upp i sådana äckliga temperaturer med mitt system, även fast jag har budgetkylare).

Big cup of BS, amd phenom ii serien klockar ner sig själv vid 90c...

EDIT: Btw du ska inte ha på grafik test när du stresstestar processorn då uppstår en flaskhals och grafikkortet används inte till fullo.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fakkahe:

Big cup of BS, amd phenom ii serien klockar ner sig själv vid 90c...

EDIT: Btw du ska inte ha på grafik test när du stresstestar processorn då uppstår en flaskhals och grafikkortet används inte till fullo.

Kanske processorn i sig klockar ned sig vid 90c, men jag har inte stängt utav thermal throttle på mitt moderkort. Better safe than sorry.

Nej, jag vet - det gjorde jag endast för att kolla om mitt utblås klarade att hantera det hela. I vanliga fall kör jag, självklart, endast IBT. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Kanske processorn i sig klockar ned sig vid 90c, men jag har inte stängt utav thermal throttle på mitt moderkort. Better safe than sorry.

Nej, jag vet - det gjorde jag endast för att kolla om mitt utblås klarade att hantera det hela. I vanliga fall kör jag, självklart, endast IBT. (:

Jag hade visst fel jag med, jag ursäktar så mycket för mitt beteende.

Skrivet av Overlockers.com:

That isn't true, AMD chips as far as I know never throttle no matter the temp, and the shutdown temp is determined by the motherboard shutoff feature not an an actual chip function. Most motherboards have it set for 90c. That being said the chip will likely become unstable at temps higher than 62c, however it will not start degrading till much higher. If there is throttling it is a motherboard feature and not a built in feature on the chip.(also note this is my experience with a phenom I which never throttled however I am almost 100% sure they did not add a throttle feature to the phenom II's)

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fakkahe:

Jag hade visst fel jag med, jag ursäktar så mycket för mitt beteende.

Helt chill. Blir lätt hänt, sådant där. (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av semlan333:

Nu har jag gått in BIOS och ska ändra volten, men exakt ska man ändra det finns jue NB Voltage, CPU Voltage, CPU-NB Voltage, CPU PLL Voltage.

Har ändra CPU voltage till 1.311500 V. Så nu ligger den på ungeför 54 grader, ska jag sänka ännu mer?

Man får sänka i steg, och se så att det blir stabilt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Vanligaste felet med varm cpu är att kylaren inte sitter ordentligt, eller för mycket kylpasta etc (samma sak egentligen).

Eller för lite ^^.

Har själv misslyckats en gång så att det hamnade mer kylpasta på ena sidan processorn, vilket resulterade i att några cores blev mer varma.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Man får sänka i steg, och se så att det blir stabilt.

Hur vet man om man har sänkt för mycket? Den ligger på 52 nu men tycker ändå det känns högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av semlan333:

Hur vet man om man har sänkt för mycket? Den ligger på 52 nu men tycker ändå det känns högt.

52C vid full load.. ? Om så är det helt suveränt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

52C vid full load.. ? Om så är det helt suveränt.

Vet inte om det är "full load". Men nu när jag starta den så låg den runt 48. Men hur vet jag om jag har sänkt volten så mycket så processorn blir sämre?

Edit: Jag kanske borde säga att jag har öppet chassi också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Jag trodde att alla moderkort hade spärrar, på två ASUS moderkort jag har haft så får jag BSOD sekunden min processor når 62C vilket iallafall är "max temp" för Phenom II. Fick det alldeles nyss faktiskt, glömsk som man är så hade jag inte skruvat åt H60 kylaren ordentligt, fick göra om, göra rätt!

On topic: Varför just en Bulldozer nu när den fått så pass dåliga recensioner? I dessa framgår det också att Bulldozer processorerna är ruskigt varma, rekommenderar dig att köpa en vettigare kylare än stock för den är verkligen skräp.

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... - Där har du ett billigt men helt okej alternativ, jag har ägt föregångaren till denna och för det priset är den nog oslagbar.

Min spärr ligger på 74 tror jag, också så har ju jag pillat lite med volten pga jag har överklockat till 3.6 från 3.2

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Jo det där verkar ju vettigt men hur kommer det sig att alla cores visar EXAKT samma värde? Det verkar inte vettigt. Sitter just nu och stressar bara en kärna och ändå har alla exakt samma temperatur. Varför? Om man istället kollar på en intelcpu så varierar de rätt mycket i coretempsen. Varför är det såhär?

Det finns fortfarande bara en gemensam tempgivare för alla kärnor i AMDs CPUs, så de blir samma värde (kan diffa någon grad just när tempen går upp eller ner beroende på hur programmen som visar tempen uppdaterar).

Intel har separata tempgivare för varje kärna, helt enkelt.

Skrivet av semlan333:

Vet inte om det är "full load". Men nu när jag starta den så låg den runt 48. Men hur vet jag om jag har sänkt volten så mycket så processorn blir sämre?

Edit: Jag kanske borde säga att jag har öppet chassi också

Öppet chassi kan ju även ge sämre temperaturer eftersom man kan få utblåsluften från CPU-kylaren att bara snurra runt i luften och åka in igen så det blir en liten virvel runt den, istället för att alltid ha kallare luft nerifrån/framifrån som blåses ut bak/toppen.

För att testa i "full load" ska du köra något som belastar CPUn på alla kärnor till 100%, t.ex. IntelBurnTest.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?197835-IntelBurnTest-The-new-stress-testing-program

Under första texten är länken till programmet: http://www.xgamingstudio.com/files/IntelBurnTest.zip

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Jo det där verkar ju vettigt men hur kommer det sig att alla cores visar EXAKT samma värde? Det verkar inte vettigt. Sitter just nu och stressar bara en kärna och ändå har alla exakt samma temperatur. Varför? Om man istället kollar på en intelcpu så varierar de rätt mycket i coretempsen. Varför är det såhär?

Jo egentligen är det helt normalt då AMD Phenom endast har en tempgivare.

Edit: Såg att svarta örnen redan kommenterat den.

Permalänk

Nu har jag installerat ett av mät programmen som ni före slog. Så här ser det ut när jag spelar LoL på högsta kvalitet : http://tinypic.com/view.php?pic=2h4x98k&s=6

Är det normalt? Jag tyckte det var lite högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av semlan333:

Nu har jag installerat ett av mät programmen som ni före slog. Så här ser det ut när jag spelar LoL på högsta kvalitet : http://tinypic.com/view.php?pic=2h4x98k&s=6

Är det normalt? Jag tyckte det var lite högt.

Både minimum och maxvärdet är normalhögt vid spelande, så ingen fara där

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av semlan333:

Nu har jag installerat ett av mät programmen som ni före slog. Så här ser det ut när jag spelar LoL på högsta kvalitet : http://tinypic.com/view.php?pic=2h4x98k&s=6

Är det normalt? Jag tyckte det var lite högt.

Kör något av de stressprogram folk har föreslagit istället? Jag kan inte tänka mig att LoL är särskilt påfrestande då jag kunde lira det i 20-30fps på min skollaptop som har en i3 med inbyggd grafik...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360