Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Hmm, Vad bra att det inte finns sådan spärr då

Varför är det bra? Det skyddar processorn från att degraderas. Den bör inte köras över 62*C.

Permalänk

fixxa dessa : Prime95 och Coretemp..
Kör prime95 medans du kolla temperaturen med Coretemp. tempen borde inte gå över 65 iallafall skulle jag tro ..(finns chans för bios problem)
om datorn bluescreen:ar eller får diverse andra problem så är volten för låg..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Varför är det bra? Det skyddar processorn från att degraderas. Den bör inte köras över 62*C.

Detta är faktiskt lite relevant för mig. Javisst degraderas den över 62c, men hur högt kan man egentligen köra den i innan det får skador snabbt, om du förstår vad jag menar. Ingen tänker ju ha sin PhenomII i 3år+ till (för påfrestande applikationer). Kan man ligga upp emot 70 utan att det är något problem, eller är det verkligen så tight? Antar att det även kan bli beräkningsfel vid temperaturer över 62c.

Om du vet någon vettig sida som har testat detta, eller har ordentliga teorier så länka gärna. Har inte hittat några, tyvärr.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Jag hade visst fel jag med, jag ursäktar så mycket för mitt beteende.

Skrivet av Demonoidz:

Kanske processorn i sig klockar ned sig vid 90c, men jag har inte stängt utav thermal throttle på mitt moderkort. Better safe than sorry.

Nej, jag vet - det gjorde jag endast för att kolla om mitt utblås klarade att hantera det hela. I vanliga fall kör jag, självklart, endast IBT. (:

Processorn har en nedstängningsfunktion och degradering sker först vid 97C enligt AMD. Vilket också framgår av länken jag postade i mitt tidigare inlägg.
http://forums.amd.com/forum/messageview.cfm?catid=12&threadid...

Edit: Ska kanske tillägga att de rekommenderar ändå inte att köra längre perioder över 62C ändå vilket också framgår av länken. Alla som lyssnat lite på information om AMD Phenom vet ju att tempgivarna är allmänt missvisande vilket jag antar är en av orsakerna till det låga rekommenderade värdet.

Permalänk

Min CPU har varit över 80 C i tre år utan problem.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Processorn har en nedstängningsfunktion och degradering sker först vid 97C enligt AMD. Vilket också framgår av länken jag postade i mitt tidigare inlägg.
http://forums.amd.com/forum/messageview.cfm?catid=12&threadid...

Edit: Ska kanske tillägga att de rekommenderar ändå inte att köra längre perioder över 62C ändå vilket också framgår av länken. Alla som lyssnat lite på information om AMD Phenom vet ju att tempgivarna är allmänt missvisande vilket jag antar är en av orsakerna till det låga rekommenderade värdet.

De är bara "allmänt missvisande" vid låga temperaturer, eftersom deras huvudfunktion är att stänga ner datorn vid överhettning. Vid hög temp, nära max rekommendation är de däremot mer korrekta än CPU temp t.ex.

62 grader är ju en väl tilltagen säkerhetsmarginal som AMD säger, så man kan chansa och ha högre, men då gäller det att man verkligen kollar så det inte blir beräkningsfel.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Detta är faktiskt lite relevant för mig. Javisst degraderas den över 62c, men hur högt kan man egentligen köra den i innan det får skador snabbt, om du förstår vad jag menar. Ingen tänker ju ha sin PhenomII i 3år+ till (för påfrestande applikationer). Kan man ligga upp emot 70 utan att det är något problem, eller är det verkligen så tight? Antar att det även kan bli beräkningsfel vid temperaturer över 62c.

Om du vet någon vettig sida som har testat detta, eller har ordentliga teorier så länka gärna. Har inte hittat några, tyvärr.

Min Phenom/Thuban funkar fint över 80C räknar inte fel.

Processorn är också långt ifrån att dö känns det som(det funkar med stock volt upp till 4GHz, dock moderkortet som spelar roll där)

Och en vän till mig har en Deneb som han haft liggande på 75-95 grader (stock kylare, rumstemp 40+) den har rullat på bra nu i flera år i den tempen!

kontentan är att AMD processorer håller för massor med stryk

Edit: någon skrev något om att min tempmätare kan vara kass. stämmer nog då den alltid visar -128C xD

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfmimd:

Min Phenom/Thuban funkar fint över 80C räknar inte fel.

Processorn är också långt ifrån att dö känns det som(det funkar med stock volt upp till 4GHz, dock moderkortet som spelar roll där)

Och en vän till mig har en Deneb som han haft liggande på 75-95 grader (stock kylare, rumstemp 40+) den har rullat på bra nu i flera år i den tempen!

kontentan är att AMD processorer håller för massor med stryk

Edit: någon skrev något om att min tempmätare kan vara kass. stämmer nog då den alltid visar -128C xD

Ah, okej. Känns som att man borde mäta med laser eller någonting haha!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Ah, okej. Känns som att man borde mäta med laser eller någonting haha!

mätte den med termometer under full last

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

De är bara "allmänt missvisande" vid låga temperaturer, eftersom deras huvudfunktion är att stänga ner datorn vid överhettning. Vid hög temp, nära max rekommendation är de däremot mer korrekta än CPU temp t.ex.

62 grader är ju en väl tilltagen säkerhetsmarginal som AMD säger, så man kan chansa och ha högre, men då gäller det att man verkligen kollar så det inte blir beräkningsfel.

Jo det är så jag med förstått det, men sen ska man även betänka att sensorn kan visa fel mot program av alla slag men ändå ha en fungerande nerstängningsfunktion på vissa ex. Kommenterade i någon tråd om det bara för några månader sen. Så luriga kan de vara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

25 grader när prollen går för fullt? bra kylare där

Förmodligen fel uppgift från programvaran.

Permalänk
Medlem

Har ej läst hela diskussionen, men hade själv problem med min temperatur på CPUn på min 2600k.

Mitt problem var intels stock-kylare och då kom jag upp i 85c vid heavy-load.

Kör på en Antec 620 nu, billigt och bra, ligger väl på 30c idle och aldrig över 60c.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4