Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Trollar du eller är du seriös? För i BIOS så är min 2700K mellan 25-30 grader iaf :S
(Med en Corsair A70-kylare men ändå)

25 grader när prollen går för fullt? bra kylare där

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JSvanberg:

25 grader när prollen går för fullt? bra kylare där

Det är ju det jag menar-det måste ju vara idle för i spel så ligger den på 50 grader och 55 i OCCT.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Din processor är specad till en max safe temp på 61 grader så om den ligger på 65 i BIOS så är din kylare definitivt felmonterad eller icke fungerande.

Men hur kan det vara det? Ska det gå lätt att sätta fast den, jag fick typ trycka allt jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av semlan333:

Men hur kan det vara det? Ska det gå lätt att sätta fast den, jag fick typ trycka allt jag hade.

Länge sen jag monterade en stockkylare för en AM3/AM3+ socket så lite osäker på hur knepig den är att sätta dit, men så vitt jag kan komma ihåg ska det inte vara några större konstigheter att få dit den.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Länge sen jag monterade en stockkylare för en AM3/AM3+ socket så lite osäker på hur knepig den är att sätta dit, men så vitt jag kan komma ihåg ska det inte vara några större konstigheter att få dit den.

Okej. Kan man se på något set om det är fel på kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av semlan333:

Okej. Kan man se på något set om det är fel på kylaren?

Bara om fläkten inte snurrar, men det har jag för mig att jag såg tidigare i tråden att den gör, så då återstår egentligen bara montering.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Montera om kylaren och ta ut och in processorn, ta bort den gamla kylpastan med vodka och tops och återapplicera sedan med ny kylpasta och montera om det igen

Kolla om det blir bättre.. Du kanske gjort något fel eller att den sitter konstigt, kanske kylpastan har smetat ut sig helt fel för du juckat med kylaren för mycket under monteringen

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Montera om kylaren och ta ut och in processorn, ta bort den gamla kylpastan med vodka och tops och återapplicera sedan med ny kylpasta och montera om det igen

Kolla om det blir bättre.. Du kanske gjort något fel eller att den sitter konstigt, kanske kylpastan har smetat ut sig helt fel för du juckat med kylaren för mycket under monteringen

Ja har ingen mer kylpasta men det går ju å fixa. Ja för först så satte jag fast den åt ett hål men sen så tog jag loss den och vände på den så pastan kan nog ha smetas ut.

Permalänk
Medlem

min 955a går upp i 72 ibland.. men de e bara när jag har 2 skärmar och bf + stream igång samtidigt.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Skrivet av makkesk8:

min 955a går upp i 72 ibland.. men de e bara när jag har 2 skärmar och bf + stream igång samtidigt.

Borde inte datorn stängas av då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Inte AMD processorerna, Phenom II klockar ner sig när den når ca 62-64C. Däremot Intels processorer har jag för mig kan ligga runt 70C.

Du har för dig att Intels processorer kan ligga runt 70c?

Ivy Bridge med 1,4v ligger närmare 80-90c än 70c så 65 är inte speciellt varmt med en stockkylare.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Det vanligaste felet jag har stött på med AMD CPU:er som jag också själv använder. Är att moderkortet ger den på tok för mycket ström iaf när det kommer till Gigabyte som jag själv använder. Som standard satte Gigabyte min 8120 på 1.465v vilket är för högt. Har minskat det till 1.365v och det funkar prima, kan varit lägre minns ej. Men min gick från 61c till 52C som max med min H50.

Så jag skulle rekommendera du kollar vilken volt ditt moderkort ger din CPU i Bios.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Det vanligaste felet jag har stött på med AMD CPU:er som jag också själv använder. Är att moderkortet ger den på tok för mycket ström iaf när det kommer till Gigabyte som jag själv använder. Som standard satte Gigabyte min 8120 på 1.465v vilket är för högt. Har minskat det till 1.365v och det funkar prima, kan varit lägre minns ej. Men min gick från 61c till 52C som max med min H50.

Så jag skulle rekommendera du kollar vilken volt ditt moderkort ger din CPU i Bios.

Okej, jag själv är lite för dålig för det men jag ska fråga en kompis imorgon. Tack för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makkesk8:

min 955a går upp i 72 ibland.. men de e bara när jag har 2 skärmar och bf + stream igång samtidigt.

Min 955a klockar ned sig exakt på 62c, till 800mhz. Du måste ha det jobbigt. (Detta på 4.7ghz, 1.53vCore). Både grafikstress, samt intelburntest på max samtidigt.

(Dock kommer jag aldrig upp i sådana äckliga temperaturer med mitt system, även fast jag har budgetkylare).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkesk8:

min 955a går upp i 72 ibland.. men de e bara när jag har 2 skärmar och bf + stream igång samtidigt.

Jag trodde att alla moderkort hade spärrar, på två ASUS moderkort jag har haft så får jag BSOD sekunden min processor når 62C vilket iallafall är "max temp" för Phenom II. Fick det alldeles nyss faktiskt, glömsk som man är så hade jag inte skruvat åt H60 kylaren ordentligt, fick göra om, göra rätt!

On topic: Varför just en Bulldozer nu när den fått så pass dåliga recensioner? I dessa framgår det också att Bulldozer processorerna är ruskigt varma, rekommenderar dig att köpa en vettigare kylare än stock för den är verkligen skräp.

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... - Där har du ett billigt men helt okej alternativ, jag har ägt föregångaren till denna och för det priset är den nog oslagbar.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Jag trodde att alla moderkort hade spärrar, på två ASUS moderkort jag har haft så får jag BSOD sekunden min processor når 62C vilket iallafall är "max temp" för Phenom II. Fick det alldeles nyss faktiskt, glömsk som man är så hade jag inte skruvat åt H60 kylaren ordentligt, fick göra om, göra rätt!

On topic: Varför just en Bulldozer nu när den fått så pass dåliga recensioner? I dessa framgår det också att Bulldozer processorerna är ruskigt varma, rekommenderar dig att köpa en vettigare kylare än stock för den är verkligen skräp.

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... - Där har du ett billigt men helt okej alternativ, jag har ägt föregångaren till denna och för det priset är den nog oslagbar.

Vet faktiskt inte varför jag köpte den, men nub som jag är tyckte jag väll 8 kärnor lätt coolt och så tänkte ja att den borde vara bra. Sen var den inte så dyr heller hehe.

Är den där kylaren mycket bättre en original?

Permalänk
Medlem
Skrivet av semlan333:

Vet faktiskt inte varför jag köpte den, men nub som jag är tyckte jag väll 8 kärnor lätt coolt och så tänkte ja att den borde vara bra. Sen var den inte så dyr heller hehe.

Är den där kylaren mycket bättre en original?

Original kylaren är ett skämt. Kyler dåligt och låter som ett gammalt propeller drivet jetplan. Hade själv en Phenom II tidigare, stod ut i typ 1 vecka, sen skaffade jag min H50 kylare.

Använder själv FX-8120 den fungerar bra med lite tweaking, men som folk säger den blir ganska varm, iaf om den får för mycket volt. Min efter volt minskning går aldrig över 52c. Får se hur det blir nu fram emot sommaren dock.

Min bror som fick min gamla Phenom II x4 955 BE fick kylaren som kom med min Bulldozer när jag byggde ett system till honom med dessa delar. Måste byta ut den kylaren nu innan sommaren är här på allvar. Annars blir han fan döv. Körde min 1 vecka över sommaren med den, då blev det snabbt en bättre kylare. Höll på att bli galen.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tancoll:

Du har för dig att Intels processorer kan ligga runt 70c?

Ivy Bridge med 1,4v ligger närmare 80-90c än 70c så 65 är inte speciellt varmt med en stockkylare.

Ehm... Min i5 2500k ligger på ca 72 grader med 1.42v.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Ehm... Min i5 2500k ligger på ca 72 grader med 1.42v.

Du har SANDY bridge, ivy bridge har mycket högre temperaturer vid överklockning än SB. Eller det har jag för mig vid sweclockers tester

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk

Även jag hade problem med att mitt moderkort matade på alldeles för hög spänning! Låg på 1,475vcore som stock xD gick att sänka den ända till typ 1,3v provade inte lägre då jag inte orkade bencha mera. Men en sak reagerar jag på. Innan då jag hade stockkylaren då låg jag på temps upp mot 72 grader på cores kollade dock aldrig vad cputempen låg på. Processorn klockade aldrig ner sig då. Så då antar jag att jag aldrig nådde 62grader på själva cpun utan bara på coresen?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Kanske jag missat det i tråden, men vilken biosversion har du?

Din CPU stöds från bios version 19.5 (filnamn 7640vJ5.zip)
Ver, 19.7 kom i April.

Kan vara värt att flasha bios till nyaste, om ommontering av kylare inte hjälper...

Fo3

http://www.msi.com/product/mb/990FXA-GD65.html#/?div=BIOS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Hej,

En snabb sak bara, när man är inne i bios så är det multipliern som ligger på max utan turbo.
alltså INTE cpu belastningen, så i bios så ska CPU'n absolut inte ligga på 65 grader.
Isåfall skulle det innebära närmare 90 grader i full belastning.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren, låter inte normalt att du har måstat ta i med allt du har för att montera den.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WardonE:

Du har SANDY bridge, ivy bridge har mycket högre temperaturer vid överklockning än SB. Eller det har jag för mig vid sweclockers tester

Hahaha lol, jag måste ha blivit tappad från en hög bro...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Helvete vad era cpuer är varma min phenom II 965 med ett athlon II stockkyl till min server och den blir inte varmare än 55 grader
Rumstemp ligger på mellan 18-25

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Kanske jag missat det i tråden, men vilken biosversion har du?

Din CPU stöds från bios version 19.5 (filnamn 7640vJ5.zip)
Ver, 19.7 kom i April.

Kan vara värt att flasha bios till nyaste, om ommontering av kylare inte hjälper...

Fo3

http://www.msi.com/product/mb/990FXA-GD65.html#/?div=BIOS

Jag har vet inte vilken version jag har, hur vet man det?

Permalänk
Skrivet av swesen:

Inte AMD processorerna, Phenom II klockar ner sig när den når ca 62-64C. Däremot Intels processorer har jag för mig kan ligga runt 70C.

Va? Phenom II klockar inte ner sig??

Min Thuban klockar ner sig vid 102C och stänger ner sig vid 110

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Montera om kylaren, låter inte normalt att du har måstat ta i med allt du har för att montera den.

Jag har montera om den men det gick typ lika trögt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av semlan333:

Jag har montera om den men det gick typ lika trögt då.

Har du vänt den åt rätt håll? Vänder man den 180 grader åt fel håll så kan det bli trögt som fasen, eftersom kylaren kan ta i plasthållarna så att den inte ligger helt emot CPUn, kom jag just på.

EDIT: Alltså metallhaken ska vara "neråt" mot grafikkortet och sen lilla "spaken" man spänner åt med ska peka åt andra hållet, annars ligger kylblocket emot kanten på plasten och det blir trögt som sjutton att pressa fast den.

Skrivet av semlan333:

Vet faktiskt inte varför jag köpte den, men nub som jag är tyckte jag väll 8 kärnor lätt coolt och så tänkte ja att den borde vara bra. Sen var den inte så dyr heller hehe.

Är den där kylaren mycket bättre en original?

Ja, originalkylaren har en liten fjuttig fläkt på 70x70mm, dessutom tunn, så den snurrar på flera tusen varv/min för att kunna kyla ordentligt. Byter du till en sån 212 EVO eller liknande så blir det tystare och kyler bra mycket bättre.

Det är dock lite mer jobb att sätta på såna kylare, man får skruva loss plastramarna på moderkortet och sätta i en metallram för att det ska hålla för trycket med en större kylare, men det jobbet gör man ju bara en gång, så är det klart sen. Man kan behöva skruva loss hela moderkortet från chassit för att komma åt om man inte har en låda som har öppet i moderkortsplåten just bakom CPUn. Mitt HAF 912 plus hade en sån öppning så det var enkelt för mig att byta.

I BIOS/UEFI borde det visa runt 30-40grader vid rumstemp på drygt 20, så steg ett förutom att köpa ny kylare är ju att som sagt tvätta bort den medföljande kylpastan som ofta är som en tjock matta och kan ha stelnat eller något.

Fixa lite ny kylpasta och ha på som ett riskorn i mitten ungefär, sen klämmer du fast kylaren igen.

Skrivet av xfmimd:

Va? Phenom II klockar inte ner sig??

Min Thuban klockar ner sig vid 102C och stänger ner sig vid 110

102/110 grader Celsius? På en Phenom II? De klockar ju ner eller stänger ju av sig när man kommer uppåt 65 grader utom någon enstaka modell som klarar upp till 70.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Min phenom II klockae inte ned sig vid 62garder, brukar komma upp i 65 i occt med 3,6Ghz och 1,42v utan att den klockar ned sig.
Måste variera mycket från prolle till prolle i sådana fall.

Visa signatur

Cpu: AMD phenom II x6 1055t @ 3,6Ghz, Moderkort: m4a87td/usb3, Grafik: Gainward gtx 560ti @ 950mhz twin turbo II, Ram: 12Gb 1333MHz, Nätagg: Seasonic s12 500w, SSD OCZ Vertex 2 120Gb HDD: Seagate Barracuda 7200 256Gb, Ljudkort: Creative Sound blaster live! ct4620.