Ni som jobbar med webbdesign...

Permalänk

Jobbade tills alldeles nyss med PHP-utveckling och först körde vi med Eclipse som IDE, men nästan alla av oss bytte till SublimeText 2.
Jag har själv varit ett stort fan av Notepad++ men sen jag upptäckte SublimeText 2 så ser jag ingen anledning att använda det längre, Sublime Text 2 är bättre texteditor på alla sätt.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Bara jag som använder vim?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Notepad++
Har inte testat DW så mycket, kanske något man ska göra

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Bara jag som använder vim?

Nope
Kör med vi/vim också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av '[ABF:

Henkeman;12308935']Sublime Text 2 är bättre texteditor på alla sätt.

Förutom att licensen kostar $59? Att utvärderingsperioden inte har någon utsatt tid betyder ju inte att man kan använda editorn hur länge som helst med gott samvete och Notepad++ är helt gratis.
Blev nyfiken och laddade ned ST2. Än så länge är jag inte fullständigt förälskad. Berätta gärna varför du tycker att den är så bra, har kanske missat något.

Permalänk

CodeRunner. Funkar bäst för mig (till RoR). Snabb, snygg, smidig. Bra med tangentkommandon också. Som det ska vara.
Finns dock bara till OS X, tror jag.

Till ren HTML/CSS är annars "Textmate" en trevlig editor i OS X.
Dreamweaver känns rätt... HTML 4.01 . Geggig och trasslig.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Ett fantastiskt program för OS X är ju det nya Coda 2, en dröm att programmera alla olika möjliga språk!

Permalänk
Medlem

Vim eller Emacs!

Personligen gillar jag Vim. Fördelar: Sjukt snabb texteditering, många plugins, har ett scriptspråk som gör att man kan ändra på nästan allt och göra egna scripts och plugins. Många använder det. Nackdel: Tar tid att lära sig.

Vim har flera modes. T.ex. normal mode och insert mode. I insert mode skriver man text. När man är klar med det hoppar man ut till normal mode. I normal mode kan man editera texten genom kortkommandon. T.ex. "dd" deletar en rad. "5dd" tar bort 5 rader. "dw" tar bort ett ord. "dtf" tar bort till nästa f. "D" tar bort allt på resten av raden, till slutet alltså. "c" är som "d", men du hamnar i inster mode efteråt. "123G" går till rad 123. "/ord" hittar nästa förekomst av ord. "?ord" hittar föregående förekomst av ord. "2/ord" hittar nästnästa förekomst. "d/ord" tar bort allt till nästa förekomst av ord. "gg=G" indenterar hela filen enligt reglerna i det plugin du har laddat. Och så vidare. Detta är bara en pytteliten del av alla kommandon som finns i vim och som gör editeringen snabb.

Här ser du en liten del av alla commands som finns i Vim.

Permalänk
Medlem

shiftedit app för chrome

Oavsett dator jag installerar chrome på hänger appen med i mitt google login inställningar, så det räcker med att jag väljer vilken site jag vill ansluta till. Det är en wysiwyg IDE, så både designläge och kodläge med syntaxhighlightning

Generellt är det ju en web IDE så vill man inte använda en app för webläsare skapar man bara konto på deras sida
http://shiftedit.net/overview

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritsugglan:

Förutom att licensen kostar $59? Att utvärderingsperioden inte har någon utsatt tid betyder ju inte att man kan använda editorn hur länge som helst med gott samvete och Notepad++ är helt gratis.
Blev nyfiken och laddade ned ST2. Än så länge är jag inte fullständigt förälskad. Berätta gärna varför du tycker att den är så bra, har kanske missat något.

Jag har själv varit förälskad i Notepad++. Är nyförälskad i Sublime nu, efter era tips i denna tråd.

Sublime har allt som Notpead++ har, förutom att inklistring av block markerad text sker mycket bättre i Notepad++.

Utöver det har Sublime:

  • Snyggt utseende

  • ctrl+shift+p tar upp en kommando liknande meny som kan styra sjukt mycket (allt?) i programmet. Känns logiskt att slippa använda musen för att byta syntax. Viist, du kan skapa 100 kort kommandon i notepad++ för varje syntax men sublimes sätt är helt klart att föredra.

  • Sättet att installera plugins med hjälp av "package manger"

  • Trevligt sätt att ändra inställningar (en json fil )

  • Går att scrolla ner så långt att sissta raden blir högst upp. Jag slipper lägga till massa rad brytningar för att få koden vertikalt centrerad alltså.

  • Backspace tar bort mina 4:a space precis som om det vore en tab. Ingen anledning alls att använda äckliga tabs

  • Utzoomad miniatyr av koden på höger sida, väldigt trevligt.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.