Permalänk
Medlem

Låg FPS?

Hejsan vet inte riktigt om detta är rätt ställe att posta detta men hittade inget annat ställe som verkade passa.
Har nyligen köpt ny dator med följande:
MSI Z77A-GD65
i7 3770k OC @ 4.2ghz
GigaByte GeForce GTX 670
Corsair Vengeance 1600mhz 8gb

Och vet inte om detta är normalt men upplever det som att jag har lägre FPS än jag borde i t.ex. spel som Starcraft 2 där jag går ner till runt 80~ fps i lategame med low inställningar.

Permalänk
Medlem

GPU Drivrutiner? grafik inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

GPU Drivrutiner? grafik inställningar?

Grafik inställningar är på low och drivrutinerna är 301.42

Permalänk

Skaffa afterburner och kolla om kortet klockar ner sig eller om de inte går i 100%?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Starcraft kräver ju inte mycket av grafikkortet! Mitt ligger max på 80 % vid 120 fps! Det som starcraft kräver mycket av är processor kraft! Vet inte hur bra i7 3770k OC @ 4.2ghz är men själv kan jag droppa ända ner till 20-30 fps i lategame med allt på ultra.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Skaffa afterburner och kolla om kortet klockar ner sig eller om de inte går i 100%?

Hur kollar jag om det klockar ner sig?

Skrivet av Wallman_91:

Starcraft kräver ju inte mycket av grafikkortet! Mitt ligger max på 80 % vid 120 fps! Det som starcraft kräver mycket av är processor kraft! Vet inte hur bra i7 3770k OC @ 4.2ghz är men själv kan jag droppa ända ner till 20-30 fps i lategame med allt på ultra.

Hmm okej, det kan ju vara sant.
Dock när jag överklockade processorn ökade jag bara multipliern till 42 och ändrade inte voltage eller liknande, kan detta vara ett problem?

Permalänk
Skrivet av ltt:

Hur kollar jag om det klockar ner sig?

Hmm okej, det kan ju vara sant.
Dock när jag överklockade processorn ökade jag bara multipliern till 42 och ändrade inte voltage eller liknande, kan detta vara ett problem?

Nja, det bör väl inte vara något problem om klocken är stabil och tempen inte sticker iväg.Har du volten inställd på auto så kolla att den inte hamnat för högt. Men jag har aldrig ägt en intel så kan inget om vilken volt som är vettig eller så. Men det finns nog många andra som har koll här. Annars är det bara och googla!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Nja, det bör väl inte vara något problem om klocken är stabil och tempen inte sticker iväg.Har du volten inställd på auto så kolla att den inte hamnat för högt. Men jag har aldrig ägt en intel så kan inget om vilken volt som är vettig eller så. Men det finns nog många andra som har koll här. Annars är det bara och googla!

hehe okej
Vad ska jag kolla för att se hur mycket grafikkortet går i?

Permalänk
Skrivet av ltt:

hehe okej
Vad ska jag kolla för att se hur mycket grafikkortet går i?

Använd MSI Afterburner för att kolla frekvenserna på grafikkortet

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Använd MSI Afterburner för att kolla frekvenserna på grafikkortet

Hmm något verkar vara fel :s Så fort jag startar något så använder grafikkortet direkt full clock i båda core clock, shader clock och memory clock.

Permalänk
Skrivet av ltt:

Hur kollar jag om det klockar ner sig?

Du kollar upp vilken hastighet ditt kort ska gå i, startar afterburner och börjar spela, tabbar ur spelet och tittar i afterburner vilken hastighet det gick i när du spelade

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av ltt:

Hmm okej, det kan ju vara sant.
Dock när jag överklockade processorn ökade jag bara multipliern till 42 och ändrade inte voltage eller liknande, kan detta vara ett problem?

Är ju en väldigt mild överklockning, men har du kollat att CPU är stabil efter att du klockat den?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är ju en väldigt mild överklockning, men har du kollat att CPU är stabil efter att du klockat den?

körde prime65 i 2 timmar.

Permalänk
Skrivet av ltt:

körde prime65 i 2 timmar.

Okej, dåså Men har du kollat om kortet klockar ner sig när du spelar, och om det går i 100% eller inte?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, dåså Men har du kollat om kortet klockar ner sig när du spelar, och om det går i 100% eller inte?

Det går upp till 99% i benchmark men i spel sitter det på typ 50% i SC2.
Hmm detta ser dock skumt ut??

Permalänk
Skrivet av ltt:

Det går upp till 99% i benchmark men i spel sitter det på typ 50% i SC2.
Hmm detta ser dock skumt ut??
http://i.imgur.com/S5hRM.png

Som sagt, Starcraft kräver inte alls mycket av grafikkortet, speciellt inte om du fortfarande kör på low!

Det där med power @ 230%, jag ANTAR att det har något att göra med boost funktionen (om 670 har det, ingen aning, rätta mig gärna) att göra.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|