Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varför överklockar vissa även om cpu:n inte är flakshalsen?

Permalänk
Medlem

Varför överklockar vissa även om cpu:n inte är flakshalsen?

Har i en del personers signaturer sett GTX460 i kombination med 2500k@4,3 Ghz. Vad är vitsen? Nu kanske jag kommer anses som negativ och så vidare, men det här är något jag är förvånad över.

Permalänk
Skrivet av pdsa1982:

Har i en del personers signaturer sett GTX460 i kombination med 2500k@4,3 Ghz. Vad är vitsen? Nu kanske jag kommer anses som negativ och så vidare, men det här är något jag är förvånad över.

Strategispel
Enkeltrådadade spel
osv

Starcraft II är t.ex enkeltrådat (använder en kärna) och kan lätt börja få låg fps på en långsam processor när det är många units ute och rör på sig

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Endel tycker överklockning är kul De vill se hur högt de kan klocka sin processor och när man har hittat den högsta stabila nivån, varför inte stanna där?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av pdsa1982:

Har i en del personers signaturer sett GTX460 i kombination med 2500k@4,3 Ghz. Vad är vitsen? Nu kanske jag kommer anses som negativ och så vidare, men det här är något jag är förvånad över.

Vad som är flaskhalsen beror ju också på vad man använder burken till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Vad som är flaskhalsen beror ju också på vad man använder burken till.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du rätt i, är väl lite enkelspårig i mitt tänkande.

Om man ändå inte har nytta av den extra prestandan så ser jag inte någon nytta med det hela. Visst kan jag köpa att vissa har det som en hobby.

Permalänk
Medlem

möligtvis för att de inte har så höga krav på hur spelet ser ut sålänge det flyter på i de inställningarna de kör i T ex bf3 eller så har dem den klockad för att de renderar filmer från när de spelat eller för att de har många grejer igång som rullar på i bakrunden medans de spelar något annat

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Folk spelar inte bara spel. Man använder mycket program och då hjälper ju även höga klockfrekvenser.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av pdsa1982:

Det har du rätt i, är väl lite enkelspårig i mitt tänkande.

Om man ändå inte har nytta av den extra prestandan så ser jag inte någon nytta med det hela. Visst kan jag köpa att vissa har det som en hobby.

Då hade man ju inte köpt en K-modell till att börja med.
Grejen är ju att man antingen kan överklocka för att få *gratis prestanda*, dvs utan att för dess skull minska på livslängden på chippet särskilt mycket, sen så kan man ju överklocka mycket mer och även minska livslängden.. Men då får man skylla sig själv eller så kanske dessa människor vet vad dom gör :>

4GHz~ på en Intel processor är allt som oftast gratis prestanda som fanns att hämta utan problem.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

För att det är kul och enkelt. Kör min i 4.5Ghz trots att det för det mesta inte behövs. Men roligt när man kodar video.

Permalänk
Medlem

För att man kan.

Permalänk
Medlem

Visst kan det vara för att man gör annat än att spela, men väldigt många som mest spelar sitter ändå på ganska ordentligt överklockade processorer. Men det är väl för att man kan, alla mina spel flyter utmärkt på min i standardhastighet så jag orkar inte bry mig just nu, och när jag uppgraderar så kommer jag köpa en upplåst bara för att ha möjligheten bara utifall att. Men intek ommer jag klocka de första åren, snarare undervolta.

Permalänk
Medlem

För att man kan och kanske vill ha ökad prestanda.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

Är man sweclockare är det klart att man "klockar" !!!

Jag har hört att moderatorerna ger pluspoäng till de som överklockar, samt i övrigt har fet e-penis i sin signatur )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Bara för att det är kul att se hur långt man kan gå, har min 2500K i 4,9...ska se om jag kommer över 5,0

Som sagt, man köper ju inte en K-modell om man inte har en baktanke med att klocka den...

Däremot så är det fullständigt meningslöst ur prestanda synvinkel...märker ingen som helst skillnad mellan orginal 3,3 och 4,9.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |