Nya drivrutiner/ominstallation, ändå screen tearing

Permalänk
Medlem

Nya drivrutiner/ominstallation, ändå screen tearing

Har installerat om datorn. Har lagt in grafikkortsdrivrutiner (HD 6870 med Catalyst 12.6) samt en drivrutin för skärmen (Dell U2412M). Men jag har MASSOR med screen tears. Scrollar man när man surfar blir man ju vansinning för det skär sig i bilden tokmycket! Har aldrig behövt ändra nån refresh rate eller nått förut.

Vad göra åt detta??

Permalänk
Hedersmedlem

"§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om."

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta grafikkortsdrivrutin till en äldre eller ta bort t.ex. Dells drivrutin? De kanske inte fungerar så bra tillsammans.

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk
Medlem

Screen tearing beror väl inte på drivrutiner? Sätt på Vsync så blir du helt av med det. Ska du köra utan så får man ta lite screen tearing, vissa spel har mycket andra märks det inte så mycket på.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Screen tearing beror väl inte på drivrutiner? Sätt på Vsync så blir du helt av med det. Ska du köra utan så får man ta lite screen tearing, vissa spel har mycket andra märks det inte så mycket på.

Mvh J

Jag kanske tänker fel, (tidigt på morgonen )men om det inte funkar med Vsync kan man ju testa. Man vet ju aldrig innan man har testat

Visa signatur

Rise and rise again and again. Like the Phoenix from the ashes. Until the Lambs become Lions and the Rule of Darkness
is no more.

Permalänk

Nu är ju "MASSOR" en väldigt individuell definition. Det du kallar massor kanske är helt normalt, så så fall är ditt enda alternativ att köra med vsync på. Om det nu är så att det faktiskt är "massor", mycket mer än normalt så bör du nog reklamera kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Screen tearing beror väl inte på drivrutiner? Sätt på Vsync så blir du helt av med det. Ska du köra utan så får man ta lite screen tearing, vissa spel har mycket andra märks det inte så mycket på.

Mvh J

Spela fps med vsync på and
You're gonna have a bad time.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Spela fps med vsync på and
You're gonna have a bad time.

Eller inte..

Men iaf,
Gå in i CCC, gå till My Digital Flatpanel >> Properties
se till att din skärm är val, testa alternative DVI operations mode (eller klicka ur det om det redan är i klickat), hjälper det inte testa klicka i Reduce DVI Frequency on High-resolution displays

Min misstanke (hade liknande problem med mitt 7970 först) är att tearingen kommer ifrån att din skärm klarar högre frekvenser vid lägre upplösning men 7970 känner inte av den ändringen ordentligt av någon anledning, min skärm är 60hz vid 1080 men den är 75hz vid allt under 720 typ och står som 75Hz i CCC, klickade i alternative DVI och nu har problemet helt försvunnit.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Sätt på vsync?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Ferrat;12492096"]Eller inte..

jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Det är isf din högst personliga åsikt, jag kör alltid med V-sync på om det går för att jag för egen del anser att det ger en mycket trevligare upplevelse än tearing m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Eller inte..

Men iaf,
Gå in i CCC, gå till My Digital Flatpanel >> Properties
se till att din skärm är val, testa alternative DVI operations mode (eller klicka ur det om det redan är i klickat), hjälper det inte testa klicka i Reduce DVI Frequency on High-resolution displays

Min misstanke (hade liknande problem med mitt 7970 först) är att tearingen kommer ifrån att din skärm klarar högre frekvenser vid lägre upplösning men 7970 känner inte av den ändringen ordentligt av någon anledning, min skärm är 60hz vid 1080 men den är 75hz vid allt under 720 typ och står som 75Hz i CCC, klickade i alternative DVI och nu har problemet helt försvunnit.

Du lär nog vara ganska ensam om den åsikten. De flesta vet att Vsync totalt förstör allt vad precision heter.

EDIT: Själv kör jag med vsync i de flesta spel utom just första person skjutare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du lär nog vara ganska ensam om den åsikten. De flesta vet att Vsync totalt förstör allt vad precision heter.

EDIT: Själv kör jag med vsync i de flesta spel utom just första person skjutare.

Det behöver det inte göra, slå på vsync, kör FPS limiter typ MSI afterburner, stäng av trippel buffering om möjligt och sedan kollar man t.ex. BF3 delen av forumet så verkar jag inte ensam om min åsikt? och enda gången vsync faktiskt påverkar precision extremt märkbart är om du ligger konstant och ganska betydligt över 60FPS (om du har en 60hz skärm).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Är Aero ens på?

Starmenyn -> skriv in "aero" -> "Change the theme" -> välj en av "Aero Themes" (förslagsvis "Windows 7")

Om du råkat hamna i t.ex. "Windows 7 Basic"-läget kan det vara orsaken till tearing. I Windows 7 är det bara Aero som är hårdvaruaccelererat, tyvärr. Aero kör mig veterligen alltid med VSync på (iaf by default).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Är Aero ens på?

Starmenyn -> skriv in "aero" -> "Change the theme" -> välj en av "Aero Themes" (förslagsvis "Windows 7")

Om du råkat hamna i t.ex. "Windows 7 Basic"-läget kan det vara orsaken till tearing. I Windows 7 är det bara Aero som är hårdvaruaccelererat, tyvärr. Aero kör mig veterligen alltid med VSync på (iaf by default).

Där hade vi nog lösningen. Jag kan säga att det inte är fel på hårdvaran eller drivrutinerna, för jag hade precis samma före jag installerade om datorn och då funkade allt bra. Ang. att aktivera Vsync så fungerade ju inte det i Windows. Men det kanske det gör med Aero på?

Hursomhaver så är nog MrMuppet rätt ute, för Aero fungerade inte igår och då var det extrem screen tear när man satt o surfade. Idag har jag inga problem alls och jag har inte rört nånting. Dock är Aero påslaget nu. Fråga mig inte varför det inte var på igår dock! Windows Alive?

Tack för alla tipsen!