Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Frågor kring radiatorplacering och val av pump

Permalänk
Hedersmedlem

Frågor kring radiatorplacering och val av pump

Jag har haft i tankarna ett tag att försöka mig på vattenkylning till min dator för att försöka göra den så tyst som möjligt men har inte riktigt hittat något chassi som jag gillar. Mina krav var att det skulle vara mindre än mitt nuvarande chassi (Antec P193) och få plats med minst 2st 240 radiatorer internt med minimalt med modifikationer. Tittade igår på Lian Li PC-Z60 (Inet, recension) och det verkade som det perfekta chassit. Tar man bort hårddiskburen får man plats med 2st radiatorer utan några större problem. Med perforerade sidoplåtar på båda sidorna kan jag även välja att placera radiatorerna i serie eller så att de blåser mot varandra. Exempel med Lian Li PC-Z70 (storebror)

Nu till frågorna:
1.
Det optimala är såklart att båda radiatorer får kalluft på sig. Det betyder att radiatorernas fläktar kommer blåsa rakt mot varandra. Använder jag mig av 47mm tjocka radiatorer kommer jag ha runt 5 cm spelrum mellan radiatorerna när allt är monterat. Min fråga är då om luftflödet vid konstant fläkthastighet kommer att bli bättre, sämre eller oförändrat om jag sätter en skiljevägg mellan radiatorerna (se bild 1)?

2.
Min andra fråga gäller val av pump. Eftersom jag är ute efter ett så tyst system som möjligt så har jag förstått att i princip alla pumpar i den lägre prisklassen bara är att strunta i. Vad jag har läst så verkar Laning DDC 12V vara en av de tystare pumparna, dessutom så finns det färdiga ljuddämpningslådor att köpa till. Skulle den pumpen vara ett bra val till ett tyst system med 2x 240 radiatorer, 1 CPU-block och 1 GPU-block, eller finns det bättre (tystare) pumpar? Klarar pumpen ytterligare 1x 240 radiator och ett till GPU-block om man skulle få för sig att uppgradera senare?

Radiator Sandwitch test
Bild 1

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

1. Huruvida det optimala verkligen är att rikta fläktarna mot varandra kommer nog de lärda tvista om. Jag kan bara spekulera med gissar att det kommer uppstå en viss turbulens som snarare försämrar flödet oavsett skiljevägg eller inte, som i sig kommer skapa ytterliga flödesvägar som är svåra att förutspå. Turbulens är dessutom en källa till (o)ljud.
Jag skulle se till att fläktarna var riktade åt samma håll. Så länge det sker en konstant omsättning av luft så behöver man inte oroas av att luften skall bli nämnvärt uppvärmd av moderkortet och övriga diskreta komponenter.

2. Du skriver Phobya men länkar till Lain Jag har själv just Laing DDC-1PlusT/12V Pump (18W) monterad på en aluminiumplatta med gummibussningar mellan chassi och pump som slukar vibrationer och den är relativt tyst. Det är också overkill för många byggen och ska nog klara ytterligare ett GPU-block och radiator.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem

Går det inte att suga in luft från ett hål i fronten och blåsa ut den åt sidorna, du bygger helt enkelt en kanalformad kyllösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

1.
Jag skulle se till att fläktarna var riktade åt samma håll. Så länge det sker en konstant omsättning av luft så behöver man inte oroas av att luften skall bli nämnvärt uppvärmd av moderkortet och övriga diskreta komponenter.

Kan vidareutveckla mitt resonemang lite också. En annan av anledningarna till att båda radiatorer skulle suga in luft i chassit var för att skapa övertryckt, samt att all luft pressades genom hela chassit istället för bara tvärs över, och på så sätt även kyler eventuella kylflänsar på moderkortet. Har jag alla fläktar riktade åt samma håll blir det motsatt verkan. Inget stort problem egentligen. Att ha alla fläktar åt samma håll bör förmodligen kunna hålla temperaturerna i schack på CPU och GPU även vid låga varvtal antar jag, och moderkortet behöver väl sällan särskilt mycket kylning ändå.

Skrivet av Dr.Mabuse:

2. Du skriver Phobya men länkar till Lain Jag har själv just Laing DDC-1PlusT/12V Pump (18W) monterad på en aluminiumplatta med gummibussningar mellan chassi och pump som slukar vibrationer och den är relativt tyst. Det är också overkill för många byggen och ska nog klara ytterligare ett GPU-block och radiator.

Mitt fel! Satt och kollade på Phobya just innan så det blev kortslutning i hjärnan när händerna skrev. Redigerat.

Angående din pump, är det den med 420l/h eller 600l/h? Sen att den är "relativt tyst" känns som att den inte är störande högljudd, men inte precis jättetyst heller. Du får gärna beskriva lite mer om du kan.

Skrivet av mrqaffe:

Går det inte att suga in luft från ett hål i fronten och blåsa ut den åt sidorna, du bygger helt enkelt en kanalformad kyllösning.

Det enda ventilationshålet i fronten är en liten glipa längst ner på frontpanelen. Mer eller mindre alla modifikationer på utsidan är uteslutet eftersom det är den minimalistiska designen jag är ute efter. Eftersom jag dessutom vill ha 2st 240mm radiatorer så tror jag det blir bökigare att få en bra flödesriktning på det hela om jag ska suga in luft från fronten och blåsa ut det på sidorna, ännu bökigare än min första idé.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Angående din pump, är det den med 420l/h eller 600l/h? Sen att den är "relativt tyst" känns som att den inte är störande högljudd, men inte precis jättetyst heller. Du får gärna beskriva lite mer om du kan.

Jag har den som klarar 600l/h och jag vågar inte säga att den är tyst för då får jag på pälsen från de som tolkar allt ordagrant, dessutom uppfattar vi alla ljud olika så det är inget bra utgångsläge. Men helt tyst kan det ju såklart inte bli.
Sätter jag örat vid pumpen så kan jag höra ett lågfrekvent pulserande. I sittande position kan inte jag uppfatta det lågfrekventa ljudet. Dock hör jag ett visst avlägset surrade/skorrande. Osäker om det enbart kommer från mina sex Nexus-fläktar eller om det är en kombination tillsammans med pumpen.
Det är oavsett uppfattningsförmåga betydligt tystare än referens-datorn med GTX 8800 Ultra som när den blev varm lät som en mindre jumbojet. Mig stör det inte med andra ord. Med fler block som du skriver kanske pumpen skulle låta mer, men det har jag ingen erfarenhet av.

Angående övertyck så sticker jag ut hakan här och hävdar att 12V fläktar saknar kraft att bygga upp ett tillräckligt högt statiskt tryck av praktisk betydelse, speciellt i en öppen konstruktion utan luftkanaler (duct). Resonemanget att du vill ha flöde genom lådan låter däremot vettigare. Suger du in luft på sidorna så kan du låta suga ut luft baktill och får då, förmodligen, tillräckligt med kyla på moderkortet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Jag passar på att ställa några fler frågor innan tråden har begravt sig under alla andra.

Efter lite mer surfande så har jag hittat Eheim 1046. På flera sidor så prisas den för att vara en av de tystaste vattenpumparna. Den finns i både 12V och 230V utförande. Även andra företag har egna versioner av den, t.ex. Innovatek som även de sägs vara väldigt tysta.

Är det någon som har erfarenheter av dessa pumpar? Skillnad i ljudnivå mellan 12- och 230 voltsvarianterna? Skulle de räcka för mina planerade 2x 240 radiatorer, 1x CPU-block samt 1x GPU-block?

Edit; Eller är fortfarande Laing DDC bättre i prestanda/ljudnivå?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."