Windows 8 RTM visas upp på video

Permalänk
Medlem

Varför bläddrar dom runt så snabbt hela tiden i videon? Man hinner ju inte fatta vad som händer innan de börjar titta i nästa fönster. Får intrycket att det mest går ut på att surfa runt olika webbsidor fast med knappar som öppnar sidorna istället för en webbläsare. Precis som de där attans smarttelefonerna...

Men visst vill man att datorn ska vara som en telefon så är det väl OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför bläddrar dom runt så snabbt hela tiden i videon? Man hinner ju inte fatta vad som händer innan de börjar titta i nästa fönster. Får intrycket att det mest går ut på att surfa runt olika webbsidor fast med knappar som öppnar sidorna istället för en webbläsare. Precis som de där attans smarttelefonerna...

Men visst vill man att datorn ska vara som en telefon så är det väl OK.

MEd nya operativsystem ska man ha bråttom att inte göra något vettigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arion:

Har kört detta ett tag nu och tycker att det fungerar bra och känns snabbt! Vissa nya funktioner är riktigt trevliga som storage spaces, bättre task manager, bättre filöverföring och allmän prestanda. Som silaslenz sa så tycker jag att det känns bra att använda "metro" endast för att visa program, ungefär som en klassisk startmeny och skippa alla live tiles. Å andra sidan så tror jag att många användare kommer att tycka att det är väldigt trevligt att kunna göra enkla vardags grejer på ett snyggt och enkelt sätt ex kolla mail, kalender osv.

Visst känns det forfarande lite konstigt att inte ha startmenyn där som man är så van vid, men man vänjer sig och använder man det på det sätt som det är tänkt, dvs snabbkommandon och att "pinna" program på taskbar och i metro så känns det riktigt trevligt! Det jag saknar mest från windows 7 är aero, tycker fortfarande att det nya gränssnittet är lite fulare...

Synd bara att hela pinna på taskbar fungerar bara för folk som kör 1-2 program i taget. Kör man lite mer avancerat blir det helt enkelt inte plats på taskbaren. I för sig kan man köra med group men det är irriterande som få saker och bara ökar antalet klick för att byta till rätt fönster.

Allt som allt blir windows mer och mera anpassad för folk vars högsta nivå är att glo på youtube och dra igång angry birds.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Madsoul:

Du förstår, dagens "datornördar" har alltid startmenyn framme och de kan spenderar flera timmar i startmenyns underbara värld. Om man kollar på flera som har kommenterat här.

Tja bättre än att sitta och glo på väderappen på en 30" skärm. Köpte stor skärm så att jag får sitta och köra omkring med musen som en idiot bara för att MS tycker att samma ska köras på Desktop och mobila enheter.

Du kanske tycker om att bli matad med sådan skit och att betala för det (blir duktig medborgare) men alla är vi inte sådana.

Metro är skit och inte förbättring på något vis för en desktop användare. Resten av förbättringar är triviala jämfört med att bli påtvingad touch interface när man kör med mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har testat på Windows 8 lite men gick tillbaks till 7:an då min SSD presterade sämre.
Kommer förmodligen byta inom några månader ändå.
Den nya filkopieringen är helt grym, likaså task manager.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Själv går jag nog från W7 till OS X.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte efter kollat på denna video är att man gjort rätt som redan bestämt sig att detta + dator = idiotiskt. På telefoner och surfplattor ser det väl helt ok ut även fast jag personligen inte gillar dessa stora rektanglar som ser ut att vara gjorda för barn i dagis.

Det andra jag tänkte på är att det ser ju ut som de använder en surfplatta, och tiden det tar för skiten att göra saker gör att jag börjar klättra på väggarna även fast jag bara tittar på videon. Skulle man sitta och hålla på och det skulle ta sådär lång tid att starta "apps" osv skulle jag kastat ut skiten omedelbart.

Jag hoppas verkligen detta blir en flopp så inte denna utveckling på datorer fortsätter.

Permalänk

Tycker alla klagar lite väl mycket. Själv tycker jag w8 ser ganska snyggt ut och funderar på att själv skaffa det i samband med att jag skaffar ny dator.

Permalänk
Medlem

Som jag skrivit förut. Allt nattspelande eller nattsurfande, _allt_ man gör kvällstid med datorn när det är mörkt i rummet (om man nu har mörkt kring sig när man sitter vid datorn kvällstid/på natten, och _som inte rör pr0n!), kommer ge folk som har problem med epilepsi, fler anfall än vanligt. Och de som inte har epilepsi kommer väl få det, eller åtmistonde en jävla huvudvärk efter några timmar. Blinkandet från desktop-mode till fullskärms-metro kommer vara så störande att de flesta kommer tröttna på Windows 8 inom några veckor, och de som vägrar ge sig för att dom har bitit sig fast vid stolthet, kommer ge sig någon månad efter launch. Win8 kommer få sämre mottagande än något tidigare Windows. Långt mycket sämre än WinME even.

WinME blinkade inte ihjäl oss iaf. Det krävdes Windows 8 för att jag själv skulle inse att WinME hade något bra....

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vem tvingar er att köpa/installera/använda Windows 8 om ni inte vill?

Onödigt o klaga på något ni inte kommer använda. >.<

Håller helt med. Bäst att man är tyst och inte framför kritik, hård o vass eller mjuk och konstruktiv. Bättre låta Windows 8 få en användarbas med ryggdunkare som alla älskar produkten och företaget och inte klagar på något. Sinnesslött ska det vara. Måttot för 90- och 00-talets människor -_- .

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Såg klipp förut för Google Chrome, öppnar man inte programet inne i dekstop så öppnas det som metro app ist, så att ha en "genväg" på startmeny blev bara metro app hela tiden.

Men det va från RTM versionen, var inte så i build 8200 som jag körde.

Permalänk

Kommer bli en stor omställning att vänja sig vid w8, eller snarare metro kan jag tänka mig, men jag kommer garanterat prova så fort det släpps på MSDN AA.

Startmenyn känns ganska föråldrad och är inte direkt någonting jag kommer sakna. Däremot var sökrutan som du snabbt kunde starta program med det bästa de lade till i w7 och är någonting jag skarpt ogillar att de ändrar. Nu har jag inte kollat runt allt för mycket, och det är möjligt att någon ny liknande funktion lagts in. I övrigt...död åt startmenyn.

I dagsläget känns det som att jag aldrig kommer klicka fram Metro, men vi får väl se vad det dyker upp för appar i framtiden. har själv några idéer på riktigt coola saker man skulle kunna göra till diverse online spel jag grötat ner mig i. Med det sagt känns dock Metro något klumpigt för användning med mus, scrollning i sidled är inte direkt någon höjdare.

Permalänk
Medlem

Kan ju bara konstatera att jag vägrar befatta mig med skiten.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd

Jag gillar hur de utnyttjar bredden på skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

hur multitaskar du med startmenyn i dag?

Jag använder då alt-tab, om applikationerna inte är i bakgrunden dvs.

Metro/startmenyn funkar på samma sätt (om än lite eljest) än den i windows 7. Så länge du inte rör i hotspotten/knappen så kommer du inte veta att du kör windows 8 annat än att den går snabbare

du som många andra verkar tro att metro är allt du har, nej. Det du har är windows 7 fast med en annan startmeny. thats it.

I så fall kommer jag gilla Windows 8. Tycker att startmenyn i windows är värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpas:

Som jag skrivit förut. Allt nattspelande eller nattsurfande, _allt_ man gör kvällstid med datorn när det är mörkt i rummet (om man nu har mörkt kring sig när man sitter vid datorn kvällstid/på natten, och _som inte rör pr0n!), kommer ge folk som har problem med epilepsi, fler anfall än vanligt. Och de som inte har epilepsi kommer väl få det, eller åtmistonde en jävla huvudvärk efter några timmar. Blinkandet från desktop-mode till fullskärms-metro kommer vara så störande att de flesta kommer tröttna på Windows 8 inom några veckor, och de som vägrar ge sig för att dom har bitit sig fast vid stolthet, kommer ge sig någon månad efter launch. Win8 kommer få sämre mottagande än något tidigare Windows. Långt mycket sämre än WinME even.

WinME blinkade inte ihjäl oss iaf. Det krävdes Windows 8 för att jag själv skulle inse att WinME hade något bra....

Men tänd en lampa då, det är säkerligen bättre för dina ögon än att sitta i mörkret ändå.
Antar också att diagnostiserade epileptiker själva vet hur de skall minimera risken för att framkalla ett utbrott.

Det finns en mängd olika orsaker att inte välja att uppgradera till Windows 8 men din orsak var nog en av de sämre jag sett i någon tråd.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vem tvingar er att köpa/installera/använda Windows 8 om ni inte vill?

Onödigt o klaga på något ni inte kommer använda. >.<

Nä, men exakt. Det vore ju betydligt bättre om alla var får som varken sa bu eller bä. Kritik är ju aldrig bra. .

Sedan får man ju även tänka på att det om något halvår i stort sett inte kommer vara möjligt att köpa en ny laptop/företagsdesktop utan att bli påtvingad Windows 8.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkharma:

Kommer bli en stor omställning att vänja sig vid w8, eller snarare metro kan jag tänka mig, men jag kommer garanterat prova så fort det släpps på MSDN AA.

Startmenyn känns ganska föråldrad och är inte direkt någonting jag kommer sakna. Däremot var sökrutan som du snabbt kunde starta program med det bästa de lade till i w7 och är någonting jag skarpt ogillar att de ändrar. Nu har jag inte kollat runt allt för mycket, och det är möjligt att någon ny liknande funktion lagts in. I övrigt...död åt startmenyn.

I dagsläget känns det som att jag aldrig kommer klicka fram Metro, men vi får väl se vad det dyker upp för appar i framtiden. har själv några idéer på riktigt coola saker man skulle kunna göra till diverse online spel jag grötat ner mig i. Med det sagt känns dock Metro något klumpigt för användning med mus, scrollning i sidled är inte direkt någon höjdare.

Dom har utökat sökfunktionen, så ditt arbetsflöde är likadant som på win7 - truck på winknappen, skriv, tryck enter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Men tänd en lampa då, det är säkerligen bättre för dina ögon än att sitta i mörkret ändå.
Antar också att diagnostiserade epileptiker själva vet hur de skall minimera risken för att framkalla ett utbrott.

Det finns en mängd olika orsaker att inte välja att uppgradera till Windows 8 men din orsak var nog en av de sämre jag sett i någon tråd.

Men kommer folk sitta o klicka på metro-knappen hela natten i ända? Själv klickar jag på firefox-ikonen sen är jag inne i firefox (gamla hederliga firefox som är exakt samma firefox som på windows 7) och sen surfar jag som vanligt. Lyckligt ovetandes om att jag kör windows 8.

Men du kanske ska in på mentro-menyn heeeeeeeela tiden, kanske gillar du övergångsanimationer? Detta är inte en windows phone, där du måste dit för att byta app eller göra nått överhuvud taget. Här kan du alt-tab, använda aktivitetsfältet mm, precis som på windows 7.

Folk verkar ju vara efterblivna och tro att metro är allt windows är i dag. Kanske en miss för MS att göra reklam för detta hela tiden, folk blir ju oroade i onödan. Men klart - att visa windows 8 desktop är ju ganska tråkigt speciellt när det har samma utseende som windows 7.

TL;DR:

Metro är en DEL, LITEN DEL, av windows 8. Ingen kommer använda det mer (om dom inte vill) än windows 7 startmenyn.
Alla appar är exakt desamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkharma:

Kommer bli en stor omställning att vänja sig vid w8, eller snarare metro kan jag tänka mig, men jag kommer garanterat prova så fort det släpps på MSDN AA.

Startmenyn känns ganska föråldrad och är inte direkt någonting jag kommer sakna. Däremot var sökrutan som du snabbt kunde starta program med det bästa de lade till i w7 och är någonting jag skarpt ogillar att de ändrar. Nu har jag inte kollat runt allt för mycket, och det är möjligt att någon ny liknande funktion lagts in. I övrigt...död åt startmenyn.

I dagsläget känns det som att jag aldrig kommer klicka fram Metro, men vi får väl se vad det dyker upp för appar i framtiden. har själv några idéer på riktigt coola saker man skulle kunna göra till diverse online spel jag grötat ner mig i. Med det sagt känns dock Metro något klumpigt för användning med mus, scrollning i sidled är inte direkt någon höjdare.

Föredrar faktiskt den nya (aka metro) start menyn över den gamla.. känns som man öppnar sina apps snabbare när man väl har arrangerat menyn. Jepp, det finns en ny sökfunktion. Jag använder den konstant.
Windows Key + Q = Söka inom Apps
Windows Key + W = Söka inom Settings
Windows Key + F = Söka inom Files
Windows Key + D = Tillbaks till desktopen

Ska oxo nämnas att var och en av ovan söker alla 3, Apps, Settings och files men fokus är på det valda området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Dom har utökat sökfunktionen, så ditt arbetsflöde är likadant som på win7 - truck på winknappen, skriv, tryck enter.

Funkar inte för mig iaf, enda som det funkar att söka efter är det som man kan se i "Metro" typ, prova sök efter lite namn på filer eller AppData mappar, bara att glömma.

Permalänk
Avstängd

Fan så kass det ser ut ....får rysningar så ful utan Aero Peek blääääääääääää

sen ingen startknapp sånt skit asså även om startknappen använd 1gång om dagen skall den va där är så

jag hoppas att w8 säljer skit kommer inte byta förrens jag får tillbaks Aero Peek eller Startknappen om nu inte startknappen finns i windows9 heller får man vänta på ett hack

synd att dom gjort det så dåligt ....hoppas windows 9 kommer om 1år

någon tror windows 9 kommer om 1år?

man vill ju ha allt så rent som möjligt å hur fan blir de det med metro blir rörigt å allt å att behöva ta 1-2sek för å klicka sig in på desktop är så töntingt så det ej finns

Hoppas windows 9 blir somvaligt å man bara har desktop + startmeny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexusswe:

Hur menar du nu ? Det är väl snarare en utveckling av operativsystemet? Microsoft går ifrån det klassiska "skrivbords looken" och provar något nytt. I mina ögon är det en utveckling

De provar ett gränssnitt som är anpassat för touch/pekplattor till traditionella pc-datorer? I mina ögon är det mer hjärndöd utveckling mer än positiv.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt snyggt ut och tror att det kommer bli riktigt bra till plattor!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Alltså ursäkta men vad är det för jävla småbarn som är på sweclockers egentligen?

ni stör er på METRO, dvs STARTMENYN... STARTSKÄRMEN på Windows 8, ni kan konfiguerera den HUR ni vill, ni slipper till och med se den om ni inte vill.

Ni beter er som ni går i lågstadiet, "Min pappas bil är bättre än din pappas för den är svart".

Ni har garanterat inte en aning om vad som är förbättrat under huven på windows 8 utan ni gnäller på det grafiska interfacet.

Skulle jag lägga upp en poll om 1 år så är jag helt säker på att 95% av alla gnällspikar kör windows 8 när ni förstår fördelarna.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Nästa sak, folk verkar vara kära i startmenyn i windows 7?

jag kan inte komma ihåg när jag sist använde startmenyn senast, jag trycker WIN + skriver det jag vill göra = KLART

Det verkar som om ni kör, Startmenyn (klick) program (klick) mina spel (klick) mina fps spel (klick) counterstrike (klick) spela counterstrike (klick) ..

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk

och vilka ljudkort fungerar på win8...har man Sound Blaster X-Fi XtremeGamer är det väl kört...eller Sound Blaster helt och hållet...tog ju evigheter innan drivrutiner kom till win7...nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Nästa sak, folk verkar vara kära i startmenyn i windows 7?

jag kan inte komma ihåg när jag sist använde startmenyn senast, jag trycker WIN + skriver det jag vill göra = KLART

Det verkar som om ni kör, Startmenyn (klick) program (klick) mina spel (klick) mina fps spel (klick) counterstrike (klick) spela counterstrike (klick) ..

Jag förstår inte heller denna kärlek för startmenyn. Jag har 8 genvägar klistrade i Taskbar och ändå tillfället jag besöker startmenyn är när jag ska starta upp något av de 4 spel jag inte kunde hitta matchande ikoner till, varav alla fyra sitter klistrade där ändå. Folk behöver nog lära sig hur man söker i Windows, för det är det snabbaste sättet att arbeta på.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Dom skulle tittat mer på xbmc och tagit inspiration därifrån(rent utseendemässigt och samma tweak möjligheter) då jag tycker att metro är sjukt fult. Däremot så verkar det bekvämt att arbeta i, men att ha ett os som verkar inrikta sig på touch på en stationär dator känns så fel. Som folk har sagt så fungerar det nog ypperligt till surfplattor och dylikt, men ett stort nej till stationär.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Inaktiv

Verkar ju helt klart anpassat för pekskärmar, men det är väl meningen också?

Ska försöka dra igång en virtuell installation innan jag kör skarpt, men känns som att detta är helt rätt ändå. En fråga först bara, om jag klickar på "desktop" i mitten så kommer jag alltså till ye olde desktop, fungerar mer eller mindre som i win7 fast utan startknapp?

I vanliga fall när jag ska starta något trycker jag winkey och skriver vad jag vill starta, i sällsynta fall klickar jag mig igenom till program osv (ifall man glömt bort vad programmet heter). Men om man inte använder ett program på ett halvår så kanske man glömmer bort namnet, hur hittar man det då? Måste man gå till lägg till/ta bort för att se alla installerade?

Om man nu kör med metro och vill snacka lite på msn, måste man verkligen då byta till metrofönstret och få hela skärmen täckt av ett par konversationer?