Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Första batchen verkar dålig, folk på overclockers som bytte sina dåliga och fick tillbaka en senare batch som var mycket mindre bleed på. Jag skulle aldrig acceptera sånt där bleed på en skärm för 5k.

Ok, låter ju positivt att senare batch är bättre.

Jag får försöka få den utbytt. Tur att jag inte hunnit donera min gamla skärm till sambon.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Är U2713HM samma skärm som u2412M?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är U2713HM samma skärm som u2412M?

Samma skärm? Ne, då skulle dom ju ha samma namn Men förstår vad du menar Och nej, det är inte riktigt samma. U2713 är ju 3" större, har högre upplösning, mildare antiglare, fabrikskalibrerat sRGB-läge, USB 3.0-portar osv.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Är U2713HM samma skärm som u2412M?

Enligt Dell så ska det vara samma panel men då i mindre format.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hög upplösning, men tvekar som fan på 16:9

Permalänk

Beställde min u2713hm från webhallen. Har också backlight bleeding i nedre vänstra hörnet, syns tydligt på svart bakgrund. Men hade jag aldrig läst om det är det tveksamt om jag någonsin hade märkt utav det. Kanske när man tittat film eller något, vilket jag ej hunnit med än!

Kommer ej att kräva något byte då jag helt enkelt tycker det är för omständigt att böka med sådant. Ser det istället som en "lesson learned"; att ta reda på mer innan jag beställer något nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swingrope:

Beställde min u2713hm från webhallen. Har också backlight bleeding i nedre vänstra hörnet, syns tydligt på svart bakgrund. Men hade jag aldrig läst om det är det tveksamt om jag någonsin hade märkt utav det. Kanske när man tittat film eller något, vilket jag ej hunnit med än!

Kommer ej att kräva något byte då jag helt enkelt tycker det är för omständigt att böka med sådant. Ser det istället som en "lesson learned"; att ta reda på mer innan jag beställer något nästa gång.

Samma här, jag hade aldrig kollat upp det om jag inte läst om det. Ju mindre man vet desto gladare är man. Samtidigt så finns det förstås en poäng att åtminstone göra en bytesförfrågan; man visar för tillverkaren att man inte tycker det är ok, så kanske de bättrar sig i framtiden.

Jag skickade in min förfrågan (med länk till fotot) till Dustin igår, så jag får se vad de säger. De lär ju bolla frågan vidare till Dell.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Samma här, jag hade aldrig kollat upp det om jag inte läst om det. Ju mindre man vet desto gladare är man. Samtidigt så finns det förstås en poäng att åtminstone göra en bytesförfrågan; man visar för tillverkaren att man inte tycker det är ok, så kanske de bättrar sig i framtiden.

Jag skickade in min förfrågan (med länk till fotot) till Dustin igår, så jag får se vad de säger. De lär ju bolla frågan vidare till Dell.

Skriv gärna hur det gått. Funderar själv på att beställa en sådan skärmen från webbhallen och villinte ha blb

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Skriv gärna hur det gått. Funderar själv på att beställa en sådan skärmen från webbhallen och villinte ha blb

Ska bli! Väntar just nu på respons från Dells support.

Uppdatering 2012-09-11: Dells support är extremt smidig - jag kommer få en ny skärm levererad (av UPS), och så tar de den gamla med sig. 10 av 10 möjliga på den hanteringen, må jag säga!

Uppdatering 2012-09-15: Fick nya skärmen igår, lite fördröjt pga tillfälligt slut i lager hos Dell. Även den nya har lite bleeding i nedre vänstra hörnet, men det är väldigt mycket svagare på den nya, så svagt att det absolut inte spelar någon roll. Jag är nöjd!

Dells support får slutligen 10+ av 10. De hanterade allt snabbt, extremt tillmötesgående (både initialt och vid den tillfälliga lagerbristen) och ytterst högklassigt - bättre än mina bästa förhoppningar, därav pluset.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Ska bli! Väntar just nu på respons från Dells support.

Uppdatering 2012-09-11: Dells support är extremt smidig - jag kommer få en ny skärm levererad (av UPS), och så tar de den gamla med sig. 10 av 10 möjliga på den hanteringen, må jag säga!

Glädjande att höra, beställde skärmen i söndags och ska enligt posten komma senare idag hoppas bara att inputlag inte kommer bli att problem, tror inte det men man vet ju aldrig, hör av mig när jag testat lite

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Ska bli! Väntar just nu på respons från Dells support.

Uppdatering 2012-09-11: Dells support är extremt smidig - jag kommer få en ny skärm levererad (av UPS), och så tar de den gamla med sig. 10 av 10 möjliga på den hanteringen, må jag säga!

Shit, rikigt nice att du slipper vara utan skärmen ett tag! Om det går till på det viset så ska jag också höra mig för.

Permalänk
Medlem

Lite kommentarer angående backlight bleeding och ett kvitto på denna skärms undermåliga byggkvalitet...

"Back to the bleeding; I just remember reading somewhere that backlight bleeding is caused by the panel not being attached to the frame in a straight manner. So I started twisting the monitor a bit to see what happens...
"Flimsy" is an understatement for what this monitor is! Even the slightest pressure on the frame will affect the backlight.
The good news is I managed to get rid of the top bleeding, but the bottom-left corner hasn't changed."

Det "roliga" slutar inte där. Samma användare märker efter 40 minuters användande följande...

http://www.imagebam.com/image/1a26ad210164369

Kommentar på ovanstående bild ifrån Hardforum...

"The image retention would be a dealbreaker for me. I'd definitely check to make sure the problem doesn't persist with your replacement. This issue is often related to the panel part, usually caused by excessive voltage creating a persistent charge which remains on the affected pixels. If the wrong value is in the spec, then, unfortunately, all of them are going to have it.

And this can become permanent. I've got an LCD TV (S-PVA) that has ghost images from black bars permanently imprinted on either side as well as an accumulated overall halo from other images that are completely non-static.

This issue bothers me, because I was actually considering this monitor. It's one of those things that never seems to be fixed, or even acknowledged by the manufacturer as a problem, because it would be too costly to discard such a large existing inventory."

Antar att man får vad man betalar för...

Permalänk
Skrivet av DeepBlue:

Lite kommentarer angående backlight bleeding och ett kvitto på denna skärms undermåliga byggkvalitet...

"Back to the bleeding; I just remember reading somewhere that backlight bleeding is caused by the panel not being attached to the frame in a straight manner. So I started twisting the monitor a bit to see what happens...
"Flimsy" is an understatement for what this monitor is! Even the slightest pressure on the frame will affect the backlight.
The good news is I managed to get rid of the top bleeding, but the bottom-left corner hasn't changed."

Det "roliga" slutar inte där. Samma användare märker efter 40 minuters användande följande...

http://www.imagebam.com/image/1a26ad210164369

Kommentar på ovanstående bild ifrån Hardforum...

"The image retention would be a dealbreaker for me. I'd definitely check to make sure the problem doesn't persist with your replacement. This issue is often related to the panel part, usually caused by excessive voltage creating a persistent charge which remains on the affected pixels. If the wrong value is in the spec, then, unfortunately, all of them are going to have it.

And this can become permanent. I've got an LCD TV (S-PVA) that has ghost images from black bars permanently imprinted on either side as well as an accumulated overall halo from other images that are completely non-static.

This issue bothers me, because I was actually considering this monitor. It's one of those things that never seems to be fixed, or even acknowledged by the manufacturer as a problem, because it would be too costly to discard such a large existing inventory."

Antar att man får vad man betalar för...

Den kostar ju lika mycket som S27A850T och HP s nånting (kommer inte ihåg exakt namn)

Är iaf sjukt nöjd med min har nu packat upp den och kört lite armored kill med den och märker inte ett dugg inputlagg :D:D färgerna är skitbra och upplösningen är helt underbar !! Var jätteorolig över att inpulag skulle bli ett ett problem, är relativt kräsen och hade en 2ms tn panel förut men märker inte av någonting alls sjukt nöjd med skärmen
Har häller inget blb som jag kan se vilket även det är en stor lättnad för mig

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Skrivet av daniel5908:

Har häller inget blb som jag kan se vilket även det är en stor lättnad för mig

Har du testat med svart bakgrundsbild i ett mörklagt rum?

Roligt i allafall att du är nöjd med din skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Har du testat med svart bakgrundsbild i ett mörklagt rum?

Roligt i allafall att du är nöjd med din skärm.

Efter några veckors användande så blir jag bara mer och mer nöjd, har inte heller nått man direkt kan kalla för backlight bleeding med en svart bakgrund,

Visa signatur

Dell UltraSharp U2713HM | Antec P182 | Gigabyte GA-Z77 UD3H | Intel I7 3770K
Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 1600 LP 16GB
Gigabyte GTX 680 OC | Be Quiet Dark Power Pro 10 850w |2x Intel 330 SSD 120GB

Permalänk
Skrivet av Tony Clifton:

Har du testat med svart bakgrundsbild i ett mörklagt rum?

Roligt i allafall att du är nöjd med din skärm.

Hur får man helt svart bakgrund ? testade med vlc och en film, fanns innget i kanterna av skärmen iaf (blir ju två svarta ränder uppe o nere)

Lite blb skulle jag stå ut med, men ser inge när jag kollar på film och då är jag nöjd. Att spela bf3 med den här skärmen är en dröm, armored kill ftw ser fiender mycket tydligare än jag gjorde på 1080p skärmar och får faktiskt fler distanskills än jag fick förut

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Skrivet av Tony Clifton:

Har du testat med svart bakgrundsbild i ett mörklagt rum?

Roligt i allafall att du är nöjd med din skärm.

Testade nu och verkar ha lite blb endå, i övre högra och nedre venstra, märkte det knappt förrän jag verkligen satte helsvart bakgrund och backade några steg från skärmen. Är det värt att kolla om man kan byta den eller är det inte värt besväret ?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Även användare på Overclockers.UK har råkat ut för samma problem som jag tidigare nämnde angående "image retention" efter kortvarigt bruk. Onekligen ingen munter läsning och jag rekommenderar er nyblivna ägare att hålla ett extra vakande öga på detta problem.

http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=22658711&post...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Lite kommentarer angående backlight bleeding och ett kvitto på denna skärms undermåliga byggkvalitet...

Byggkvalitén på mitt ex var faktiskt utan anmärkning (med undantag för backlight bleeding som sagt), men det var förstås utan någon djupare undersökning.

Retentionproblemet fanns inte på mitt ex iaf, jag hade den igång många timmar med statiska ytor utan någon tendens till inbränning, men tack för varningen ändå. Ska givetvis kolla utbytesskärmen när jag får den.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Har en u2713hm på väg hem från webhallen.. Mindre skoj att läsa senare delen i denna tråden, men så har det alltid varit med nya prylar.. Skönt att höra att dell har schysst service iaf, om man nu skulle ha otur. Kör idag på Eizo, så lite kräsen kanske man är trots allt

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Dell 24" för en massa år sen och den fick bytas säkert 4 gånger innan jag fick en som var okay, ett par gånger fick jag exemplar som var helt kantstötta. Idag fungerar den bra förutom att den tänder och släcker sig lite då och då.

Så nu när jag fick 27" så antog jag att de hade fått rättsida på sin kvalité men tyvärr inte. Skärmen jag har här nu tappar strömmen lite då och då (bilden blir svart) och det finns svaga diagonala linjer(om man tittar noga) men framförallt så har den ganska mycket backbleeding i vänster nedre hörn.

Jag har pratat med Dell och jag ska få byta min nya mot en en refurbish som ska vara kontrollerad. Ska bli intressant att se hur detta går.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Relik 📜

Plockade hem min igår. Generellt mycket nöjd, även om steget upp från 24" 16:10 inte är enormt.

Ingen direkt bleeding vad jag kan se, dock inte testat i nedsläckt rum. Känner väl lite att är det inget jag ser/som stör mig normalt behöver jag inte leta efter problemet. De "diagonala linjerna" ser jag med på ljus ytor, stör mig dock inte. Verkar vara någon del av panelen eller ag-coatingen?

Det jag noterat är dock en viss tint åt gult i kanterna, mer blåaktigt i mitten. Verkar gå lite upp och ned beroende på inställningar, men går tydligt att notera med helt vit bakgrund. Får se om det stör mig i längden, då blir det samtal till Dell.

Spela i 2560 är förövrigt ett helvete.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Spela i 2560 är förövrigt ett helvete.

trodde det var en fröjd. Varför är du inte nöjd med det?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Grumie:

trodde det var en fröjd. Varför är du inte nöjd med det?

För att det äter FPS, och får mitt grafikkort att kvida av smärta.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av emilakered:

För att det äter FPS, och får mitt grafikkort att kvida av smärta.

Även med ett 7970 alltså?

Då är det bara att glömma med ett 580 då, antar jag... Beror kanske på vad man spelar i och för sig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Plockade hem min igår. Generellt mycket nöjd, även om steget upp från 24" 16:10 inte är enormt.

Ingen direkt bleeding vad jag kan se, dock inte testat i nedsläckt rum. Känner väl lite att är det inget jag ser/som stör mig normalt behöver jag inte leta efter problemet. De "diagonala linjerna" ser jag med på ljus ytor, stör mig dock inte. Verkar vara någon del av panelen eller ag-coatingen?

Det jag noterat är dock en viss tint åt gult i kanterna, mer blåaktigt i mitten. Verkar gå lite upp och ned beroende på inställningar, men går tydligt att notera med helt vit bakgrund. Får se om det stör mig i längden, då blir det samtal till Dell.

Spela i 2560 är förövrigt ett helvete.

Hej

Har du mulighed for at sende mig dit servicetag/Dell ordrenummer, samt nogle billeder i en privat besked? Så vil jeg meget gerne kigge nærmere på det?

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag har pratat med Dell och jag ska få byta min nya mot en en refurbish som ska vara kontrollerad. Ska bli intressant att se hur detta går.

Aldrig i livet att du skall gå med på att få en refurbish som ett första utbyte för din nyköpta enhet. Nu får DELL ändå ta och skärpa sig!

Permalänk

Usch vad tråkigt det är att höra sånt här nu när jag suttit och stirrat på denna skärm i en månad i väntan på att kunna beställa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeepBlue:

Aldrig i livet att du skall gå med på att få en refurbish som ett första utbyte för din nyköpta enhet. Nu får DELL ändå ta och skärpa sig!

Tyvärr kan man tjata hur mycket man vill, att få en ny är mer en fråga om tur. Allt de kan göra är att boka ett byte och sen sköter en annan avdelning om det ska bli en ny (om det inte finns beg som är fixad).

Hade som sagt samma visa med dem när jag köpte min privata 24" skärm för massa år sen, hade säkert 4-5 skärmar hemma där vissa var helt kantstötta o jäkliga. Detta var alltså precis efter jag köpt skärmen ny.

Det jag funderar på är att TV apparater har ju en förväntad livslängd, hur fungerar det om skärmen man får är en refurbish.

Sen tror jag inte att DELL är ensamma om detta men någon med erfarenhet får gärna berätta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Plockade hem min igår. Generellt mycket nöjd, även om steget upp från 24" 16:10 inte är enormt.

Ingen direkt bleeding vad jag kan se, dock inte testat i nedsläckt rum. Känner väl lite att är det inget jag ser/som stör mig normalt behöver jag inte leta efter problemet. De "diagonala linjerna" ser jag med på ljus ytor, stör mig dock inte. Verkar vara någon del av panelen eller ag-coatingen?

Det jag noterat är dock en viss tint åt gult i kanterna, mer blåaktigt i mitten. Verkar gå lite upp och ned beroende på inställningar, men går tydligt att notera med helt vit bakgrund. Får se om det stör mig i längden, då blir det samtal till Dell.

Spela i 2560 är förövrigt ett helvete.

Hur är AG-coatingen? Även jag är sugen på denna skärm men jag är väldigt tveksam till Dells AG-coating och lutar därför åt Samsungs S27A850T istället. Har inte sett hur coatingen ser ut i verkligheten ännu men jag har hört så mycket illa om den att jag känner mig väldigt tveksam.