Video: Snabbtitt på Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

DÅ kan man ju undra hur Microsoft tänkte där. Varför skulle man vilja bli utkastad på skrivbordet på den skärmen när man startar en vanlig applikation som ska öppnas på skärm nr2? Som redan sagts tidigare, Windows 8 verkar inte helt färdigt och genomtänkt.

Ja, hade möjligheten att dedikera en skärm endast till metromenyn och kunna ha flera metro appar igång på olika skärmar hade det kunnat vara något. Dock vill jag ha tillbaka startmenyn så man slipper blippa fram och tillbaka när man öppnar program.

Tänk tre skärmar med metroappar 20% på ytterkanterna och metromenyn öppnas alltid på samma ställe (20% metroapp 80% desktop, 100% desktop, 80%desktop, 20%metroapp. Bold där metromenyn öppnas).

Men som det är nu tillför det inget för mig och känns bara ivägen.
Att vissa gillar UIt kan man ju förstå (även dålig smak är en smak ) men vad som skulle vara så mycket bättre med metromenyn som inte gick innan kan jag inte förstå, antagligen är det för jag inte behöver en ikon stor som en cola burk som berättar att någon skrivit något på FB eftersom jag inte använder det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Symmetri och stilren design är inte nödvändigtvis samma sak. Likväl som man kan tycka att Modern UI inte är stilrent så går det utmärkt att ha den åsikten om OS X Launchpad också (har själv alltid funnit dockan för spretig, om man nu ska fokusera på det negativa och detta är ju Swec så...). Chrome Apps blir lite svårare att dra dit, men då ikonerna är så olika går det med lite vilja även där, om man är tillräckligt extrem.

Objektivt språk kring rent subjektiva saker hjälper nog till att missa andra infallsvinklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Kan man köra Metro på en skärm och skrivbordet på en annan? Hur funkar det? Går det att dela upp Metro så man kan köra på två skärmar samtidigt men bläddra oberoende av varandra, köra appar o.s.v? Finns det något mediacenter inbyggt som går i samma stil? Vore inte helt fel att ha Metero på tv'n med en knapp "Film" som visade små miniatyrer av filmerna... självklart med stöd av fanart o.s.v.

Edit: Såg att man iaf kan ha Metro (vägrar kalla det något annat) på en separat skärm... Då vill jag ha en fet mediacenter app bara... där man kan välja playback device! Skulle vara bra att kunna välja playback device för hela metrogränssnittet. Eller stödjer det AMD's DDMA? DDMA har iaf inte jag fått att funka i Win 7 än... tror programmen måste stödja skiten...

En fråga till... måste programmen öppnas i fullskärmsläge? Eller kan man fixa så dom öppnas i den storlek man vill? Så om man öppnar två apps så kan dom överlappa varandra, likt fönster idag...

Sen är det ju uppenbart inte färdigt... men jag skulle inte tacka nej till Metro på TV'n i vardagsrummet. Hoppas det kommer några killerapps!

Se min bild och kommentar om Modern UI på en separat skärm.

Finns en Metro app som heter Video där man kan hyra och köpa filmer men de man konverterat själv visas endast som thumbnails som default, det är möjligt att man kan fixa fan art till Video appen men inte orkat experimentera så mycket med det.
Annars finns Windows Media Center till Windows 8, den fungerar precis likadant som på Windows 7.
Själv kör jag XBMC på Windows 8 på TVn.

Har tagit bort alla live tiles för att få ett mer cleant utseende liknande Windows Server 2012.
Funderar på att kombinera Windows 8 med Kinect 2 när den släpps.
Varför installerar du inte det och testar lite själv?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Funderar på att kombinera Windows 8 med Kinect 2 när den släpps.

Tycker du ska köpa en Leap istället, den ska vara 200ggr känsligare än kinect, så pass känslig att den utan problem känner av separata fingrars rörese, så att du i praktiken kan sitta och skriva på ett tangentbord i luften eller liknande. Alltså väldigt exakt.
http://leapmotion.com/

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tycker du ska köpa en Leap istället, den ska vara 200ggr känsligare än kinect, så pass känslig att den utan problem känner av separata fingrars rörese, så att du i praktiken kan sitta och skriva på ett tangentbord i luften eller liknande. Alltså väldigt exakt.
http://leapmotion.com/

Men vi vet ju inte hur bra Kinect 2 är ännu. Fördelen med Leap är att den fungerar på andra plattformar än Windows och Xbox.

Jag försöker verkligen att gilla Windows 8, men enligt mig är deras förstorade UI endast lämplig till storbilds TV.
Har tagit bort alla live tiles, jag förstår vitsen med dem men det är så förskräckligt fult bara (personlig åsikt).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle2003:

Men vi vet ju inte hur bra Kinect 2 är ännu. Fördelen med Leap är att den fungerar på andra plattformar än Windows och Xbox.

Jag försöker verkligen att gilla Windows 8, men enligt mig är deras förstorade UI endast lämplig till storbilds TV.
Har tagit bort alla live tiles, jag förstår vitsen med dem men det är så förskräckligt fult bara (personlig åsikt).

https://lh4.googleusercontent.com/-pyX8WJ85i60/UDduyr5rnXI/AA...

Usch, fy fan va fult

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Usch, fy fan va fult

Du tycker att live tiles med olika färger är snyggare?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

DÅ kan man ju undra hur Microsoft tänkte där. Varför skulle man vilja bli utkastad på skrivbordet på den skärmen när man startar en vanlig applikation som ska öppnas på skärm nr2? Som redan sagts tidigare, Windows 8 verkar inte helt färdigt och genomtänkt.

Varför vill man bli utkastad från startmenyn när man klickar på en länk i windows 7? Ingen klagar på det? Eller är det så att man fått för sig att metro ska ersätta skrivbordet?

Skrivet av silicon111:

Usch, fy fan va fult

För detta är så snyggt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför vill man bli utkastad från startmenyn när man klickar på en länk i windows 7? Ingen klagar på det? Eller är det så att man fått för sig att metro ska ersätta skrivbordet?

Jag ville ha "startmenyn" öppen samtidigt som man öppnade en App så man slipper kastas ut hela tiden när man ska öppna en ny App som man inte fäst på sin taskbar i Desktopmiljön.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Jag ville ha "startmenyn" öppen samtidigt som man öppnade en App så man slipper kastas ut hela tiden när man ska öppna en ny App som man inte fäst på sin taskbar i Desktopmiljön.

Antar att du menar om vanliga desktopprogram? Så gör ju inte startmenyn i windows 7 heller, vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför vill man bli utkastad från startmenyn när man klickar på en länk i windows 7? Ingen klagar på det? Eller är det så att man fått för sig att metro ska ersätta skrivbordet?

För detta är så snyggt?
http://cdn.blogsdna.com/wp-content/uploads/2009/01/windows-7-...

Men eftersom metro är väldigt annorlunda än vad traditionell startmeny är och det skiljer sig mycket mellan metroappar och vanliga program så hade det ju varit perfekt att ha metro hela tiden på ena skärmen och vanligt skrivbord hela tiden på andra skärmen. Nu tycks ju inte det gå tyvärr.

Ja det är snyggt med en vanlig startmeny, det tycker i alla fall jag, även om jag inte använder den så mycket hemma. Använder den dock mycket mer på jobbet. Ser ingen anledning till varför en startmeny ska måsta ta upp en hel skärmyta. Slöseri med utrymme anser jag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Antar att du menar om vanliga desktopprogram? Så gör ju inte startmenyn i windows 7 heller, vad är problemet?

Jo man är fortfarande kvar i desktopmiljön när man öppnar startmenyn i Windows 7, OS X och Linux.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Jo man är fortfarande kvar i desktopmiljön när man öppnar startmenyn i Windows 7, OS X och Linux.

Precis!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Fattar inte varför så många är negativa. Visst, för den normale användaren kanske inte W8 "Metro" har så mycket att komma med men för tablets och tv kommer det nog bli ganska najs. Om ni inte vill så använd de inte men sluta gnäll nu!

Permalänk
Inaktiv

Den viktigaste frågan kvarstår, är A:\ äntligen borta?

(Kanske beror på setting i bios,har inte kollat) men vore skönt att slippa se A:\ i sin dator när ingen har en diskettstation kvar.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Den viktigaste frågan kvarstår, är A:\ äntligen borta?

(Kanske beror på setting i bios,har inte kollat) men vore skönt att slippa se A:\ i sin dator när ingen har en diskettstation kvar.

Bara att inaktivera drivrutinerna så försvinner den

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Den viktigaste frågan kvarstår, är A:\ äntligen borta?

(Kanske beror på setting i bios,har inte kollat) men vore skönt att slippa se A:\ i sin dator när ingen har en diskettstation kvar.

Skrivet av andreasekman:

Bara att inaktivera drivrutinerna så försvinner den

Jag har inaktiverat min i BIOS eller EFI kanske det heter numera, så då dyker den inte upp i Windows 7 heller.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Nu fick jag äntligen tid att kolla på videon och det var en bra och avslappnad genomgång. Mitt intryck sedan tidigare (och jag har inte testat W8 under lång tid än, så intrycket är preliminärt) förstärktes i att det finns riktigt bra potential i systemet, men detaljerna är inte helt rätt ännu. Både i saker som är lite opolerade, samt att det finns en del funktionalitet man kan tänka sig mellan Modern UI och det vanliga gränssnittet som skulle kunna bli riktigt bra, men som inte finns (än?).

Med seriös och konstruktiv feedback tror jag det här blir något för MS att bygga sin framtid på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreasekman:

Bara att inaktivera drivrutinerna så försvinner den

Skrivet av Bejje:

Jag har inaktiverat min i BIOS eller EFI kanske det heter numera, så då dyker den inte upp i Windows 7 heller.

Sedär ja, done and done, önskar att jag hade gjort det för..ja när nu win7 släpptes

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Brukar du ha startmenyn på en separat skärm? Den används väl lite för sällan för det eller?

Bara enklare applikationer kommer till RT är min gissning. Men du får tro vad du vill om den saken. Jag tror på marknadskrafter och jag tror efterfrågan efter ett riktigt interface för riktiga program kommer se till att det fungerar bra ändå.

Screenshot jag tog från nätet, satt inte vid en dator med Win8 vid tillfället.

Jag godtar folks åsikter, men jag godtar inte åsikter baserade på okunskap eller missförstånd. Det finns gott om subjektiva saker man kan säga, men när man kommer med rena missförstånd, som de flesta gör, så säger jag emot. Folks kritik tycks hela tiden vara baserad på en övertygelse att man ska sitta i metro hela tiden, och att man inte ska vara på skrivbordet lika mycket som innan. För PC-bruk så är Metro bara en interaktiv startmeny, inget mer. Det har en lite mer central roll på en läsplatta eller en mobiltelefon. Men då kan väl ingen neka till att Metro är bättre än gamla startmenyn?

Och där har du ett bra argument som jag håller med om, bortsett från en liten sak, återigen så inbillar du dig att du måste sitta i Metro appar. Om du inte tycker Metro apparna är bra nog, varför använda dem då? Du kan använda vanliga program som vanligt istället. Du behöver inte använda metro appar alls, vid desktopanvändande så är det skrivbordet som gäller, då är Metro mer en interaktiv startmeny.

Folk får som sagt ha vilken åsikt de vill. Jag trodde jag gjort det klart? Om du läst tråden så hade du sett att när någon faktiskt framfört ett argument som inte är baserat på vanföreställningar så har det inte varit något problem.
Det som är dåligt i min mening med Windows 8 är att avstängningsfunktionen är lite dold, men det är av en förklarlig orsak, det är inte meningen att man ska stänga av datorn, den ska ner i djupt viloläge. En annan sak är att jag kunde tänka mig ett avstängnigskryss upp i högra hörnet även på apps. Men det är meningen att de ska vara igång i bakgrunden rätt mycket ändå, de drar ju i princip ingen kraft. Mest gammal vana att man vill stänga av saker i onödan med andra ord, så jag tror jag vänjer mig med detta rätt fort.

Jag orkar väl inte egentligen, men någon måste väl göra det.

Inte på telefoner och Tablets. Inse att de inte vill att du ska sitta och peka på din PC hela dagarna.

trodde 8an sku ersätta 7an för desktops? men jag förstår att det inte lär hända .

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Win 8 lär man ju fetskippa, som det kanske heter nuförtiden. Inget som lockar alls.

Permalänk

det är EXTREMT mycket lättare att manövrera i menyer på windows 8, boot tid ändrades 1min från knapptryck till 17 sek. villken är en relativt bra förbättring..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför?

Här är Utforskaren, Chrome och Photoshop igång samtidigt.

http://techhamlet.com/wp-content/uploads/2012/03/windows-8-de...

Menar i metro-gränssnittet. Helt onödigt att köpa windows 8 om man ska använda vanliga vyn.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Usch, detta skippar jag! Nöjd med Windows 7, Windows 8 är bara så rörigt. Man har en dator, man har en smartphone. Enough.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

det är EXTREMT mycket lättare att manövrera i menyer på windows 8, boot tid ändrades 1min från knapptryck till 17 sek. villken är en relativt bra förbättring..

Stänga av och boota Windows 8 går så snabbt PGA det inte är samma som windows 7 stänga av och sätta på.

Det är mer att jämföra med windows 7 stömsparsläge dvs hibernate, tar för övrigt ca 11 sekunder för mig att boota windows 7 från hibernate.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Stänga av och boota Windows 8 går så snabbt PGA det inte är samma som windows 7 stänga av och sätta på.

Det är mer att jämföra med windows 7 stömsparsläge dvs hibernate, tar för övrigt ca 11 sekunder för mig att boota windows 7 från hibernate.

Vadå så när man stänger av sin Windows 8 dator så stängs den inte av helt? :S

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Vadå så när man stänger av sin Windows 8 dator så stängs den inte av helt? :S

Nej, standard-stänga-av i W8 är ungefär som "viloläge", dvs. den sparar ner information på disken som den sedan läser in igen när man startar. Registret sparas till exempel i denna filen så gör man en ändring i det så måste man trycka på "starta om" för att den ska läsa in det på nytt. Shutdown + power on funkar inte.

Går att stänga av detta beteendet i energi inställningarna har jag för mig men det är som sagt inte rättvisst att jämföra Windows 8 och Windows 7 starttider rakt av så som många gör...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Internet Explorer

Konstigt argument av Swec att inte behöva visa att IE fungerar. Det kanske inte är möjligt, för det lyckades ju inte Microsoft med själva:
http://www.youtube.com/watch?v=N1zxDa3t0fg

"I can browse smoothly"

Permalänk
Skrivet av Zpiritual:

Massa text

Aha, tack då förstår jag! Men det är ju rätt smart egentligen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Men eftersom metro är väldigt annorlunda än vad traditionell startmeny är och det skiljer sig mycket mellan metroappar och vanliga program så hade det ju varit perfekt att ha metro hela tiden på ena skärmen och vanligt skrivbord hela tiden på andra skärmen. Nu tycks ju inte det gå tyvärr.

Ja det är snyggt med en vanlig startmeny, det tycker i alla fall jag, även om jag inte använder den så mycket hemma. Använder den dock mycket mer på jobbet. Ser ingen anledning till varför en startmeny ska måsta ta upp en hel skärmyta. Slöseri med utrymme anser jag.

Så, du vill dedikera en skärm till Metro sedan klagar du på att Metro tar upp plats? Varför försöker du skapa problem? Det gör ju absolut ingenting att den använder mer skärmyta så länge du bara tar fram den när du ska öppna program!

Skrivet av Calle2003:

Jo man är fortfarande kvar i desktopmiljön när man öppnar startmenyn i Windows 7, OS X och Linux.

Problemet är? Hur ser processen ut när man använder klassiska startmenyn mot Metro?
Win7, sitter i desktop, klicka längst ner i vänstra hörnet, välj programmet, poff ute på skrivbordet igen.
Win8, sitter i desktop, klicka längst ner i vänstra hörnet, välj programmet, poff ute på skrivbordet igen.
I inget av fallen har man nytta av att se vad som är bakom startmenyn.

Skrivet av anon4992:

Den viktigaste frågan kvarstår, är A:\ äntligen borta?

(Kanske beror på setting i bios,har inte kollat) men vore skönt att slippa se A:\ i sin dator när ingen har en diskettstation kvar.

Man har stängt av det i bios sedan win XP.

Skrivet av lolflakes:

Menar i metro-gränssnittet. Helt onödigt att köpa windows 8 om man ska använda vanliga vyn.

Ditt argument bygger alltså på ett missförstånd. Var det onödigt att byta från Vista till Windows 7 eftersom båda hade vanliga vyn? Eller från XP för den delen? Se det såhär, metro är ett komplement. Till en Tablet eller telefon så är det huvudgränssnittet ända tills du pluggar i tangentbord, mus och eventuellt skärm. Sedan så har du mer av en vanlig dator där vanliga gränssnittet blir mycket kraftfullare, men Metro är inte ondöigt där heller. Nu har du små smidiga appar som hela tiden ger dig uppdaterad information direkt i startmenyn, om du vill. Du kan snabbt tabba in i dem vid behov också. Man har dem i bakgrunden hela tiden då de är så resurssnåla.
Så vid vanligt datornanvändande så är du i det klassiska läget mest hela tiden. Metro använder du bara för att kolla grundläggande saker snabbt.