Video: Snabbtitt på Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det funkar mycket bra, rent ut sagt för dj*vla bra! Och om man sitter o jobbar i 8:an i några veckor så kommer, ja, alla att tycka det!!

Så nä!! Det är inte klumpigt uppbyggt med mus/tbord! Men visst var det jobbigt i början, men inte alls efter några veckor!

Edit/ Och när insåg han det? När han sett klippet med Emil

klickade fel på redigera och citera :(
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Det funkar mycket bra, rent ut sagt för dj*vla bra! Och om man sitter o jobbar i 8:an i några veckor så kommer, ja, alla att tycka det!

Så nä!! Det är inte klumpigt uppbyggt med mus/tbord! Men visst var det jobbigt i början, men inte alls efter några veckor!

Tycker du ja, dock inte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Tycker du ja, dock inte jag

Hur länge har du kört med 8:an ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Hur länge har du kört med 8:an ?

CP, RP och nu RTM på bärbara. Förmodligen längre en vad du har testat. Gör det nån skillnad eller? Har jag mer "rätt" en vad du har då eller? Det du ville påpeka ifall jag hade testat mindre en dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpas:

Om MS själva sätter priset på nya Windows 8 till några hundralappar för de som uppgraderar från Windows 7 (300kr~?), så ser man redan där vad osäkra dom är på detta projektet.

Vågar dom inte ta betalt så räknar jag redan där med att det är skit.

Tror det mer handlar om att man snabbt vill ha in många i systemet och kanske framförallt att man ser en stor potential att tjäna pengar på marketplace.

Vi är nu på sida 9 och det känns som endast ett par hittills lyckats ge exempel på exakt hur Windows 8 faktiskt kommer påverka deras arbete negativt, tänker då främst på liquiddust (stor eloge för din post) i övrigt känns det mycket som gnäll för gnällandets skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpas:

Om MS själva sätter priset på nya Windows 8 till några hundralappar för de som uppgraderar från Windows 7 (300kr~?), så ser man redan där vad osäkra dom är på detta projektet.

Vågar dom inte ta betalt så räknar jag redan där med att det är skit.

Vad jag förstår så gäller det bara för de som köpt dator med Windows 7 det senaste året eller så och det är väll mer rimligt? Köper du en dator med Windows 7 och Windows 8 släpps bara 3-4 månader senare så kan det kännas lite hårt kanske?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

CP, RP och nu RTM på bärbara. Förmodligen längre en vad du har testat. Gör det nån skillnad eller? Har jag mer "rätt" en vad du har då eller? Det du ville påpeka ifall jag hade testat mindre en dig?

Inte alls! Var bara nyfiken hur länge du kört det! Bara en enkel rak fråga. Samtidigt undrar jag förstås vad det är som du har missat

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Hallå, killen har prövat med en helt ok pekskärm. Har du ens testat med det en längre period för att ens yttra dig? Sluta snacka skit om sånt du ens inte kan förstå.

Vad menar du att jag snackar skit om och inte förstår?

Nej, han verkar inte ha provat den med Windows 8. Jag har inte använt Windows 8 med pekskärm, det är korrekt, men det är ett OS byggt för pekskärmar och det är nog ingen som kan påstå något annat än att pekskärmar fungerar betydligt bättre i W8 än tidigare Windows-versioner vilket även Emil bekräftade i videon.

Däremot så har jag använt många olika pekskärmar och jag vet att det är skillnad på ytbeläggningen, vissa skärmar fastnar mer fett från fingrarna på än andra. Hur bra hans skärm är i den aspekten vet jag inte då jag inte testat den, det var därför jag sa kanske. Men med tanke på att den är tre år gammal och att han klagade på att den drog åt sig skit är det troligt att utvecklingen har gått framåt sedan den tillverkades, och att dagens pekskärmar är bättre.

Permalänk
Medlem

Om de bara får bort buggarna som nämns så tror jag definitivt på det nya GUIt särskilt när man har tillgång till desktopen som förut. Att startmenyn ser ut på ett annat vis(mer program på en gång) är väll bara en fördel.

När man startar upp en enhet, vad vill man ha på första skärmen? Vad finns det för nytta med att ha ett helt tomt skrivbord eller till 80% tomt? Vad ska jag med det till? Bättre är väll när jag ser flera av de program som jag ofta använder? Visst då ser vi det på ett funktionellt vis men är det inte så man ska se på ett system? Så estetiskt fult är det faktiskt inte.

Iallafall mitt skrivbord blir alltid fyllt med massa temporärt skit ex gamla foto, gamla textfiler, temporära kataloger o.s.v o.s.v och jag har sett att jag inte är ensam om det. Kanske detta är ett steg i rätt riktning att gömma undan det när man inte behöver jobba med det?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Brukar du sitta 100% utan startmenyn eller 100% bara i startmenyn? Det är inte så att startmenyn är ett interface och skrivbordet ett annat, det är en helhet.

fattar inte hur du orkar haha , jag har gett upp för längesen, folk har redan ställt in sig på att det suger tyvär. Även fast det finns väldigt många anledningar att gå till Windows 8 så ser folk bara Metro Metro Metro, läste också att någon precis gick ifrån XP till Windows 7? alltså jag fattar inte varför man sitter kvar på en xp kärra fram tills idag... är man bakåtsträvare så är man...

Det finns väldigt många anledningar att gå till Win 8 men jag orkar inte ens skriva längre, massan här inne har redan bestämt sig för att det suger och att windows 8 är för pekplattor only...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket bra och grundlig genomgång! Precis vad jag letade efter.
Väntar nog till de har rättat till de buggar som nämndes.

Visa signatur

i7 4790K+NH-D14 | Asus Z97-A | 16GB | GTX970 | Samsung 830 | Corsair HX 850W 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag gillade inte heller 8:an i början! Jag tror det tog mig ca en månad att gilla 8.an och att komma in i det. Nu älskar jag det.

Många här i tråden som aldrig har testat 8:an, kör ju på det Emil säger, men Emil säger ju själv att han inte har kört 8:an så länge.
Så hur man kan bilda sig en egen uppfattning på det, fattar jag inte.

Så utan att ha testat en längre tid, kan man inte kasta det i sjön. För tro det eller ej. 8:an är inte alls dumt.

Jag har testat det i 4-5 dagar, mer orkade jag inte, men ska man testa det på allvar så ska man ju ha det som sitt huvudoperativsystem, men jag är inte villig att kasta ut Windows 7 för att nästan bara köra Win8.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Ser riktigt bra ut! Kommer installeras direkt den 26, sen när steam, origin, ts och vent kommer i winRT är det som grädde på moset.

Tack för en bra video Emil, skönt och lyssna på nån som är eller iaf försöker vara så objektiv som möjligt!

Permalänk

Det låter som man kan sammanfatta Emils intryck med att det "inte är några konstigheter".

Permalänk
Skrivet av Kilgore:

Har du någonsin använt en touchskärm till din vanliga dator ? --- Visst var roligt i början men en ergonomisk mardröm plus skitig skärm innebär att jag knappt kommer ihåg senast jag använde pekfunktionalitet .

Microsoft satsar på att stationära datorer kommer att försvinna. De räknar med att alla konsumentdatorer kommer att vara mobila, nåt slags hybrider mellan pekplattor och mobiltelefoner, konstant uppkopplade och låsta till en viss operatör precis som mobiler är idag.
Ser man det ur det perspektivet är inte Win 8:s design så konstig.

Med lite tur kommer det även i framtiden att finnas nån professional/server version av Windows, vi får väl se, annars är det kanske dags att ge Linux ytterligare en chans till.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Det kommer inte bli bekvämt i längden...

Därför har du ett tangentbord och mus också.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inte alla, men de flesta. Hur många avgörs av hur flexibel produkten är.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Kan inte se mig själv sitta på en burk med Windows 8, hade blivit skogstokig på metro-gränssnittet som poppar upp titt som tätt. Blir till att hålla kvar vid W7 och Debian tills det att något nytt fångar mitt intresse.

Förövrigt en mycket bra och objektiv video!

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att XP och 7:an får vara kvar länge till. Kanske såpass länge att Linux har stöd för allt jag vill köra. Eller något annat.

Mycket bra och instruktiv video, tack!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

OS X Launchpad är stilrent

Chrome Apps är stilrent

Windows 8 Modern UI är lika stilrent som

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Förstår man inte vilka skillnader som finns mellan AOL's gamla launcher och modern UI så är det ingen idé att ens försöka upplysa om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Därför har du ett tangentbord och mus också.

Ja och hela iden med pekskärm försvinner.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Saxat från DPC Latency Checkers hemsida:
"Windows 8 Compatibility: The DPC latency utility runs on Windows 8 but does not show correct values. The output suggests that the Windows 8 kernel performs badly and introduces a constant latency of one millisecond which is not the case in practice. DPCs in the Windows 8 kernel behave identical to Windows 7. The utility produces incorrect results because the implementation of kernel timers has changed in Windows 8 which causes a side effect with the measuring algorithm used by the utility. Thesycon is working on a new version of the DPC latency utility and will make it available on this site as soon as it is finished."

Skrivet av havoc:

Och där så har vi än en gång visat exakt hur låg kvalitet det kan vara på inlägg i diskussioner på forum som sweclockers.
Förstår man inte vilka skillnader som finns mellan AOL's gamla launcher och modern UI så är det ingen idé att ens försöka upplysa om det.

Nonsens. Det är en kritik mot Win 8's utseende, inte funktion. Jag håller f.ö. med, Modern är fult, plottrigt och ser inte modernt ut, och hela designidén är bisarr: man har tagit en look som används på Mobile Phone pga hårdvarubegränsningar på mobiltelefoner, och använder den på hårdvara som inte har de begränsningarna. Jag förstår varför de gjort det - de vill länka ihop Windows Phone med Windows desktop (fast de kallar det antagligen nånting i stil med "ge användarna en enhetlig upplevelse") - men resultatet är som när tidiga bilar imiterade utseendet på hästdroskor.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Man kan dedikera en skärm till "Modern UI" men det känns fortfarande rätt så otympligt.
Skriver "Modern UI" med citationstecken eftersom namnet är så missvisande.

https://lh6.googleusercontent.com/-dsqrDyrAIyg/UDZFYjrU_nI/AA...

Brukar du ha startmenyn på en separat skärm? Den används väl lite för sällan för det eller?

Skrivet av Yoshman:

Tänk dig ett par år framåt i tiden: tror du nya applikationer kommer utvecklas mot Modern UI/WinRT eller mot dagens UI/Win32?
Vad ska du då köra på ditt skrivbord då, Moder UI apparna fungerar inte så bra där?

Det är inte frågan om utvecklingen kommer gå mot WinRT, frågan är bara hur snabbt det kommer ske för de applikationer vi använder mest.

Bara enklare applikationer kommer till RT är min gissning. Men du får tro vad du vill om den saken. Jag tror på marknadskrafter och jag tror efterfrågan efter ett riktigt interface för riktiga program kommer se till att det fungerar bra ändå.

Skrivet av the squonk:

Kör du inte ens RTM? Det gör i alla fall jag

Varför har du Avast när antivirus är inbyggt i Windows 8?

Screenshot jag tog från nätet, satt inte vid en dator med Win8 vid tillfället.

Skrivet av silicon111:

Lägg ner. Det är du som inte godtar andra folks åsikter, det märks ju rätt väl. Folk har skrivit massor med orsaker varför dom ogillar det på alla sätt och vis. Ändå vill du ha nån form av "bevis" för deras subjektiva åsikt? För det är allt det handlar om när det gäller användarvänligheten.

Jag godtar folks åsikter, men jag godtar inte åsikter baserade på okunskap eller missförstånd. Det finns gott om subjektiva saker man kan säga, men när man kommer med rena missförstånd, som de flesta gör, så säger jag emot. Folks kritik tycks hela tiden vara baserad på en övertygelse att man ska sitta i metro hela tiden, och att man inte ska vara på skrivbordet lika mycket som innan. För PC-bruk så är Metro bara en interaktiv startmeny, inget mer. Det har en lite mer central roll på en läsplatta eller en mobiltelefon. Men då kan väl ingen neka till att Metro är bättre än gamla startmenyn?

Skrivet av silicon111:

Jag kan tex ta en sak. Det är massa onödiga dra, släpp och flytta musen överallt som jag inte tycker om. Ett knapp tryck för att stänga en app våre helt klart bättre en att dra musen och hålla in knappen och dra den till botten för att stänga. Bara där märker man hur jobbigt det blir. Jag använder oftast inte kortkommandon för jag lutar mig bakåt i stolen och har en hand på musen och styr allt med den. Jag sitter skönast så. Eller vad har du att komma med nu?

Och där har du ett bra argument som jag håller med om, bortsett från en liten sak, återigen så inbillar du dig att du måste sitta i Metro appar. Om du inte tycker Metro apparna är bra nog, varför använda dem då? Du kan använda vanliga program som vanligt istället. Du behöver inte använda metro appar alls, vid desktopanvändande så är det skrivbordet som gäller, då är Metro mer en interaktiv startmeny.

Skrivet av anon5930:

Är det så farligt om folk har en annan åsikt än dig?

Nu har du ju i tråden berättat hur bra du tycker Windows 8 är, finns det något dåligt med Windows 8 eller är allt bara bra?

Folk får som sagt ha vilken åsikt de vill. Jag trodde jag gjort det klart? Om du läst tråden så hade du sett att när någon faktiskt framfört ett argument som inte är baserat på vanföreställningar så har det inte varit något problem.
Det som är dåligt i min mening med Windows 8 är att avstängningsfunktionen är lite dold, men det är av en förklarlig orsak, det är inte meningen att man ska stänga av datorn, den ska ner i djupt viloläge. En annan sak är att jag kunde tänka mig ett avstängnigskryss upp i högra hörnet även på apps. Men det är meningen att de ska vara igång i bakgrunden rätt mycket ändå, de drar ju i princip ingen kraft. Mest gammal vana att man vill stänga av saker i onödan med andra ord, så jag tror jag vänjer mig med detta rätt fort.

Skrivet av Oneone:

fattar inte hur du orkar haha , jag har gett upp för längesen, folk har redan ställt in sig på att det suger tyvär. Även fast det finns väldigt många anledningar att gå till Windows 8 så ser folk bara Metro Metro Metro, läste också att någon precis gick ifrån XP till Windows 7? alltså jag fattar inte varför man sitter kvar på en xp kärra fram tills idag... är man bakåtsträvare så är man...

Det finns väldigt många anledningar att gå till Win 8 men jag orkar inte ens skriva längre, massan här inne har redan bestämt sig för att det suger och att windows 8 är för pekplattor only...

Jag orkar väl inte egentligen, men någon måste väl göra det.

Skrivet av joshoa:

Ja och hela iden med pekskärm försvinner.

Inte på telefoner och Tablets. Inse att de inte vill att du ska sitta och peka på din PC hela dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och där har du ett bra argument som jag håller med om, bortsett från en liten sak, återigen så inbillar du dig att du måste sitta i Metro appar. Om du inte tycker Metro apparna är bra nog, varför använda dem då? Du kan använda vanliga program som vanligt istället. Du behöver inte använda metro appar alls, vid desktopanvändande så är det skrivbordet som gäller, då är Metro mer en interaktiv startmeny.

Nej man måste inte sitta i metro hela tiden, men om man ändå ska sitta på skrivbordet så kan man lika gärna fortsätta med Windows 7. Visst, det finns några fördelar med Windows 8, men gillar man inte metro utan ändå ska sitta på vanliga skrivbordet så är det knappast värt priset + att oavsett så blir saker krångligare än att bara stanna kvar på Win7.

Ska dock tillägga att sambon köpt en ny dator nyss och är därmed berättigad till Microsoft uppgraderingsprogram till Windows 8 pro för 139kr. Jag kommer givetvis köpa det p.g.a. den låga prislappen. Dock kommer varken min sambo eller jag vilja utnyttja det på en gång, men det är alltid bra att ha ett ex tills senare om det görs några stora förändringar i SP1 eller på annat sätt förändras så att man känner sig sugen på att uppgradera.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Kan man köra Metro på en skärm och skrivbordet på en annan? Hur funkar det? Går det att dela upp Metro så man kan köra på två skärmar samtidigt men bläddra oberoende av varandra, köra appar o.s.v? Finns det något mediacenter inbyggt som går i samma stil? Vore inte helt fel att ha Metero på tv'n med en knapp "Film" som visade små miniatyrer av filmerna... självklart med stöd av fanart o.s.v.

Edit: Såg att man iaf kan ha Metro (vägrar kalla det något annat) på en separat skärm... Då vill jag ha en fet mediacenter app bara... där man kan välja playback device! Skulle vara bra att kunna välja playback device för hela metrogränssnittet. Eller stödjer det AMD's DDMA? DDMA har iaf inte jag fått att funka i Win 7 än... tror programmen måste stödja skiten...

En fråga till... måste programmen öppnas i fullskärmsläge? Eller kan man fixa så dom öppnas i den storlek man vill? Så om man öppnar två apps så kan dom överlappa varandra, likt fönster idag...

Sen är det ju uppenbart inte färdigt... men jag skulle inte tacka nej till Metro på TV'n i vardagsrummet. Hoppas det kommer några killerapps!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nej man måste inte sitta i metro hela tiden, men om man ändå ska sitta på skrivbordet så kan man lika gärna fortsätta med Windows 7. Visst, det finns några fördelar med Windows 8, men gillar man inte metro utan ändå ska sitta på vanliga skrivbordet så är det knappast värt priset + att oavsett så blir saker krångligare än att bara stanna kvar på Win7.

Ska dock tillägga att sambon köpt en ny dator nyss och är därmed berättigad till Microsoft uppgraderingsprogram till Windows 8 pro för 139kr. Jag kommer givetvis köpa det p.g.a. den låga prislappen. Dock kommer varken min sambo eller jag vilja utnyttja det på en gång, men det är alltid bra att ha ett ex tills senare om det görs några stora förändringar i SP1 eller på annat sätt förändras så att man känner sig sugen på att uppgradera.

Håller med om att man kan fortsätta använda Windows 7, men det är inte heller så stort motargument mot Windows 8 i sig.
Jag kom på ett motargument till förresten, allt med telefoner, markets och facebook och allt så sånt gör att man frivilligt ger bort allt om sin integritet. Vi klagar på att det kanske ska vara en kamera på en våldsdrabbad kroggata, trots regler som ska skydda integritet, men vi kastar mer än gärna iväg hela vårt privatliv i händerna på företag med vinstintressen. :/
Med windows 8 så är det ytterligare ett ställe man registrerar sig på. Nu går man att spåra på mer än bara IP, nu går man att spåra på sådant också, förvisso kan det vara effektivt mot piratkopiering, men jag är inte helt bekväm med att man per automatik kan få tillgång till ännu mer vid ett otillåtet intrång eller med en mindre nogaräknad stat som utnyttjar systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nonsens. Det är en kritik mot Win 8's utseende, inte funktion. Jag håller f.ö. med, Modern är fult, plottrigt och ser inte modernt ut, och hela designidén är bisarr: man har tagit en look som används på Mobile Phone pga hårdvarubegränsningar på mobiltelefoner, och använder den på hårdvara som inte har de begränsningarna. Jag förstår varför de gjort det - de vill länka ihop Windows Phone med Windows desktop (fast de kallar det antagligen nånting i stil med "ge användarna en enhetlig upplevelse") - men resultatet är som när tidiga bilar imiterade utseendet på hästdroskor.

Tack, det verkar som alla användare som gillar "Modern UI" tror att alla som inte gillar "Modern UI" inte förstår sig på det.
Jag är tyvärr inte så förtjust i Windows Phone utseende heller. Då föredrar jag gamla hederliga Windows Mobile.

Skrivet av Aleshi:

Brukar du ha startmenyn på en separat skärm? Den används väl lite för sällan för det eller?

Jag flyttade bara min datorskärm temporärt för att testa om man kunde köra "Modern UI" på en separat skärm, det gick att få den att öppna på en specifik skärm men man kastades ut i Desktop igen på "Modern UI skärmen" när man öppnade en desktop app.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Jag flyttade bara min datorskärm temporärt för att testa om man kunde köra "Modern UI" på en separat skärm, det gick att få den att öppna på en specifik skärm men man kastades ut i Desktop igen på "Modern UI skärmen" när man öppnade en desktop app.

DÅ kan man ju undra hur Microsoft tänkte där. Varför skulle man vilja bli utkastad på skrivbordet på den skärmen när man startar en vanlig applikation som ska öppnas på skärm nr2? Som redan sagts tidigare, Windows 8 verkar inte helt färdigt och genomtänkt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580