Video: Snabbtitt på Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Som tidigare talare, för surfplatta så jättegärna! men för min hederliga stationära dator så får det bli windows 7 ett tag till

Håller helt med! möjligtvis även framtida laptops med touch... Intel snackade ju om att dom skall se till att det blir fler såna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna ska bli kul och kolla på.. får dock bli imorgon. Ser fram emot en lösning som tar bort/inaktiverar Metro. Gillar den vanliga startmenyn. (7)

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Fungerar Classic Shell i RTM versionen? Använder både Metro och Classic Shell nu. Classic Shell för att kolla alla installerade program och metro för allt annat. (För de som inte vet så är Classic Shell basically den gammla vanliga startmenyn, men det finns mer till det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Enklare kan jag verkligen inte hålla med om, någonstans Tyvärr

Det finns ingen synlig startmeny, man måste i princip kunna windows-kommandon för att klara av systemet på en vanlig dator

Tog mig faktiskt en stund att lyckas stänga av datorn första gången...W+C -> settings -> power -> shutdown, är inte lättare än start -> shutdown

Dock måste jag säga att jag gillar det...jobbar bra mycket mer effektivare nu i Windows när man "måste" använda kortkommandon.

Mjae. Håller inte med om att man måste kunna kortkommandon. Dock måste man veta var man skall svepa musen vilket är oerhört ointuitivt för en som kör tangentbord+mus. Jag önskar att de helt enkelt att hade små fält i hörnen som lyser upp när man närmar sig med musen så att man faktiskt har någon aning om att det finns där som färsk användare. Nu använder jag dock bara den fysiska brytaren på datorn så jag grötar aldrig runt något större i varken höger- eller vänstermenyn i fyrkantsinterfacet.

Jag har kört Win8 sedan Release Preview släpptes och tycker om det väldigt mycket. Det känns väldigt mycket rappare än Windows 7 enligt mig, och startar väldigt mycket snabbare. Pluspoäng för att Windows 8 talar om vilka program som påverkar uppstarttiden mest och ger en alternativet att stänga av automatisk uppstart på de programmen med ett knapptryck.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oneone:

Asså... Folk fattar inte att man inte behöver använda metro appar om man inte vill? "jag väntar" "det är för touchscreens" yeye ...trött man är på att läsa ifrån folk som inte ens testat och vet vad windows 8 faktiskt är

En MS Windows absolut största styrkor är bakåtkompatibiliteten, så visst går det att klänga sig fast vid desktopläget och på så sätt undvika "modern UI". Men alla som lyssnat på vad Microsoft säger, läst om "den nya win32" (WinRT) och alla som testat Win8 inser ganska snabbt att win32/desktop kommer ganska snart bli lika hett som att skriva Win 3.x program och köra dessa under Win95 eller senare.

Personligen tror jag verkligen på Win8 på pekplattor och även på WP8 för mobiler, gissar att min nästa mobil kommer köra WP8 och att min nästa pekplatta kommer vara en x86-baserad Win8 platta. Men efter att testat Win8 en hel del (kört alla beta-varianter) så går det inte skaka av sig känslan att Microsoft varit tvungen att kompromissa för att skapa ett gränssnitt som fungerar från telefoner upp till "riktigt" datorer. Och dessa kompromisser har i genomsnitt försämrat Windows för "vanliga" datorer som styrs med mus + tangentbord.

Tror ändå att "nördarna" kommer har mindre problem att anpassa sig då jag antar att de rätt snabbt lär sig snabbkommandona och i det läget spelar inte GUI någon större roll. Men titta på "vanliga" användare och hur de använder Windows XP/Vista/7, titta framförallt på hur extremt mycket de styr hela sitt system med mus och hur extremt ofta de använder "start-menyn". Är rätt övertygad att att dessa "vanliga" användare kommer ha väldigt svårt att anpassa sig till Win8 och om de fortsätter att använda musen i lika stor utsträckning som tidigare så kommer Win8 vara ett klart steg bakåt i effektivitet.

Och titta på startmenyn i Win8: är det någon som tycker den ger en bra överblick och gör det lätta att hitta rätt applikation? Att rutorna blinkar runt och har sig gör ju knappast saken bättre.

"Modern UI" är framtiden för ALLA typer av Windows-användare, vare sig man gillar det eller ej. Tur att det finns alternativ för "vanliga" datorer!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Ett bra Ui system för surplattor och mobiler, men vad den gör på en stationär dator vet fan inte jag. finns en anledning att man går från sin pad phone hemma till sin dator. touch är en otroligt bra ersättare för musen "då musen inte kan användas" som i möten etc. men över en riktig station dator aldrig. Ui som metro/android är bra på mobiler då det kräver mindre och ger genvägar så du slipper onödiga lad tider på en surfplatta eller mobil. Men när man är på pc laddar man en sida på 1/4 sekund man behöver inga genvägar som på många sätt blir en omväg när man vill söka på specifika sätt. jag kommer nog gå över till windows 8 om den får bättre spel prestanda. men det kommer bli en fixad version från Internet och inte denna som dom klarligen fattat fel på, för man använder special ui till mobil/platta inte för att det är bättre en ett riktigt operativ system, utan för att man inte kan uppnå stationär kvalitet på ett vettigt sätt utan genvägarna som Android/Windows phone ger.

Permalänk
Avstängd

Har inte prövat Win8 än men det ser åtminstone inte helt fel ut. Verkade vara bra respons i touchen och är nog en naturlig utveckling av Windows. Men det är modigt att lansera en enda version av Windows 8 och inte i två. Tänker frmst att även om tablets är på gång så kan det inte matcha de hundratals miljoner arbetsstationer och liknande runtomkring. Vettigast hade kanske varit att ha gjort ett Windows 8 och ett Windows 8: tablet version. Men vad vet jag? Så, hur får man touch på sina 30" monitorer nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag vet inte hur det är med er andra...men jämför tonen i denna tråden, jämfört med tidigare trådar...det är en massiv ändring av attityd

Gått från "Aldrig i h*lvete, satans skit MS" till något i stil med "Mjaa...kanske borde ta mig en titt, det verkar va en bra funktion etc"...

Folk har väl insett att de inte MÅSTE köra Windows 8.

Personligen var det bara befriande att se att det är så mycket buggar i den "färdiga" versionen. Jag tycker det visar tydligt att Microsoft inte ens vet hur de vill ha det själva, men vi får väl se. Men jag kan inte längre leva med illusionen att "det blir nog bra när det blir färdigt", för det blev det inte, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett hela videon så är min slutsats följande: De har gjort det som varit värdelöst bra och samtidigt tagit bort eller förstört det som var bra. *facepalm*

Förstår verkligen inte varför dem inte bara la till en inställning: "Disable modern UI and enable startknapp". Hade ju löst alla problem, ingen hade klagat, allt hade varit frid och fröjd, men icke...

Permalänk
Medlem

Kommer sakna start knappen, för mig så känns de som ett måste

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk

Trevligt med en genomgång på detta sätt, fick en skaplig bild av vad W8 har att erbjuda. Något direkt sug efter att testa på det infann sig dock icke, kanske är jag bakåtsträvande, vad vet jag... tycker windows 7 är fantastiskt och fungerar ypperligt till allt jag gör i dagsläget

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Asså... Folk fattar inte att man inte behöver använda metro appar om man inte vill? "jag väntar" "det är för touchscreens" yeye ...trött man är på att läsa ifrån folk som inte ens testat och vet vad windows 8 faktiskt är

Vissa människor har lite mer svårt att förstå än andra tyvärr.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Inaktiv

Bara bekräftar vad tester av consumer preview sa till mig. Håll undan skiten. Metro är tragisk, uppstart tiden är irrelevant då mina desktops är igång 24/7 och bärbara bootar från SSD så att det som tar längst tid med win 7 är att knappa in lösenorden för att faktiskt komma åt det hela.

Att sedan MS trycker så hårt på att man ska vara registrerad hos de och gud vet vad för data de plockar upp från datorn gör det bara hundra procent säkert att skiten inte kommer sitta på min dator någonsin. Min dator är det jag som äger och jag som styr. Kan den inte fungera ordentligt utan att registrera sig överallt avstår jag.

Permalänk
Medlem

Ingen start-knapp i skrivbordsmiljö och påtvingat metro/ribbon?

Finns bara 1 sak att säga gott folk: Aw hell no!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Daavido:

Kommer sakna start knappen, för mig så känns de som ett måste

Den är fortfarande kvar ute till höger och kallas charm bar numera.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk

Hur avslutar man alla dessa appar då? förutom att använda aktivitetshanteraren?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

Hur avslutar man alla dessa appar då? förutom att använda aktivitetshanteraren?

Tar tag i dom längst upp och dra till nederkant av skärmen är ett alternativ.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Den är fortfarande kvar ute till höger och kallas charm bar numera.

Då är det ju inte en startknapp...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Nästan lite missvisande att testa på en touch skärm som desktop användare, för hur många kommer springa iväg efteren sådan den 26 oktober...(en snabbsökning på prisjakt efter en 25" med touch är ganska avskräckande) Men men, hela poängen med OSet är ju touch anpassning och för demo är det ju självklart mycket smidigare dock tycker jag ni kan testa ur en mainstream användares syn också eftersom det blir en halt annan upplevelse med touch.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Skrivet av scienta:

Då är det ju inte en startknapp...

Vad är det då?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Varför kan inte stationära datorer få vara just stationära för de som vill kunna arbeta seriöst på datorn. Vem vill ha fettfläckar på sin arbetsskärm? Metro gränssnittet borde ersätta "gadgets", vilket jag ändå aldrig använder. De borde behållit start-menyn. Antar att det går att placera "den här datorn" på skrivbordet?! Något annat vore tragiskt. Jag anser inte att man ska behöva "lära sig" ett operativsystem. Det ska vara så enkelt att en femåring förstår det. Kommer antagligen gå över till MacOS igen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Går det att ha "Metro" på en skärm och skrivbordet på en annan samtidigt? Det skulle vara trevligt.

Visa signatur

Chassi: Antec P280 | PSU: Corsair TX750 | MB: Asus P8z77-v Deluxe | CPU: i7 3770k | GPU: Asus GTX 670 cuII TOP
RAM: Corsair Vengeance 4x4GB | SSD: Crucial M4 128GB

Permalänk
Medlem

Ser fruktansvärt omständigt och osmidigt ut.

Touch på plattor och telefoner är fine, men på stationära burken blir jag irriterad om det är lite damm på skärmen, fingeravtryck och sånt vill jag inte veta av.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

Har testat på min htpc-ish dator och tyckte det var ett riktigt helvete att bläddra mellan program. Dessutom är IE ett riktigt jävla skithål.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Inte så dumt om man kanske skaffar den där prylen som läser handrörelser framför skärmen, dvs så man kan ha en "touch-screen" utan att fingra på skärmen.

Permalänk
Medlem

Stannar nog kvar vid windows7 för tillfället. Om jag får för mig att inhandla en pekskärm, så verkar win8 väldigt bra.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem

En 27 tum stor startmeny, minesweeper eller IM-klient är precis vad jag alltid drömt om. Tack MS!

Permalänk
Medlem

Extremt snygg design måste jag säga!

Lär bli fantastiskt bra på surfplattor, men lite för anständigt på en PC.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Om nu pekskärmar blir en hit på desktopmarknaden så kommer vi få en ny generation med fantastisk överkroppsstyrka och problematiken med "musarm" kommer överskuggas med helt andra åkommor. Så om jag hade pengar skulle jag satsa dessa på läkenedelsindustrin och då specifikt på värktabletter och armstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Om nu pekskärmar blir en hit på desktopmarknaden så kommer vi få en ny generation med fantastisk överkroppsstyrka och problematiken med "musarm" kommer överskuggas med helt andra åkommor. Så om jag hade pengar skulle jag satsa dessa på läkenedelsindustrin och då specifikt på värktabletter och armstöd.

Kan tänka mig att det aldrig kommer bli särskilt poppis på desktopmarknaden, kanske för enstaka ändamål men inte mer än så. Jag ser potentialen på en tablet och kanske i vissa fall som något man kan köra på ett kontor i redovisningssyfte eller liknande men som sagt för vanligt desktopanvändande så vågar jag nog säga att jag inte kommer använda det i någon större utsträckning på min touchskärm(om jag ens installerar Windows 8 vill säga).

Det är knappast särskilt bekvämt heller så precis som du nämnde kommer det i sådana fall flödet hos sjukgymnaster öka med 500%.