Permalänk

Kan ni värdera min dator!?

Hej!

Jag håller på att avsluta mitt bolag och ska köpa loss datorn.
Nu måste jag räkna ut marknadsvärdet på den, svårt..

Vad skulle nu kunna tänka er att betala för den här datorn om den låg på Blocket?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1990501/klar
17500kr nypris.

Datorn är ca 4 månader gammal. Bara att den är öppnad borde ta bort en fjärdedel så högst 13500kr men kanske mindre?

//Niklas

Permalänk
Medlem

11-13K eventuellt 14

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Du borde nog tjäna mer på att sälja den här, möjligtvis i delar. Ingen på blocket förstår hur bra den där är när den bara har 2GB VRAM, det är ju inte mer än en dator för 5k på siba.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Säger som ovanstående tror du kan få mest om du lägger ut den i delar på Tradera det är mitt råd, fick nästan tillbaka originalsumman jag la på min förra dator där blev glatt överraskad. Tror det kan bli svårt annars att sälja den komplett för det är inte en dator för den normale gamern direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du borde nog tjäna mer på att sälja den här, möjligtvis i delar. Ingen på blocket förstår hur bra den där är när den bara har 2GB VRAM, det är ju inte mer än en dator för 5k på siba.

han ska själv köpa loss dator:) undrar nog mest vad han kan ge för den.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Sorry. Jag läste total fel. Ja 11-13tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du borde nog tjäna mer på att sälja den här, möjligtvis i delar. Ingen på blocket förstår hur bra den där är när den bara har 2GB VRAM, det är ju inte mer än en dator för 5k på siba.

Läs om, läs rätt. Datorn ska inte säljas, frågan var vad en sådan dator skulle kunna tänkas gå för på blocket då han ska köpa datorn ifråga från sitt eget företag som avvecklas.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

I bästa fall har den tappat mycket värde. jag vill ju betala så lite skatt som möjligt på den.

Permalänk
Medlem

skall du köpa loss den själv så värdera den till 10k. Det prutas alltid, bör väl även du kunna göra...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmen2000:

Hej!

Jag håller på att avsluta mitt bolag och ska köpa loss datorn.
Nu måste jag räkna ut marknadsvärdet på den, svårt..

Vad skulle nu kunna tänka er att betala för den här datorn om den låg på Blocket?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1990501/klar
17500kr nypris.

Datorn är ca 4 månader gammal. Bara att den är öppnad borde ta bort en fjärdedel så högst 13500kr men kanske mindre?

//Niklas

12k skulle jag betalat, skulle gett 13k om du hade haft lite starkare nätagg och finare/dyrare chassi

eftersom du ska köpa loss den själv avrunda till 9k + skatt.. alla vet vi ju hur snabbt datordelar tappar värde?

sen sälj den exkl operativsystem och behåll licensen, det är verkligen inte värt det och inkludera det i köpet eftersom jag tror att de flesta här redan sitter på en windows 7 licens eller får det från något annat håll

skulle aldrig köpt en dator från blocket eftersom det är till 90% amatörer som inte vet vad dom gjort vid datorbyggande som har satt ihop den eller någon "datorkunnig" bekant som slarvat ihop den för en gratis kebabpizza på en fredag eftermiddag innan krogrundan börjar -.-

Permalänk

Värdera den till 0 för den är sönder? *wink, wink*

Permalänk
Medlem

Typ 11-12k skulle jag också säga. Eftersom den är begagnad så finns det ju alltid en risk med köpet. Antar att du får med kvitto haha Om du inte har kvittot kvar så skulle jag säga kanske 9000

Permalänk

Vad jag förstår så har du väll använt den till 3d modellering?

En sådan dator har ju antingen en normal ekonomisklivslängd på 1- max 2 år. Säg då att du hade räknat med att köpa ny om 8 månader.

Då kan du värdera ner 1/3 del av priset alltså 11.666.66 kr.

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis