Star Citizen – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Till viss del kan jag hålla med @knobbly om att det är konstigt att de lägger tid på att implementera facetracking i spelet, men felet ligger inte i att göra det (det är ju en utlovad feature), det ligger i att göra det redan nu (för precis som han helt korrekt påpekar så får man ju några av de värre buggarna när ofärdig kod byggs vidare på med mer ofärdig kod osv).
Tyvärr är det nog mer eller mindre tvunget på grund av den utvecklingsmodell de har valt, precis som det hintas om lite i citatet från @Alle090. När de väljer att "gå publikt" redan från dag 1 (okej, inte dag 1, men väldigt tidigt) så skaffar de sig också problemet att de måste visa upp saker varefter tiden går och att som knobbly helst verkar vilja bara visa upp mer och mer stabil mjukvara köper liksom ingen goodwill från gemene man. Kreti och pleti vill ha nytt, fancy, flashigt och häftigt och det varje gång något ska visas. Så.. Till syvende och sist är det nog tyvärr till stor del alla med förväntningar på spelet som är lika stor anledning till att tid läggs på "fel saker", eller åtminstone fel saker vid fel tidpunkt.. Lätt förvirrad tankegång kanske, men jag hoppas ni hänger med på vad jag menar

Själv trodde jag att de skulle komma när 1.0 kommer. Har själv inte bra koll på hur spel egentligen utvecklats, men har varit med och beta testat andra spel och där brukar allt vara total mess i den separata klienten, från menyer till glitchar. Och då pratar jag om färdiga spel som ska lägga till mer grejer i spelet. Det kanske är tidigt men tror inte det är för tidigt, svårt för oss att veta när koder krockar med varan. Spelet kommer nog inte vara helt spelbart förrän det är mer än 90% klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Faceware måste fortfarande integreras med resten av spelet, vilket tar tid och resurser, och hur stabil deras kod än är så kommer den att jobba mot den instabila Star Citizen-koden och då kommer det dyka upp nya buggar. Vilket kommer leda till ännu mer problem och ännu mer tid måste läggas på buggfixning. Har man inte en stabil grund att stå på så blir allt man bygger ovanpå det också instabilt.

Ja, men jag tycker du drar det hela helt för generellt. Är ansiktena buggiga idag? Det är där de ligger till kod från en webcam. Eftersom 3e part utvecklar de och sc implementerar tror jag inte de tar allt för mycket man power från cig. För mig är det en viktig detalj så jag har inga problem alls att de redan börjat med det, snarare glad att de ens gör de.
Vad som nog kommer hända tills dom fixat de är att folk kommer se efterblivna ut i ansiktet men tror inte de blir mer skada än så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste medge att jag slutat hålla mig uppdaterad gällande Star Citizen under en lång tid nu, men denna presentationen har fått hajp-tåget att återigen tuffa fram på högsta växeln! Njöt som en orm i vårsolen under hela presentationen!
Star Citizen CitizenCon 2947 Chris Roberts Keynote

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk

Folk har slutat tänka men så länge det är deras pengar och inte mina egna så be it!

Permalänk
Skrivet av Simonnice:

Måste medge att jag slutat hålla mig uppdaterad gällande Star Citizen under en lång tid nu, men denna presentationen har fått hajp-tåget att återigen tuffa fram på högsta växeln! Njöt som en orm i vårsolen under hela presentationen!
Star Citizen CitizenCon 2947 Chris Roberts Keynote

Japp, ett techdemo helt utan gameplay, precis som dom gjort under alla år, fantastikst, förstår inte varför du kan bli hypad av detta. Men gör vad du vill med dina pengar du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikj82:

Japp, ett techdemo helt utan gameplay, precis som dom gjort under alla år, fantastikst, förstår inte varför du kan bli hypad av detta. Men gör vad du vill med dina pengar du.

Så vad var det vi såg i en timme? Inte gameplay? Nej nej, allt av det var fakat med CGI och animering. INTE GAMEPLAY ALLS!
Gå och lägg dig förfan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikj82:

Japp, ett techdemo helt utan gameplay, precis som dom gjort under alla år, fantastikst, förstår inte varför du kan bli hypad av detta. Men gör vad du vill med dina pengar du.

Det ska jag göra :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evanswachtz:

Så vad var det vi såg i en timme? Inte gameplay? Nej nej, allt av det var fakat med CGI och animering. INTE GAMEPLAY ALLS!

Fast det är viss skillnad mellan scriptad utforskning av världen, och fritt spelande. Har du ett manus att följa går det ju att anpassa spelupplevelsen så att de moment du kommer ta del av är de som får mest utvecklingstid.

Det här kan bli ett skitbra spel, men "jag" hade velat att det var släppt snart. Jag fick min nyckel till spelet som en del av ett grafikskortsköp, oktober 2013... Som jag ser det har det alltså inte kostat mig något. Hade jag betalat för det hade jag varit... lite besviken. Nu har jag snart, trots mina extremt långsamma uppgraderings cykler, bytt grafikkort igen... Och ska jag vara ärlig, så är mycket skitsnyggt, men de verkar inte vara speciellt nära release...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det finns ett spel jag ser fram emot mer än detta, och det är Cyberpunk 2077. Ett spel som utannonserades 2012 men som vi ej hört ett jota om sedan dess. Jag har fullt förtroende för att CD Projekt RED kommer göra det spelet till ett av de bästa spelen någonsin, och har full förståelse för att det tar lång tid att utveckla ett spel av den "förhoppningsvis skyhöga" kalibern.

Av samma anledning har jag ej börjat att oroa mig för Star Citizen än. Den eviga diskussionen om huruvida spelet är fejk eller ej börjar bli lite tröttsam. Undrar om Rockstar hade fått samma skit om de visat upp deras utveckling av GTA V från embryo-stadiet. Det tog ju trots allt från 2008 till sent 2013 för dem att släppa det spelet, och det var ju långt ifrån lika nydanande. Eller Diablo III för den delen... (11 års utvecklingstid). Jag jobbar ej inom branschen, men jag förstår varför den är tidskrävande. Med det sagt hade jag aldrig lagt flera tusen på spelet bara för att få tag i ett gigantiskt skepp, och jag är fortfarande lite tveksam till hur just den delen med spelets ekonomi kommer att fungera. Det har de säkert diskuterat i någon video jag missat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Den eviga diskussionen om huruvida spelet är fejk eller ej börjar bli lite tröttsam.

Fejk är det ju inte. Min oro är snarare om de kommer få fram en produkt medan den fortfarande är intressant.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Evanswachtz:

Så vad var det vi såg i en timme? Inte gameplay? Nej nej, allt av det var fakat med CGI och animering. INTE GAMEPLAY ALLS!
Gå och lägg dig förfan.

Alltså, om du tycker det är gameplay att flyga runt och titta på vyer får du ju gärna tycka det, när jag pratar gameplay är det fler spelare inblandade, trading, bounty hunting, missions, du vet, sådant som inte är ett tech demo av motorn vilket detta var återigen. Det enda CIG någonsin gör är det sistnämda, dom har inte ens börjat fundera på hur GAMEPLAYET ska se ut. Hur spelet ser ut rent grafiskt ju en väldigt liten del av vad som kommer göra det bra i slutändan.

Tyvärr är det så att det är du som borde gå och lägga dig o fortsätta drömma om ditt gameplay, för det är i ditt huvud det finns. Spelet innehåller i stort sätt inget alls utan är bara ett techdemo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikj82:

Alltså, om du tycker det är gameplay att flyga runt och titta på vyer får du ju gärna tycka det, när jag pratar gameplay är det fler spelare inblandade, trading, bounty hunting, missions, du vet, sådant som inte är ett tech demo av motorn vilket detta var återigen. Det enda CIG någonsin gör är det sistnämda, dom har inte ens börjat fundera på hur GAMEPLAYET ska se ut. Hur spelet ser ut rent grafiskt ju en väldigt liten del av vad som kommer göra det bra i slutändan.

Tyvärr är det så att det är du som borde gå och lägga dig o fortsätta drömma om ditt gameplay, för det är i ditt huvud det finns. Spelet innehåller i stort sätt inget alls utan är bara ett techdemo.

Fast du är ju helt ute och cyklar. Att du inte har koll på projektet är både helt okej och förståeligt, men att hävda att de inte vet hur gameplayet ska se ut bara för att du inte har koll på det är löjligt.

Uppdragssystemet är till exempel redan implementerat i den alfa-version som just nu testas av Evocati-gruppen. De har skrivit massor av information om det samt hur inköp och frakt av varor kommer implementeras.

I den förra presentationen var fokus just på att ta ett uppdrag och utföra det tillsammans med andra spelare; i den här presentationen var fokus på att visa upp hur man kan bygga massiva städer och att olika planeter kommer ha annorlunda miljöer.

Det som visades var gameplay i allra högsta grad; att du sedan har en skev uppfattning av begreppet får stå för dig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Fast du är ju helt ute och cyklar. Att du inte har koll på projektet är både helt okej och förståeligt, men att hävda att de inte vet hur gameplayet ska se ut bara för att du inte har koll på det är löjligt.

Uppdragssystemet är till exempel redan implementerat i den alfa-version som just nu testas av Evocati-gruppen. De har skrivit massor av information om det samt hur inköp och frakt av varor kommer implementeras.

I den förra presentationen var fokus just på att ta ett uppdrag och utföra det tillsammans med andra spelare; i den här presentationen var fokus på att visa upp hur man kan bygga massiva städer och att olika planeter kommer ha annorlunda miljöer.

Det som visades var gameplay i allra högsta grad; att du sedan har en skev uppfattning av begreppet får stå för dig.

Nej, tyvärr är jag insatt. Dom har bara pratat och theorycraftat om hur det ska fungera. Det jag menar är att dom aldrig egentligen visar detta på ett vettigt sätt. Det dom visade var ett techdemo utan gameplay och inget annat, detta blev jag också attackerad för att jag sa men det stämmer ju. Ni är väldigt blåögda grabbar, dags att vakna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikj82:

Nej, tyvärr är jag insatt. Dom har bara pratat och theorycraftat om hur det ska fungera. Det jag menar är att dom aldrig egentligen visar detta på ett vettigt sätt. Det dom visade var ett techdemo utan gameplay och inget annat, detta blev jag också attackerad för att jag sa men det stämmer ju. Ni är väldigt blåögda grabbar, dags att vakna.

Fast uppdragssystemet är som sagt redan implementerat, så du är inte så insatt som du tror. De visade ett smakprov på detta vid den förra presentationen. De må vara i ett tidigt skede och extremt ofärdigt, men att de har koll på hur det ska fungera råder det ingen tvekan om.

Och jo, det var absolut gameplay. Om jag kör runt i GTA V utan att göra något speciellt eller flyger runt i Elite: Dangerous, betyder det att jag inte spelar då?

Det känns som att de skulle kunna lägga upp 36 timmar oredigerat gameplay, varpå du ändå skulle avfärda det som något annat och hävda att de inte visar något. Det kanske är dags att ta av dig gnällbrillorna och inse att spelutveckling inte sker över en natt, speciellt inte när det handlar om ett av de mest ambitiösa projekten i spelhistorien.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Fler bilder här... https://imgur.com/r/starcitizen/9zbCw

Dold text

Citcon 2017, den bästa presentationen CIG hittills haft, och dessa paneler där de går igenom saker i detalj är precis det jag önskat mig.

Vakna upp i sin hytt, gå omkring på en planet, och åk upp i rymden, bara sådär(Det är väl det här Chris har pratat om hela tiden, ingen laddningsbild dit man far, även om det tar 8 minuter till en annan planet)... och man måste ju börja med någonstans att vara, att rita en tavla där vi kan socialisera och spela. Av historien kan man ju förstå att det tagit lång tid till det här, det är ju mer ekonomiskt och praktiskt att göra grundligt från början när man vill skapa någonting som ska hålla i årtionden, plus att många saker inte ens var möjliga för 2 år sedan. Animationer som Look Ik systemet är ju något Chris nämnt redan från början att han vill ha i spelet, mycket R&D har det blivit, och nu börjar det likna något: Enhancing Mocap Data with Procedural Systems

Hur definieras gameplay i SC?
Skjuta på mobs som i Destiny där man vill komma tillbaka år efter år(och går man tillbaka till första presentationen 2013 trodde man nog inte att det skulle komma en tvåa, utan att det skulle bli mer som WoW med dlc, men tydligen var inte Destiny 1 så långlivat som de först pratade om att det skulle bli).
Spela en clown som i GTAV men då behövs det nog en rpg server vilket kan bli svårt eller sitta i ett rymdskepp och panga på små skepp hundratals meter bort? Jag gissar mer som GTA, att man själv måste bestämma vad som är gameplay, plus att det blir mycket skjutande och frakta varor mellan olika platser, till att börja med.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@henrikj82:
Jo tack, de har funderat på hur gameplay ska vara och hur de ska se ut.
Hade du gjort lite research hade du vetat detta, men antar att du attackerar något du inte vet en smula om.

Permalänk
Skrivet av Evanswachtz:

@henrikj82:
Jo tack, de har funderat på hur gameplay ska vara och hur de ska se ut.
Hade du gjort lite research hade du vetat detta, men antar att du attackerar något du inte vet en smula om.

Ja, dom hare tänkt på game mechanics i 5 år och ändå kan dom inte visa en enda sekund under sin presentation? Efter 5 år och 163 miljoner dollar är allt dom har att visa ett snyggt tech demo, det är just det som är poängen. Ska dom implementera och polera alla mechanics dom pratat omkan inte spelet releases inom kommande 5 år. Det kommer ta grymt lång tid oavsett vad dom har för team. Det är just det som är poängen. Spelet är 5+ år bort från en vettig spelbar release när dom fortfarande bygger motorn i tidigt alphastadie.

Permalänk
Medlem

Jag gillade de gamla Frontier spelen så detta borde sitta fint när det är klart (om det blir klart).

Permalänk
Medlem

ser fram emot detta spel men frågan är om det verkligen kommer ut som final release en dag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikj82:

Nej, tyvärr är jag insatt. Dom har bara pratat och theorycraftat om hur det ska fungera. Det jag menar är att dom aldrig egentligen visar detta på ett vettigt sätt. Det dom visade var ett techdemo utan gameplay och inget annat, detta blev jag också attackerad för att jag sa men det stämmer ju. Ni är väldigt blåögda grabbar, dags att vakna.

Senaste CitCon var ganska imponerande och jag tror spelet kommer släppas men det kan ta tid..

Angående gameplay så blir det nog ett gäng pve missions ala wing commander mixat med pvp. Jag är lite skeptisk till non flight rollerna..typ radaroperatör eller motorskötare typ.. men får de till bra gameplay även för sådana roller skulle det ju vara fantastiskt..

Arena commander som redan finns är ju rätt coolt.. iallafall om man har HOTAS.. Har haft några av mina coolare spelögonblick där.. som när jag låg i decoupled mode bakom en vandul samtidigt som jag föll ner mot en asteroidyta.. ett par meter över marken kopplade jag in thrusters och drog på framåt typ 5 meter över ytan samtidigt som jag sprängde fiendeskeppet i 1000 delar.. Var som klippt ur någon starwars film.

Det är grymt bra känsla i flygningen om man använder joystick, jag var inte så förtjust i det först när jag körde tangentbord och mus men nu är jag helt såld.

Jag tror (och hoppas) att spelet kommer bli grymt. CR har drömt om att göra det här spelet sedan han var liten och om du kikar på de videos som släppts så ser du att han är som en 5åring på julafton när hans crew visar upp nya coola saker.

Kunde de haft effektivare management och sparat lite pengar..absolut. Men de kunde nog knappast hitta någon som brinner mer för projektet än CR...

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk

Undrar hur många som var med från ursprungliga Kickstarten som verkligen kommer spela detta. När jag la in min peng var jag student och singel. Nu när man är gift + barn... Hur skall man ha tid? Fast det är klart, kanske hinner bli pensionär innan realease

Permalänk
Medlem

@Urbanbeach: Haha, har samma känsla själv. Man vill ju helst att det ska komma ut igår men å andra sidan så vill man ha så mkt som möjligt i spelet innan det släpps.

Permalänk
Medlem

Nu är Wave 1 PTU tillgängligt för de som har tillgång.

De siktar nog på öppen PTU innan jul.

Permalänk
Avstängd

@Urbanbeach: samma här, i början ville jag hjälpa ngt jag själv skulle ha roligt i, nu handlar det mer om att kommande generation ska få kvalitet. Har en Reclaimer så den måste jag testa men tid kommer bli problematiskt.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Frameraten varierar rätt mycket mellan olika builds för min del..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@Fenix:
Upplever det samma. Det verkar som att de har problem med CPU spikes som fryser datorn hela tiden just nu. Mycket beror på att servrarna är över-belastade av alla som spelar PTU.

De snackade nyligen om att lägga in mer av netcoden i 3.0:

"Moving forward (based on results from the PTU playtests) we’re looking into ways to safely enable per-client range based update culling on the server to reduce the amount of processing on client side that came with increasing the player count in multiplayer. This should result in substantial improvements on client side for most scenarios (unless players all bunch up in space) as well as moderately reduce cost on server side."
"Only one task remains on the NetSerialize conversion, and this should be easily delivered next week."

Permalänk
Medlem

Mer netcode på klienterna, eller vad menar du? Netcode på klienter är kul, alla möjliga hack blir plötsligt möjliga... Speedhack, imortality... Så länge de inte LITAR på klient data är det väl ok, men ska det bli billigare på serversidan låter det som om man hoppas att ingen fuskar, och kör på. Det har aldrig fungerat.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Star Citizen 3.0 är nu live!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

EDIT: Landade precis på min första planet och valde sedan att logga ut i sängen på min Avenger Stalker :). Det nya interaktionssystemet funkar riktigt bra, framförallt då jag nu kan öppna cockpit-fönstret på min Avenger Stalker och stiga ut därifrån, något jag inte lyckats med innan.

CIG släppte även en timme med gameplay från Squadron 42, både med och utan kommentarer från bland annat Chris Roberts.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Vad tyckte folk om senaste presentationen?

Skönt att de öht lyckats göra en vertical slice av SQ42. Jag blev främst imponerad av de snygga omgivningarna, speciellt asteroidfältet och den asterroid de flög igenom. Visar på att det antagligen kommer bjudas på mer rymdporr i färdiga spelet.

Jag tror dock att de verkligen behöver jobba mer på UI-designen, speciellt i MobiGlas. Allt är jättesmått och syns dåligt mot ljusare bakgrunder. Samma med 3d kartan i cockpit, känns bara för smått och meckigt när hen sätter waypoints i videon. Jättebra med 3d-kartan i övrigt! Det är synd för verkar som Chris Roberts är stenhård med att allt UI ska se ut att vara en del av spelvärlden. Det är en god tanke men blir skitjobbigt i praktiken. Okej om det är så i SP för inlevelse, men snart kommer nog spelare kräva bättre användarvänlighet.

Prestamdan ser jobbig ut såklart. Speciellt när det blev en dogfight, såg inte så kul ut. Däremot såg FPS-sektionen bättre ut än väntat.

Gissar på release tidigast december 2018.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4